Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Ελλάδα: O αγωγός θα αλλάξει τα δεδομένα στα καύσιμα;

Ελλάδα 14:27
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ελλάδα: O αγωγός θα αλλάξει τα δεδομένα στα καύσιμα;

Mobility

Μια νέα γεωπολιτική και ενεργειακή πραγματικότητα διαμορφώνεται στην Ευρώπη, με την Ελλάδα να αποκτά κομβικό ρόλο στη μεταφορά φυσικού αερίου προς τον ευρωπαϊκό Βορρά.

Advertisement
Advertisement

Για πρώτη φορά, ο αγωγός που μετέφερε φυσικό αέριο από την Ουκρανία προς την Ευρώπη, θα λειτουργεί πλέον αντίστροφα, μεταφέροντας καύσιμο από τον ευρωπαϊκό Νότο προς τη Βορειοανατολική Ευρώπη, με την Ελλάδα να αποτελεί την κύρια είσοδο.

Στις 29 Ιουνίου, η επίσημη έναρξη της κοινής πλατφόρμας δημοπρασιών φυσικού αερίου, που υλοποιείται με τη συνεργασία επτά χωρών – μεταξύ αυτών η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Σλοβακία, η Μολδαβία και η Ουκρανία – σηματοδότησε μια νέα εποχή για την ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης. Η κοινή πρωτοβουλία υπόσχεται χαμηλότερα τέλη διέλευσης και ανταγωνιστικότερες τιμές για τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Φυσικό αέριο: ο ενδιάμεσος κρίκος της μετάβασης;
Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο φόντο των συζητήσεων για ενδεχόμενη αναθεώρηση της απόφασης της ΕΕ για αποκλειστική πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2035 και μετά. Εάν πράγματι δοθεί παράταση, τότε το φυσικό αέριο ενδέχεται να αποτελέσει το «γέφυρα-καύσιμο» τόσο για την οικιακή κατανάλωση όσο και για τις μεταφορές – και όχι μόνο για τη βαριά βιομηχανία.
Ήδη πολλές ευρωπαϊκές χώρες μελετούν την ευρύτερη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ως εναλλακτικά καύσιμα κίνησης. Ο ευρωπαϊκός κανονισμός AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) προβλέπει την ανάπτυξη υποδομών CNG και LNG μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Στην Ελλάδα, η υποδομή βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα, ωστόσο η νέα αυτή στρατηγική μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση.

Νέος κόμβος – Νέα δυνατότητα
Η διοχέτευση αερίου από Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, ενισχυμένη με έργα αναβάθμισης του δικτύου και του κόμβου Ναγοβόκι (που φτάνει σε δυναμικότητα 5 δισ. κυβικών μέτρων), καθιστά τη χώρα μας όχι απλώς ενεργειακό διάδρομο, αλλά ρυθμιστή στην ενεργειακή εφοδιαστική αλυσίδα.
Η χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές μπορεί να μειώσει δραστικά τις εκπομπές CO₂ σε σύγκριση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, ενώ το χαμηλότερο κόστος προμήθειας δημιουργεί νέα δεδομένα για τον καταναλωτή. Αν συνυπολογίσουμε ότι μέσα στο 2024 περισσότερα από το 70% των φορτίων LNG που εισήλθαν στην Ελλάδα προήλθαν από τις ΗΠΑ, διαφαίνεται και μια διαφοροποίηση του ενεργειακού ρίσκου, με μείωση της εξάρτησης από τη Ρωσία και τις παραδοσιακές πηγές.

Advertisement
Advertisement

Μελλοντική κινητικότητα με φυσικό αέριο;
Εάν δοθεί χρόνος προσαρμογής από την Ευρωπαϊκή Ένωση και παραταθεί η μεταβατική περίοδος έως την πλήρη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, τότε η αξιοποίηση του CNG σε ελαφρά επαγγελματικά οχήματα αλλά και σε δημόσιες μεταφορές μπορεί να επιστρέψει στο προσκήνιο. Σημειώνεται ότι ήδη αρκετοί Δήμοι στην Ευρώπη χρησιμοποιούν λεωφορεία με φυσικό αέριο (biomethane), ενώ στην Ιταλία κυκλοφορούν πάνω από 1 εκατομμύριο CNG οχήματα.

Για την Ελλάδα, η συγκυρία αυτή αποτελεί μια χρυσή ευκαιρία να αναπτύξει ένα ενδιάμεσο εναλλακτικό καύσιμο – μειώνοντας το κόστος μεταφορών, προστατεύοντας το περιβάλλον και ενισχύοντας την ενεργειακή της ανεξαρτησία. Η ενεργειακή στρατηγική δεν είναι αποκομμένη από την κινητικότητα. Και αυτή τη φορά, η χώρα μας μπορεί –και οφείλει– να αξιοποιήσει το momentum.