Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Όλα… πίσω για το καλό μας

Ελλάδα 19:25
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(46) "Όλα… πίσω για το καλό μας"
    

Όλα… πίσω για το καλό μας

Mobility

Η αγορά δεν ακολουθεί τα διατάγματα, ο οδηγός δεν μεταμορφώνεται με νομοθεσίες και ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να λειτουργούν κόντρα στην οικονομική πραγματικότητα.

Advertisement
Advertisement

Εδώ και πέντε χρόνια, το newsauto επιμένει ότι η πορεία προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση δεν θα εξελιχθεί όπως προέβλεπαν οι φανατικοί τεχνοκράτες των Βρυξελλών.  Όλα όσα τότε θεωρούνταν «υπερβολές» ή «αρνητισμός» από τα σχόλια παραγόντων της αγορά και μερίδας αναγνωστών μας, σήμερα επιστρέφουν ως κεντρική συζήτηση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Κάποτε λοιπόν έλεγαν πως η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα είναι γραμμή ευθεία. Πως το 2030 όλα θα έχουν αλλάξει, πως ο θερμικός κινητήρας θα μπει στο μουσείο και πως τα εργοστάσια θα παράγουν αποκλειστικά μπαταρίες και μοτέρ χωρίς ψυχή. Τότε όσοι τολμούσαν να πουν το αντίθετο —όπως είχε γράψει το newsauto πριν τέσσερα χρόνια— αντιμετωπίζονταν σχεδόν ως αιρετικοί. Γιατί τολμούσαν να αμφισβητήσουν το «αλάθητο» των Βρυξελλών, αυτό το τεχνοκρατικό στρατόπεδο που εδώ και χρόνια αποφασίζει για το μέλλον μας χωρίς να ρωτήσει κανέναν οδηγό, καμία αγορά, κανέναν κατασκευαστή.

Τώρα και η Porsche έρχεται να δικαιώσει όσους φώναζαν ότι το σχέδιο ήταν άτολμο, βιαστικό και ενίοτε… επικίνδυνο. Γιατί όταν ένας κατασκευαστής σαν την Porsche γυρίζει πίσω και λέει «πάμε αλλιώς», δεν είναι μια απλή υποσημείωση του κλάδου. Είναι σεισμός.

Advertisement
Advertisement

Η Porsche λοιπόν έκανε αυτό που φοβόντουσαν πολλοί: πάτησε φρένο στην ηλεκτροκίνηση. ¨όπως έχει κάνει η Volvo, η Mercedes κ.α. Όχι σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά με ξεκάθαρη στρατηγική. Αναστέλλει, αναθεωρεί, επενδύει ξανά σε θερμικούς κινητήρες και υβριδικά συστήματα. Και το κάνει όχι γιατί νοστάλγησε το παρελθόν, αλλά γιατί αν προχωρούσε με τον αρχικό σχεδιασμό της Ευρώπης, η ίδια –όπως πολλοί άλλοι– θα κατέληγαν στα βράχια.

Η ζήτηση για EV υποχωρεί. Το κοινό δεν προχωρά με τους ρυθμούς που σχεδιάζουν οι Βρυξέλλες. Τα κόστη είναι τεράστια. Οι υποδομές ανεπαρκείς. Η αγορά θέλει χρόνο, όχι διατάγματα.

Και γι’ αυτό και η Porsche γύρισε «πίσω». Για το καλό της. Και, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, για το καλό μας.

Η γερμανική εταιρεία ρίχνει 830 εκατομμύρια ευρώ (!) στη συνέχιση της εξέλιξης των θερμικών κινητήρων. Κρατά τον flat-six της 911 ζωντανό για όσο το επιτρέψει ο νόμος. Αναπτύσσει νέες γενιές Panamera και Cayenne με μοτέρ βενζίνης και plug-in υβριδικά. Το μεγάλο SUV που αναμένεται και θα τοποθετηθεί πάνω από την Cayenne, το οποίο θα ήταν αποκλειστικά ηλεκτρικό, πλέον θα κυκλοφορήσει μόνο με θερμικούς και PHEV.
Ακόμα και τα 718 Boxster και Cayman, που επρόκειτο να γίνουν αμιγώς ηλεκτρικά, αλλάζουν τροχιά. Οι κορυφαίες τους εκδόσεις θα μείνουν… θερμικές. Γιατί; Επειδή αυτή είναι η πραγματικότητα της αγοράς. Επειδή οι οδηγοί δεν θέλουν να αποχαιρετήσουν ήχο, αίσθηση και κόστος που δεν εκτοξεύει τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Advertisement

Η Porsche δεν είναι μόνη.
Αντίστοιχες κινήσεις βλέπουμε πλέον από ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, από premium κατασκευαστές μέχρι μαζικούς. Η βιασύνη της Ευρώπης να επιβάλλει το μεγάλο άλμα έχει οδηγήσει τις εταιρείες σε τροχιά αναθεωρήσεων, καθυστερήσεων και επιστροφών σε πιο ρεαλιστικά πλάνα.

Και το λέω όσο πιο καθαρά μπορώ: δεν γίνεται να μετατρέψεις μια ολόκληρη αγορά μέσα σε λίγα χρόνια επειδή κάποιοι στις Βρυξέλλες αποφάσισαν ότι έτσι… πρέπει. Δεν γίνεται η μετάβαση να αγνοεί την οικονομία, τον καταναλωτή, το κόστος και την πραγματικότητα. Δεν γίνεται η ηλεκτροκίνηση να προχωρά ως μονοπάτι χωρίς εναλλακτικές.

Advertisement

Η Porsche το κατάλαβε. Η αγορά το νιώθει.
Και αν κάτι μας διδάσκει αυτή η μεγάλη στροφή, είναι το εξής: το μέλλον της αυτοκίνησης δεν είναι μονόδρομος, ούτε μπορεί να καθορίζεται με ψηφίσματα. Το μέλλον θα είναι τεχνολογικά σύνθετο, πολυδιάστατο και κυρίως προσαρμοσμένο στις ανάγκες των ανθρώπων, όχι στις ιδεοληψίες όσων νομοθετούν.

Και αυτή η επιστροφή δεν είναι ήττα.
Είναι η πρώτη πραγματική νίκη της λογικής.

Τάκης Τρακουσέλλης

Advertisement