Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τι τρέχει με τα σύγχρονα φώτα των αυτοκινήτων;

Ελλάδα 23:08
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(84) "Τι τρέχει με τα σύγχρονα φώτα των αυτοκινήτων;"
    

Τι τρέχει με τα σύγχρονα φώτα των αυτοκινήτων;

ΝΕΑ

Η υπερβολική λάμψη των σύγχρονων προβολέων δεν είναι τυχαία, αλλά είναι το αποτέλεσμα τεχνολογικών εξελίξεων και κανονιστικών αστοχιών.

Advertisement
Advertisement

Η οδήγηση τη νύχτα έχει μετατραπεί σε μια ολοένα και πιο δυσάρεστη εμπειρία. Τα τελευταία χρόνια, οι προβολείς των αυτοκινήτων έγιναν τόσο έντονοι, τόσο «κοφτεροί», που συχνά μοιάζουν περισσότερο με προβολείς θεάτρου παρά με συστήματα φωτισμού οδικής κυκλοφορίας.

Πίσω από αυτή τη μετάβαση κρύβεται μια αλληλουχία τεχνολογικών αλλαγών, ελλιπούς εποπτείας και βιαστικών εφαρμογών, που τελικά δημιούργησαν μια νέα πραγματικότητα: ο οδηγός βρίσκεται πλέον αντιμέτωπος με μια καταιγίδα λευκού φωτός που καταπονεί, κουράζει και συχνά τυφλώνει στιγμιαία.

Το πρόβλημα ξεκινά με τη μαζική υιοθέτηση των LED προβολέων. Κάποτε αποτελούσαν πολυτέλεια στα ακριβότερα μοντέλα, όμως μέσα σε λίγα χρόνια η τεχνολογία έγινε τόσο οικονομική, ώστε κατέκλυσε την αγορά και, κυρίως, το ανεξέλεγκτο aftermarket.

Advertisement
Advertisement

Εταιρείες που συχνά δεν δίνουν καμία σημασία στη συμμόρφωση με κανονισμούς, προσφέρουν φθηνά LED κιτ που υπόσχονται «χιλιάδες lumen» αλλά αγνοούν το βασικότερο: την ορθή δέσμη φωτός.

Το αποτέλεσμα είναι αυτοκίνητα που φέγγουν παντού εκτός από εκεί που πρέπει, τυφλώνοντας τους απέναντι οδηγούς και δημιουργώντας ένα περιβάλλον εξαιρετικά δυσάρεστο αλλά και επικίνδυνο.

Η κατάσταση επιδεινώνεται από την εξάπλωση των ψηλότερων οχημάτων, SUV και pick-up που υψώνονται πάνω από το οπτικό πεδίο των κανονικών αυτοκινήτων.

Advertisement

Προβολείς τοποθετημένοι σε μεγαλύτερο ύψος φτάνουν πιο άμεσα στο επίπεδο των ματιών του απέναντι οδηγού, με τη λάμψη να γίνεται ακόμη πιο έντονη.

Η αναντιστοιχία αυτή μεταξύ ύψους οχήματος και ύψους προτζέκτορα δημιουργεί πολλαπλά επίπεδα φωτιστικής όχλησης, που τα παλαιότερα συστήματα δε γνώριζαν.

Advertisement

Αν κάποιος οδηγήσει στην Ευρώπη, θα διαπιστώσει ότι τα πράγματα μπορούν να είναι πολύ καλύτερα. Η ήπειρος έχει υιοθετήσει σύγχρονες τεχνολογίες όπως οι adaptive matrix δέσμες, οι οποίες προσαρμόζουν το φωτιστικό μοτίβο ανάλογα με την κυκλοφορία, φωτίζοντας την πορεία χωρίς να τυφλώνουν.

Αυτή η τεχνολογία ήταν διαθέσιμη για χρόνια, αλλά σε αρκετές αγορές—ιδίως στις ΗΠΑ—οι κανονισμοί καθυστέρησαν την υιοθέτησή της. Κι όταν τελικά εγκρίθηκε, η αγορά είχε ήδη γεμίσει με LED λύσεις που είχαν παγιώσει την κακή συνήθεια του «όσο πιο δυνατό, τόσο καλύτερο».

Εξίσου σημαντικό είναι και το θέμα της ευθυγράμμισης. Ακόμη και ο καλύτερος προβολέας γίνεται επικίνδυνος όταν δεν έχει σωστή κλίση. Στην aftermarket αγορά, όπου η ποιότητα συχνά θυσιάζεται στον βωμό της χαμηλής τιμής και της υπερβολικής φωτεινότητας, η ευθυγράμμιση αντιμετωπίζεται ως δευτερεύον θέμα.

Advertisement

Πολλοί οδηγοί αντικαθιστούν μόνοι τους τα εργοστασιακά φωτιστικά με LED μονάδες που δεν έχουν σχεδιαστεί για το αρχικό σώμα, με αποτέλεσμα μια παραμορφωμένη δέσμη που εκτοξεύει φως προς κάθε κατεύθυνση.

Το φαινόμενο γίνεται ακόμη πιο δυσάρεστο για όσους έχουν ευαισθησία στο φως. Η υπερβολική φωτεινότητα προκαλεί κόπωση, πονοκεφάλους αλλά και στιγμιαία απώλεια προσανατολισμού, μια επικίνδυνη συνθήκη όταν κινείσαι με ταχύτητα σε σκοτεινό δρόμο. Το πρόβλημα δεν είναι απλώς θέμα άνεσης αλλά και ζήτημα οδικής ασφάλειας.

Συνολικά, η κατάσταση έχει εξελιχθεί σε ένα πολύπλοκο πρόβλημα χωρίς εύκολη λύση. Η τεχνολογία προχώρησε πιο γρήγορα από τους κανονισμούς, το aftermarket εκμεταλλεύτηκε τα κενά, και οι οδηγοί βρέθηκαν μέσα σε μια φωτεινή καταιγίδα χωρίς προστασία.

Οι σύγχρονες λύσεις υπάρχουν -προβολείς adaptive, πιο αυστηρά πρότυπα LED, καλύτερος έλεγχος της αγοράς- αλλά η εφαρμογή τους απαιτεί χρόνο, πολιτική βούληση και συνεργασία των κατασκευαστών.

Μέχρι τότε, η νυχτερινή οδήγηση θα συνεχίσει να δοκιμάζει τα μάτια και την υπομονή μας. Κι αν κάτι προκύπτει από όλη αυτή την ιστορία, είναι πως η φωτεινότητα δεν πρέπει να εξισώνεται με την ασφάλεια. Η στόχευση και η ισορροπία είναι που κάνουν τη διαφορά.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Δοκιμή: Mini John Cooper Works

Γιατί εξαφανίστηκε το «χρώμα» από τους δρόμους;

Ιδού τα πρώτα θύματα από τις έξυπνες κάμερες