Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Kάτοχοι diesel θα πληρώσουν έως και 4.000 ευρώ

Ελλάδα 14:20
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Kάτοχοι diesel θα πληρώσουν έως και 4.000 ευρώ

Mobility

Μέχρι το τέλος του 2025, οι ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα αναμένεται να αντιμετωπίσουν σημαντικές αλλαγές…

Advertisement
Advertisement

 Είναι οριστικό. Οι αρχές εντείνουν τους ελέγχους για την αφαίρεση ή δυσλειτουργία των φίλτρων μικροσωματιδίων (DPF). Αυτές οι εξελίξεις ενδέχεται να επιφέρουν ξαφνικά και σημαντικά κόστη για πολλούς οδηγούς. Το φίλτρο μικροσωματιδίων (Diesel Particulate Filter – DPF) είναι ένα κρίσιμο εξάρτημα για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, σχεδιασμένο να συγκρατεί τα επιβλαβή σωματίδια που παράγονται κατά την καύση του πετρελαίου. Η σωστή λειτουργία του DPF συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στην προστασία της δημόσιας υγείας.

Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, το DPF μπορεί να φράξει και να απαιτεί καθαρισμό ή αντικατάσταση. Το κόστος για την αντικατάσταση ενός φίλτρου DPF μπορεί να κυμαίνεται από 1.000 έως 4.000 ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο του οχήματος. Αυτό το υψηλό κόστος έχει οδηγήσει ορισμένους ιδιοκτήτες να αφαιρέσουν το φίλτρο, γεγονός που αυξάνει τις εκπομπές ρύπων και επηρεάζει αρνητικά το περιβάλλον.

Νέοι αυστηροί έλεγχοι στα ΚΤΕΟ
Μέχρι σήμερα, ο έλεγχος της ύπαρξης και λειτουργίας του DPF στα ΚΤΕΟ γινόταν κυρίως οπτικά, γεγονός που επέτρεπε σε ορισμένα οχήματα χωρίς λειτουργικό φίλτρο να περνούν τον τεχνικό έλεγχο. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώσεις, μέχρι το τέλος του 2025, όλοι οι σταθμοί ΚΤΕΟ στην Ελλάδα θα εφοδιαστούν με ειδικά μηχανήματα μέτρησης για τον έλεγχο της λειτουργίας του DPF. Αυτό σημαίνει ότι τα οχήματα που δεν διαθέτουν λειτουργικό φίλτρο μικροσωματιδίων δεν θα μπορούν να περάσουν τον τεχνικό έλεγχο, οδηγώντας τους ιδιοκτήτες τους σε αναγκαστικές επισκευές ή αντικαταστάσεις του φίλτρου.

Advertisement
Advertisement

Η εφαρμογή των νέων ελέγχων αναμένεται να επιφέρει ξαφνικά και σημαντικά κόστη για τους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Η αντικατάσταση ή επισκευή του DPF μπορεί να κοστίσει από μερικές εκατοντάδες έως και χιλιάδες ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο και την κατάσταση του οχήματος. Επιπλέον, η αδυναμία περάσματος του ΚΤΕΟ μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα και περιορισμούς στη χρήση του οχήματος.

Τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες
Οι ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων καλούνται να ελέγξουν την κατάσταση του DPF τους και να προχωρήσουν σε καθαρισμό, επισκευή ή αντικατάσταση, εάν είναι απαραίτητο. Η έγκαιρη αντιμετώπιση του προβλήματος μπορεί να αποτρέψει μεγαλύτερα κόστη και προβλήματα στο μέλλον.

Επιπλέον, η συμμόρφωση με τις νέες απαιτήσεις συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στην προστασία της δημόσιας υγείας, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις αστικές περιοχές με υψηλά επίπεδα ρύπανσης.

Advertisement

Στην Ελλάδα, αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τον ακριβή αριθμό των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που κυκλοφορούν χωρίς λειτουργικό φίλτρο μικροσωματιδίων (DPF), εκτιμάται ότι πρόκειται για ένα σημαντικό ποσοστό του στόλου. Αυτό οφείλεται κυρίως στο υψηλό κόστος αντικατάστασης ή επισκευής του DPF, (θυμίζουμε από 1.000 έως 4.000 ευρώ). Ως αποτέλεσμα, πολλοί ιδιοκτήτες επιλέγουν να αφαιρέσουν το φίλτρο, γεγονός που οδηγεί σε αυξημένες εκπομπές ρύπων και επιβαρύνει την ατμόσφαιρα.

Η πρακτική της αφαίρεσης του DPF δεν είναι μοναδική στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, μελέτη που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες έδειξε ότι περίπου το 5% των ελεγχθέντων diesel οχημάτων Euro 5b και 6 παρουσίαζαν συγκεντρώσεις σωματιδίων που υπερέβαιναν το όριο, υποδεικνύοντας δυσλειτουργία ή αφαίρεση του DPF. Αυτό το μικρό ποσοστό οχημάτων ήταν υπεύθυνο για πάνω από το 90% των συνολικών εκπομπών σωματιδίων από τα ελεγχθέντα οχήματα, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα του προβλήματος. Στην Ελλάδα, ο συνολικός αριθμός των οχημάτων diesel, εκτιμάται ότι είναι λίγο πάνω από τα 600.000.

Advertisement