Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

GP Ιταλίας: Σπονδή στο ναό της ταχύτητας!

Ελλάδα 6:41
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

GP Ιταλίας: Σπονδή στο ναό της ταχύτητας!

FORMULA 1

GP Ιταλίας: Σπονδή στο ναό της ταχύτητας!

FORMULA 1

Η θρυλική πίστα της Μόντσα αποτελεί την επιτομή του μηχανοκίνητου αθλητισμού για την Ιταλία. Όχι άδικα ονομάζεται ναός της ταχύτητας καθότι η μέση ωριαία ταχύτητα ενός γύρου με μονοθέσιο F1 αγγίζει τα 250km/h.

Advertisement
Advertisement

TOY TAKH ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ

Τέτοιος ρυθμός απλά δεν υπάρχει σε άλλη πίστα του πρωταθλήματος. Το Ιταλικό GP φιλοξενείται στην πίστα της Μόντσα από το 1950 ανελλιπώς και φέτος θα διεξαχθεί εκεί για 64η φορά. Μόνο μια φορά το 1980 φιλοξενήθηκε στην πίστα της Ίμολα.

Η Μόντσα μαζί με το Σπα, το Μονακό και το Σίλβερστον αποτελούν την τετράδα παλιών ιστορικών διαδρομών της F1. Ο Enzo Ferrari ιδρυτής της Scuderia Ferrari έλεγε αναφερόμενος στο Ιταλικό GP: «Πρέπει να έχουμε μια καινοτομία, κάτι νέο στα μονοθέσια μας ώστε να διεκδικήσουμε τη νίκη για τον κόσμο». Πράγματι τα κόκκινα μονοθέσια έχουν κερδίσει 17 φορές εντός έδρας από το 1950 έως σήμερα: Ascari (1951, 1952), Phil Hill (1960, 1961), Surtees (1964), Scarfiotti (1966), Regazzoni (1970, 1975), Scheckter (1979), Berger (1988), Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006), Barrichello (2002, 2004), Alonso(2010). Η νίκη της Ferrari προκαλεί ντελίριο ενθουσιασμού στους τιφόζι που κατακλύζουν την μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού και δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα στην απονομή.

Advertisement
Advertisement

Η πίστα της Μόντσα βρίσκεται στα περίχωρα του Μιλάνου μέσα στο Μητροπολιτικό Πάρκο της Μόντσα. Πρόκειται για μια μοναδική τοποθεσία με πλούσια αγωνιστική ιστορία. Περπατώντας το απίθανο αυτό πάρκο βλέπεις ποδηλάτες, ιππείς, δρομείς πολλά ζώα αλλά και οικογένειες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους. Στήνοντας αυτί έχεις την αίσθηση ότι ακούς τα V12 των Ferrari, των Auto Union και των Alfa Romeo να βιάζουν την ησυχία που κυριαρχεί σήμερα στο παλιό οβάλ κομμάτι της πίστας.

monza-old-e640
Το παλιό οβάλ τμήμα της ιστορικής πίστας στο πάρκο της Μόντσα.

Η Μόντσα έχει κάτι μαγικό, φάνηκε ότι εκεί «χτυπά» η καρδιά της Ferrari το 1988 λίγες μέρες μετά το θάνατο του Φεράρι, όταν ο Berger με την Ferrari F87-88c έσπασε το σερί νικών της McLaren των Prost-Senna που εκείνη τη χρονιά κέρδισαν όλους τους υπόλοιπους αγώνες (15 στους 16).  Πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι ο M. Schumacher. Ο άτυχος Γερμανός πρωταθλητής που δίνει την υπέρτατη μάχη για τη ζωή μετά τον τραυματισμό του στο σκι πρόπερσι τα Χριστούγεννα έχει κερδίσει στη Μόντσα 5 φορές. Η πρώτη του νίκη ήρθε εκεί στην πρώτη του χρονιά στο Μαρανέλο το 1996. Ήταν η στιγμή που μπήκε στην καρδιά των τιφόζι. Ακολούθησαν οι νίκες το 1998, 2000, 2003, 2006. Στην τελευταία ανακοίνωσε και την απόφασή του ν’ αποχωρήσει από την ενεργό δράση για πρώτη φορά στο τέλος του 2006.

Advertisement

monza2006-podium640tall
Στιγμιότυπο από τη νίκη του Schumacher στη Μόντσα το 2006.

Ειδικά φέτος με τις μονάδες ισχύος να κυριαρχούν και τις αεροδυναμικές αντιστάσεις να είναι πιο χαμηλές η μέση ωριαία ταχύτητα αναμένεται να ξεπεράσει τα 250km/h και η τελική τα 360km/h με τα μονοθέσια να παρουσιάζουν τάσεις απογείωσης. Οι Ferrari βρίσκονται εντός έδρας και οι τιφόζι απαιτούν νίκη και μόνο. Δύσκολα όμως θα συμβεί κάτι τέτοιο φέτος, σε μια πίστα δυναμόμετρο όπου παίζει κυρίαρχο ρόλο η απόδοση της μονάδας ισχύος φαντάζει απίθανο να κερδίσουν οι Ferrari τις Mercedes. Από τους σημερινούς οδηγούς της Ferrari, ο Vettel έχει κερδίσει στη Μόντσα τρεις φορές (2008, 2011, 2013) ενώ ο Raikkonen δεν έχει κερδίσει ποτέ.

Advertisement

Πέρα από τη Ferrari εντός έδρας βρίσκεται και η Pirelli, η Ιταλική εταιρεία κατασκευής ελαστικών επέλεξε για τη Μόντσα τη μέση και τη μαλακή γόμα, σε αντίθεση με πέρυσι που είχε επιλέξει τη σκληρή και τη μέση. Βέβαια φέτος όλη η γκάμα είναι πιο σκληρή και το κύριο ζητούμενο είναι να γίνουν τουλάχιστον δυο πιτ στοπ και όχι ένα, όπως έκανε πέρυσι ο νικητής Lewis Hamilton. Στα ελαστικά στη Μόντσα ασκούνται σημαντικά πλευρικά φορτία λόγω των παρατεταμένων στροφών όπως η Παραμπόλικα αλλά και μεγάλα φορτία στο διαμήκη άξονα λόγω επιτάχυνσης και επιβράδυνσης. Με το αεροδυναμικό φορτίο να είναι ελάχιστο οι οδηγοί πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα τα πίσω ελαστικά αποφεύγοντας το σπινάρισμα στην επιτάχυνση. Η επιλογή χαμηλής αεροδυναμικής απόδοσης γίνεται για να μεγιστοποιηθεί η τελική ταχύτητα που ξεπερνά τα 360km/h.

tifosi-a640tall
Οι τιφόζι δημιουργούν φανταστική ατμόσφαιρα στη Μόντσα.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Ιταλικής εταιρείας κατασκευής ελαστικών Paul Hembery αναφέρει: «Η Μόντσα είναι πάντα ένας από τους κορυφαίους αγώνες της σεζόν με απίστευτη ιστορία και ατμόσφαιρα. Φέτος επιλέξαμε μέση και μαλακή γόμα αντί για μέση και σκληρή που είχαμε πέρυσι. Πιστεύουμε πως οι γόμες αυτές ταιριάζουν στη Μόντσα και στην έμφαση που δίνει αυτή η πίστα στην ταχύτητα. Αναμένομε ένα λογικό βαθμό φθοράς και πτώσης της απόδοσης. Η δουλειά που θα γίνει κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών θα είναι πολύ σημαντική στην επιλογή της βέλτιστης στρατηγικής. Καθώς οι δυο γόμες θα έχουν παραπλήσια απόδοση αυτό δημιουργεί πολλές επιλογές. Τα μονοθέσια αγωνίζονται στη Μόντσα με ελάχιστες κλίσεις στις αεροτομές αυτό αυξάνει τη δουλειά των ελαστικών στη φάση της πέδησης και της επιτάχυνσης. Καθότι το αεροδυναμικό φορτίο είναι πολύ χαμηλό εναπόκειται στα ελαστικά να παράγουν όλη τη μηχανική πρόσφυση. Το πάτημα πάνω στα κερμπ στη Μόντσα είναι μια συνολική πρόκληση για τα ελαστικά μας καθώς απαιτείται αντοχή αλλά και απόδοση».

Advertisement

12-Italian-Preview-1k-EN

Περίπου στο 75% της πίστας στη Μόντσα τα μονοθέσια κινούνται με τέρμα γκάζι, αλλά υπάρχουν και μερικά σημεία με δυνατά φρεναρίσματα. Πλησιάζοντας το πρώτο σικέιν, τα μονοθέσια φρενάρουν από 340 χλμ / ώρα στα 80 χλμ / ώρα σε 150 m. Πέρα από τις ευθείες με τέρμα γκάζι υπάρχουν και κάποιες πολύ γρήγορες στροφές: οι πιλότοι υπόκεινται σε πλευρική επιτάχυνση 3,7G όπως η Παραμπόλικα. Τα τρία σημεία που καταπονούν ιδιαίτερα τα ελαστικά στη Mόντσα είναι το πρώτο σικέιν (που χαρακτηρίζεται από δυνατό φρενάρισμα), η Ασκάρι (με γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης) και η διάσημη Παραμπόλικα: μία μεγάλη και ανοιχτή στροφή που παράγει μεγάλες πλευρικές δυνάμεις.

Συνήθως η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι υψηλή στη Μόντσα. Στο παρελθόν έχει όμως βρέξει κιόλας, όπως συνέβη πρόπερσι ακριβώς πριν την εκκίνηση. Οι οδηγοί έχουν στα μονοθέσια ελάχιστες κλίσεις στις αεροτομές ώστε να επιτυγχάνουν τις υψηλότερες δυνατές τελικές ταχύτητες στην ευθεία, αυτό είναι το κλειδί στην επίτευξη ενός γρήγορου γύρου. Όμως έχει ως συνέπεια ν’ απαιτείται από τα ελαστικά η παροχή όλης της μηχανικής πρόσφυσης που χρειάζονται τα μονοθέσια όταν στρίβουν.

lewis-rosberg-monza14-podium-b640tall

Η στρατηγική που χρησιμοποίησε πέρυσι ο νικητής Lewis Hamilton με τη Mercedes ήταν αυτή, της μιας αλλαγής ελαστικών. Ο Bρετανός εκκίνησε με τη μέση γόμα και έβαλε την σκληρή στον 25ο γύρο.

GP Ιταλίας, 13ος αγώνας
Μήκος πίστας: 5793km
Γύροι: 53
Απόσταση: 306.720km
Ρεκόρ γύρου: 1:21.046 (Barrichello, Ferrari, 2004)
Αριθμός στροφών: 11 (4 αριστερές, 7 δεξιές)
Μέση ωριαία ταχύτητα γύρου: 245km/h
Σημεία DRS: 2 ζώνες