E-car: Η πρόταση των ευρωπαίων κατασκευαστών στην Ε.Ε. για να αντιμετωπίσουν τους Κινέζους
ΝΕΑ
Τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν επιτέλους να στηρίξουν με ουσιαστικότερο τρόπο την ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία, για να αντιμετωπιστεί η επέλαση των Κινέζων στην αγορά της.
Οι άνθρωποι των ευρωπαϊκών εταιρειών έχουν συνειδητοποιήσει και καταλάβει τον κίνδυνο που αντιμετωπίζει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας από την αθρόα εισαγωγή των κινεζικών αυτοκινήτων στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου.
WHAT CAR
Εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια έχουν αρχίσει να ζητούν από την Ε.Ε. και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει μέτρα που θα προστατεύσουν τις εταιρείες και θα ανασχέσουν την κινεζική «επέλαση» και στην αγορά αυτοκινήτου.

Οι προσπάθειες και οι εκκλήσεις τους δεν έτυχαν της κατάλληλης προσοχής από τα θεσμικά όργανα. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν, πλέον, σοβαρές δυσκολίες για τους ευρωπαίους κατασκευαστές, οι οποίες απειλούν ακόμα και τη συνέχιση της επιχειρηματικής ύπαρξής τους.
Ωστόσο, τώρα αυτό φαίνεται να αλλάζει έστω και υπό την πίεση της σοβαρότητας της κατάστασης, καθώς τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ετοιμάζονται να ανοίξουν ένα νέο κεφάλαιο στην Αυτοκινητοβιομηχανία της ηπείρου μας.
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανακοίνωσε την επίσημη στήριξή της σε μια πρόταση που προέρχεται από τον Όμιλο Stellantis και τη Renault

Θυμίζουμε ότι τα στελέχη των δύο εταιρειών έχουν προτείνει τη δημιουργία μιας ξεχωριστής κατηγορίας «μικρών, προσιτών αυτοκινήτων, ηλεκτρικών ή και με εξηλεκτρισμένο κινητήρα (Ε-cars)» στην Ευρώπη.
Το σχέδιο, που παρουσιάστηκε ήδη από τον περασμένο Ιούλιο (2025), έχει ως πρότυπο τα ιαπωνικά λεγόμενα «αυτοκίνητα kei» και τα αντίστοιχα της κατηγορίας «carro popular» (δημοφιλή οχήματα) που παράγονται στη Βραζιλία.
Η πρόταση των ευρωπαϊκών εταιρειών αποσκοπεί στη μείωση κόστους κατασκευής, στις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων και στη διασφάλιση ανταγωνιστικότητας απέναντι στην ολοένα και πιο επιθετική κινεζική παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά.

Κατά την ετήσια ομιλία της για την «Κατάσταση της Ένωσης» στο Στρασβούργο, η κυρία φον ντερ Λάιεν δήλωσε σχετικά: «Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν προσιτά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Κίνα και άλλους να κατακτήσουν αυτήν την αγορά.
»Πιστεύω ότι η Ευρώπη πρέπει να έχει το δικό της “E-car”. “E” για το περιβάλλον -καθαρό, αποδοτικό και ελαφρύ. “E” για οικονομία -προσιτό στην αγορά του από τους καταναλωτές. “Ε” για ευρωπαϊκό -κατασκευασμένο εδώ στην Ευρώπη, με ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες».
Η Γερμανίδα πολιτικός πρόσθεσε ακόμη: «Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας πυλώνας της οικονομίας και της βιομηχανίας μας. Εκατομμύρια θέσεις εργασίας εξαρτώνται από αυτήν. Με σεβασμό στην τεχνολογική ουδετερότητα, προετοιμάζουμε ήδη την αναθεώρηση (των κανονισμών) του 2035.
»Ό,τι και να γίνει, το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό και η Ευρώπη θα είναι μέρος αυτού. Το μέλλον των αυτοκινήτων -και τα αυτοκίνητα του μέλλοντος- πρέπει να κατασκευάζονται στην Ευρώπη».

Η συγκεκριμένη πρόταση για την εξέλιξη και παραγωγή μικρών αυτοκινήτων βρίσκει ένθερμους υποστηρικτές στους επικεφαλής των μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητικών ομίλων.
Ο Λούκα ντε Μέο, ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Renault και τότε πρόεδρος του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, είχε επισημάνει ήδη από το 2024 τα εξής:
«Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί είχαν αρνητική επίδραση στην κερδοφορία της κατηγορίας μικρών αυτοκινήτων, με τις πωλήσεις να έχουν μειωθεί κατά 40% σε διάστημα 20 ετών.
»Για να βρούμε λύση, θα πρέπει να αντλήσουμε έμπνευση από την Ιαπωνία και τα μικρά οχήματα πόλης της, τα “kei cars”. Το να κυκλοφορεί κανείς καθημερινά με ένα ηλεκτρικό όχημα 2,5 τόνων προφανώς είναι περιβαλλοντικό παράδοξο».

Στο ίδιο πνεύμα, o Τζον Έλκαν, ο Πρόεδρος του Ομίλου Stellantis, δήλωσε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Automotive News Europe Congress που έγινε στο Τορίνο:
«Δεν υπάρχει κανένας λόγος, εφόσον στην Ιαπωνία τα “kei cars” καλύπτουν το 40% της αγοράς, να μην έχει και η Ευρώπη ένα “E-car”. Μικρά αυτοκίνητα, όπως το Fiat 500, υπήρξαν κάποτε στην καρδιά αυτού που η ευρωπαϊκή βιομηχανία έκανε καλύτερα: Την προσιτή μετακίνηση για τις μάζες.
»Όμως οι κανονισμοί που αύξησαν το βάρος και το κόστος τα κατέστησαν μη κερδοφόρα. Με αυτόν τον ρυθμό, αν η πορεία δεν αλλάξει, θα χρειαστεί να λάβουμε οδυνηρές αποφάσεις για τη βιομηχανική μας βάση μέσα στα επόμενα τρία χρόνια».

Σχετικές δηλώσεις έκανε και ο Ζαν-Φιλίπ Εμπαρατό, Επιχειρησιακός Διευθυντής της Stellantis στην Ευρώπη.
Αυτός έθεσε ακόμη μία παράμετρο και πρότεινε τα νέα μέτρα να ισχύσουν τόσο για ηλεκτρικά όσο και για αυτοκίνητα με θερμικό κινητήρα μήκους έως 3,5 μέτρων, με περιορισμένες απαιτήσεις ασφαλείας.
Στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Μονάχου, τόσο ο ίδιος όσο και ο Όλιβερ Τσίπσε, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της BMW AG, τόνισαν την ανάγκη αξιολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε όλο τον κύκλο ζωής του αυτοκινήτου και όχι μόνο στην εξάτμιση, ώστε να διατηρηθεί μεγαλύτερη ευελιξία στη χρήση διαφορετικών τεχνολογιών, αναφορικά και με τους θερμικούς κινητήρες.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η αγορά μικρών, προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα μπορούσε να φτάσει τα τρία εκατομμύρια μονάδες ετησίως, συμβάλλοντας στην ανάκαμψη της αγοράς στο επίπεδο που ήταν αυτή πριν την πανδημία του νέου κορονωιού και στη διάσωση χιλιάδων θέσεων εργασίας, τελικά.
Όπως τόνισε ο Τομάσο Πάρντι, ερευνητής στο γαλλικό Πανεπιστήμιο ENS Paris-Saclay: «Αυτός ο όγκος πωλήσεων θα είναι καθαρά επιπρόσθετος (στις τωρινές συνολικές πωλήσεις), κάτι που θα μπορούσε να αποτρέψει την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας».
Πλέον, η συζήτηση για το «E-car» αποτελεί στρατηγικό ζήτημα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Με τις κινεζικές εταιρείες να διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς και με τις αποφάσεις της «Κομισιόν» να αυξάνουν το κόστος για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, η δημιουργία μιας νέας κατηγορίας μικρών αυτοκινήτων ίσως αποτελέσει τη διέξοδο που θα επιτρέψει στη Γηραιά Ήπειρο να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της στην παγκόσμια σκηνή.
Τι ζητά η ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία από την Ευρωπαϊκή Ένωση;
Τα στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ετοιμάζονται για μια κρίσιμη συνάντηση στις 12 Σεπτεμβρίου (2025) στις Βρυξέλλες, όπου οι επικεφαλής των μεγαλύτερων ομίλων του κλάδου θα συναντηθούν και θα συζητήσουν με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Το επίκεντρο της θεματολογίας θα είναι οι κανονισμοί της Ε.Ε. που προβλέπουν την αποκλειστική πώληση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών από το 2035 και έπειτα, στόχος που οι ευρωπαϊκές κατασκευαστές θεωρούν μη ρεαλιστικό στην επίτευξή του.
Όπως υποστηρίζουν, αυτό είναι ανέφικτο εξαιτίας της μείωσης ή και της κατάργησης των κρατικών επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, της έλλειψης υποδομών φόρτισης σε δημόσιο χώρα και της ισχυρής παρουσίας των κινεζικών μοντέλων, τα οποία έχουν κατά τουλάχιστον 25% μικρότερο κόστος.

Τα στελέχη τόσο του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων («ACEA») όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης Προμηθευτών Αυτοκινήτων («CLEPA») έστειλαν στα τέλη Αυγούστου κοινή επιστολή στην κυρία φον ντερ Λάιεν, χαρακτηρίζοντας τη συνάντηση «τελευταία ευκαιρία» για αλλαγή της σχετικής ευρωπαϊκής πολιτικής.
Σε αυτή, την οποία υπέγραψαν τόσο ο Όλα Καλένιους, (ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz και νυν Πρόεδρος του ACEA) και ο Ματίας Τσινκ, ο Διευθύνων Σύμβουλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Schaeffler, όπως και Πρόεδρος της CLEPA, αναφέρεται σχετικά:
«Η επίτευξη των αυστηρών στόχων για την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα για το 2030 και το 2035 δεν είναι πλέον εφικτή στον σημερινό κόσμο».

Οι δύο ενώσεις ζητούν να επανυπολογιστεί ο στόχος μείωσης εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στις οδικές μεταφορές, ώστε να διατηρηθούν η βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και η κοινωνική συνοχή της Ευρώπης, χωρίς να ζητούν ρητά την κατάργηση ή την αναβολή των στόχων.
Επίσης, στην επιστολή τους προς την Ευρωπαϊκή Ένωση επισημαίνουν την ανάγκη «τεχνολογικής ουδετερότητας», δηλαδή την ψήφιση ρυθμιστικού πλαισίου για Plug-in υβριδικά, για αμιγώς ηλεκτρικά με θερμικό κινητήρα που θα λειτουργεί ως «range extender, όπως και για κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα («e-fuel») ή υδρογόνο.

Πέρα από την ευελιξία στους στόχους, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές επιδιώκουν:
• Μείωση της βαρύτητας του «συντελεστή χρησιμότητας» («utility facto») στα Plug-in υβριδικά, ώστε να αντικατοπτρίζεται καλύτερα η πραγματική χρήση τους.
• Εστίαση όχι μόνο στα νέα αυτοκίνητα αλλά και στην ανανέωση του στόλου των 250 εκατομμυρίων οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, εκ των οποίων περίπου τα 150 εκατομμύρια έχουν ηλικία άνω των δέκα ετών.
• Επέκταση των επιδοτήσεων αγοράς, τόσο για ιδιώτες όσο και για εταιρικά αυτοκίνητα, καθώς και για τα επαγγελματικά βαν.
• Απλοποίηση και εξορθολογισμό των κανονισμών που έχει ψηφίσει ήδη ή πρόκειται να πράξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε οι εταιρείες της Γηραιάς Ηπείρου να παραμένουν κερδοφόρες και να έχουν την ικανότητα να χρηματοδοτούν νέες επενδύσεις.
• Ενίσχυση της ευρωπαϊκής αλυσίδας αξίας σε μπαταρίες, ημιαγωγούς και πρώτες ύλες για να αντιμετωπιστεί η κινεζική κυριαρχία σε αυτούς τους τομείς.

Τέλος, τα στελέχη της ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν την ουσιαστική στήριξη και του Φρίντριχ Μερτς, του Γερμανού Καγκελάριου, ο οποίος κατά την επίσκεψή του στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Μονάχου δήλωσε σχετικά:
«Φυσικά, έχουμε δεσμευτεί για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Όμως, χρειαζόμαστε περισσότερη ευελιξία στις σχετικές ρυθμίσεις (για να το επιτύχουμε). Χρειαζόμαστε έξυπνη, αξιόπιστη και ευέλικτη ρύθμιση (προσαρμοσμένη) για την Ευρώπη.
»Οι μονομερείς πολιτικές δεσμεύσεις σε συγκεκριμένες τεχνολογίες είναι λανθασμένος δρόμος οικονομικής πολιτικής και όχι μόνο για καθαυτόν τον κλάδο της Αυτοκινητοβιομηχανίας», επισήμανε με νόημα ο Γερμανός Καγκελάριος, δείχνοντας τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει πλέον η Ευρώπη για να προστατεύσει εαυτόν.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Δοκιμή: Suzuki Vitara 1.4 Hybrid 48V
H Stellantis κάνει στροφή στις υβριδικές τεχνολογίες
Ερωτικό καυγαδάκι στον πιο επικίνδυνο δρόμο του κόσμου (+video)