Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Αυτοί είναι οι νέοι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι, έως το τέλος της δεκαετίας

Ελλάδα 10:14
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Αυτοί είναι οι νέοι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι, έως το τέλος της δεκαετίας

ΝΕΑ

Η Ελλάδα μπαίνει σε μια νέα φάση οδικής ανάπτυξης, με περισσότερα από 400 χιλιόμετρα νέων αυτοκινητοδρόμων.

Advertisement
Advertisement

Σε πορεία ταχείας ανάπτυξης βρίσκεται το ελληνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, με στόχο μέχρι το 2030 να φτάσει και πιθανότατα να ξεπεράσει τα 3.000 χιλιόμετρα κλειστών αξόνων. Η χώρα διαθέτει σήμερα περίπου 2.400 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων, από τα οποία 2.210 λειτουργούν με διόδια. Τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και όσα σχεδιάζονται, υπόσχονται σημαντική αναβάθμιση στις μεταφορές και την περιφερειακή ανάπτυξη.

Το ελληνικό δίκτυο χαρακτηρίζεται ως ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη, καθώς η κατασκευή του έγινε μαζικά τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Κρίσιμος παράγοντας υπήρξε η εφαρμογή του μοντέλου των παραχωρήσεων, που επέτρεψε την εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στην κατασκευή και λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων.

Τι περιλαμβάνει το σημερινό δίκτυο

Advertisement
Advertisement

Στο υφιστάμενο δίκτυο περιλαμβάνονται:

  • Η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονες (Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή) με συνολικά 883 χλμ.
  • Η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Πάτρα) με 203 χλμ.
  • Η Ιόνια Οδός (Αντίρριο-Ιωάννινα) με 196 χλμ.
  • Η Νέα Οδός (Μεταμόρφωση-Σκάρφεια) με 172,5 χλμ.
  • Ο Μορέας (Κόρινθος-Καλαμάτα, Σπάρτη) με 205 χλμ.
  • Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Ράχες-Κλειδί) με 263 χλμ.
  • Η Κεντρική Οδός (Σκάρφεια-Ράχες και Λαμία-Καλαμπάκα) με συνολικά 188 χλμ.
  • Η Αττική Οδός (70 χλμ.) και η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (31,4 χλμ.)
  • Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και η σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας
  • Ο Θεσσαλονίκη-Κασσάνδρα (95 χλμ.) και τα τμήματα του ΒΟΑΚ (40 χλμ.)
  • Η Αμβρακία Οδός (49 χλμ.)

Τα έργα που έρχονται μέχρι το 2030

Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέχρι το τέλος της δεκαετίας αναμένεται η προσθήκη άνω των 410 χιλιομέτρων νέων αυτοκινητοδρόμων. Μεταξύ αυτών:

  • Ολυμπία Οδός (Πάτρα–Πύργος): 75 χλμ. μέχρι τα τέλη του 2025
  • Ε65 (Καλαμπάκα–Γρεβενά): 45 χλμ. έως το καλοκαίρι του 2026
  • Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης: παράδοση τον Μάιο του 2027
  • Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): 230 χλμ. σε τρία βασικά τμήματα (Κίσσαμος–Άγιος Νικόλαος), με προτεραιότητα το Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος
  • Επεκτάσεις προς τα τέλη της δεκαετίας
  • Προς το 2030 θα ολοκληρωθούν:
  • Η επέκταση της Ιόνιας Οδού (Ιωάννινα–Κακαβιά, 70 χλμ.)
  • Η παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών (20 χλμ.)
  • Το Μπράλος–Άμφισσα και παράκαμψη Γραβιάς (30 χλμ.)
  • Ο άξονας Καλαμάτα–Πύλος–Μεθώνη (50 χλμ.)
Advertisement

Αν και τα τελευταία έργα δεν έχουν χαρακτηριστικά πλήρους αυτοκινητοδρόμου, κατατάσσονται στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, ενισχύοντας περαιτέρω τη διασύνδεση περιοχών.

Οι μελλοντικές επεκτάσεις στην Αττική

Advertisement

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι υπό μελέτη επεκτάσεις του οδικού δικτύου στην Αττική:

  • Κορωπί–Λαύριο
  • Σπάτα–Ραφήνα
  • Κατεχάκη–Λ. Βουλιαγμένης (σήραγγα Ηλιούπολης)
  • Ελευσίνα–Οινόφυτα

Το συνολικό κόστος αυτών των έργων εκτιμάται σε πάνω από 2 δισ. ευρώ. Στόχος είναι η αποσυμφόρηση του δικτύου και η διασύνδεση με λιμάνια και άλλες υποδομές.

Ανάγκη για ισορροπία με τα μέσα σταθερής τροχιάς

Advertisement

Αν και η ανάπτυξη των αυτοκινητοδρόμων είναι εντυπωσιακή, δεν λείπουν οι φωνές που προειδοποιούν για την ανάγκη ενίσχυσης και των μέσων σταθερής τροχιάς, κυρίως του σιδηροδρόμου, ώστε να επιτευχθεί πραγματική πολυτροπικότητα στις μεταφορές.