Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Μύθοι και ψέματα για τα ηλεκτρικά

Ελλάδα 13:09
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Μύθοι και ψέματα για τα ηλεκτρικά

ΝΕΑ

Η άφιξη των ηλεκτρικών δημιούργησε αίσθηση και πολλούς μύθους. Ποια είναι όμως η αλήθεια και ποια τα ψέματα;

Advertisement
Advertisement

Τα ηλεκτρικά είναι πλέον παντού γύρω μας και συνεχώς αυξάνεται η παρουσία τους. Η αρχική δυσπιστία έχει δώσει πλέον την θέση της στο ενδιαφέρον και σιγά-σιγά στην αποδοχή.

Δεν λείπουν όμως και οι άπιστοι Θωμάδες οι οποίοι προσπαθούν να βρουν μειονεκτήματα σε αυτή τη νέα τεχνολογία. Και επικαλούνται διάφορες επινοήσεις για να δικαιολογήσουν την άρνηση για τα ηλεκτρικά.

Αυτές οι παγιωμένες αντιλήψεις έχουν δημιουργήσει 9 μεγάλους μύθους γύρω από την ηλεκτροκίνηση. Ας τους δούμε συνοπτικά:

Advertisement
Advertisement

1. «Οι μπαταρίες χαλάνε γρήγορα»
Η πλειονότητα των κατασκευαστών δίνει εγγύηση 8 ετών για τις μπαταρίες, με διατήρηση άνω του 80% της αρχικής τους χωρητικότητας. Σύμφωνα με μελέτη της Aviloo σε πάνω από 7.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ακόμη και μετά από 300.000 χλμ. οι μπαταρίες διατηρούν τουλάχιστον το 87% της απόδοσής τους. Η φθορά είναι μικρότερη από αυτήν που εμφανίζουν βενζινοκινητήρες ή πετρελαιοκινητήρες.

2. «Η αυτονομία είναι απρόβλεπτη»
Όπως όλα τα οχήματα, τα ηλεκτρικά πιστοποιούνται με βάση το πρότυπο WLTP. Αν και στην πράξη η αυτονομία μπορεί να διαφέρει, εξαρτάται κυρίως από το οδηγικό στυλ και τις εξωτερικές συνθήκες. Στην πόλη, τα ηλεκτρικά εμφανίζουν πλεονέκτημα λόγω ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα. Επιπλέον, το δίκτυο φόρτισης μεγαλώνει ταχύτατα σε όλες τις χώρες, ακόμα και στην Ελλάδα

3. «Τα ηλεκτρικά είναι πιο ακριβά»
Η ψαλίδα κλείνει με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Η συντήρηση είναι φθηνότερη, καθώς δεν απαιτείται αλλαγή λαδιών ή έλεγχος συστημάτων καυσαερίων. Σε σύγκριση με το κόστος καυσίμου το ρεύμα κυμαίνεται είναι πολύ φθηνότερο, με κέρδος που μπορεί να φθάσει και τα 1.000 ευρώ τον χρόνο.

Advertisement

4. «Κινδυνεύουν περισσότερο από φωτιά»
Διεθνείς στατιστικές δείχνουν ότι τα συμβατικά οχήματα είναι 25-30 φορές πιθανότερο να πάρουν φωτιά από τεχνικά αίτια. Οι ηλεκτρικές μπαταρίες διαθέτουν πολλαπλά επίπεδα ασφαλείας και σπάνια υφίστανται αποσταθεροποίηση (thermal runaway).

5. «Το χειμώνα πέφτει η αυτονομία»
Οι μπαταρίες αποδίδουν ιδανικά στους 20-40°C. Στις χαμηλές θερμοκρασίες απαιτείται ενέργεια για θέρμανση μπαταρίας και καμπίνας. Σύμφωνα με τον ADAC, η αυτονομία μειώνεται κατά 20-30% στους -7°C. Παρόμοια αύξηση κατανάλωσης συμβαίνει και σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Advertisement

6. «Οι πρώτες ύλες είναι σπάνιες και προβληματικές»
Παρά τη χρήση λιθίου, κοβαλτίου και νικελίου, οι τεχνολογικές εξελίξεις οδηγούν σε περιορισμό αυτών ή χρήση εναλλακτικών. Επιπλέον, τα υλικά των μπαταριών μπορούν να ανακυκλωθούν, σε αντίθεση με τα ορυκτά καύσιμα.

7. «Έχουν μεγάλο CO₂ αποτύπωμα στην παραγωγή»
Η παραγωγή, ιδιαίτερα των μπαταριών, έχει υψηλότερες εκπομπές CO₂. Ωστόσο, στον κύκλο ζωής, τα ηλεκτρικά «ξεπληρώνουν» το αποτύπωμα σε 20.000-60.000 χλμ. όταν φορτίζονται από ανανεώσιμες πηγές.

8. «Δεν φορτίζονται με ασφάλεια στη βροχή»
Οι υποδοχές φόρτισης και τα καλώδια είναι στεγανά και πληρούν αυστηρά πρότυπα ασφαλείας. Υπάρχουν αυτοματοποιημένοι μηχανισμοί διακοπής σε περίπτωση βλάβης ή υγρασίας.

Advertisement

9. «Οι ρύποι απλώς μεταφέρονται στα εργοστάσια ρεύματος»
Ο μέσος δείκτης CO₂ του γερμανικού δικτύου μειώθηκε από 764 γρ./kWh το 1990 σε 380 γρ./kWh το 2023. Η αυξανόμενη συμμετοχή ΑΠΕ σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά μπορούν να κινούνται με σχεδόν μηδενικούς ρύπους.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις και τα νέα δεδομένα αποδομούν σταδιακά τα επιχειρήματα κατά της ηλεκτροκίνησης. Οι εννέα πιο διαδεδομένοι μύθοι δεν ανταποκρίνονται πλέον στην πραγματικότητα της αγοράς και της τεχνολογίας.