Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Fiat X1/9: Το σπορ αυτοκίνητο του… λαού

Ελλάδα 20:41
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Fiat X1/9: Το σπορ αυτοκίνητο του… λαού

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Fiat X1/9: Το σπορ αυτοκίνητο του… λαού

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Το Fiat X1/9, που φέτος κλείνει 50 χρόνια από την παρουσίαση του, είχε την εμφάνιση σπορ αυτοκινήτου, ενώ έξανε και διεθνή καριέρα, παρά την ταπεινή καταγωγή του.

Advertisement
Advertisement

Κινητήρας στο κέντρο, σφηνοειδείς σχεδίαση από τον Gandini, αναδιπλούμενα φωτιστικά σώματα, ήταν τα χαρακτηριστικά του.

Η Fiat είναι περισσότερο γνωστή για μοντέλα που μέσω της σχεδίασης τους προσέφεραν έξυπνες, πρακτικές και προσιτές για το ευρύ κοινό λύσεις. Παράλληλα όμως με αυτή την προσπάθεια της, δημιούργησε και μια σειρά πολύ ιδιαίτερων σπορ αυτοκινήτων, τιμώντας την Ιταλική της καταγωγή. Ένα από αυτά, το πολύ ιδιαίτερο X1/9 συμπληρώνει φέτος 50 χρόνια ζωής.

Δημιουργία Gandini

Το 1969, το studio Bertone δημιουργούσε το πρωτότυπο Autobianchi Α112 Runabout. Ένα φουτουριστικό όχημα με σφηνοειδή μορφή και ανοιχτό αμάξωμα. Πίσω από τις έντονες γραμμές του αυτοκινήτου βρισκόταν το μυαλό του Marcello Gandini.

Advertisement
Advertisement

Ο κορυφαίος σχεδιαστής με την ιδιαίτερη αγάπη στο συγκεκριμένο στιλ, έχει βάλει την υπογραφή του μεταξύ άλλων σε μοντέλα θρύλους, όπως οι Lamborghini Miura και Countach, η Alfa Romeo 33 Carabo και η Lancia Stratos. Τρία χρόνια αργότερα μετά το Runabout, ο Gandini θα πέρναγε τις αγαπημένες του γραμμές στο Fiat X1/9, ένα κεντρομήχανο σπορ αυτοκίνητο που θύμιζε «supercar» παρά την ταπεινή καταγωγή του.

Κινητήρας

Ο εγκάρσια τοποθετημένος τετρακύλινδρος κινητήρας των 1.290κ.εκ., απόδοσης 75 ίππων, προερχόταν από το 128 και οι μηχανικοί στο Χ1/9 τον τοποθέτησαν στο κέντρο του οχήματος. Αυτή η επιλογή εκτός από την καλύτερη κατανομή βάρους και την πιο σπορ αίσθηση, επέτρεπε τη διατήρηση του πολύ χαμηλού εμπρός μέρους, το οποίο φιλοξενούσε μόνο το ψυγείο.

Τα αναδιπλούμενα φωτιστικά σώματα ήρθαν να ολοκληρώσουν την σπορ, αλλά και λιτή εικόνα. Ανάμεσα στον κινητήρα και στην αυστηρά διθέσια καμπίνα των επιβατών, οι μηχανικοί βρήκαν χώρο για το ρεζερβουάρ βενζίνης των 48 λίτρων. Μάλιστα έβαλαν το ρεζερβουάρ πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού και την ρεζέρβα πίσω από τον οδηγό, ολοκληρώνοντας τη συγκέντρωση του βάρους στο κέντρο του οχήματος. Σε συνδυασμό με την ανεξάρτητη ανάρτηση και το σύστημα φρένων με δίσκους σε όλους τους τροχούς το Χ1/9 είχε μία σπορ αίσθηση.

Advertisement

Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Χ1/9 αποτελούσε και η αποσπώμενη οροφή που μετέτρεπε το μοντέλο από coupe σε targa. Οι μηχανικοί της Fiat φρόντισαν να υπάρχει αρκετός ελεύθερος χώρος κάτω από το καπό για την τοποθέτηση της οροφής, ενώ πίσω από τον κινητήρα υπήρχε ένας μικρός χώρος αποσκευών (δύο σακβουαγιάζ).

Advertisement

Από το 1972 έως και το 1982 η παραγωγή ξεκινούσε στις εγκαταστάσεις του Bertone και ολοκληρωνόταν στο θρυλικό Lingotto, ενώ από το 1982 -χρονιά όπου ο κινητήρας αντικαταστάθηκε με σύνολο 1,5 λίτρων-  ο Ιταλός καροσερίστας ανέλαβε το σύνολο της διαδικασίας. Με τη συνολική παραγωγή να φτάνει μέχρι το 1989 περίπου τις 150.000 μονάδες, το X1/9 γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία και στις Η.Π.Α., ενώ κατασκευάστηκε και δεξιοτίμονη έκδοση. Χάρη στη δυναμική του εμφάνιση κατάφερε να συνεχίσει την παράδοση της Fiat στην κατασκευή προσιτών σπορ αυτοκινήτων που απέναντι στην ταπεινή τους καταγωγή αντιπαράθεταν μια εξαιρετικά δυνατή προσωπικότητα.

Τα αγωνιστικά

Filipinetti

Το Filipinetti X1/9 της Scuderia Filipinetti παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τον Μάρτιο του 1973 ως το πρώτο αγωνιστικό Fiat X1/9. Κατασκευάστηκε σε συνεργασία με τη Fiat από τον Mike Parkes, που αργότερα δημιούργησε τη Lancia Stratos. Το Filipinetti είχε κινητήρα 1290 cc με 160 ίππους.

Abarth

Η Abarth , το 1973, έφτιαξε το Abarth X1/9 Prototipo για να αντικαταστήσει το 124 Spider Abarth ως το εργοστασιακό αυτοκίνητο ράλι της Fiat. Τελικά, επιλέχθηκε το 131. Το X1/9 Prototipo χρησιμοποιούσε κινητήρα 1840 κ.εκ. Εξωτερικά τα αυτοκίνητα έφεραν φουσκωτούς θόλους τροχών, μια μικρή αεροτομή και μια εισαγωγή αέρα τύπου F1 πάνω από την οροφή του αυτοκινήτου. Η πρωτότυπη φύση του έργου X1/9 Prototipo σημαίνει ότι δεν είναι ακριβής ο αριθμός των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν. Πιστεύεται ότι κατασκευάστηκαν 5 γνήσια αυτοκίνητα.

Advertisement

Dallara Icsunonove

Το 1975 το X1/9 επιλέχθηκε από τον Dallara για να μπει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στην κατηγορία Special Production Group 5. Το Dallara Icsunonove (η ιταλική προφορά του “X1/9”) διέθετε έναν τροποποιημένο κινητήρα X1/9 με 16 βάλβιδη κεφαλή.

Και… δύο μικρές λεπτομέρειες

  • Το X1/9 είναι το πρώτο Fiat, που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε ώστε να πληροί τους κανονισμούς ασφαλείας των ΗΠΑ.
  • Η ονοματολογία της Fiat εκείνη την εποχή που χρησιμοποιούσε ένα αριθμητικό σύστημα (π.χ. 127, 128, 124, 131) που υποδηλώνει τη θέση στη γκάμα μοντέλων.

  • Το X1/9 διατήρησε τον πρωτότυπο κωδικό του ως εμπορική ονομασία.
  • Η πρωτότυπη κωδικοποίηση της Fiat χρησιμοποιούσε το X0 για κινητήρες, το X1 για τα επιβατικά οχήματα και το X2 για τα επαγγελματικά οχήματα.
  • Το X1/9 ήταν έτσι το ένατο επιβατικό αυτοκίνητο που αναπτύχθηκε χρησιμοποιώντας την ονοματολογία.

Δείτε το video αφιέρωμα που ετοίμασε το κανάλι roadster life

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ο Ισπανός εικαστικός dEmo συναντά το Fiat 500e
14+1 από τα πιο σπουδαία κεντρομήχανα
Ένα πατίνι εμπνευσμένο από το… ηλεκτρικό 500ράκι (+video)