Menu
LIVE η κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

Υπ. Περιβάλλοντος: Για τα ρυπογόνα ΙΧ έχουμε… Δακτύλιο και σχέδιο έως το 2030!

  • Γιώργος Κ. Ανδρής (ga@newsauto.gr)

Δ. Καμμένος: Γιατί η Ελλάδα εξελίσσεται σε χωματερή ρυπογόνων αυτοκνήτων; Ο κ. Φάμελλος απαντά πως έως το 2030 ένα στα δέκα ΙΧ θα είναι ηλεκτρικό και πως υπάρχει ο Δακτύλιος.

Τα θέματα του Newsauto.gr φαίνεται πως προκάλεσαν το ενδιαφέρον του ανεξάρτητου βουλευτή κ. Δημήτρη Καμμένου ο οποίος απέστειλε ερωτήματα στα Υπουργεία Μεταφορών και Περιβάλλοντος καθώς η Ελλάδα εξελίσσεται σε «χωματερή» ρυπογόνων αυτοκινήτων.

Ωστόσο εδώ πραγματικά μπορεί να επικαλεστεί κανείς το ελληνικό γνωμικό που αναφέρει: «Τι κάνεις Γιάννη; Κουκιά σπέρνω» καθώς όπως αποδείχθηκε άλλα ρωτάει ο ανεξάρτητος βουλευτής και άλλα απαντά το υπουργείο Περιβάλλοντος!

Το υπουργείο Μεταφορών αντίθετα δεν έχει αξιωθεί να απαντήσει ακόμη στο μέλος του Ελληνικού Κοινοβουλίου…

Ο βουλευτής χαρακτηριστικά ρωτάει γιατί επιτρέπουν τις αθρόες εισαγωγές παλαιών αυτοκινήτων, γιατί δεν δίδονται κίνητρα και ποια μέτρα σκοπεύουν να λάβουν ώστε να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και το υπουργείο Περιβάλλοντος απαντά στα ερωτήματα με τον Δακτύλιο (που είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει το ίδιο είναι), με το Σχέδιο για την ποιότητα του αέρα στην ευρύτερη περιοχή Αθηνών του οποίου ο ανάδοχος του διαγωνισμού θα εκπονηθεί στις 14 Ιουνίου (δηλαδή λίγες ημέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές) και τέλος έρχεται η κορυφαία τοποθέτηση του αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος σύμφωνα με την οποία έως το 2030, ένα στα δέκα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτροκινούµενα και ότι, από το 2025, ένα στα δύο αυτοκίνητα, τα οποία πωλούνται, θα κινούνται µε ηλεκτρική ενέργεια!

Με λίγα λόγια το υπουργείο Περιβάλλοντος απέφυγε να απαντήσει επί των ερωτήσεων του ανεξάρτητου βουλευτή ενώ παράλληλα ρίχνει το μπαλάκι και στο υπουργείο Μεταφορών…

Οι ερωτήσεις του ανεξάρτητου βουλευτή

Ο ανεξάρτητος βουλευτής Δημήτρης Καμμένος σε επιστολή που απέστειλε προς τα υπουργεία Μεταφορών και Περιβάλλοντος αναφέρει χαρακτηστικά ότι: «Η ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση για παλιά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ της Ευρώπης αλλά και την Ελλάδα είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που ενδέχεται, αν δεν δοθεί η κατάλληλη προσοχή, να λάβει τραγικές διαστάσεις. Στην Ελλάδα πέρυσι οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις 54.000 μονάδες εκ των οποίων το 60% αφορούσαν σε οχήματα diesel και δη παλαιά εξαιτίας της λανθασμένης φορολογικής εύνοιας που γνωρίζουν στα τελωνεία της χώρας.

Ενώ οι γερμανικές πόλεις θέτουν όλο και πιο αυστηρά όρια για τους ρύπους των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, σε ορισμένες βαλκανικές χώρες πραγματοποιείται εισαγωγή προς πώληση αυτών των αποσυρθέντων αυτοκινήτων. Στην Σερβία, έχουν εισαχθεί τουλάχιστον 600.000 μεταχειρισμένα οχήματα που δεν θέλει πια η Ευρώπη, με αποτέλεσμα να έχει εξελιχθεί σε νεκροταφείο αυτοκινήτων. Οι καταναλωτές επιλέγουν φθηνά και παλιά αυτοκίνητα με αποτέλεσμα ο μέσος όρος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να ξεπερνά τα 12 έτη. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην Ρουμανία, όπου καταλήγουν παραδοσιακά τα περισσότερα μεταχειρισμένα από τη δυτική Ευρώπη, τα πετρελαιοκίνητα ξεπέρασαν τις 30.000 μονάδες στη διετία 2017-2018.

Η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους επιβατικών αυτοκινήτων με μέσο όρο 15 έτη, κάτι που αποδεικνύεται και από τα στοιχεία του ACEA. Από τα 5,12 εκατ. αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, τα 3,73 εκατ. (ποσοστό 72,8%) είναι ηλικίας τουλάχιστον 10 ετών. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να συμβεί κάτι τέτοιο και στην χώρα μας, αντιθέτως πρέπει να το αποτρέψουμε με κάθε δυνατό μέσον.

Συνεπεία των ανωτέρω ερωτάσθε:

  • Γιατί επιτρέπετε την αθρόα εισαγωγή στην χώρα μας οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας που αποσύρονται από τους δρόμους ευρωπαϊκών κρατών, όπως της Γερμανίας;
  • Ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε ούτως ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω ρύπανση του περιβάλλοντος και να αποφευχθεί το πολύ σοβαρό πια ενδεχόμενο η χώρα μας να καταλήξει χωματερή οχημάτων της Ευρώπης;
  • Η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους επιβατικών αυτοκινήτων με μέσο όρο 15 έτη, κάτι που αποδεικνύεται και από τα στοιχεία του ACEA. Γιατί δεν παρέχεται περαιτέρω κίνητρα ούτως ώστε να μειωθεί ο μέσος όρος και να μην φορτωθεί η χώρα μας τα «σκουπίδια» της υπόλοιπης Ευρώπης;»

Η απάντηση του υπουργείου Περιβάλλοντος

Το υπουργείο Περιβάλλοντος απάντησε στον ανεξάρτητο βουλευτή μέσω αναπληρωτή Υπουργού κ. Φάμελλου ο οποίος αναφέρει χαρακτηριστικά ότι:

«Σε απάντηση της (α) σχετικής Ερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από τον Βουλευτή κ. Καµµένο ∆ηµήτριο, σας γνωστοποιούµε ότι επί του ουσίας των ζητηµάτων που τίθενται, η εθνική αντιπροσωπεία θα ενηµερωθεί από το συνερωτώµενο Υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών.

Ως προς τις παραµέτρους του θέµατος που άπτονται των αρµοδιοτήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δηλαδή για τις επιπτώσεις του τοµέα των µεταφορών στο περιβάλλον, σας ενηµερώνουµε ότι:

Βάσει του άρ. 50 του Ν. 4030/2011 (ΦΕΚ 249 Α/25.11.11), στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη επιτρέπεται η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων ιδιωτικής χρήσης φορτηγών και επιβατικών οχηµάτων µικτού βάρους κάτω των 4.000 kg, µόνο εφόσον η τεχνολογία κατασκευής τους πληροί εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του Κανονισµού 715/2007 (Euro V – Euro VI) ή µεταγενέστερου. Με το Ν. 4313/2014 (261Α΄/17.12.14), άρθρο 39 τροποποιήθηκε ο Ν. 1959/1991 και σε οποιαδήποτε διάταξη νόµου ή κανονιστική πράξη όπου αναφέρεται «κάτω των τεσσάρων χιλιάδων χιλιόγραµµων» και «άνω των τεσσάρων χιλιάδων χιλιόγραµµων», αυτά αντικαθίστανται µε τους όρους «κάτω των τρεισήµισι χιλιάδων χιλιόγραµµων» και «άνω των τρεισήµισι χιλιάδων χιλιόγραµµων». Εποµένως, στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης (όπως οριζόταν στην Κοινή Υπουργική Απόφαση Β-27660/712 – ΦΕΚ 519/Β/12.8.92), επιτρέπεται η κυκλοφορία µόνο των πετρελαιοκίνητων ΙΧ οχηµάτων µικτού βάρους κάτω των 3.500 kg, τα οποία είναι τελευταίας τεχνολογίας και πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές Euro V – Euro VI ή µεταγενέστερης.

Επιπλέον, µε την ΚΥΑ 16229/2012 (Β΄1467) «Μέτρα περιορισµού κυκλοφορίας επιβατηγών αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων στο µικρό και µεγάλο δακτύλιο της Αθήνας», από το Σεπτέµβριο του 2012, τέθηκε σε εφαρµογή ο «πράσινος δακτύλιος» στο κέντρο της Αθήνας και επιτρέπεται η κυκλοφορία χωρίς κανένα περιορισµό µόνο των ηλεκτρικών και υβριδικών οχηµάτων και των οχηµάτων τα οποία πληρούν εκ κατασκευής τις διατάξεις του Κανονισµού 715/2007 (Euro V – Euro VI) ή µεταγενέστερου εφόσον εκπέµπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km, ανεξαρτήτως του καυσίµου που χρησιµοποιούν. Τα υπόλοιπα οχήµατα αυτής της κατηγορίας, κυκλοφορούν στο κέντρο της Αθήνας εκ περιτροπής και µε βάση το σύστηµα «µονά-ζυγά».

Επίσης, τα φορτηγά οχήµατα άνω των 2,2 τόνων και τα λεωφορεία, ηλικίας µεγαλύτερης των 22 ετών (µε βάση το έτος της πρώτης άδειας κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα), απαγορεύεται να κυκλοφορούν στο µεγάλο και το µικρό δακτύλιο της Αθήνας, από την 1-9-2013.

Για την αντιµετώπιση του προβλήµατος της ατµοσφαιρικής ρύπανσης ειδικότερα στις µητροπολιτικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης έχει δροµολογηθεί επιπλέον η εκπόνηση των επιχειρησιακών σχεδίων που προβλέπονται από την Οδηγία 2008/50/ΕΚ, µε στόχο την αντιµετώπιση των διαχρονικών, από το 2008, υπερβάσεων των οριακών τιµών της Ευρωπαϊκής νοµοθεσίας των συγκεντρώσεων ατµοσφαιρικών ρύπων. Στόχος των επιχειρησιακών σχεδίων είναι η µελέτη, αξιολόγηση και πρόταση κατάλληλων µέτρων για τον περιορισµό εκποµπών από όλες τις συναφείς πηγές, συµπεριλαµβανοµένης και της κυκλοφορίας οχηµάτων, δηλ. του τοµέα των µεταφορών. Ο διαγωνισµός για την ανάδειξη αναδόχου για εκπόνηση του εν λόγω «Σχεδίου για την ποιότητα του αέρα στην ευρύτερη περιοχή Αθηνών» ολοκληρώνεται στις 14 Ιουνίου 2019 και η ολοκλήρωση του σχεδίου αναµένεται σε 12 µήνες από την ηµεροµηνία συµβασιοποίησης. Μέσω του Σχεδίου θα επιτευχθεί ο σχεδιασµός µέτρων για τη συνολική αντιµετώπιση του προβλήµατος στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, καθώς, παρά τα µέτρα που έχουν κατά καιρούς ληφθεί, εξακολουθούν να υπάρχουν υπερβάσεις των µετρούµενων συγκεντρώσεων όζοντος, αιωρούµενων σωµατιδίων και διοξειδίου του αζώτου. Αντίστοιχα, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ως αρµόδια αρχή για την παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης έχει προβεί στις αντίστοιχες ενέργειες και το επιχειρησιακό σχέδιο δράσης για της Θεσσαλονίκη, αναµένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόµενων µηνών.

Σηµειώνουµε επιπλέον ότι ο τοµέας των µεταφορών βρίσκεται στο επίκεντρο της ενεργειακής µετάβασης στις καθαρές µορφές ενέργειας. Με δεδοµένο ακόµη ότι οι οδικές µεταφορές αποτελούν το 75% της κατανάλωσης ενέργειας του µεταφορικού τοµέα στην Ελλάδα, ο τελικός στόχος είναι το 14% να καλύπτεται από ΑΠΕ, µε ορίζοντα το 2030. Ο στόχος θα επιτευχθεί µε συντεταγµένο τρόπο, στο πλαίσιο που διαµορφώνει ο συνολικός µακροχρόνιος σχεδιασµός του Υπουργείου βάσει του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίµα (ΕΣΕΚ). Πρόκειται για το πλαίσιο της εθνικής πολιτικής µέχρι το 2030, στο οποίο περιγράφονται οι εθνικοί µας στόχοι για την ενέργεια και το κλίµα, σε εναρµόνιση µε τους αντίστοιχους στόχους που έχουν τεθεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και µε τις δεσµεύσεις που απορρέουν από τη Συµφωνία των Παρισίων για την κλιµατική αλλαγή, αλλά και τις δεσµεύσεις/στόχους που απορρέουν από το ευρωπαϊκό θεσµικό πλαίσιο για τις εκποµπές ατµοσφαιρικών ρύπων.

Η επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ στις µεταφορές σηµαίνει ότι, έως το 2030, ένα στα δέκα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτροκινούµενα και ότι, από το 2025, ένα στα δύο αυτοκίνητα, τα οποία πωλούνται, θα κινούνται µε ηλεκτρική ενέργεια. Θα θέλαµε να επισηµάνουµε επίσης ότι, ο ΕΣΕΚ δεν προκρίνει ένα σενάριο µε αποκλειστική έµφαση στα ηλεκτρικά οχήµατα ή τα βιοκαύσιµα αλλά, πρόκειται για µια ισορροπηµένη πρόταση που οδηγεί σε µετριασµένη διείσδυση µικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων µε ορίζοντα το 2030, βάσει κατάλληλων κινήτρων.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία µε τα συναρµόδια υπουργεία, θα αναλάβει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για τη ρύθµιση πληθώρας θεµάτων τόσο για τις υποδοµές φόρτισης οχηµάτων, όσο και για τη λειτουργία της αγοράς καθαυτής, προκειµένου να υλοποιηθεί η µετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Θα µελετηθεί παράλληλα, η θέσπιση κινήτρων για τη µεγαλύτερη διείσδυση ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, σε συνεργασία µε το Υπουργείο Οικονοµικών.

Ο Aναπληρωτής Υπουργός

Σωκράτης Φάμελλος»

Δημοφιλή στο Protothema.gr