Live Κίνηση
Περισσότερα
Fleet Cars

Από «κόσκινο» τα Ταξίμετρα

Ελλάδα 12:49
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Από «κόσκινο» τα Ταξίμετρα

Fleet Cars

Από «κόσκινο» τα Ταξίμετρα

Fleet Cars

Πιο λεπτομερείς και αυστηροί οι έλεγχοι που υιοθετεί η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.

Advertisement
Advertisement

Νέο τρόπο ελέγχου των ταξίμετρων υιοθετεί η Διεύθυνση Ποιότητας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας ώστε να περιοριστούν στο ελάχιστο οι παρεμβάσεις από κάποιους επιτήδειους και να προστατευθούν οι καταναλωτές.

Ειδικότερα οι οδηγίες ως προς τον μετρολογικό έλεγχο ταξίμετρων σε Ταξί γίνονται πιο λεπτομερείς και αυστηροί και οι παραβάτες θα τιμωρούνται με αυστηρά πρόστιμα. Σύμφωνα με την απόφαση της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας η αποτελεσματική διενέργεια ελέγχων εποπτείας της αγοράς ταξίμετρων θα γίνεται με τον παρακάτω τρόπο και ο σκοπός είναι:

Advertisement
Advertisement

1.Η υιοθέτηση κοινών πρακτικών όσον αφορά τον έλεγχο ταξίμετρων.

2.Η ενίσχυση/υποβοήθηση του έργου των αρμόδιων περιφερειακών ελεγκτικών αρχών.

iii. Η απάντηση συχνών ερωτημάτων που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, καθώς και η αποσαφήνιση τυχόν θεμάτων που ανακύπτουν κατά τη διενέργεια των ελέγχων.

Advertisement

Γενικά, η διαδικασία του ελέγχου περιλαμβάνει τα εξής στάδια:

1ο: Οπτικός έλεγχος ταξίμετρου

Advertisement

2ο: Έλεγχος του φακέλου τεκμηρίωσης του ταξίμετρου

3ο: Έλεγχος παραμέτρων μετρολογικού ενδιαφέροντος του ταξίμετρου (σταθερά (k), CRC/CHECKSUM)

4ο: Συμπλήρωση του Φύλλου Ελέγχου (Παράρτημα ΙΙ)

Advertisement

5ο: Συμπλήρωση της Έκθεσης Ελέγχου σε περιπτώσεις διαπίστωσης παραβάσεων (Παράρτημα IΙΙ)

1) Οπτικός έλεγχος (Παράρτημα ΙΙ.Δ)

Ο οπτικός έλεγχος επικεντρώνεται στη συμμόρφωση της σήμανσης καθώς και της σφράγισης του ταξίμετρου σύμφωνα με την κείμενη τεχνική νομοθεσία και ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία του φακέλου τεκμηρίωσης.

1α) Σήμανση

Για ταξίμετρα που εγκρίθηκαν μετά τη θέση σε ισχύ της υπ’ αριθ. Φ2-1393/2007 (Β’ 521) κ.υ.α., διαπιστώνεται η ύπαρξη των κάτωθι σημάνσεων/επιγραφών επί του ταξίμετρου:

α. Η Σήμανση Συμμόρφωσης CE

β. Η Συμπληρωματική Μετρολογική Σήμανση Μ καθώς και τα δύο τελευταία ψηφία του έτους τοποθέτησης της

γ. Ο αριθμός του Κοινοποιημένου Οργανισμού

δ. Το όνομα, η καταχωρισμένη εμπορική επωνυμία ή το κατατεθέν εμπορικό σήμα του κατασκευαστή

ε. Ο τύπος / μοντέλο του ταξίμετρου

στ. Ο αριθμός του Πιστοποιητικού Έγκρισης Τύπου ΕΚ ή του Πιστοποιητικού Εξέτασης Τύπου ΕΕ

ζ. Ο αριθμός σειράς (s/n)

Για ταξίμετρα που εγκρίθηκαν πριν τη θέση σε ισχύ της υπ’ αριθ. Φ2-1393/2007 (Β’ 521) κ.υ.α., διαπιστώνεται η ύπαρξη των κάτωθι επιγραφών επί του ταξίβμετρου:

1.i. Το όνομα, η εμπορική επωνυμία ή το εμπορικό σήμα του κατασκευαστή

2.ii. Ο τύπος του ταξίμετρου

iii. Ο αριθμός σειράς και το έτος κατασκευής

1.iv. Ο αριθμός Έγκρισης Κυκλοφορίας στην Ελλάδα

1β) Σφράγιση

1.i. Η ακεραιότητα του λογισμικού και των μηχανικών κατασκευαστικών στοιχείων πρέπει να διασφαλίζεται (σφράγιση) προκειμένου αυτά να προστατεύονται από παρεμβάσεις που ενδέχεται να αλλοιώνουν το αποτέλεσμα της μέτρησης ή τα χαρακτηριστικά του οργάνου.

2.Ο σχεδιασμός των σφραγίσεων πρέπει να είναι τέτοιος ώστε να μην μπορεί να υπάρξει πρόσβαση στα σφραγισμένα σημεία παρά μόνον αν καταστραφούν οι σφραγίσεις αυτές.

iii. Σύμφωνα με το πρότυπο ΕΝ 50148 τα παρακάτω αναφερόμενα μέρη του ταξίμετρου πρέπει να κατασκευάζονται έτσι ώστε να μπορούν να σφραγίζονται το καθένα ανεξάρτητα, με μηχανικό τρόπο:

α) Το σύστημα στερέωσης του ταξίμετρου στο όχημα.

β) Το κουτί που περιέχει τις εσωτερικές διατάξεις του ταξίμετρου (θύρα τροφοδοσίας, κλπ).

γ) Η προσπέλαση στα μέρη του προγράμματος, όπου μπορούν να τροποποιηθούν η σταθερά (k) και τα τιμολόγια ή, εν γένει, κάθε σημείο από το οποίο μπορεί να επηρεαστεί η μέτρηση και οι υπολογισμοί (θύρα προγραμματισμού).

1.Η θύρα προγραμματισμού του ταξίμετρου σφραγίζεται με ειδική μολυβοσφραγίδα που φέρει το διακριτικό σήμα του συνεργείου επισκευής και τοποθέτησης ταξίμετρων που έχει εξουσιοδοτηθεί από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.

2.Για κάθε εργασία ελέγχου και ρύθμισης των ταξίμετρων που διενεργείται από το εξουσιοδοτημένο συνεργείο, απαιτείται η συμπλήρωση του σχετικού βιβλίου συντήρησης, στο οποίο καταγράφονται, μεταξύ άλλων, το πλήθος των τοποθετημένων σφραγίδων του κατασκευαστή και του εξουσιοδοτημένου συνεργείου (μηχανικών / αυτοκόλλητων) στο σύνολο τους.

3.Κατά τον έλεγχο του ταξίμετρου θα πρέπει να διαπιστώνεται η σφράγιση του σε όλα τα σημεία που προβλέπονται ή από το πρότυπο ΕΝ 50148 ή από την Έγκριση Κυκλοφορίας ή από το Πιστοποιητικό Έγκρισης Τύπου ΕΚ / Εξέτασης Τύπου ΕΕ.

vii. Το πλήθος των τοποθετημένων σφραγίδων θα πρέπει να συμφωνεί με το πλήθος των σφραγίδων που καταγράφονται στο βιβλίο συντήρησης.

viii. Κατά τον έλεγχο της σφραγίδων θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στο σύρμα που δένει τη μολυβοσφραγίδα, το οποίο πρέπει να είναι ακέραιο.

2) Έλεγχος του Φακέλου Τεκμηρίωσης του ταξίμετρου (Παράρτημα ΙΙ.Ε)

Ο έλεγχος της συμμόρφωσης των ταξίμετρων διενεργείται βάσει του φακέλου τεκμηρίωσης, ο οποίος πρέπει να υπάρχει σε κάθε όχημα ΕΔΧ (ταξί) προς επίδειξη στις αρχές (παρ. 12 Άρθρο 82 του ως άνω β) σχετικού).

2α) Για ταξίμετρα που εγκρίθηκαν πριν τη θέση σε ισχύ της υπ’ αριθ. Φ2-1393/2007 (Β’ 521) κ.υ.α. (ταξίμετρα εκτός Οδηγίας MID), διαπιστώνεται η ύπαρξη των κάτωθι:

α. Της εθνικής έγκρισης και του τεχνικού σχεδίου του κατασκευαστή (όπου είναι διαθέσιμο), όπου ορίζονται τα σημεία σφράγισης του ταξίμετρου.

β. Του εγχειρίδιου χρήσης, στο οποίο καταγράφεται ο τρόπος εμφάνισης της σβταθεράς (k) και του κωδικού ταυτοποίησης λογισμικού CRC/CHECKSUM (εφόσον αυτός είναι διαθέσιμος).

γ. Της άδειας καταλληλότητας του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού (Φ.Η.Μ.).

δ. Της σχετικής βεβαίωσης του εξουσιοδοτημένου συνεργείου επισκευής και τοποθέτησης ταξίμετρων.

ε. Του βιβλίου συντήρησης και σφράγισης του ταξίμετρου.

2β) Για ταξίμετρα που εγκρίθηκαν μετά τη θέση σε ισχύ της υπ’ αριθ. Φ2-1393/2007 (Β’521) κ.υ.α.(ταξίμετρα εντός MID), διαπιστώνεται η ύπαρξη των κάτωθι:

α. Του Πιστοποιητικού Έγκρισης Τύπου ΕΚ / Εξέτασης Τύπου ΕΕ στο οποίο επισημαίνονται, σε τεχνικό διάγραμμα, τα σημεία σφράγισης του ταξίμετρου.

β. Της Δήλωσης Συμμόρφωσης ΕΕ.

γ. Του Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Έγκρισης του Συστήματος Ποιότητας του κατασκευαστή.

δ. Του εγχειρίδιου χρήσης, στο οποίο καταγράφεται ο τρόπος εμφάνισης της σταθεράς (k) και του κωδικού ταυτοποίησης λογισμικού CRC/CHECKSUM (εφόσον αυτός είναι διαθέσιμος).

ε. Της άδειας καταλληλότητας του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού (Φ.Η.Μ.).

στ. Της σχετικής βεβαίωσης του εξουσιοδοτημένου συνεργείου επισκευής και τοποθέτησης ταξίμετρων.

ζ. Του βιβλίου συντήρησης και σφράγισης του ταξίμετρου.

3) Έλεγχος παραμέτρων μετρολογικού ενδιαφέροντος

1.i. Στο εγχειρίδιο χρήσης του ταξίμετρου καταγράφεται ο τρόπος εμφάνισης της σταθεράς (k) και του κωδικού ταυτοποίησης λογισμικού CRC/CHECKSUM (εφόσον αυτός είναι διαθέσιμος).

2.ii. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου, ακολουθώντας τις ως άνω οδηγίες, εμφανίζονται στον ενδείκτη οι εν λόγω παράμετροι του ταξίμετρου και γίνεται η αντιπαραβολή τους με τα αναγραφόμενα στο βιβλίο συντήρησης και στο Πιστοποιητικό Έγκρισης Τύπου ΕΚ / Εξέτασης Τύπου ΕΕ.

4) Λοιπές οδηγίες ελέγχου

1.i. Σε περιπτώσεις διαπίστωσης πλημμελούς σφράγισης ή έλλειψης / παραβίασης της σφράγισης του ταξίμετρου, πέραν των προβλεπόμενων κυρώσεων, θα πρέπει με τη συνδρομή του εξουσιοδοτημένου συνεργείου επισκευής και τοποθέτησης ταξίμετρων να ελέγχεται και η ύπαρξη μηχανισμού ή ιχνών καταδολίευσης.

Στις περιπτώσεις διαπίστωσης ύπαρξης μηχανισμού ή ιχνών καταδολίευσης συνιστάται όπως συμπεριληφθούν στην Τεχνική Έκθεση φωτογραφίες των ευρημάτων καθώς και Υπεύθυνη Δήλωση του εξουσιοδοτημένου συνεργείου, με την οποία επιβεβαιώνει την εν λόγω παράβαση.

1.ii. Σε περιπτώσεις αμφιβολιών, όσον αφορά τα στοιχεία που αναγράφονται επί της μολυβοσφραγίδας (αριθμός εξουσιοδοτημένου συνεργείου), θα πρέπει να απευθύνεστε στις κατά τόπους Δ/νσεις Μεταφορών οι οποίες είναι αρμόδιες για την εξουσιοδότηση των συνεργείων.

iii. Για την ομαλή διεξαγωγή του ελέγχου συνιστάται η συνεργασία με κλιμάκια των κατά τόπους Τμημάτων της Τροχαίας.

2.Στο Παράρτημα Ι παρατίθενται, συνοπτικά, τα σημεία/στοιχεία ελέγχου, οι διατάξεις απαιτήσεων και οι αντίστοιχες κυρώσεις επί διαπιστωθέντων παραβάσεων.

Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι η υπηρεσία μας δύναται να ανταποκριθεί σε αιτήματα που αφορούν στην εκπαίδευση υπαλλήλων σας σε μετρολογικούς ελέγχους συμμόρφωσης των ταξιμέτρων. Η εν λόγω εκπαίδευση μπορεί να υλοποιηθεί στην Αθήνα, κατόπιν συνεννόησης με την υπηρεσία μας, για τις λεπτομέρειες, που αφορούν στον χρόνο υλοποίησης και τη διάρκεια.»

Φωτογραφία: Eurokinisi

Διαβάστε επίσης:

Τέλη Κυκλοφορίας: Ξαφνική δημοσιονομική βόμβα εν μέσω πανδημίας

Έρευνα προβλέπει «έκρηξη» στις πωλήσεις αυτοκινήτων!

Διόδια με το χιλιόμετρο στην Ελλάδα – Που εφαρμόζεται το νέο σύστημα