Menu
Τιμές αυτοκινήτων | NewsMoto newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

Η ηλεκτροκίνηση στα χέρια των πολιτών

  • Σπύρος Χώτος ([email protected]), Φωτογραφίες: Γιώργος Σβολόπουλος

Παρά τα εμπόδια που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού, πόλεις σαν το Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης δείχνουν έμπρακτα ότι η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να παίξει το δικό της ρόλο στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, δημιουργώντας την πρώτη υπηρεσία κοινόχρηστων ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα. Εμείς, μιλήσαμε με το Δήμαρχο της πόλης, κ. Γρηγόρη Κωνσταντέλλο για τη νέα αυτή υπηρεσία, αλλά και για το πώς προετοιμάζεται ο Δήμος για την ηλεκτροκίνηση.

Την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε τη λειτουργία της η πρώτη υπηρεσία κοινόχρηστων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας από το Δήμο Βάρης-Βούλας-Βιουλιαγμένης.

Η υπηρεσία αυτή, μέσω της οποίας προσφέρεται ήδη η δυνατότητα χρήσης ενός ηλεκτρικού Skoda Citigo eiV (δείτε εδώ τη δοκιμή του), αποτελεί μόνο το ξεκίνημα μιας σειράς από καινοτόμες πρωτοβουλίες του Δήμου και του Δημάρχου του κ. Γρηγόρη Κωνσταντέλλου, που αποσκοπούν στη δημιουργία μιας πόλης έτοιμη να υποδεχθεί την ηλεκτροκίνηση.

Το newsauto επισκέφθηκε το Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, είδε από κοντά το πώς λειτουργεί η νέα υπηρεσία κοινόχρηστων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μίλησε με το Δήμαρχο της πόλης για το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα.

Σ.Χ.: Πώς αποφασίσατε να προσφέρετε την υπηρεσία κοινόχρηστων ηλεκτρικών αυτοκινήτων (car sharing) στο Δήμο σας;

Γ.Κ.: Δεν είναι μια καινούργια ιδέα. Είναι κάτι το οποίο συμβαίνει σε πάρα πολλές πρωτεύουσες του κόσμου, για παράδειγμα στο Παρίσι εδώ και 15 χρόνια, στο Λονδίνο, στη Βαρκελώνη, στη Νέα Υόρκη, είναι κάτι λοιπόν, αν μου επιτρέπετε τον όρο, αντιγραφή και προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα, σε μια χώρα που τώρα μπαίνει στην ηλεκτροκίνηση. Θεωρώ λοιπόν ότι οφείλαμε να περάσουμε τη γνώση της ηλεκτροκίνησης στο μέσο κάτοικο της περιοχής μέσω της πρότασης αυτής των κοινόχρηστων αυτοκινήτων, περισσότερο για εκπαιδευτικούς λόγους και πολύ λιγότερο για τους καθαρά χρηστικούς.

Σ.Χ.: Πριν λίγες ημέρες, η υπηρεσία εγκαινιάστηκε στην πόλη σας. Ποια είναι η υποδοχή που έχετε μέχρι σήμερα από τον κόσμο;

Γ.Κ.: Είναι πολύ μεγάλη. Οι άνθρωποι ρωτούν, περιεργάζονται το αυτοκίνητο αυτό και τις εγκαταστάσεις φόρτισης του πρώτου διπλού σταθμού που έχουμε εγκαταστήσει στο δίκτυο το οποίο φτιάχνουμε, υπάρχουν πολλά ερωτήματα για το πώς ακριβώς γίνεται η κράτηση και η χρήση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. Και από την περιέργεια στη συνέχεια περνάμε στον ενθουσιασμό, γιατί αυτοί που χρησιμοποιούν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δηλώνουν κατενθουσιασμένοι, βλέπουν ένα αυτοκίνητο που έχει καλές επιδόσεις, χρηστικότητα, είναι αθόρυβο, είναι καθαρό, μπορούν να κατέβουν στο κέντρο της Αθήνας χωρίς να έχουν περιορισμούς δακτυλίου και γενικότερα, έχουμε ανθρώπους τους οποίους φέρνουμε κοντά στην ηλεκτροκίνηση και έχουν βιωματική πλέον σχέση με αυτήν.

Σ.Χ.: Πώς γίνεται η χρήση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και ποιο είναι το κόστος;

Γ.Κ.: Η χρήση γίνεται μέσω της εφαρμογής VVV eCar sharing, την οποία «κατεβάζει» ο χρήστης και σε Android και iOs, στη συνέχεια να εγγραφεί σε αυτήν και να επιλέξει τι είδους χρήση θα κάνει. Μπορεί να κάνει τη χρήση του αυτοκινήτου ως συνδρομητής, ο οποίος με ένα μηνιαίο κόστος ή ετήσιο παίρνει μια ιδιαίτερα χαμηλή χρέωση σε επίπεδο ώρας που είναι 6 ευρώ/ώρα ή 1 ευρώ/10 λεπτά, ενώ εάν δεν εγγραφεί συνδρομητής, τότε η ώρα κοστίζει 9 ευρώ (1,5 ευρώ/10 λεπτά). Το κόστος αυτό συγκριτικά με τα αντίστοιχα κοινόχρηστα μέσα που υπάρχουν στη διάθεσή μας (πατίνια, ποδήλατα) είναι χαμηλότερο. Μπορεί δηλαδή κάποιος με χαμηλότερη τιμή από ό,τι θα νοικιάσει ένα ηλεκτρικό πατίνι, να νοικιάσει αυτό το αυτοκίνητο για αντίστοιχη χρήση. Για εμάς, δεν είναι μια δημοτική επιχείρηση που προσδοκούμε σε κέρδος, εμείς επενδύουμε χρήματα του Δήμου γιατί θεωρώ ότι οφείλουμε να φέρουμε την ηλεκτροκίνηση κοντά στον κόσμο. Το project αυτό θα έχει 3 αυτοκίνητα κοινόχρηστα, σήμερα έχει 1 και περιμένουμε μέσα στον επόμενο μήνα να έχουμε και τα άλλα 2, και στη συνέχεια θα δούμε τη ζήτηση την οποία υπάρχει για να προσαρμόσουμε το συγκεκριμένο μοντέλο.

Σ.Χ.: Μέχρι τον Μάρτιο του 2021 ως Δήμος έχετε την υποχρέωση να έχετε χωροθετήσει τις υποδομές φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα στα όρια του Δήμου σας. Σε ποιο σημείο βρίσκεστε αυτή τη στιγμή;

Γ.Κ.: Έχουμε ήδη τοποθετήσει τον πρώτο διπλό φορτιστή ηλεκτρικών οχημάτων, ο οποίος είναι εφοδιασμένος με ηλιακό πάνελ. Το project αυτό προχωράει με ταχύτατους ρυθμούς, πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του χρόνου ή το αργότερο μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα έχουμε άλλα 9 σημεία φορτιστών. Η υποχρέωση μας βάσει του Νόμου, όπως και όλων των πόλεων της επικράτειας, είναι μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021 να δείξουμε που θα τοποθετηθούν μέσα στην επόμενη 3ετία, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα είναι αντίστοιχοι του πληθυσμού της πόλης. Δηλαδή, ένας φορτιστής ανά 1.000 κατοίκους. Εμείς θα είμαστε έτοιμοι και θα δείξουμε που θα τοποθετηθούν οι 50 φορτιστές μέσα στην επόμενη 3ετία στην πόλη μας, όμως ξεκινάμε ήδη τοποθετώντας τους 10 πρώτους.

Σ.Χ.: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ως Δήμος, σχεδιάζετε να αποκτήσετε κάποιο ηλεκτρικό όχημα για τις υπηρεσιακές σας ανάγκες;

Γ.Κ.: Αυτό το οποίο έχουμε αποφασίσει είναι ότι όλες οι προμήθειες του Δήμου σε αυτοκίνητα Ι.Χ. ή μικρού μεγέθους πλέον θα είναι ηλεκτρικά. Υπάρχει ένας περιορισμός και προβληματισμός γιατί η τεχνολογία εξελίσσεται, όσον αφορά στα βαρέα οχήματα (λεωφορεία, φορτηγά, απορριμματοφόρα), τα οποία λόγω του όγκου του βάρους τους και του ότι οι μπαταρίες δεν έχουν τη δυνατότητα μεγάλης αποθήκευσης ρεύματος έχουν σήμερα χαμηλή αυτονομία. Εμείς, θα προχωρήσουμε σε αυτή την επιλογή αγοράς βαρέων οχημάτων τα επόμενα χρόνια και μόνο όταν αυτά θα μπορούν να υπερβούν τα 150 km αυτονομίας, τα οποία είναι και το minimum που χρειαζόμαστε για να κάνουμε τη δουλειά μας.

Σ.Χ.: Υπάρχουν εγχώριοι Δήμοι αλλά και πολλές πόλεις του εξωτερικού, που δίνουν κίνητρα στους δημότες τους για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, για παράδειγμα δωρεάν παρκάρισμα στις ελεγχόμενες θέσεις στάθμευσης. Έχετε εσείς στα σχέδιά σας κάποιο αντίστοιχο πλάνο προνομίων για τους χρήστες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Γ.Κ.: Εμείς αυτή τη στιγμή οργανώνουμε και μέχρι το καλοκαίρι θα έχουμε μια σειρά από εφαρμογές ελεγχόμενης στάθμευσης στην πόλη μας. Η μελέτη είναι στη φάση της υλοποίησης. Βεβαίως και θα έχουμε αυτό το προνόμιο, γιατί από μόνο του αποτελεί ένα κίνητρο για να υπάρχουν ακόμη και στα πεδία ελεγχόμενης στάθμευσης, χρήσεις θέσεων άνευ τιμήματος.

Σ.Χ.: Τέλος, θα ήθελα το σχόλιο σας για το γεγονός ότι υπάρχουν Δήμαρχοι μεγάλων πόλεων οι οποίοι έχουν ήδη προαναγγείλει ότι θα απαγορεύσουν την κυκλοφορία αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης τουλάχιστον σε κάποια επιβαρυμένα κυκλοφοριακά σημεία των Δήμων τους. Εσείς, βέβαια, δεν είσαστε ένας τόσο πυκνοκατοικημένος Δήμος, αλλά σαν σκέψη το έχετε κάποια στιγμή στο πίσω μέρος του μυαλού σας να υλοποιηθεί;

Γ.Κ.: Εάν ήταν στο χέρι μας να το κάνουμε αυτό, θα το είχαμε κάνει. Όμως δυστυχώς, οι Δήμοι και οι πόλεις ειδικότερα του Δυτικού Κόσμου, λειτουργούν τελείως διαφορετικά από ό,τι η αυτοδιοίκηση στη χώρα μας. Εμείς δεν έχουμε αποφασιστικό χαρακτήρα για να σχεδιάσουμε κυκλοφοριακά ζητήματα μεγάλου εύρους και έντασης, όπως π.χ. την απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στα κέντρα των πόλεων, είναι κάτι το οποίο ξεκινά από την Κεντρική Διοίκηση, τα Υπουργεία. Κακώς για εμένα. Παρόλα αυτά, εμείς μπορούμε να προτείνουμε τέτοιου είδους μέτρα, ειδικότερα σε περιοχές που ασφυκτιούν ή σε εμπορικά τμήματα πόλεων, για να δώσουμε παραπάνω κίνητρα για την κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων. Όμως δυστυχώς, στην Ελλάδα του 2020, για αυτά τα θέματα δεν αποφασίζουν οι Δήμοι.

Περισσότερες πληροφορίες για την υπηρεσία κοινόχρηστων ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης μπορείτε να δείτε εδώ.

Δημοφιλή στο Protothema.gr