Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Φιμέ τζάμια: Τι επιτρέπεται, πόσο επικίνδυνα είναι

Ελλάδα 3:19
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Φιμέ τζάμια: Τι επιτρέπεται, πόσο επικίνδυνα είναι

ΝΕΑ

Φιμέ τζάμια: Τι επιτρέπεται, πόσο επικίνδυνα είναι

ΝΕΑ

Τα σκουρόχρωμα κρύσταλλα δίνουν μια διαφορετική εικόνα στο αυτοκίνητο, μας προστατεύουν από τις ακτίνες του ήλιου, τη μεγάλη θερμοκρασία στο εσωτερικό του και τα… αδιάκριτα βλέμματα. Όμως, τι επιτρέπεται και τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και η ελληνική νομοθεσία γι’ αυτά;

Advertisement
Advertisement

H τοποθέτηση φιμέ κρυστάλλων ή σκουρόχρωμων μεμβρανών στο αυτοκίνητό μας μειώνει την ένταση του φωτός στο εσωτερικό του οχήματος και την αναπτυσσόμενη θερμοκρασία σε αυτό, ιδίως κατά τους θερμούς μήνες του έτους. Επίσης, συμβάλλει στη βελτίωση της εικόνας που αυτό δίνει στους γύρω και ικανοποιεί την ανάγκη της απόκρυψης των επιβατών ή την ικανοποίηση της ματαιοδοξίας τους.

Ωστόσο, η ύπαρξη των φιμέ τζαμιών σε ένα αυτοκίνητο υπόκειται σε κανόνες που αφορούν στο πόσο σκουρόχρωμα θα πρέπει να είναι, όπως ορίζεται τόσο από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όσο και από την αντίστοιχη νομοθεσία.

Advertisement
Advertisement

Συγκεκριμένα, στην παράγραφο υπ’ αριθμόν 7 του άρθρου 81 με τίτλο «Μηχανισμοί εξαρτήματα και συσκευές οχημάτων» του πρόσφατου ΚΟΚ αναγράφεται σαφώς ότι: «Τα διαφανή μέρη των αυτοκινήτων, οχημάτων και των ρυμουλκουμένων, τα οποία αποτελούν τμήμα του αμαξώματος αυτών, περιλαμβανομένου και του ανεμοθώρακα, καθώς και οποιουδήποτε εσωτερικού χωρίσματος, επιβάλλεται να είναι κατασκευασμένα κατά τρόπο ώστε, αφ’ ενός μεν, σε περίπτωση θραύσης τους, ο κίνδυνος τραυματισμού προσώπων να μειώνεται στο ελάχιστο, αφ’ ετέρου δε να είναι ορατός τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβαίνοντες αυτού.

»Με κοινή απόφαση των Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης καθορίζονται οι προδιαγραφές των μεμβρανών που επιτρέπεται να επικολλώνται στα παράθυρα πίσω από τη θέση του οδηγού – συνοδηγού, όταν το αυτοκίνητο διαθέτει δεξιό καθρέπτη, καθώς και οι περιπτώσεις εκείνες που για ιατρικούς λόγους επιτρέπεται η επικόλληση μεμβρανών σε όλα τα παράθυρα του αυτοκινήτου.

»Ειδικότερα, τα διαφανή μέρη του ανεμοθώρακα πρέπει να είναι κατασκευασμένα από τέτοια ύλη, ώστε:
α) η διαφάνεια του ανεμοθώρακα να μην ελαττώνεται με την πάροδο του χρόνου.
β) να μην παραμορφώνουν τις εικόνες των αντικειμένων που φαίνονται δια μέσου του ανεμοθώρακα.
γ) σε περίπτωση θραύσης τους, ο οδηγός να έχει ικανή καθαρή θέα της οδού».

Advertisement

Επιπλέον, στο Προεδρικό Διάταγμα 64/2014 το οποίο δημοσιεύτηκε στο Φύλλο της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως 106/55-5-2014 με τίτλο «Περιορισμός συναρμοδιοτήτων Υπουργών κατά την έκδοση διοικητικών πράξεων» περιλαμβάνεται εδάφιο το οποίο αφορά στα φιμέ κρύσταλλα.

Advertisement

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 2 και στην παράγραφο 7 του ΦΕΚ 106/55-5-2014 αναγράφεται:
«Περιορισμός της συναρμοδιότητας Υπουργού Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη:
α) Η υπουργική απόφαση, η έκδοση της οποίας προβλέπεται στην παρ. 7 του άρθρου 81 του ν. 2696/1999 (Α’ 57), όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 75 του ν. 3542/2007 (Α’ 50) σχετικά με τον καθορισμό των προδιαγραφών των μεμβρανών που επιτρέπεται να επικολλώνται στα παράθυρα πίσω από τη θέση του οδηγού συνοδηγού, όταν το αυτοκίνητο διαθέτει δεξιό καθρέπτη, καθώς και οι περιπτώσεις εκείνες που για ιατρικούς λόγους επιτρέπεται η επικόλληση μεμβρανών σε όλα τα παράθυρα του αυτοκινήτου, εκδίδεται εφεξής μόνο με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».

Το ΦΕΚ 1069, τεύχος Β’ 10-6-2008
Αναλυτικά, λεπτομέρειες για το τι επιτρέπεται και τι όχι αναφορικές με τα φιμέ τζάμια περιλαμβάνονται στο υπ’ αριθμόν 1069 Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως το οποίο δημοσιεύτηκε στις 10 Ιουνίου 2008. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 2 με τίτλο «Όρια συντελεστών μετάδοσης φωτός σε υαλοπίνακες οχημάτων» προβλέπεται ότι:
«1. Ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης φωτός των εγκεκριμένων υαλοπινάκων των κυκλοφορόντων οχημάτων καθορίζεται σε:
α) 75% για τον εμπρόσθιο ανεμοθώρακα.
β) 70% για τους υαλοπίνακες εκατέρωθεν της θέσης του οδηγού.
γ) 70% για τους πίσω πλευρικούς υαλοπίνακες και τον οπίσθιο ανεμοθώρακα, εφόσον το όχημα δεν φέρει πλευρικούς καθρέφτες.

Advertisement

»2. Εάν το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέφτες, δεν υφίσταται ο περιορισμός του εδαφίου (γ) της παρ. 1 του παρόντος άρθρου ως προς το συντελεστή μετάδοσης φωτός των πίσω πλευρικών υαλοπινάκων και του οπίσθιου ανεμοθώρακα.

»3. Υαλοπίνακας με ένδειξη “V” δεν εμπίπτει σε περιορισμούς αναφορικά με το συντελεστή μετάδοσης φωτός».

Επίσης, στο συγκεκριμένο ΦΕΚ περιλαμβάνονται και λεπτομέρειες που αφορούν στα τεχνικά χαρακτηριστικά των τοποθετούμενων σκουρόχρωμων αντιηλιακών μεμβρανών και των προϋποθέσεων που πρέπει να πληρούν τόσο αυτές όσο και ο πιστοποιημένος εγκαταστάτης, τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς στην επικόλληση μεμβρανών σε υαλοπίνακες οχημάτων (Άρθρο 3 του εν λόγω ΦΕΚ), τη διαδικασία επικόλλησης μεμβρανών, τα συναφή δικαιολογητικά και τις υποχρεώσεις οδηγού, αντιπροσώπου και εγκαταστάτη (Άρθρο 4 του εν λόγω ΦΕΚ).

Στο Άρθρο 5 αυτού ορίζονται τα έγγραφα που πρέπει να συνοδεύουν τα οχήματα με μεμβράνες σε κυκλοφορούντα οχήματα, όπως και τι ισχύει στη χώρα μας για όσα η τοποθέτηση των μεμβρανών έχει γίνει σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε κράτος της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών ή στην Τουρκία.

Τέλος, το διοικητικό πρόστιμο για τους παραβάτες είναι 80 ευρώ και συνοδεύεται και από αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και του διπλώματος οδήγησης για δέκα ημέρες. Εάν διαπιστωθεί ότι οι τοποθετημένες αντιηλιακές μεμβράνες είναι ελαττωματικές ή παραμορφώνουν τις εικόνες των αντικειμένων στον περιβάλλοντα χώρο, ισχύουν το ίδιο πρόστιμο και η αφαίρεση των εγγράφων αλλά προβλέπεται και η ακινητοποίηση του οχήματος για το ίδιο χρονικό διάστημα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Αποκάλυψη! Νέες αλλαγές σε τρέιλερ, μπαγκαζιέρες και τροχόσπιτα
Νέος ΚΟΚ: Σε ποια παράβαση θα επιβάλλεται πρόστιμο-μαμούθ
Νέος ΚΟΚ: Πότε σταματά η αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας;