Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

O αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli μιλάει στο NewsAuto

Ελλάδα 2:44
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

O αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli μιλάει στο NewsAuto

FORMULA 1

O αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli μιλάει στο NewsAuto

FORMULA 1

Είναι ο μαύρος χρυσός της Formula 1. Τα τέσσερα σημεία επαφής του μονοθεσίου με το έδαφος που συχνά κρίνουν τις νικητές από τους χαμένους και από το 2011, τα παρέχει σε όλες τις ομάδες η Pirelli. Ο αγωνιστικός διευθυντής της ιταλικής μάρκας, Paul Hembery, μίλησε αποκλειστικά στον Πάνο Σεϊτανίδη… Άλλη μία σεζόν για την Pirelli στην F1. Πόσο ικανοποιημένος είστε από τα φετινά ελαστικά; Κάποιοι οδηγοί λένε πως ίσως ήσασταν υπερβολικά συντηρητικοί στην προσέγγιση σας.

Advertisement
Advertisement

Πέρυσι έλεγαν πως ήμασταν υπερβολικά επιθετικοί βέβαια αλλά… έχουμε μία κατάσταση όπου ποτέ δεν μπορείς να τους έχεις όλους ικανοποιημένους. Ξεκινήσαμε αυτή τη νέα σεζόν χωρίς να έχουμε πλήρη κατανόηση του αντίκτυπου των αλλαγών στους κανονισμούς. Τα νέα μονοθέσια αποτελούσαν πρόκληση για εμάς, έχουν όπως ξέρουμε μεγάλη ροπή και λιγότερη κάθετη δύναμη, στοιχεία που προκαλούν σπινάρισμα. Πράγματι ακολουθήσαμε λίγο πιο συντηρητική προσέγγιση όπως παράλληλα, κάνουμε συνήθως επιλογές προς την πιο μαλακή πλευρά της γκάμας γομών. Αυτό δείχνει πως προσαρμόζουμε κι εμείς τις επιλογές μας στα σιρκουί και τα μονοθέσια.

Πως περίμεναν κάποιοι οδηγοί, σε μία σεζόν όπου οι ομάδες δεν γνώριζαν τι να περιμένουν από τα μονοθέσιά τους, να το ξέρετε εσείς;

Συμβαίνουν αυτά. Έχουν πολλά στοιχεία από τα ελαστικά μας, ξέρουν τι κάνουμε και κάνουν και εκείνοι πολλή δουλειά στον προσομοιωτή. Όμως όλα αλλάζουν όταν πάνε στην πίστα. Οι θερμοκρασίες αλλάζουν κατά τη διάρκεια του τριημέρου. Κυμαίνονται από 15 έως 35-40 βαθμούς Κελσίου ανάλογα την πίστα αλλά αλλάζουν και μέρα με την ημέρα, πράγμα που έχει αντίκτυπο στη φθορά και στην πτώση της απόδοσης των ελαστικών.

Advertisement
Advertisement

Μετά την επεισοδιακή περυσινή χρονιά, είχατε θέσει κάποιους στόχους για φέτος: λιγότερο δράμα, 2-3 pit stop… πετύχατε όσα θέλατε;

Πάνω κάτω ναι. Ήδη από πέρυσι είχαμε 2-3 αλλαγές ελαστικών ανά μονοθέσιο και το ίδιο έχουμε και φέτος. Θέλαμε να εξασφαλίσουμε αυτό που μας ζητήθηκε και αυτό που ήθελαν οι ομάδες, ήταν 2-3 pit stop, όπως και συμβαίνει.

Advertisement

Υπάρχουν δραματικές διαφορές στα επίπεδα φθοράς των ελαστικών ανάμεσα σε ομάδες και οδηγούς;

Αυτό αρχίζει να γίνεται πιο εμφανές. Όσο εξελίσσονται τα μονοθέσια, βλέπουμε διαφορετικά επίπεδα χρήσης των ελαστικών. Κάποιοι έχουν ακόμα προβλήματα υπερθέρμανσης των πίσω ελαστικών. Αυτό σημαίνει πως τα μονοθέσια τους γλιστρούν υπερβολικά. Κάποιοι άλλοι ανακτούν περισσότερη κάθετη δύναμη και αν έχεις περισσότερη κάθετη δύναμη, χρησιμοποιείς με καλύτερο τρόπο τα ελαστικά. Με τα μονοθέσια λοιπόν να εξελίσσονται, έχουμε αρχίσει να βλέπουμε διαφορές ανάμεσα στις ομάδες.

Advertisement

Υποθέτω πως είναι δύσκολο να μας αποκαλύψετε ποιο είναι το μονοθέσιο το οποίο συνεργάζεται χειρότερα από κάθε άλλο με τα ελαστικά σας, θα ρωτήσω λοιπόν ποιο είναι πιο «ευγενικό» με αυτά;

Η απάντηση είναι πάντα η ίδια: τα μονοθέσια που είναι στις πρώτες θέσεις στο τέλος του αγώνα! Δείτε το παράδειγμα της Force India στο GP Καναδά και το πώς χρησιμοποίησαν τα ελαστικά τους με διαφορετικό τρόπο, κάνοντας ένα pit stop λιγότερο από τους υπόλοιπους, φτάνοντας κοντά σε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα. Κάποιες ομάδες χρησιμοποιούν το συνδυασμό σασί/ελαστικών με διαφορετικό τρόπο, για να πετύχουν ένα καλό αποτέλεσμα.

Advertisement

Μετά από τόσα χρόνια στην F1, ποιος οδηγός σας έχει εντυπωσιάσει περισσότερο, σχετικά με τη φθορά των ελαστικών;

Υπάρχουν πολλοί εντυπωσιακοί οδηγοί και οι κορυφαίοι εξ αυτών, δεν ξεχωρίζουν τυχαία. Όπως για παράδειγμα ο Fernando Alonso. Κάποιες εφημερίδες γράφουν πως δεν είναι η καλύτερη σεζόν του αλλά ο ρυθμός του στους αγώνες είναι εντυπωσιακός. Όσα κάνει στους αγώνες είναι αξιοσημείωτα. Σε αυτή τη λίστα μπορείτε να προσθέσετε πολλούς. Οι οδηγοί της Mercedes φέτος είναι εξαιρετικοί στον τρόπο διαφύλαξης των ελαστικών. Ο κόσμος λέει πως ο Lewis Hamilton είναι επιθετικός όμως εμείς, δεν βλέπουμε αντίκτυπο στα ελαστικά, οδήγησης επιθετικότερης του teammate του ή άλλων οδηγών. Γενικά όμως, οι κορυφαίοι οδηγοί είναι κορυφαίοι για κάποιους λόγους.

Τι μπορείτε να μας πείτε για τα ελαστικά του 2015;

Δουλεύουμε πάνω σε αυτά. Κάνουμε κάποιες αλλαγές στη δομή και θέλουμε να δούμε τα επίπεδα απόδοσης των μονοθεσίων στο τέλος της σεζόν. Περιμένουμε μία ακόμα σημαντική αναβάθμιση σε αυτά, όπως συμβαίνει συνήθως συνήθως μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα. Στο τέλος της σεζόν θα έχουμε κατανοήσει καλύτερα τις απαιτήσεις σχετικά με τις γόμες διότι ο φετινός ρυθμός εξέλιξης των μονοθεσίων, θα είναι διπλάσιος απ’ ότι συνήθως. Σε μία φυσιολογική σεζόν υπάρχει βελτίωση της τάξης των δύο δευτερολέπτων μέσα στη σεζόν ενώ φέτος μπορεί να φτάσει και τα τέσσερα! Αυτή η διαφορά είναι μεγάλη και έχει μεγάλο αντίκτυπο και στα ελαστικά.

Πόσο μεγάλη διαφορά κάνει το γεγονός πως φέτος κάνετε δοκιμές με μονοθέσια της ίδιας σεζόν;

Βοηθάει πολύ το να έχεις το πραγματικό μονοθέσιο, ειδικά τώρα που άλλαξαν τόσο οι κανονισμοί. Είναι ζωτικής σημασίας. Κοιτώντας μπροστά, προσπαθούμε να ελαχιστοποιήσουμε τις αλλαγές από σεζόν σε σεζόν. Φέτος τα πράγματα είναι ισορροπημένα, τα μονοθέσια ίσως γλιστρούν υπερβολικά για τα θέλω των οδηγών αλλά προς τέρψη των θεατών. Θα ανακτήσουν όμως όλοι τη χαμένη κάθετη δύναμη κι όταν συμβεί αυτό, θα έχουν περισσότερη πρόσφυση και θα χρησιμοποιούν τα ελαστικά με εντελώς διαφορετικό τρόπο.

Πως αξιοποιείτε την αγωνιστική εμπειρία, από την F1, στα ελαστικά για επιβατικά οχήματα;

Δουλεύουμε πολύ με δεδομένα από προσομοιωτές και μετά δημιουργούμε μοντέλα ελαστικών που γίνονται όλο και σημαντικότερα για τα επιβατικά οχήματα. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσπαθούν να μειώσουν τις δικές τους καμπύλες εξέλιξης. Αντί να γυρίζουν όλη μέρα στην πίστα, όπως έκανε και η F1, θέλουν να κάνουν τη δουλειά στον προσομοιωτή για να μειώσουν το κόστος. Να μειώσουν το χρόνο που μεσολαβεί από τα τεστ μέχρι το λανσάρισμα στην αγορά. Όλα αυτά τα μάθαμε από την F1 και έχουν αντίκτυπο παντού.

Φωτογραφίες: Pirelli Media