Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

ΕΕ: Οδήγηση ΙΧ και φορτηγού από τα 17 έτη!

Ελλάδα 10:06
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΕ: Οδήγηση ΙΧ και φορτηγού από τα 17 έτη!

ΝΕΑ

ΕΕ: Οδήγηση ΙΧ και φορτηγού από τα 17 έτη!

ΝΕΑ

Η Κομισιόν προτείνει την οδήγηση με συνοδεία από νωρίς για να αντιμετωπίσει την έλλειψη οδηγών ενώ παράλληλα θα ενεργοποιήσει μια ψηφιακή πύλη για όλα τα κράτη-μέλη για την πληρωμή προστίμων ΚΟΚ.

Advertisement
Advertisement

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τις προτάσεις της για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων για τις άδειες οδήγησης, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής ψηφιακής άδειας οδήγησης που ισχύει σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς και νέων διατάξεων για τη διευκόλυνση της διασυνοριακής επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.

Πάνω από 20.000 ζωές χάθηκαν στους δρόμους της Ευρώπη το 2022, με την πλειονότητα των θυμάτων να είναι πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες σκούτερ και μοτοσικλετών.

Advertisement
Advertisement

Οι νέοι κανόνες θα βελτιώσουν την ασφάλεια για όλους τους οδικούς χρήστες και θα βοηθήσουν την ΕΕ να επιτύχει το Vision Zero – χωρίς θανάτους στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050.

Θα προετοιμάσουν καλύτερα τους οδηγούς για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών και για την οδήγηση στους δρόμους της πόλης, παράλληλα με περισσότερα ποδήλατα και δίτροχα, και με πολλούς πεζούς τριγύρω.

Επίσης, θα επιτρέψουν στους νέους οδηγούς να αποκτήσουν εμπειρία μέσω ενός συστήματος συνοδευόμενης οδήγησης – από την ηλικία των 17 ετών, οι νέοι θα μπορούν να μάθουν να οδηγούν και να αποκτήσουν άδεια οδήγησης. Όσοι περάσουν στα 17 έτη, θα μπορούν να οδηγούν μόνοι τους από τα 18α γενέθλιά τους και να εργαστούν ως επαγγελματίες οδηγοί, γεγονός που θα βοηθήσει και στην αντιμετώπιση της τρέχουσας έλλειψης οδηγών.

Advertisement

Εκσυγχρονισμένοι κανόνες άδειας οδήγησης

Η πρόταση για τις άδειες οδήγησης τροποποιεί την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ και εμπνέεται από τις βέλτιστες πρακτικές που ισχύουν ήδη σε πολλά κράτη-μέλη.

Advertisement

Βασικός στόχος των νέων κανόνων θα είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, με μέτρα που περιλαμβάνουν:

-Μια δοκιμαστική περίοδος τουλάχιστον 2 ετών για νέους οδηγούς μετά την επιτυχία της εξέτασης οδήγησης και μηδενική ανοχή για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Αυτό είναι απαραίτητο καθώς ακόμη και αν οι νεαροί οδηγοί αντιπροσωπεύουν μόνο το 8% όλων των οδηγών αυτοκινήτων, 2 στις 5 θανατηφόρες συγκρούσεις αφορούν οδηγό ή αναβάτη ηλικίας κάτω των 30 ετών.

-Επιτρέποντας στους νέους να πραγματοποιήσουν τις εξετάσεις τους και να ξεκινήσουν την οδήγηση με συνοδεία αυτοκινήτων και φορτηγών από την ηλικία των 17 ετών, για να αποκτήσουν οδηγική εμπειρία.

Advertisement

-Προσαρμογή της εκπαίδευσης και των εξετάσεων οδηγών για την καλύτερη προετοιμασία των οδηγών για την παρουσία ευάλωτων χρηστών στο δρόμο. Αυτό θα συμβάλει στη βελτίωση της ασφάλειας για πεζούς, ποδηλάτες, και χρήστες ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων, καθώς η ΕΕ μεταβαίνει σε πιο βιώσιμη αστική κινητικότητα.

–Πιο στοχευμένη αξιολόγηση της φυσικής κατάστασης, λαμβάνοντας υπόψη τις προόδους στην ιατρική θεραπεία για ασθένειες, όπως ο διαβήτης. Οι οδηγοί θα ενθαρρυνθούν επίσης να ενημερώσουν τις οδηγικές τους δεξιότητες και γνώσεις για να συμβαδίζουν με τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Για να απλουστευθεί η αναγνώριση των αδειών οδήγησης μεταξύ των κρατών-μελών, η Κομισιόν προτείνει την εισαγωγή μιας ψηφιακής άδειας οδήγησης παγκοσμίως. Θα είναι πολύ πιο εύκολη η αντικατάσταση, η ανανέωση ή η αλλαγή της άδειας οδήγησης αφού όλες οι διαδικασίες θα γίνονται online. Στο ίδιο πνεύμα, θα είναι επίσης ευκολότερο για τους πολίτες Τρίτων χωρών με συγκρίσιμα πρότυπα οδικής ασφάλειας να ανταλλάξουν την άδεια οδήγησής τους με μια ΕΕ.

Οι ενημερωμένοι κανόνες εξετάσεων θα λαμβάνουν υπόψη τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Θα αξιολογήσουν, για παράδειγμα, τις γνώσεις και τις δεξιότητες που συνδέονται με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και άλλες αυτοματοποιημένες τεχνολογίες. Οι νέοι οδηγοί θα διδαχθούν επίσης πώς το στυλ οδήγησής τους έχει αντίκτυπο στις εκπομπές τους – για παράδειγμα, ο χρόνος αλλαγής ταχυτήτων. Τέλος, η επιτρεπόμενη μάζα ενός οχήματος κατηγορίας «Β» θα προσαρμοστεί για οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα, καθώς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών που φέρουν μπαταρίες μπορεί να είναι βαρύτερα.

Διασυνοριακή επιβολή των προστίμων του ΚΟΚ

Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ για τη διασυνοριακή επιβολή έχουν συμβάλει στο να διασφαλιστεί ότι οι παραβάτες του οδικού δικτύου, που δεν είναι κάτοικοι της χώρας, παραμένουν ανώνυμοι. Ωστόσο, το 2019 περίπου το 40% των διασυνοριακών αδικημάτων διαπράχθηκαν ατιμώρητα, είτε επειδή δεν εντοπίστηκε ο δράστης είτε επειδή δεν εκτελέστηκε η πληρωμή.

Οι σημερινές προτάσεις επιδιώκουν να το αντιμετωπίσουν επιτρέποντας στις αρχές επιβολής του νόμου να αποκτήσουν πρόσβαση στα εθνικά μητρώα αδειών οδήγησης. Η Κομισιόν προτείνει επίσης να ενισχυθεί ο ρόλος των καθιερωμένων εθνικών σημείων επαφής, ώστε να μπορούν να συνεργάζονται καλύτερα με τις αρχές επιβολής που εμπλέκονται στη διερεύνηση των αδικημάτων. Αυτό θα αντιμετωπίσει τις τρέχουσες ελλείψεις στη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών κατά τη διερεύνηση αδικημάτων.

Επιπλέον, ο ισχύων νόμος καλύπτει ορισμένες από τις πιο συχνές και κραυγαλέες παραβάσεις, όπως η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Η Κομισιόν προτείνει να επεκταθεί το πεδίο των τροχαίων παραβάσεων που καλύπτονται σε:

μη τήρηση επαρκούς απόστασης από το προπορευόμενο όχημα

επικίνδυνο προσπέρασμα

επικίνδυνη στάθμευση

διασχίζοντας μία ή περισσότερες συμπαγείς λευκές γραμμές

οδήγηση σε λάθος δρόμο

μη τήρηση των κανόνων για τη χρήση των Λωρίδων Έκτακτης Ανάγκης

τη χρήση υπερφορτωμένου οχήματος.

Αυτές οι προσθήκες θα συμβάλουν στη μείωση της ατιμωρησίας για τέτοια αδικήματα και θα βελτιώσουν την ικανότητα των κρατών-μελών να τιμωρούν παραβάτες από άλλα κράτη-μέλη. Θα διασφαλίσει επίσης την ίση μεταχείριση των παραβατών που κατοικούν και αλλοδαποί.

Οι επικαιροποιημένοι νόμοι θα διασφαλίσουν ότι τηρούνται τα δικαιώματα των ατόμων που κατηγορούνται για τροχαία αδικήματα. Οι μη κάτοικοι διατηρούν το δικαίωμα σε αποτελεσματική προσφυγή και δίκαιη δίκη, στο τεκμήριο της αθωότητας και στην υπεράσπιση. Αυτά τα δικαιώματα θα κατοχυρωθούν καλύτερα με διατάξεις που διασφαλίζουν ενοποιημένο περιεχόμενο και παράδοση ειδοποιήσεων κυρώσεων, διασφαλίζοντας ότι οι παραλήπτες τέτοιων ειδοποιήσεων είναι σε θέση να επαληθεύσουν τη γνησιότητά τους και καθιστώντας την κοινοποίηση πληροφοριών με τους εικαζόμενους παραβάτες μια τυπική απαίτηση.

Μια αποκλειστική πύλη IT θα παρέχει στους πολίτες εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τους κανόνες οδικής ασφάλειας που ισχύουν σε κάθε κράτος-μέλος και, εγκαίρως, θα τους επιτρέψει να πληρώσουν άμεσα τυχόν πρόστιμα.

Οι κανόνες θα ευθυγραμμιστούν επίσης με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR και LED).

Απαγόρευση οδήγησης σε όλη την ΕΕ για τους παραβάτες οδηγούς

Για να αποφευχθεί η ατιμωρησία μεταξύ των παραβατών οδικής κυκλοφορίας, θα τεθεί σε εφαρμογή ένα νέο σύστημα, το οποίο θα επιτρέπει την απαγόρευση οδήγησης σε όλη την ΕΕ όταν ένα κράτος-μέλος αποφασίζει να αποκλείσει έναν οδηγό λόγω παράβασης που διαπράχθηκε στην επικράτειά του.

Η ευθύνη των παραβατών οδικής κυκλοφορίας σε όλα τα κράτη-μέλη είναι απαραίτητη για την οδική ασφάλεια. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, όταν μια σοβαρή παράβαση οδηγεί σε αποκλεισμό οδήγησης, δεν μπορεί να εκτελεστεί σε ολόκληρη την ΕΕ εάν ο οδηγός διέπραξε την παράβαση σε κράτος-μέλος διαφορετικό από αυτό που εξέδωσε την άδεια οδήγησής του.

Η πρόταση καλύπτει σοβαρές οδικές παραβάσεις, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών και η πρόκληση θανάτου ή σοβαρής σωματικής βλάβης ως αποτέλεσμα οποιασδήποτε τροχαίας παράβασης.

Οι προτάσεις θα εξεταστούν τώρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο σύμφωνα με τη συνήθη νομοθετική διαδικασία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τέλος η δια βίου αφαίρεση του διπλώματος!
Σοκ το κόστος ανανέωσης για το δίπλωμα
Τι μπορείτε να οδηγείτε με δίπλωμα κατηγορίας Β και Α;