VW ID: Το Golf της επόμενης μέρας | NewsAuto.gr
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΕΑ

VW ID: Το Golf της επόμενης μέρας

Το ID είναι αυτό που φανταζόμαστε ως το «αυτοκίνητο Του λαού» της επομένης χιλιετίας. με άλλα λογία, έχουμε ήδη ψηθεί για την αξία του, και ας μην το πουν ποτέ Golf.

ΤΟΥ ΜΑΤΤ JOY, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ALEX HOWE

(Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 5 της ελληνικής έκδοσης του Car Magazine-*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Το Βολφσμπουργκ τον Ιανουάριο είναι μουντό και άχρωμο. Ταιριάζει κατά κάποιον τρόπο στα vibes που εισπράττει από το περιβάλλον στο οποίο κινείσαι, μέ-σα στις εγκαταστάσεις του ομίλου Volkswagen. Εδώ η ησυχία είναι στο όριο του ανησυχητικού… Λίγα αυτοκίνητα περιφέρονται στον προαύλιο χώρο. Διακρίνω κάποιες Bentayga και αρκετά Transporter μεταφοράς προσωπικού ανάμεσά τους. Ασυναίσθητα σκέφτομαι ότι το dieselgate έχει κοστίσει 25 δισ. δολάρια στην εταιρεία και, όσο να ’ναι, αυτή η οικονομική επιβάρυνση έχει παίξει τον ρόλο της στον περιορισμό των δραστηριοτήτων μέσα στα 4 και πλέον τετραγωνικά χιλιόμετρα όπου απλώνονται οι εγκαταστάσεις. Βέβαια, απέξω δεν μπορείς να διακρίνεις κάτι τέτοιο. Απέξω, ακόμα και όταν κοιτάς προς τα εδώ, η ζωή συνεχίζεται κανονικά. Προφανώς και το dieselgate δεν επηρέασε αρνητικά τις πωλήσεις των αυτοκινήτων του ομίλου.

Klaus BIschoff: Ο επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της Volkswagen, Klaus Bischoff, είναι εκφραστικός και φορτίζεται συναισθηματικά όταν μιλάει για το ID.

Ειδικά από το 2016 και μετά, τόσο η Volkswagen όσο και η Audi σημείωσαν αύξηση. Αλλαγές όμως καταγράφονται σε άλλα επίπεδα. Hδη ο επικεφαλής των πωλήσεων και του marketing, Jürgen Stackmann, σε μια σχετική του αναφορά ξεκαθάρισε ότι το μέλλον για τη Volkswagen είναι ηλεκτρικό. Στο πλαίσιο αυτής της παραδοχής ήταν και η συνέχεια στον λόγο του, που είχε να κάνει με το «διαφορετικό πρόσωπο της εταιρείας στο μέλλον». Για ευνόητους λόγους. Αυτό που έχετε μπροστά στα μάτια σας είναι το «πρόσωπο» για το οποίο γίνεται κουβέντα. Δεν είναι καθόλου συμπτωματικό ότι από εμπρός το ID έχει κάτι από την απλή αισθητική του αυθεντικού Σκαραβαίου του 1938. Ειδικά στο επάνω μέρος, με τα φωτιστικά σώματα να προσδιορίζουν αυτό το «αγνό» πρόσωπο, μιας και στο κάτω βρίσκουμε το «πιγούνι» του σύγχρονου Golf. όταν συναντάς για πρώτη φορά κάποιον, τον κοιτάς στα μάτια για να καταλάβεις τις προθέσεις του. Έτσι και τώρα, κοιτάζω το ID και καταλαβαίνω πολλά πράγματα για τον χαρακτήρα του – κάτι που γενικά ισχύει και για τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Μπορεί, βέβαια, να το λέω αυτό επηρεασμένος από το γεγονός πως είναι τρεις τα ξημερώματα, αλλά μου φάνηκε ότι είδα το ID να μου κλείνει το μάτι.

«Τα φώτα του αυτοκινήτου έχουν ολοένα περισσότερες λειτουργίες. Έτσι, δείχνουν αρκετά πράγματα στους υποψήφιους πελάτες αναφορικά με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου μέσα στο οποίο βρίσκονται», μου εξηγεί ο Klaus Bischoff που έχει την ευθύνη του σχεδιαστικού τμήματος της Volkswagen. «Σήμερα, τα αυτοκίνητα έχουν μόνο μια χρήση για φώτα που αναβοσβήνουν – και αυτή είναι οι δείκτες πορείας (φλας). Εμείς θέλαμε να δώσουμε περισσότερη ζωντάνια στα “μάτια” των αυτοκινήτων και έτσι προωθήσαμε την τεχνολογία που κάνει τα φώτα να “κοιτούν” και με αυτό τον τρόπο να επικοινωνούν. Να κάνουν τον καταναλωτή να πιστεύει ότι το αυτοκίνητο τον βλέπει και τον ακολουθεί με το βλέμμα του. Αυτό είναι κάτι που η τεχνολογία μας επιτρέπει να κάνουμε από σήμερα. Για παράδειγμα, ένας πεζός που στέκεται στην άκρη του δρόμου και θέλει να περάσει απέναντι μπορεί να πάρει το μήνυμα ότι τον έχει “δει” το αυτοκίνητο – πως έχει γίνει αντιληπτός». Τα LED στα φωτιστικά σώματα συνεργάζονται με τη φωτεινή ταινία (από LED και αυτή) που ακολουθεί την περίμετρο του αυτοκινήτου και δείχνουν στους εξωτερικούς παρατηρητές σε ποια φάση βρίσκεται το αυτοκίνητο. Το λαμπερό μπλε φως καταδεικνύει ότι το αυτοκίνητο κινείται αυτόνομα. Στέλνει μηνύματα στους πεζούς και τους ποδηλάτες που συναντά στον δρόμο, ενώ οι αισθητήρες σκανάρουν τον δρόμο μπροστά σε μεγαλύτερη απόσταση από το συνηθισμένο. Μπορεί να φαίνεται λεπτομέρεια, αλλά είναι πολύ σημαντική και έχει πολλά εμπόδια μέχρι να βρει εφαρμογή στην καθημερινότητα και να μπει στην παραγωγή. Είναι όμως ένα περίφημο παράδειγμα για το πόσο μπροστά είναι η σκέψη των ιθυνόντων της εταιρείας σχετικά με το αύριο της αυτοκίνησης. Άρα, μάλλον δεν έκανα λάθος. Κάποιο σινιάλο μου έκανε το ID μόλις με είδε…

Πάνω στο ID αντικατοπτρίζονται οι τρεις σημαντικότερες «εποχές» για τη Volkswagen. Κάτω από το εμπρός καπό δεν υπάρχει κινητήρας και η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, στοιχεία που παραπέμπουν στο πρώτο Beetle. Με την επιλογή αυτή η καμπίνα είναι όσο πιο μεγάλη γίνεται – προς όφελος των επιβατών και των αποσκευών τους. Στο σχήμα του ID μπορεί να δει κανείς το μελλοντικό Golf – με το διαχρονικά χαρακτηριστικό γνώρισμά του, που είναι η φαρδιά πίσω κολόνα, να δίνει και εδώ το «παρών» ως σήμα κατατεθέν. Η ηλεκτρική του υπόσταση επηρεάζει την εκμετάλλευση των χώρων που δείχνει από άλλο πλανήτη. Το αμάξωμα, που μοιάζει να έχει συμπιεστεί στη μέση, με τους τροχούς ακροβολισμένους τόσο πολύ που κάνουν ανύπαρκτους τους προβόλους, προσφέρει τους χώρους ενός Passat σε αυτοκίνητο με το μέγεθος ενός Golf.

Στο αμάξωμα του ID βρίσκω λιγότερες γραμμές και πτυχές απ’ ό,τι στα περισσότερα αυτοκίνητα παραγωγής. Ούτως ή άλλως, τα πλεονεκτήματά του σε ό,τι αφορά την εμφάνιση, αναπτύσσονται και χωρίς αισθητικούς πειραματισμούς με τις επιφάνειες και τα πιθανά πρόσθετα πάνω τους. Το ID χρησιμοποιεί την πλατφόρμα MEB που αφορά τα ηλεκτρικά μοντέλα και μπορεί να μεγαλώνει ή να μικραίνει ανάλογα με την εφαρμογή για την οποία προορίζεται. Στην παρούσα φάση του, το ID έχει ισχύ 168 ίππων από τον ηλεκτροκινητήρα και αυτονομία σχεδόν 600 km, που θα το έκαναν ιδιαίτερα αξιόμαχο απέναντι στον ανταγωνισμό αν έβγαινε τώρα στην αγορά. Στο αμάξωμά του υπάρχουν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες που θα μπορούσαν να περάσουν και στην κανονική παραγωγή του αυτοκινήτου. Μια τέτοια είναι τα μικρά, μεταλλικά πολύγωνα κομμάτια που βρίσκονται «καρφωμένα» σε διάφορα μεγέθη πάνω στον εμπρός προφυλακτήρα, τα οποία, κοιτώντας το αυτοκίνητο από μακριά, δίνουν την εντύπωση αεραγωγού.

Ο Bischoff αντιδρά σαν να τον είχα προσβάλει όταν του είπα ότι προφανώς δεν έχουν καμιά πρακτική αξία τα μεταλλικά στολίδια εκεί μπροστά. «Φυσικά και έχουν λόγο ύπαρξης!» επιμένει. «Δεν υπάρχει τίποτα περιττό πάνω στο αυτοκίνητο – και αυτό είναι σχεδιαστική αρχή για όλα μας τα μοντέλα». Τα μεταλλικά σημάδια που είδα εγώ είναι καλύμματα αεραγωγών που ανοίγουν όταν υπάρχει ανάγκη περισσότερης ψύξης στις μπαταρίες του αυτοκινήτου. Όταν η θερμοκρασία τους ανεβαίνει, οι μεγαλύτερες οπές ανοίγουν και επιτρέπουν την καλύτερη ψύξη. Σε νορμάλ συνθήκες οι αεραγωγοί είναι κλειστοί για τη βέλτιστη αεροδυναμική συμπεριφορά. Πάντως, αν εξαιρέσει κανείς τη χρησιμότητά τους ως αεραγωγών, τα μεταλλικά αυτά κομμάτια είναι και τα μόνα διακοσμητικά που μπορεί να δει κανείς πάνω στο ID. Παρότι πρωτότυπο, η έλλειψη σχεδιαστικής φλυαρίας είναι αυτή που το κάνει να ξεχωρίζει.

Στο αμάξωμα του ID βρίσκω λιγότερες γραμμές και πτυχές απ’ ό,τι στα περισσότερα αυτοκίνητα παραγωγής. Ούτως ή άλλως, τα πλεονεκτήματά του σε ό,τι αφορά την εμφάνιση αναπτύσσονται και χωρίς αισθητικούς πειραματισμούς με τις επιφάνειες και τα πιθανά πρόσθετα πάνω τους. Το ID στον τομέα αυτό κρατά ψηλά τη σημαία των παραδοσιακών αξιών που εισήγαγαν οι προαναφερθέντες πρόγονοι. Είναι χαριτωμένο και γίνεται επιθυμητό χωρίς να χάνει κάτι από το υψηλό πρεστίζ, αλλά και την ιδιαίτερη αισθητική «υπογραφή».

Το μεγαλείο του ID έγκειται στο ότι δεν χρειάζεται ειδική προσέγγιση για να το αναλύσει κανείς και να δει τις ξεχωριστές του ιδιότητες. Ήταν άλλωστε και στους στόχους του Bischoff και της ομάδας του να γίνεται άμεσα κατανοητή η ανωτερότητα του project που ακούει στο όνομα ID, αλλά και να είναι εξίσου εύκολο να το χειριστεί κάποιος, χωρίς απαραιτήτως να έχει πτυχία στους υπολογιστές ή στην ηλεκτρονική γενικότερα. Ο Bischoff αναγνωρίζει ότι για κάθε έναν από τους ενδιαφερόμενους που έχουν καταλάβει την ανωτερότητα και τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπάρχουν άλλοι 10 που χρειάζεται να πειστούν σχετικά. Μπαίνοντας μέσα στο ID, χωρίς να ξεχνάω ότι είναι πρωτότυπο, δεν μπορώ παρά να εκπλαγώ από την ευρυχωρία που προσφέρει. Χώρια που και η επιβίβαση από μόνη της είναι ιδιαίτερα εύκολη, άρα και αυτή παίζει τον ρόλο της στην ευχάριστη πρώτη προσέγγιση. Οι πίσω πόρτες είναι συρόμενες και ανοίγουν διάπλατα για να σε υποδεχτούν, αφού το αυτοκίνητο έχει αναγνωρίσει ότι πλησίασες και σου έχει δώσει οπτικό σινιάλο με τα «μάτια» του την ώρα που ξεδιπλώνει τη χειρολαβή μπροστά σου εν είδει χαιρετισμού διά χειραψίας.

Ανοίγοντας όλες τις πόρτες έχεις ένα ευρύχωρο και φαινομενικά σπαρτιάτικο εσωτερικό να σε καλωσορίζει. Ακόμα και οι πίσω έχουν τη δυνατότητα να κάνουν επιλογές και να χειρίζονται τα συστήματα του αυτοκινήτου χρησιμοποιώντας φωνητικές εντολές, μιας και αυτό είναι μέρος του προηγμένου συστήματος διασύνδεσης του χρήστη με το αυτοκίνητο (HMI – Human Machine Interface). Αξίζει να σημειώσω πως το GPS του αυτοκινήτου βασίζεται σε ένα λογισμικό επαυξημένης πραγματικότητας -ένα βήμα μετά την τεχνολογία VR- και δίνει κατευθύνσεις με τρόπο που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση και δεν θα μπερδευτείς ποτέ για το αν πρέπει να στρίψεις εδώ ή στο επόμενο τετράγωνο.

Ο Bischoff ωστόσο είναι κατηγορηματικός πως αυτό δεν είναι τελική επιλογή: «Θέλουμε να το θέσουμε ως πρόταση και να το συζητήσουμε, με όποιον τρόπο μπορούμε, με το κοινό στο οποίο απευθύνονται τα αυτοκίνητά μας. Μην ξεχνάτε ότι στην εποχή της ραγδαίας εξέλιξης των κινητών τηλεφώνων είναι σημαντικό να πιάσεις από νωρίς τον σφυγμό και να δεις ποια είναι η σωστή κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσεις». Μέρος αυτής της φιλοσοφίας είναι και η αντικατάσταση του παραδοσιακού κλειδιού για την είσοδο και τον χειρισμό του αυτοκινήτου με μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που θα επιτρέπει την πρόσβαση στον χειριστή του ID. Μια βεντάλια εφαρμογών για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας ανοίγεται από εκεί και πέρα. Η διαδρομή που θα ακολουθήσεις αλλά και η μουσική που θα ακούσεις είναι μέρος της διαδικασίας επιλογής πριν καν μπεις στο αυτοκίνητο. Και αυτό είναι το λιγότερο. Η Volkswagen, πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα το θέμα της διασύνδεσης μηχανής – ανθρώπου και σε συνέχεια του ονείρου (ή του εφιάλτη για κάποιους) που θέλει το ψυγείο να στέλνει την παραγγελία απευθείας στο σούπερ μάρκετ για τα προϊόντα που λείπουν από το νοικοκυριό, προγραμματίζει το ID ώστε να μπορεί να ενεργοποιεί ακόμα και τη θέρμανση στο σπίτι, λίγο πριν φτάσει εκεί ο κάτοχος κάποια νύχτα με πολύ κρύο. «Χρειάζεται ιδιαίτερη προετοιμασία του κοινού για να αποδεχτεί τις δυνατότητες που μας ανοίγει στο άμεσο μέλλον η τεχνολογία», λέει ο Bischoff. «Αν θέλουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να βρουν μεγαλύτερη απήχηση από το 1% που βρίσκουν σήμερα παγκοσμίως και ταυτοχρόνως να κάνουμε κάτι δραστικό για τη μείωση των εκπομπών CO2 στην ατμόσφαιρα, πρέπει να λανσάρουμε κάτι πραγματικά ενδιαφέρον. Κάτι που να το βλέπει ο άλλος και να εκπλήσσεται ευχάριστα και να θέλει να το χρησιμοποιήσει ακριβώς διότι κάνει αυτά που υπόσχεται».

Σίγουρα, οι μπαταρίες και η τεχνολογία που τις περιβάλλει είναι στοιχεία που ανεβάζουν το κόστος. Ίσως ο συνδυασμός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και αυτόνομης μετακίνησης να είναι όσο δελεαστικός χρειάζεται για να πειστούν οι καταναλωτές. Ένα αυτοκίνητο που θα βασίζεται στην πλατφόρμα MEB είναι προ-γραμματισμένο να λανσαριστεί από τη Volkswagen μέσα στο 2019. Θα αποτελέσει τη βάση μιας γκάμας τεσσάρων ηλεκτρικών μοντέλων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ένα 5θέσιο/7θέ-σιο crossover, ένα premium τετράθυρο και δύο ακόμα μοντέλα με έμπνευση από τα Budd-e και ID Buzz πρωτότυπα. Το 2025 θα είναι έτοιμο το πρώτο αυτόνομο ID όχημα 4ου σταδίου (αυτά που επιτρέπουν τη μεταφορά χωρίς να ακουμπά ο οδηγός το τιμόνι). Αυτό που έχω μπροστά μου έχει κάποια στοιχεία από αυτόνομο 4ου σταδίου όχημα. Αν και η Volkswagen δεν έχει υποστηρίξει ποτέ ότι θα είναι η πρωτοπόρος σε αυτή την τεχνολογία ή θα φέ-ρει πρώτη στην αγορά αυτοκίνητο με αυτά τα χαρακτηριστικά, όλα συναινούν στο να πιστέψω ότι μπορεί να το κάνει πριν τους υπόλοιπους. Αυτό μπορεί να είναι το στοιχείο που θα κάνει την επόμενη γενιά των Volkswagen να μείνει στην ιστορία με τρόπο ανάλογο των θρυλικών προγόνων.

Τώρα που η εποχή δεν είναι και πολύ «φιλική» για τα ντίζελ, με την τεχνολογία τους να φτάνει στα όριά της εξαιτίας των εκπομπών ρύπων που παρουσιάζουν, τα έξυπνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτά που έχουν όλο και πιο πειστικές απαντήσεις στα ερωτήματα για την αυτοκίνηση του αύριο. Η μάρκα που βοήθησε τις μάζες να αποκτήσουν αυτοκίνητο εκδη-μοκρατίζοντας υπό μια έννοια την αυτοκίνηση μπορεί να κάνει το ίδιο με τα έξυπνα ηλεκτρικά. Η εποχή των μηδενικών ρύπων και των αθόρυβων αυτόνομων οχημάτων δεν απέχει πολύ και η πρόκληση για τον Bischoff και τους συνεργάτες του είναι να πείσουν το κοινό να κάνει το βήμα εμπρός με κάποιο από τα μοντέλα της Volkswagen. Να την εμπιστευτούν και πάλι. «Σε αυτό το βάναυσα χτυπημένο περιβάλλον, αυτό εδώ το πρωτότυπο είναι η σπίθα για να ξεκινήσει η νέα εποχή της Volkswagen, που θα είναι καλύτερη απ’ ό,τι κι αν έχουμε κάνει μέχρι σήμερα», λέει συνεπαρμένος ο Bischoff.

Log In or Create an account