Τι συνέβη στη Νίκαια με το BMW i3 που μπήκε στο supermarket
Mobility
Το περιστατικό στη Νίκαια, όπου ένα ηλεκτρικό BMW i3 «μπούκαρε» σε κατάστημα με τρόφιμα, εγείρει εύλογα ερωτήματα: ευθύνεται μια ξαφνική μηχανική βλάβη ή πρόκειται για ανθρώπινο λάθος;
Η οδηγός φέρεται να δήλωσε ότι «δεν έπιασαν τα φρένα», αφήνοντας να εννοηθεί πως κάτι πήγε στραβά με το σύστημα πέδησης του οχήματος. Ωστόσο, η συνολική εικόνα και τα δεδομένα από διεθνείς περιπτώσεις δείχνουν πως το πιο πιθανό σενάριο είναι η σύγχυση του οδηγού: μπέρδεμα γκαζιού με φρένο, κάτι που έχει αποδειχθεί – και καταγραφεί – ως μία από τις συχνότερες αιτίες τέτοιων ατυχημάτων σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όχι μόνο.
WHAT CAR
Το προφίλ του BMW i3 και τα συστήματά του
Το BMW i3 είναι ένα από τα πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα μαζικής παραγωγής που υιοθέτησαν πλήρως ψηφιακή διαχείριση ισχύος, «one-pedal driving» μέσω έντονης ανάκτησης ενέργειας (regen), και φουλ ηλεκτρονικό χειρόφρενο. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τη σχεδόν απόλυτη αθόρυβη λειτουργία του, δημιουργούν μια εμπειρία οδήγησης ριζικά διαφορετική από αυτή που έχουν μάθει οι οδηγοί συμβατικών αυτοκινήτων. Δεν είναι λίγες οι φορές, ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες στάθμευσης ή ελιγμών, που έχει καταγραφεί σύγχυση μεταξύ του φρένου και του γκαζιού, είτε επειδή ο οδηγός δεν ακούει τον κινητήρα να ανεβάζει στροφές (όπως στα συμβατικά αυτοκίνητα), είτε επειδή το αυτοκίνητο δεν φρενάρει όταν αφήσεις το πεντάλ, όπως όταν η μπαταρία είναι πλήρης και η αναγεννητική πέδηση δεν ενεργοποιείται.
Τι δείχνει η διεθνής εμπειρία
Αναλύοντας δεδομένα από ΗΠΑ, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο, δεν προκύπτει κανένα συστημικό πρόβλημα στο σύστημα φρένων του BMW i3 Μάλιστα, ανεξάρτητες δοκιμές έχουν δείξει πως τα φρένα του είναι ιδιαίτερα αποδοτικά. Επίσης, καμία από τις επίσημες ανακλήσεις που έχει εκδώσει η BMW ή οι ρυθμιστικές αρχές (όπως η NHTSA στις ΗΠΑ) δεν σχετίζεται με πλήρη απώλεια φρεναρίσματος. Αντίθετα, στις σπάνιες περιπτώσεις που υπήρξαν παράπονα οδηγών, αφορούσαν απότομη επιβράδυνση ή περιορισμένη ανάκτηση πέδησης – ποτέ πλήρη αποτυχία φρένων.
Από την άλλη, έχουν υπάρξει πολλαπλές περιπτώσεις όπου το i3 ενεπλάκη σε μικροατυχήματα χαμηλής ταχύτητας, εξαιτίας του ότι οι οδηγοί μπέρδεψαν τα πεντάλ. Το αυτοκίνητο έχει ισχυρό άμεσο ηλεκτρικό γκάζι και μηδενική χρονοκαθυστέρηση. Ακόμα και μικρή πίεση στο πεντάλ γκαζιού, μεταφράζεται σε απότομη κίνηση προς τα εμπρός, κάτι που μπορεί να αιφνιδιάσει τον οδηγό που νόμιζε ότι φρενάρει.
Το BMW i3 διαθέτει καταγραφέα δεδομένων (event data recorder), και σε αντίστοιχα περιστατικά στο εξωτερικό, η ανάλυση του έδειξε ότι το φρένο δεν πατήθηκε ποτέ πριν την πρόσκρουση, ενώ το γκάζι ήταν πατημένο σχεδόν τέρμα – καταγράφοντας καθαρά το ανθρώπινο σφάλμα.
Επιπλέον, η τεχνολογία «creep» – δηλαδή η ελαφριά αυτόματη κίνηση προς τα εμπρός όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι από το φρένο – δεν είναι ενεργή στο i3 εκτός αν ενεργοποιηθεί χειροκίνητα από τον οδηγό. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο δεν “πάει μόνο του” μπροστά, όπως γίνεται στα αυτόματα θερμικά. Αν δεν έχει πατηθεί το γκάζι, το αυτοκίνητο μένει ακίνητο. Άρα το ενδεχόμενο να «πήρε μπρος μόνο του» χωρίς εντολή του οδηγού είναι τεχνικά αβάσιμο.
Η φύση του ατυχήματος και η λογική εξήγηση
Το περιστατικό στη Νίκαια φαίνεται να σημειώθηκε σε περιβάλλον στάθμευσης – χαμηλής ταχύτητας, χωρίς έντονη κίνηση. Αν είχε υπάρξει πραγματική βλάβη στο σύστημα φρένων (π.χ. θραύση του κυκλώματος, απώλεια πίεσης, καμένο ABS), το όχημα θα συνέχιζε να κινείται ανεξέλεγκτα και πιθανότατα θα είχε καταγραφεί μεγαλύτερη ταχύτητα και σοβαρότερα αποτελέσματα. Το γεγονός ότι το όχημα έπεσε μέσα στο κατάστημα υποδηλώνει απότομη, αλλά ελεγχόμενη επιτάχυνση, χαρακτηριστικό σφάλματος πεντάλ.
Δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε και το ψυχολογικό στοιχείο: σε πολλές περιπτώσεις, ιδίως όταν ο οδηγός βιώνει σοκ, έχει την αίσθηση ότι πάτησε φρένο ενώ στην πραγματικότητα πατούσε γκάζι. Είναι ένα καλά τεκμηριωμένο φαινόμενο στην οδική συμπεριφορά και συμβαίνει πιο συχνά απ’ ό,τι πιστεύουμε – ακόμα και σε έμπειρους οδηγούς.
Με βάση τη διεθνή εμπειρία, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του BMW i3 και τη λογική ανάλυση των συνθηκών του περιστατικού, όλα συγκλίνουν στο ότι το πιο πιθανό σενάριο για το ατύχημα στη Νίκαια είναι το ανθρώπινο λάθος. Η οδηγός πιθανότατα μπέρδεψε το πεντάλ του φρένου με αυτό του γκαζιού και το αυτοκίνητο, με την απότομη ροπή του ηλεκτροκινητήρα, εκτοξεύτηκε προς τα εμπρός πριν προλάβει να αντιδράσει. Φυσικά όλα τα παραπάνω, μένει να επιβεβαιωθούν -ή να αναιρεθούν- μετά από τις πραγματογνωμοσύνες που θα πραγματοποιηθούν.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Οικονομική αφαίμαξη για πάνω από 1.000.000 οικογένειες
Τάκης Τρακουσέλλης: Οι πωλήσεις αυτοκινήτου είναι ο καθρέπτης των οικονομικών μας (video)
Επιστρέφει στην Ελλάδα η Ferrari
Καύσωνας: Το εγχειρίδιο επιβίωσης του οδηγού (+video)