Mobility

Έρχεται το τέλος του δακτυλίου

Ελλάδα 7:40
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Έρχεται το τέλος του δακτυλίου

Mobility

Έρχεται το τέλος του δακτυλίου

Mobility

Μπορεί ο δακτύλιος στην Αθήνα να πηγαίνει διακοπές το καλοκαίρι, όμως σύμφωνα με πληροφορίες του newsauto, εξετάζεται σοβαρά η κατάργησή του…

Advertisement
Advertisement

Το… γηραιό μέτρο μονά-ζυγά αναμένεται να σταματάει να ισχύει για τους καλοκαιρινούς μήνες από τις 21 Ιουλίου και να επιστρέψει από τα μέσα Οκτωβρίου​. Ενα μέτρο που  εφαρμόστηκε για πρώτη φορά την δεκαετία του 80.

Το σύστημα στην Αθήνα ξεκίνησε το 1982 επί της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ υπό την πρωθυπουργία του Ανδρέα Παπανδρέου. Ο τότε Υπουργός Περιβάλλοντος και Δημοσίων Έργων, Κωνσταντίνος Λαλιώτης, ήταν ο υπεύθυνος για την εφαρμογή του μέτρου. Αναμφίβολα είναι ένα αναχρονιστικό μέτρο και ήδη έχουν πέσει στο τραπέζι των προτάσεων η αντικατάστασή του, με άλλα μέτρα, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες που δίνει πλέον η τεχνολογία και το gov.gr.

Ηδη εξετάζονται τα μέτρα που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, τα οποίο  βασίζονται κυρίως σε ζώνες χαμηλών εκπομπών (Low Emission Zones – LEZ) και όχι σε συστήματα εκ περιτροπής κυκλοφορίας όπως το μονά-ζυγά που ισχύει στην Αθήνα. Αυτές οι ζώνες απαγορεύουν ή περιορίζουν την πρόσβαση σε οχήματα με υψηλές εκπομπές ρύπων.

Τι ισχύει σήμερα σε κάποιες πόλεις της Ευρώπης:
Παρίσι, Γαλλία: Εφαρμόζεται το σύστημα Crit’Air, όπου τα οχήματα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητα που δηλώνουν το επίπεδο εκπομπών τους. Τα οχήματα με υψηλές εκπομπές δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε συγκεκριμένες περιοχές και ώρες.
Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο: Υπάρχει η Ζώνη Υπερ-Χαμηλών Εκπομπών (ULEZ) και η Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών (LEZ), όπου τα οχήματα που δεν πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές εκπομπών επιβαρύνονται με χρεώσεις.
Βερολίνο, Γερμανία: Τα οχήματα πρέπει να έχουν το αυτοκόλλητο Umweltplakette για να κυκλοφορούν στις περιβαλλοντικές ζώνες. Οχήματα χωρίς αυτό το αυτοκόλλητο απαγορεύεται να εισέλθουν.
Βαρκελώνη, Ισπανία: Υπάρχει η Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών (ZBE), όπου τα πιο ρυπογόνα οχήματα περιορίζονται κατά τις ώρες αιχμής.
Μιλάνο, Ιταλία: Η πόλη έχει δημιουργήσει ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας (ZTL) όπου απαγορεύεται η είσοδος σε οχήματα που δεν πληρούν τα πρότυπα εκπομπών.
Στην Αθήνα: Το μέτρο της εκ περιτροπής κυκλοφορίας των οχημάτων (μονά-ζυγά) εφαρμόζεται κατά τις εργάσιμες ημέρες, δηλαδή από Δευτέρα έως Πέμπτη, 07:00 – 20:00, και την Παρασκευή, 07:00 – 15:00. Τις ζυγές ημερομηνίες κυκλοφορούν τα οχήματα με αριθμό κυκλοφορίας που τελειώνει σε ζυγό αριθμό (0, 2, 4, 6, 8) και τις μονές ημερομηνίες κυκλοφορούν τα οχήματα με αριθμό κυκλοφορίας που τελειώνει σε μονό αριθμό (1, 3, 5, 7, 9). Το μέτρο δεν ισχύει τα Σαββατοκύριακα, τις επίσημες αργίες και τις ημέρες που υπάρχει απεργία στα μέσα μαζικής μεταφοράς​.

Πρόστιμα και Έλεγχοι:
Τα πρόστιμα για παράβαση των κανονισμών LEZ μπορεί να είναι υψηλά. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, το πρόστιμο για είσοδο σε περιβαλλοντική ζώνη χωρίς το κατάλληλο αυτοκόλλητο είναι 40 ευρώ, ενώ στο Λονδίνο οι παραβάτες της ULEZ χρεώνονται με 180 λίρες​ . Οι περισσότερες πόλεις χρησιμοποιούν συστήματα παρακολούθησης με κάμερες και απαιτούν on line εγγραφή των οχημάτων για να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων.
Το πρόστιμο για την παράβαση του μέτρου του δακτυλίου στην Αθήνα είναι 100 ευρώ​.

Advertisement
Advertisement