Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

F1: Αναλύοντας τη νέα Ferrari

Ελλάδα 17:12
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

F1: Αναλύοντας τη νέα Ferrari

FORMULA 1

F1: Αναλύοντας τη νέα Ferrari

FORMULA 1

Με κωδικό SF70H το νέο μονοθέσιο της Scuderia Ferrari έχει αναφορά ως όνομα στα 70 χρόνια της εταιρείας και στην υβριδική μηχανή: Scuderia Ferrari 70 Hybrid. Το νέο μονοθέσιο αποτελείται από 56.000 εξαρτήματα και είναι αποτέλεσμα δουλειάς πάνω από 1000 ανθρώπων.

Advertisement
Advertisement

TOY TAKH ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ

Οι φετινές αλλαγές στους κανονισμούς συνοψίζονται στη φράση: “Φαρδύτερα ελαστικά, φαρδύτερα αμαξώματα”. Φαρδύτερα ελαστικά για μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής ήτοι καλύτερη πρόσφυση, φαρδύτερα αμαξώματα για αύξηση της κάθετης δύναμης αεροδυναμικά παραγόμενης (downforce).

Κομβικό σημείο στην αεροδυναμική απόδοση των νέων μονοθεσίων είναι η αύξηση της μετωπικής επιφάνειας των εμπρός τροχών. Το πλάτος του κάθε τροχού έχει αυξηθεί κατά 6 εκατοστά οπότε έχουμε αύξηση περίπου 15% στη μετωπική επιφάνεια των εμπρός τροχών. Η συγκεκριμένη επιφάνεια είναι τρομερά κρίσιμη για την αεροδυναμική ισορροπία του μονοθεσίου καθώς δεν είναι σταθερή. Αντίθετα μεταβάλλεται ειδικά στην πιο κρίσιμη φάση όταν στρίβουν οι τροχοί.

Advertisement
Advertisement

Ο αεροδυναμιστής θέλει να περάσει τον αέρα όσο πιο γρήγορα γίνεται από το κάτω μέρος του μονοθεσίου και όσο πιο αργά γίνεται από το πάνω μέρος του μονοθεσίου. Αυτή η διαφορά στη ροή ταχυτήτων προκαλεί αντίστοιχη διαφορά πιέσεων υποπίεση κάτω από το μονοθέσιο, υπερπίεση πάνω από το μονοθέσιο που το πιέζει προς τα κάτω (σ.σ: downforce, κάθετη δύναμη αεροδυναμικά παραγόμενη). Στο κάτω μέρος του μονοθεσίου σε ικανοποιητικό βαθμό ο αέρας δε στροβιλίζεται έντονα. Στο πάνω μέρος οι στροβιλισμοί είναι αναπόφευκτοι και οφείλονται στην μετωπική επιφάνεια. Οι αεροδυναμιστές λοιπόν όπου δεν μπορούν να αποφύγουν τους στροβιλισμούς μπαίνουν στη λογική να τους δώσουν συγκεκριμένη μορφή.

SF70H-tp-a640

Ελάτε τώρα να δούμε από μπροστά τη μετωπική επιφάνεια του νέου μονοθεσίου της Ferrari. Στο πλαίσιο που έχουμε χρωματίσει μέσα από τους τροχούς ο αεροδυναμιστής προσπαθεί να μορφοποιήσει έτσι τη ροή αέρα ώστε φεύγοντας από το χείλος εκφυγής της εμπρός αεροτομής (πορτοκαλί χρώμα) να πάει ευθεία προς το άνοιγμα των ψυγείων. Αυτό είναι πιο ψηλά απ’ ότι πέρυσι διότι μέρος της ψύξης εξασφαλίζεται από την εισαγωγή αέρα πάνω από το κεφάλι του οδηγού.

Advertisement

SF70H-tp-b640short
Το πάνω μέρος έχει ένα ασυνήθιστο άνοιγμα που χρησιμεύει ως μορφοποιητής ροής ώστε να μη δημιουργούνται υπέρμετρες αντιστάσεις εκεί.

Ο αέρας που διαφεύγει όμως από εκεί προς τα πάνω, επηρεάζει την διαμόρφωση του οριακού στρώματος πάνω στο κάλυμμα του κινητήρα. Στις γρήγορες καμπές ο συσσωρευμένος αέρας στο κάλυμμα του κινητήρα έχει την τάση να “χυθεί” προς την εξωτερική πλευρά. Αυτό προκαλεί αστάθεια στο μονοθέσιο. Για να μην συμβαίνει δημιουργείται ο αεροφράκτης, το πανί, ή πτερύγιο καρχαρία όπως το ονομάζουν. Αυτό είναι απαραίτητο σ’ όλα τα μονοθέσια καθότι φέτος παρότι η κάθετη δύναμη λόγω φαρδύτερου αμαξώματος είναι μεγαλύτερη, η συνολική αεροδυναμική απόδοση του σχήματος έχει μειωθεί λόγω της αύξησης της μετωπικής επιφάνειας των τροχών. Οπότε δεν υπάρχει περιθώριο για απώλειες σε γρήγορη στροφή ειδικά τώρα που τα μονοθέσια θα στρίβουν ακόμη πιο γρήγορα καθότι θα έχουν φαρδύτερα ελαστικά.

Advertisement

SF70H-tp-c640short

Ένα άλλο σημείο που συζητήθηκε αρκετά είναι το φτεράκι στην απόληξη του αεροφράκτη. Λειτουργεί ως “χτένι” στρώνει τους στροβιλισμούς σ’ αυτό το σημείο που είναι κρίσιμο καθώς βρίσκεται εμπρός από την πίσω αεροτομή.

SF70H-tp-d640

Advertisement

Επιστρέφοντας στη μετωπική επιφάνεια δείτε την πίσω αεροτομή πως είναι χαμηλότερη και φαρδύτερη. Πιέζει το πίσω μέρος προς τα κάτω έτσι τα μονοθέσια θα έχουν μεγαλύτερη πρόσφυση (αεροδυναμική) στην έξοδο των στροφών. Αντίστοιχα η Pirelli ακολουθώντας τις υποδείξεις της FIA και των ομάδων έφτιαξε ελαστικά πιο ανθεκτικά ώστε οι οδηγοί να πατούν τέρμα γκάζι και αυτά να δίνουν πρόσφυση χωρίς να υποφέρουν από θερμικές καταπονήσεις. Γι’ αυτό και λέμε ότι τα μονοθέσια θα είναι πιο γρήγορα φέτος τουλάχιστον 5 sec. Αύριο ξεκινούν οι δοκιμές εξέλιξης στη Βαρκελώνη, εκεί θα δούμε περισσότερα. Πίσω από το τιμόνι της Ferrari θα βρίσκεται ο Φέτελ.