Ο ήσυχος bon viveur και η καταδίκη του
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Τον λες διάδοχο, τον λες αρχιμηχανικό των δυναστειών, τον λες και «μαέστρο» που κρατάει πολλές μπαγκέτες μαζί: Ferrari, Stellantis, Exor.
Ο John Elkann, γεννημένος στη Νέα Υόρκη το 1976, γαλουχήθηκε στη Γαλλία, σπούδασε Μηχανικός στο Politecnico του Τορίνο, μπήκε 22 χρονών στο Δ.Σ. της Fiat και από τότε δεν ξανακοίταξε πίσω. Σήμερα προεδρεύει στη Ferrari και στη Stellantis και «τρέχει» την Exor, το επενδυτικό όχημα της οικογένειας Ανιέλι.
WHAT CAR
Το κεφάλαιο Ferrari είναι δικό του αγαπημένο. Μετά το spin-off και το ντεμπούτο της RACE στη Wall Street, κράτησε το τιμόνι στην πιο ευαίσθητη περίοδο, από την απώλεια Μαρτσιόνε μέχρι την εδραίωση του brand ως luxury-tech εταιρείας. Παράλληλα, υπήρξε ο αρχιτέκτονας του γάμου FCA-PSA που γέννησε τη Stellantis με 14 μάρκες, εργοστάσια σε 29 χώρες και παρουσία σε πάνω από 130 αγορές.
Ως επενδυτής (όχι μόνο αυτοκινητά) έχει ράψει το κοστούμι του «μακρινού παίκτη»: από το The Economist έως τη Philips, όπου η Exor μπήκε ως μακροπρόθεσμος μέτοχος και στη συνέχεια αύξησε το ποσοστό της. Έστησε και τη Lingotto για long-only διαχείριση κεφαλαίων. Είναι και μέλος του Δ.Σ. της Meta, μία γέφυρα αυτοκίνησης-τεχνολογίας που του ταιριάζει.
Στο οικογενειακό έπος των Ανιέλι, ο John κράτησε τον ρόλο του «ψύχραιμου» απέναντι σε ιστορίες που συχνά τραβούν τα φώτα. Παντρεμένος από το 2004 με τη Lavinia Borromeo, πατέρας τριών παιδιών, καλλιέργησε το προφίλ του low-key τεχνοκράτη με διεθνές δίκτυο—από αίθουσες μουσείων μέχρι αίθουσες διοικητικών συμβουλίων. Τα lifestyle μέσα τον «διαβάζουν» ως κοσμοπολίτη, οι αγορές ως μεθοδικό ηγέτη.
Και μετά ήρθε το «μάθημα ταπεινότητας»: ο συμβιβασμός με τις ιταλικές αρχές για υπόθεση κληρονομικής φορολόγησης της οικογένειας. Αντί δικαστηρίου, ένας χρόνος κοινωνική εργασία και πληρωμή σημαντικού ποσού μαζί με τα αδέλφια του. Μία κατάληξη που, νομικά, δεν συνιστά παραδοχή ενοχής αλλά κλείνει τον ποινικό φάκελο εφόσον εκτελεστεί. Είναι το είδος της ιστορίας που θυμίζει ότι στα μεγάλα ονόματα τα «onori» πάνε πακέτο με «oneri».
Στα «εντός γηπέδου», ο Elkann παίζει σε πολλές θέσεις: πρόεδρος, επενδυτής, επιμελητής πολιτισμού. Από το MoMA μέχρι think-tanks, από το Juventus ownership μέσω Exor μέχρι φιλανθρωπίες της Fondazione Agnelli για την εκπαίδευση. Είναι ο τύπος που μπορεί να συζητά με κεντρικούς τραπεζίτες, να πίνει καφέ με founders της Silicon Valley και να καταλήγει σε σύσκεψη για την επόμενη γενιά πλατφορμών αυτοκίνησης.
Ο «μύθος» γύρω του; Όχι ο flamboyant (επιδεικτικός) χαρακτήρας του αδελφού του Λάπο, αλλά ένας πιο ήσυχος bon viveur: διακριτική κομψότητα, παθιασμένος με το βιομηχανικό design, μεσογειακή αύρα, βόλτες ανάμεσα σε Maranello, Τορίνο, Παρίσι και Νέα Υόρκη. Η εικόνα του είναι περισσότερο ατσάλι με βελούδο, παρά φλας και κόκκινο χαλί.
Από τον εγγονό του Gianni που κλήθηκε πολύ νωρίς να γίνει αρχηγός, στον 49χρονο που συντονίζει έναν από τους πιο περίπλοκους βιομηχανικούς ομίλους της Ευρώπης την εποχή του software-defined car και της τεχνητής νοημοσύνης. Με στυλ που δεν ουρλιάζει, αλλά ακούγεται, ακριβώς όπως ο βρυχηθμός μιας Ferrari όταν χαλαρώνεις το δεξί πενταλ…
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Ο Τραμπ ταπείνωσε τους εργαζόμενους της Hyundai-LG και κλονίζει τις σχέσεις με την Νότια Κορέα
Ολα τα Test Drive στα χέρια σας
Τι κάνει στην Ελλάδα το Tesla Cybertruck (το 2ο που υπάρχει) με τους 845 ίππους;