Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Θα βάλει μυαλό η Ευρωπαϊκή Ένωση;

Ελλάδα 15:40
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Θα βάλει μυαλό η Ευρωπαϊκή Ένωση;

Mobility

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ανακοινώσει ήδη την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για την αξιολόγηση και αναθεώρηση των κανονισμών CO₂ για νέα επιβατικά αυτοκίνητα και επαγγελματικά βαν.

Advertisement
Advertisement

Η διαβούλευση, που θα διαρκέσει έως τα τέλη Σεπτεμβρίου και στοχεύει σε ανάλυση της τεχνολογικής εξέλιξης και οικονομικών επιπτώσεων, στην απλούστευση κανόνων και μείωση γραφειοκρατίας, και την ενίσχυση της κατανόησης της διαφοράς μεταξύ κανονιστικών στόχων και πραγματικών αναγκών της αγοράς επαγγελματικών οχημάτων.

Ήδη από το 2023, τα όρια CO₂ είναι αυστηρότερα: 15% μείωση έως το 2025, 100% (αυστηρά μηδενικές εκπομπές) από το 2035.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιδράσει έντονα κατηγορώντας την Ε.Ε. ότι πυροβολάει τα πόδια της. Συγκεκριμένα, ο Jean‑Philippe Imparato της Stellantis δήλωσε ότι η εταιρεία ζητά:
Πενταετή παράταση για την εφαρμογή των νέων προδιαγραφών CO₂ στα επαγγελματικά οχήματα/βαν, καθώς οι τρέχοντες στόχοι δεν λαμβάνουν υπόψη τη χρήση τους από επαγγελματίες.
Τη δημιουργία νέας κατηγορίας μικρών, προσιτών αυτοκινήτων με τιμή κάτω από 15.000 €, στηρίζοντας τη μαζικότερη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.

Advertisement
Advertisement

Οι συνέπειες των προστίμων και οι πιέσεις παραγωγής
Σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ του Reuters, η Stellantis αναφέρει πιθανές βιομηχανικές επιπτώσεις, όπως το ενδεχόμενο κλεισίματος εργοστασίων (π.χ. Atessa στην Ιταλία), εάν τα πρόστιμα για μη συμμόρφωση CO₂ γίνουν πραγματικότητα.
Οι κυρώσεις υπολογίζονται μεταξύ 2,5 δισ. € και 2,6 δισ. € για την επόμενη διετία, εκφράζοντας την κλίμακα του κινδύνου.

Θα άρει η Ε.Ε. το «ρυθμιστικό εμπόδιο»;
Η δημόσια διαβούλευση, με διάρκεια έως το φθινόπωρο, αποτελεί επίσημη αντανάκλαση των προβληματισμών τόσο της Stellantis όσο και άλλων βιομηχανικών φορέων.
Ο στόχος είναι να ενσωματωθεί στο αποτέλεσμα της διαβούλευσης μια χωριστή αντιμετώπιση των επαγγελματικών οχημάτων, αναγνωρίζοντας πως ο στόχος των 20% ηλεκτρικών πωλήσεων δεν είναι ρεαλιστικός για επαγγελματική χρήση.
Οι πιέσεις είναι επιτακτικές, αφού οι κυρώσεις ισχύουν ήδη και τα εργοστάσια κινδυνεύουν από επιλογές όπως περικοπή της παραγωγής πετρελαιοκίνητων μοντέλων ή ακόμη κλείσιμο γραμμών.

Η Επιτροπή δείχνει να αναγνωρίζει τη σύνθετη πραγματικότητα της αγοράς, όπως αποδεικνύει η διαβούλευση και η πιθανή διεύρυνση ευελιξίας για τα επαγγελματικά και τα επιβατικά οχήματα.
Αν οι βιομηχανίες καταστήσουν σαφές πως τα πρόστιμα απειλούν την ευρωπαϊκή παραγωγή/θέσεις εργασίας, πιθανόν η Επιτροπή να προσαρμόσει το κανονιστικό πλαίσιο π.χ. με μεταχρονολογήσεις, ευελιξίες ή ειδικές εξαιρέσεις στα επαγγελματικά οχήματα.

Advertisement