Από τη Formula 1 στον δρόμο: Η εξέλιξη του λογοτύπου της McLaren
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Το λογότυπο «speedmark» είναι ευρέως γνωστό και μεταφέρει απευθείας τον νου στην McLaren. Ποια είναι η μακρά ιστορία από πίσω;
Όταν αναφερόμαστε σε περίφημα λογότυπα κατασκευαστών αυτοκινήτων, εκείνο της McLaren βρίσκεται ανάμεσα σε στα πιο αναγνωρίσιμα. Ωστόσο, δε βρίσκεται στην κορυφαία δεκάδα των πιο γνωστών παγκοσμίως.
WHAT CAR
Διότι το «speedmark» άργησε να γίνει το επίσημο έμβλημα της εταιρείας. Η βρετανική μάρκα ξεκίνησε με λογότυπο ένα πουλί Κιούι της Αυστραλασίας (της Νέας Ζηλανδίας για την ακρίβεια), έπειτα υιοθέτησε τα χρώματα της Marlboro λόγω χορηγίας στη Formula 1 και στα τέλη της δεκαετίας του ’90 ήρθε το περίφημο λογότυπο, όπως το γνωρίζουμε σήμερα.

Η ιστορία
Το 1963, ο Νεοζηλανδός Μπρους Μακλάρεν ίδρυσε την ομώνυμη αγωνιστική ομάδα, ονόματι McLaren Motor Racing Team. Λιγότερο από τρία χρόνια μετά, με μονοθέσιο την M2B, έκανε το ντεμπούτο της ως ομάδας Formula 1 στο Μονακό.
Από το 1964, η εταιρεία είχε ήδη λογότυπο, το οποίο εμφανίστηκε και στο πρώτο επίσημο μοντέλο της, την M1A. Το σχεδίασε ο καλλιτέχνης, Μάικλ Τέρνερ και ουσιαστικά ενσωμάτωνε σε ένα οικόσημο μία καρό σημαία, ένα αγωνιστικό μονοθέσιο και το εθνικό πουλί Κιούι της Νέας Ζηλανδίας.

Το 1965, αποφασίστηκε η αναθεώρηση του λογότυπου. Και το 1968 άλλαξε εντελώς, πριν το δούμε επίσημα το 1971, όπου εμφανίστηκε σε μονοθέσια και αυτοκίνητα της McLaren.
Το νέο λογότυπο ήταν ένα μαύρο σχέδιο με το πουλί Κιούι. Η καρό σημαία, το οικόσημο, το μονοθέσιο, όλα είχαν εξαφανιστεί. Μόνο το Κιούι έμεινε, απλώς με πιο κομψές γραμμές. Ονομάστηκε «Speedy Kiwi» και αναπαριστούσε τις υψηλές ταχύτητες με τις οποίες ο Μπρους Μακλάρεν κινούταν με τα αυτοκίνητά του.
Δυστυχώς, ο Νεοζηλανδός είχε ήδη αφήσει ως τότε την τελευταία του πνοή, στο δυστύχημα με τη νέα M8D στο Goodwood, τον Ιούνιο του 1970.

Το λογότυπο «Speedy Kiwi» παρέμεινε σήμα κατατεθέν των ομάδων και της εταιρείας μέχρι το 1981. Τότε, ο αρτίστας, Ρέιμοντ Λόουι, με εντολή του ιδιοκτήτη της Marlboro (επίσημος χορηγός-συνεργάτης τότε της McLaren), σχεδίασε τρία πανομοιότυπα διαγώνια σχέδια, διακεκομμένα. Τα χρώματα, όμως, και το branding ήταν της Marlboro.
Το νέο σήμα έχαιρε αποδοχής, κυρίως λόγω των μεγάλων επιτυχιών που σημείωσαν McLaren και Marlboro μεταξύ 1974 και 1995, με μερικά εκ των πιο εμβληματικών livery στην ιστορία της Formula 1 και τους θρύλους του σπορ που οδήγησαν αυτά τα μονοθέσια.

Το 1991, το έμβλημα της εταιρείας τροποποιήθηκε ξανά. Αυτή τη φορά, τα σχέδια αντικαταστάθηκαν από ένα μοναδικό, τριγωνικό σχέδιο το οποίο είδαμε στο πρώτο πολιτικό μοντέλο της McLaren, τη θρυλική F1.
Η μεγαλύτερη αλλαγή που σηματοδότησε το εμβληματικό λογότυπο όπως το γνωρίζουμε σήμερα ήρθε το 1997, όταν το «speedmark» έκανε το ντεμπούτο του.
Πρόσφατα, η McLaren προσπάθησε να σπρώξει το αφήγημα πως η ιδέα πίσω από τη σύλληψή του κρύβεται στους στροβιλισμούς που δημιουργούσαν τα μονοθέσιά της με την πίσω πτέρυγα.

Ωστόσο, η πιο ρεαλιστική εξήγηση που έχει δοθεί είναι πως οι άνθρωποί της αντέστρεψαν το λογότυπο «Speedy Kiwi» του 1971. Και κατέληξαν πως αυτό θα είναι το επίσημο έμβλημά της σε αγωνιστικά και αυτοκίνητα παραγωγής.
Από το 1997 μέχρι και σήμερα, το «speedmark» έχει μείνει σχεδόν απαράλλαχτο. Το 2007 άλλαξε λίγο το χρώμιο, ενώ το 2017 έγινε εντελώς μαύρο, για να σηματοδοτήσει την ένωση των τριών τμημάτων της εταιρείας σε ένα.