Απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης: Εντείνονται οι αντιδράσεις
ΝΕΑ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ψηφήσει για την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035 και έπειτα, όμως οι αντιρρήσεις αυξάνονται από τις εταιρείες.
Όπως αποδεικνύεται, μεγαλώνει το κύμα αμφισβήτησης των αυτοκινητοβιομηχανιών στον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προβλέπει την απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035 και έπειτα.
WHAT CAR
Ανώτατα στελέχη μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η Mercedes-Benz και η Toyota, εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια τέτοια πολιτική στην αγορά, στην ανταγωνιστικότητα αλλά και στη βιωσιμότητα του βιομηχανικού κλάδου.

Για παράδειγμα, ο Όλα Καλένιους, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz αλλά και νυν Πρόεδρος του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων («ACEA»), δήλωσε σχετικά στην γερμανική εφημερίδα Handelsblatt:
«Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου μπορεί να καταρρεύσει αν προχωρήσει η απαγόρευση. Χρειαζόμαστε έναν έλεγχο πραγματικότητας. Διαφορετικά, πηγαίνουμε ολοταχώς προς έναν τοίχο».
Ο ίδιος προτείνει εναλλακτικά μέτρα ενίσχυσης, όπως φορολογικά κίνητρα και χαμηλότερες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στους σταθμούς φόρτισης, ώστε να ενθαρρυνθεί η μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce, το πρώτο εξάμηνο του 2025 οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη έφτασαν τα 1,18 εκατομμύρια οχήματα, δηλαδή αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με αυτές του ίδιου περσυνού χρονικού διαστήματος.
Ωστόσο, η Mercedes-Benz υστερεί έναντι του μέσου όρου, με αύξηση μόλις 4,6% (σημ.: 54.618 μονάδες), όταν η BMW σημείωσε αύξηση κατά 14% (σημ.: 93.576 μονάδες) και η Audi αύξηση κατά 52% (σημ.: 73.667μονάδες), συγκριτικά.

Βάσει των στοιχείων, οι περισσότερες πωλήσεις νέων αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων σημειώνονται στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, ενώ οι αγορές της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης υστερούν σχετικά.
Ο Αντρέα Καρλούτσι, Αντιπρόεδρος Στρατηγικής Προϊόντων και Μάρκετινγκ της Toyota, συμμετείχε σε συνέδριο που διοργάνωσε η Automotive News Europe. Μεταξύ άλλων, είπε σχετικά:
«Η ανισότητα στη ζήτηση για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα στην Ευρώπη καθιστά δύσκολο να προβλέψουμε ποιο θα είναι το μελλοντικό μείγμα συστημάτων κίνησης στην περιοχή.
»Ένα πράγμα που δεν θα κάνουμε είναι να πιέσουμε για πωλήσεις τους εκεί όπου η ζήτηση είναι αδύναμη. Όποια απόφαση κι αν λάβει η Ε.Ε., θέλω οι κανόνες να είναι δίκαιοι».

Πέραν αυτών, ο Πέδρο Πασέκο, Αντιπρόεδρος Έρευνας της Gartner, σημείωσε για το θέμα: «Υπάρχουν αρκετοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές που δεν τα καταφέρνουν καλά εμπορικά με τα ηλεκτρικά μοντέλα τους.
»Αυτό είναι το επιχείρημα που χρησιμοποιούν για να προσπαθήσουν να πείσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επανεξετάσει την απαγόρευση».
Τέλος, ο Χέντρικ Χόνερτ, Ανώτερος σύμβουλος στην Berylls, τόνισε: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ασκούν έντονες πιέσεις εναντίον της (απαγόρευσης των θερμικών κινητήρων) επειδή πρόκειται για ζήτημα περιθωρίων κέρδους.
»Τα υψηλότερα περιθώρια βρίσκονται στις πωλήσεις οχημάτων με θερμικό κινητήρα και με Plug-in Hybrid σύστημα.
»Είναι υπερβολικά επιφανειακή πολιτική να πιέζονται οι κατασκευαστές μέσω απαγορεύσεων πωλήσεων. Δεν θα πάμε πολύ μακριά αν όλοι έχουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά τα φορτίζουμε με ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη από άνθρακα».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Πώς να βγάλεις λεφτά με το ηλεκτρικό σου
Περισσότερα στοιχεία για το πρωτότυπο Skoda Vision O (+video)