Menu
Live Κίνηση | Τεχνικά Χαρακτηριστικά Choice | Τιμές Καυσίμων

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

The Porsche Effect : PETERSEN MUSEUM

  • CAR GREECE

Στο μουσείο Petersen στην Καλιφόρνια γιορτάζονται τα 70 χρόνια της Porsche με αμίμητο στυλ και εκπληκτικά εκθέματα.

(*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Του: Chris Chilton
Φωτογραφία: James lipman
Απόδοση: Κωνσταντίνος Μποϊδανης

Το 1954 ο Hans Hermann πέρασε με την 550 κάτω από τις μπάρες στη διασταύρωση με τις ράγες του τρένου κατά τη διάρκεια του αγώνα Mille Miglia. Τόσο μικρή και χαμηλή ήταν, με 590 kg και μόλις 110 PS από τον 4κύλινδρο boxer κινητήρα που ήταν τοποθετημένος στο κέντρο. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που εξαρχής είχε κατασκευαστεί για αγωνιστική χρήση με πλαίσιο χωροδικτύωμα.

“Με το σήμα «Turbo Carrera» για την αμερικανική αγορά, καθώς στην Ευρώπη όλοι την ήξεραν ως 911 Turbo, διακρίνονταν οι εκδόσεις με την υπερτροφοδότηση που ήρθε απευθείας από την αγωνιστική εμπλοκή της μάρκας. Η λεπτή αεροτομή προδίδει το ότι πρόκειται για ένα από τα πρώτα μοντέλα με 256 PS και 3λιτρο μοτέρ, καθώς η έκδοση που ακολούθησε είχε κινητήρα 3,3 lt και ένα «κουτί» κάτω από την αεροτομή για να χωράει και το intercooler”.

Φανταστείτε να σας ζητήσει κάποιος να κρατήσετε από μια θρυλική μάρκα που έχει 70 χρόνια ιστορίας να ξεχωρίσετε μόλις 50 αυτοκίνητα. Είναι σαν να πρέπει ένας φανατικός θαυμαστής των Beatles να ξεχωρίσει μόνο ένα τραγούδι από την αγαπημένη του μπάντα. Απλά δεν γίνεται, εκτός και αν το ζητούμενο είναι να περιέλθουν οι άνθρωποι αυτοί σε κατάσταση αμόκ και ανασφάλειας για το υπόλοιπο της ζωής τους, με το βασανιστικό ερώτημα στο μυαλό τους αν έκαναν τις σωστότερες επιλογές.

Αυτό αντιμετώπισαν οι επιμελητές του Μουσείου Αυτοκινήτου Petersen κατά τη διάρκεια της σύνθεσης του «The Porsche Effect», της έκθεσης που θα διαρκέσει έναν ολόκληρο χρόνο και θα έχει ως θέμα τα καλύτερα μοντέλα της Porsche από την 70χρονη ιστορία της.

Με αυτά τα εκθέματα τονίζουμε την πορεία της Porsche στην κατασκευή ενός σχήματος- μύθου που δεν έχει ηλικία, ενός αυτοκινήτου διαχρονικού που έχει τόσο μεγάλο και πιστό κοινό σε όλο τον κόσμο», λέει η Brittanie Kinch από το Μουσείο Petersen. Καθώς το μάτι τρέχει πάνω στα παλαιότερα ηλικιακά αυτοκίνητα που εκτίθενται, καταλαβαίνεις ακριβώς πώς έχει εξελιχθεί αυτή η εικόνα. Κοιτάς την Type 64 του 1939 και ανατριχιάζεις καθώς βλέπεις από πού ξεκίνησαν όλα.

Είναι σαν να βλέπεις για πρώτη φορά τις φωτογραφίες του Σουηδού Lennart Nilsson από το 1965, που απεικόνιζαν για πρώτη φορά με τρομερή λεπτομέρεια πώς είναι τα έμβρυα. Η σιλουέτα της, το σχήμα των πλευρικών παραθύρων και οι αδιάκοπτες γραμμές της από εμπρός έως πίσω, κρύβουν την 911 έτσι όπως την ξέρουμε ακόμα και σήμερα.

«Με αυτά τα εκθέματα τονίζουμε την πορεία της Porsche στην κατασκευή ενός σχήματος- μύθου που δεν έχει ηλικία, ενός αυτοκινήτου διαχρονικού που έχει τόσο μεγάλο και πιστό κοινό σε όλο τον κόσμο»

Φυσικά η 911 κυριαρχεί στην έκθεση, αν και υπάρχουν πολλά παραδείγματα- υπεν-θυμίσεις ότι η Porsche πολλές φορές κινήθηκε σε διαφορετικά μονοπάτια, τόσο σε ό,τι έχει να κάνει με τις επιλογές των μηχανικών όσο και σε αυτές των σχεδιαστών. Πολλά από αυτά, όπως η 4θυρη 928 που βλέπουμε εδώ ως πρωτότυπο, δεν προχώρησαν για να τα δούμε στην παραγωγή.

Από την άλλη πάλι, εδώ μας δίνεται η δυνατότητα να δούμε πόσο επηρέασε η Καλιφόρνια την εξέλιξη του είδους, με την προσωπική Porsche 356 Speedster του Steve McQueen αλλά και την 911 με στοιχεία από hot rod που έφτιαξε ο Rob Dickinson – ο ίδιος που στη συνέχεια δημιούργησε την εταιρεία Singer και συνέχισε να ασχολείται με τις 911. Αναπόφευκτα, τα επιτεύγματα της Porsche σε όλες τις μορφές motorsports όπου έχει συμμετάσχει, έχουν επίσης την τιμητική τους εδώ. Από τη μικροσκοπική 550 Spyder έως την πρόσφατα «συνταξιοδοτημένη» 919 Hybrid.

Το πραγματικά εντυπωσιακό, όμως, δεν είναι το εύρος των μορφών του motorsport στα οποία έχει σημειώσει διακρίσεις η Porsche. Είναι ο συνδυασμός αυτοκινήτων και οδηγών που κάνει τη διαφορά, με χαρακτηριστικότερη όλων την περίπτωση του Vic Elford που είχε πάρει την πρώτη θέση στον 24ωρο αγώνα της Daytona το 1968 με μια 907, ενώ λίγες ημέρες νωρίτερα είχε κερδίσει τον αγώνα του Monte με μια 911.

Οπως οι καλύτερες οικογενειακές ταινίες, έτσι και το The Porsche Effect έχει πολλά επίπεδα με τα οποία μπορεί να το προσεγγίσει κανείς. Μπορείς να το δεις σαν μια μάζωξη πολλών ωραίων αυτοκινήτων σε ένα μέρος και να περάσεις μερικές ευχάριστες ώρες χαζεύοντάς τα και βγάζοντας shelfies και stories για το Instagram. Με την ίδια ευκολία, όμως, μπορείς να βουτήξεις στα βαθιά και να εντυπωσιαστείς από τη μηχανολογική αρτιότητα και τις τεχνολογικές λύσεις που έχουν εφαρμοστεί στα μοντέλα της Porsche.

(Οι ζάντες με τα «παράθυρα» που βοηθούσαν στην ταχύτερη ψύξη των φρένων, ήταν μία από τις λεπτομέρειες του αυτοκινήτου που οδήγησε ο Kremmer στη νίκη του 1979 στο Le Mans)

Της εταιρείας που σε πείσμα των καιρών, αλλά και όλων όσοι έβλεπαν μικρό μέλλον στη βασική επιλογή του κρεμασμένου πίσω από τον πίσω άξονα κινητήρα, εξακολουθεί ακόμα και σήμερα, 70 χρόνια μετά την απαρχή της Ιστορίας της, να συναρπάζει. Είναι πολλές οι εταιρείες που θα ήθελαν να έχουν αντίστοιχη καταγεγραμμένη αυτοκινητική ιστορία. Μόνο όμως στην περίπτωση της Porsche μπορεί να βλέπει κανείς δίπλα- δίπλα μια Type 64, μια RSR και μια 917, μαζί με μια 911 GTS και να νιώθει τους δεσμούς που τις συνδέουν ως μοντέλα αλλά και ως ιστορίες, για να καταλάβει πως, μετά από 70 χρόνια, βρίσκεται εδώ.

• Το αεροδυναμικό αμάξωμα της Type 64 είναι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο. Συνολικά είχαν κατασκευαστεί τρία πάνω σε πλαίσιο της Volkswagen για να συμμετάσχουν σε έναν αγώνα αντοχής από το Βερολίνο στη Ρώμη το 1939 – ο οποίος λόγω του B’ Παγκοσμίου Πολέμου δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Η αισθητική του αγωνιστικού, όμως, επηρεάζει ακόμα τις δημιουργίες της Porsche.

• Η McLaren είχε ήδη επιλέξει τους κινητήρες της Honda για τους αγώνες των IndyCars, αφήνοντας την Porsche να ψαχτεί τεχνολογικά για το καλύτερο αποτέλεσμα. Την εξέλιξη του 2.8 turbo V8 είχε αναλάβει εξ ολοκλήρου ο γκουρού Hans Mezger. Καθώς η μεγάλη επιτυχία που αναμενόταν δεν ήρθε μέχρι το 1990, η Porsche αποφάσισε να σταματήσει την προσπάθεια.

• Δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή. Το 1987 η Porsche πειραματίστηκε με την 5θυρη 928 (H5O Concept), δύο δεκαετίες πριν την εμφάνιση της Panamera.

• Η 917 του 1969 είχε 12κύλινδρο boxer 2,5 lt που απέδιδε 520 PS, διά χειρός Hans Mezger. Με την αξιοπιστία που επέδειξε ο συγκεκριμένος κινητήρας, η Porsche κατέκτησε τη νίκη στο Le Mans το 1970. Από το 1973 και μετά οι υπερτροφοδοτούμενες εκδόσεις του κινητήρα με διπλάσια ισχύ πρωταγωνιστούσαν στους αγώνες Can-Am.

• Αυθεντικά σκίτσα από το σχεδιαστικό τμήμα της Porsche και μοντέλα υπό κλίμακα δίνουν το «παρών» στην έκθεση.

(Το «The Porsche Effect» θα είναι στο Μουσείο Αυτοκινήτου Petersen του Λος Αντζελες έως τις 27 Ιανουαρίου του 2019 και αξίζει να το δει κανείς από κοντά αν βρεθεί εκεί. Για περισσότερες πληροφορίες και εισιτήρια επισκεφτείτε το petersentickets.org)

Striking retro gold
Γιατί η Porsche κατασκεύασε σήμερα μια 993 turbo.

Ο οποιοσδήποτε μπορεί να αναπαλαιώσει μια Porsche, αλλά μόνο η ίδια η Porsche μπορεί να κατασκευάσει μια ολοκαίνουρια -και ας είναι παλιό μοντέλο-, για να γιορτάσει τα 70 χρόνια της ιστορίας της. Το τμήμα Porsche Classic δημιούργησε την Project Gold, ένα και μοναδικό κομμάτι της 993 Turbo είκοσι χρόνια μετά το επίσημο τέλος της παραγωγής της. «Ξεκινήσαμε από ένα αμάξωμα 993 που μας είχε μείνει αχρησιμοποίητο από τότε που το αυτοκίνητο ήταν στην παραγωγή», μας εξηγεί ο Alexander Fabig, επικεφαλής του τμήματος Porsche Classic που ασχολείται αποκλειστικά με μοντέλα παλαιότερα της 997.

Οι επτά από τους 14 εργαζομένους του εν λόγω τμήματος διέθεσαν 18 μήνες εργασίας πάνω στην Project Gold για να φτάσουν στο εικονιζόμενο αποτέλεσμα. Οι επεμβάσεις τους ήταν αρκετές και χρειάστηκε να επιστρατευτεί όλη η δημιουργικότητά τους προκειμένου να φτάσουν σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα, με χρυσοκίτρινο χρώμα. Στο εσωτερικό, κυρίαρχο είναι το μαύρο ποιοτικό δέρμα με χρυσή ραφή και έχει γίνει επισταμένη προσπάθεια για περιορισμό του βάρους.

Ο flat six των 3,6 lt που κρέμεται πίσω είναι από μεταγενέστερη 911 και αποδίδει περισσότερους από 444 PS. «Όταν δουλεύουμε σε ένα project που έχει παραγγείλει κάποιος πελάτης απαιτούνται από 1.500 έως 2.000 εργατοώρες. Στο Project Gold πρέπει να αφιερώσαμε έως και 1.000 ώρες παραπάνω για να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Δεν προσπαθήσαμε να εκσυγχρονίσουμε την εμφάνιση ή την αίσθηση. Θέλαμε το αποτέλεσμα να είναι όσο γίνεται πιο κοντά στο αυθεντικό.

Θα μπορούσαμε να βάλουμε έναν ακόμα πιο σύγχρονο κινητήρα και να χρησιμοποιήσουμε περισσότερο ανθρακόνημα. Δεν το κάναμε όμως, διότι πιστεύουμε ότι μια δημιουργία όπως η Project Gold πρέπει να αντανακλά τη δουλειά που κάνουμε εδώ στο Porsche Classic». Στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 70 χρόνια της Porsche, η Project Gold δημοπρατήθηκε στις 27 Οκτωβρίου (μάλιστα, μέσα σε 10′, δέχτηκε 37 bids) και έφτασε να πουληθεί τελικά σχεδόν 2,8 εκ. €, από τα οποία τα 2,6 εκ. € θα διατεθούν στο Ίδρυμα Ferry Porsche που ασχολείται με την υποστήριξη των μικρών παιδιών.