Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Skoda Elroq 85

Ελλάδα 21:39
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(28) "Δοκιμή: Skoda Elroq 85"
    

Δοκιμή: Skoda Elroq 85

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η Škoda διευρύνει το ηλεκτρικό της χαρτοφυλάκιο με ένα μεσαίο SUV που αποφεύγει τον θόρυβο του εντυπωσιασμού και ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα σε τεχνολογία, άνεση και ρεαλιστική ευχρηστία.

Advertisement
Advertisement

Η προσέγγιση της Škoda στην ηλεκτροκίνηση μέχρι στιγμής φαίνεται να ακολουθεί τη ίδια λογική με την οποία η εταιρεία έχει χτίσει τις τελευταίες δεκαετίες ένα απόλυτα πετυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο. Δεν προσπαθεί να ταράξει τα νερά με ευφάνταστες καινοτομίες ή εξεζητημένες λύσεις αλλά στοχεύει στη δημιουργία αυτοκινήτων με εύχρηστο και πρακτικό χαρακτήρα που εντέλει αποδεικνύονται πιο έξυπνα και σημαντικά απ’ όσο ίσως δείχνουν.

Το Elroq είναι ένας χαρακτηριστικός εκπρόσωπος αυτής της στρατηγικής. Δεν έρχεται με την υπόσχεση ότι θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα ηλεκτρικά SUV, όμως φέρνει τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά και τη φιλοσοφία της Škoda στην άκρως νευραλγική κατηγορία των ηλεκτρικών B-SUV που εξελίσσεται στο πιο καυτό πεδίο αντιπαράθεσης.

Με μήκος ελάχιστα κάτω από τα 4,5 m το Elroq τοποθετείται κάτω από το Enyaq σε διαστάσεις αλλά σίγουρα όχι σε σημασία. Αντιθέτως, είναι το μοντέλο που εναρμονίζεται περισσότερο με τις αξίες του προσιτού χαρακτήρα που κουβαλά το DNA της εταιρείας, καθώς ανοίγει την πόρτα της ηλεκτροκίνησης της Škoda σε μεγαλύτερο κοινό.

Advertisement
Advertisement

Πρόκειται λοιπόν για ένα ιδιαίτερα σημαντικό μοντέλο που κατά κάποιον τρόπο δηλώνει το ξεκίνημα μιας νέας εποχής χωρίς όμως να το φωνάζει. Θα μπορούσαμε να πούμε, μάλιστα, πως αυτό είναι κάτι που εκφράζεται και μέσα από την εικόνα του.

Το Elroq αποτυπώνει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα Modern Solid της Škoda η οποία δεν αποτελεί μια ρήξη όσο μια μετεξέλιξη της αισθητικής που εισήγαγε το Enyaq ως το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της εταιρείας. Συνδυάζει παραδοσιακά στοιχεία, όπως οι καθαρές γραμμές και οι αποφασιστικές ακμές, που δημιουργούν ένα σύνολο με ισορροπημένες αναλογίες και επιβλητικό αποτύπωμα, ενσωματώνοντας παράλληλα χαρακτηριστικά που χαρίζουν μια φουτουριστική προοδευτικότητα.

Υπογραφή του νέου σχεδιαστικού ύφους είναι το Tech-Deck Face, το κλειστό γυαλιστερό μαύρο πάνελ που υποκαθιστά τη μάσκα και φιλοξενεί τους αισθητήρες και τις κάμερες που χρησιμοποιούνται από την πλούσια πλατφόρμα συστημάτων υποβοήθησης και ασφάλειας.

Advertisement

Η πλαισίωση του Tech-Deck Face από δύο τετράδες πολύ λεπτών LED φώτων και από το νέο λογότυπο που αντικαθιστά στο καπό το κλασικό σήμα της Škoda χαρίζει στο Elroq μια εκλεπτυσμένη και σύγχρονη όψη που, αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις όσων το αντικρίζουν στον δρόμο, αρέσει.

Από την άλλη πλευρά, το εσωτερικό δεν κρύβει κάποιον αντίστοιχο νεωτερισμό, όπως δεν κρύβει την υιοθέτηση ως βάση του προτύπου του Enyaq, κάτι που μόνο ως αρνητικό δεν μπορεί να θεωρηθεί με δεδομένο πως το Enyaq έχει κερδίσει τις εντυπώσεις με τη λειτουργική και, κυρίως, ποιοτική προσέγγιση που καθιέρωσε μεταξύ των ηλεκτρικών μοντέλων του ομίλου VW.

Advertisement

Τα επιλεγμένα από το πάνω ράφι υλικά που θα ταίριαζαν ακόμα και σε μια premium ταμπέλα, η προσεγμένη συναρμογή και η όμορφη παλέτα χρωματικών συνδυασμών και φινιρίσματος δημιουργούν μια αίσθηση λιτής πολυτέλειας η οποία σίγουρα χρειάζεται σε κάθε ευρωπαϊκή πρόταση που έχει στόχο να αναχαιτίσει την κινέζικη εισβολή.

Ο σχεδιασμός δεν αναλώνεται σε φλυαρίες που επιδιώκουν να κλέψουν την προσοχή αλλά εστιάζει στην πρακτικότητα και την εργονομία. Η βασική διάταξη ακολουθεί το πρότυπο των μοντέλων του ομίλου VW που βασίζονται στην πλατφόρμα MEB.

Αυτό  σημαίνει ότι πίσω από το τιμόνι βρίσκουμε τον μίνιμαλ ψηφιακό πίνακα οργάνων των 5,3” ο οποίος προαιρετικά μπορεί να πλαισιωθεί με Head-Up Display επαυξημένης πραγματικότητας, ενώ στο κέντρο του χαμηλού ταμπλό που προσφέρει εξαιρετική ορατότητα προς τα εμπρός δεσπόζει μια οθόνη αφής 13”.

Advertisement

Σε αυτή τρέχει το νέο λογισμικό του ομίλου με βελτιωμένη δομή μενού, γρήγορη απόκριση και ιδιαίτερα χρήσιμες εξατομικευμένες συντομεύσεις για άμεση πρόσβαση σε επιλεγμένες λειτουργίες. Παρά, μάλιστα, τη σχεδόν καθολική συγκέντρωση του λειτουργικού ελέγχου σε ψηφιακό περιβάλλον, το Elroq διαθέτει μια πιο εύχρηστη προίκα σε σχέση με τα περισσότερα ηλεκτρικά «αδέλφια» του γερμανικού ομίλου.

Για παράδειγμα, ο επιλογέας μετάδοσης στην κεντρική κονσόλα και όχι στο τιμόνι σημαίνει ότι διατηρείται η γνώριμη διάταξη με ξεχωριστά χειριστήρια για τους καθαριστήρες και τα φλας-φώτα, ενώ στην πόρτα του οδηγού υπάρχει πάνελ με τέσσερις διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα.

Kαι όχι το εκνευριστικό σύστημα με διπλό διακόπτη και λειτουργία αφής για επιλογή εμπρός/πίσω. Ακόμα και αυτές οι λεπτομέρειες, ωστόσο, αποτελούν μαρτυρία ότι η πρακτικότητα, ως κομμάτι του DNA της Škoda, αποτελεί βασικό ζητούμενο.

Υπάρχουν πολλές θήκες, φαρδιά ντουλαπάκια, κρυφά ραφάκια που προσφέρουν συνολικά 48 lt βοηθητικών χώρων, καθώς και οι εύχρηστες λύσεις του γνωστού πλέον πακέτου Simply Clever που αναβαθμίζουν τη χρηστικότητα στην καθημερινή συμβίωση. Και δεν είναι μόνο αυτά. Οι εσωτερικοί χώροι αποτελούν αναμφίβολα ένα από τα μεγάλα ατού του Elroq.

Το μεταξόνιο των 2.765 mm είναι ακριβώς όσο και αυτό του αρκετά μεγαλύτερου Enyaq, κάτι που με τη σειρά του μεταφράζεται σε ευρυχωρία η οποία κάθε άλλο παρά αναμενόμενη μπορεί να θεωρηθεί για ένα αυτοκίνητο που δεν ξεπερνά τα 4,5 m.

Το εντελώς επίπεδο πάτωμα και η πολύ καλή χωροταξική διαρρύθμιση εξασφαλίζει άφθονο χώρο για τους πίσω επιβάτες, τόσο στα πόδια όσο και στο κεφάλι. Μάλιστα η ευρυχωρία για τους επιβάτες δεν έχει επιτευχθεί εις βάρος των μεταφορικών ικανοτήτων, καθώς το πορτμπαγκάζ των 470 lt είναι εξίσου κορυφαίο για την κατηγορία.

Ακόμα και μόνο με τα παραπάνω το Elroq θα μπορούσε να διεκδικήσει το μερίδιό του στην κατηγορία κλείνοντας το μάτι σε όσους αναζητούν την πρακτικότητα και την ευχρηστία που παραδοσιακά πλαισιώνει τη φιλοσοφία της Škoda. Ωστόσο η αλήθεια είναι πως εξίσου ενδιαφέρουσα με την πρακτική και λειτουργική απόχρωση του νέου ηλεκτρικού Škoda είναι και η δυναμική του ισορροπία.

Η έκδοση 85 της δοκιμής μας δεν θα λέγαμε ότι είναι η πιο ενδεικτική ή αν θέλετε η πιο ταιριαστή στη φιλοσοφία ενός κόμπακτ οικογενειακού ηλεκτρικού SUV. Ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη με τους 286 ίππους και τα εντυπωσιακά 545 Nm ροπής που δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς είναι ξεκάθαρο ότι υπερβαίνει ακόμα και τις πιο ακραίες απαιτήσεις που μπορεί να έχει ένας μέσος οδηγός σε ένα ταξίδι, για παράδειγμα, με την οικογένεια του.

Θεωρητικά λοιπόν τα 6,6” για το 0-100 km/h είναι αναμφίβολα ένας εντυπωσιακός αριθμός στη λίστα των τεχνικών προδιαγραφών, όμως ουσιαστικά αυτό που έχει έμπρακτη αξία είναι ότι η χαρτογράφηση του κινητήρα δίνει μια πολύ ευχάριστη και χρηστική προοδευτικότητα στην απόκριση του γκαζιού. Αντίστοιχα σημαντική είναι και η πολύ καλή ενεργειακή απόδοση που αποτυπώνεται μέσα από τις 15,8 kWh/100 km που χρειάστηκε το Elroq στη διάρκεια της δοκιμής μας.

Σε συνδυασμό, δε, με τη μεγάλη μπαταρία των 82 kWh (77 kWh καθαρά) της έκδοσης 85 το Elroq μπαίνει στην ελίτ των προτάσεων της κατηγορίας σε επίπεδο αυτονομίας, φλερτάροντας με τα 500 χιλιόμετρα σε πραγματικές μεικτές συνθήκες. Θα σημειώσουμε μάλιστα την υποστήριξη ταχυφόρτισης DC με ισχύ έως 175 kW, χάρη στην οποία είναι δυνατή η πλήρωση της μπαταρίας 10%-80% σε λιγότερο από 28 λεπτά.

Η ελευθερία της αυτονομίας έρχεται, μάλιστα, ως το ιδανικό συμπλήρωμα ενός πολυδιάστατου και ισορροπημένου οδηγικού χαρακτήρα. Από τη μια πλευρά έχουμε ένα B-SUV που κινείται με ευκολία και χάρη μέσα στην πόλη. Η ψηλή θέση οδήγησης, τα ξεκούραστα καθίσματα, η πολύ καλή ορατότητα και η ευελιξία επιπέδου supermini που χαρίζει ο κύκλος στροφής των μόλις 9,3 m αποδεικνύονται πολύτιμα ατού στην καθημερινότητα.

Πλεονέκτημα του Elroq είναι και η εν γένει ηρεμία που σου μεταδίδει και η οποία δεν προκύπτει μόνο από την ευκολία χειρισμών και τη δεδομένη απουσία μηχανικών θορύβων και κραδασμών της ηλεκτρικής ταυτότητας.

Είναι προϊόν μιας ευρύτερης προσέγγισης στην οποία εντάσσονται η προσεγμένη ηχομόνωση και ο περιορισμός αεροδυναμικών θορύβων και των ενοχλητικών συχνοτήτων από την κύλιση, ακόμη και σε υψηλότερες ταχύτητες. Αυτό με τη σειρά του τονίζει το άνετο προφίλ του Elroq στο ταξίδι, χαρίζοντάς του την αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου.

Κι αυτό δίνει ακόμα μεγαλύτερη αξία στην ισορροπία που έχει επιτευχθεί ανάμεσα στην άνεση που οφείλει να έχει ένα οικογενειακό SUV και στην ευχάριστη αποτελεσματικότητα που διαπιστώνεις όταν αφήσεις την πόλη και τον αυτοκινητόδρομο και βρεθείς σε κάποια επαρχιακή διαδρομή. Η απόσβεση είναι κάπως σφιχτή στις εγκάρσιες ανωμαλίες, έχει όμως μια ευχάριστα ποιοτική και στιβαρή απόχρωση.

Η ρύθμιση της ανάρτησης καταφέρνει μάλιστα να αναδείξει τα δυνατά στοιχεία της πλατφόρμας MEB, όπως το χαμηλό κέντρο βάρους και την καλή κατανομή που πλησιάζει το 50:50, προσφέροντας ένα καλοζυγισμένο σύνολο που θα κάνει ό,τι ζητήσεις με αυτοπεποίθηση και σιγουριά.

Το τιμόνι έχει ικανοποιητικό βάρος χωρίς ωστόσο αυτό να μεταφράζεται σε αντίστοιχη πληροφόρηση, ενώ παρά την μπόλικη μηχανική πρόσφυση στις εξόδους των στροφών γίνεται ελαφρά αισθητή η πισωκίνητη ταυτότητα, χωρίς βέβαια η ηλεκτρονική επίβλεψη να επιτρέπει στα πράγματα να ξεφύγουν.

Ωστόσο η διάθεση παιχνιδιού, σε συνδυασμό με την ακρίβεια του μπροστινού μέρους, είναι μια ευχάριστη πινελιά στον οδηγικό χαρακτήρα του Elroq, κάτι που δεν μπορούμε να πούμε για τα φρένα, τα οποία παραμένουν η αχίλλειος πτέρνα της πλατφόρμας MEB. Δεν τους λείπει η δύναμη όμως το πεντάλ έχει αρκετά σπογγώδη αίσθηση και μεγάλη διαδρομή, με αποτέλεσμα να στερείται ακρίβειας.

Πολλώ δε μάλλον που η ανάκτηση, ακόμα και στην πιο δυνατή βαθμίδα, δεν είναι τόσο ισχυρή για οδήγηση one-pedal, οπότε η χρήση του φρένου είναι πάντα αναγκαία. Ωστόσο σε κάθε περίπτωση αυτή η -μόνη- αδυναμία δεν ακυρώνει το γεγονός ότι μιλάμε για ένα καλορυθμισμένο ηλεκτρικό SUV που τσεκάρει όλα τα σωστά κουτάκια σε όποιο περιβάλλον κι αν το βάλεις.

Εν τέλει αυτή η σφαιρικότητα και η συνέπεια αποτελούν το δυνατό χαρτί του Elroq. Δεν προσπαθεί να κλέψει την προσοχή, σε αφήνει να το γνωρίσεις. Οταν λοιπόν το γνωρίσεις σε κερδίζει με αυτό που πάντα έκανε καλά η Škoda: με τη λογική, την ουσία και την ισορροπία. Και το Elroq ενσωματώνει αυτές τις αρχές με τρόπο σχεδόν υποδειγματικό.

Η έκδοση 85 σίγουρα υπερβαίνει σε δύναμη, επιδόσεις και κατά συνέπεια σε τιμή (ξεκινά από τα 44.900 ευρώ) το ζητούμενο από ένα μέσο οικογενειακό B-SUV, προσφέροντας ως αντάλλαγμα την ελευθερία μιας εξαιρετικής αυτονομίας. Αυτό που ωστόσο είναι ανεξάρτητο από το πακέτο κινητήρα – μπαταρίας αφορά το σύνολο των χαρακτηριστικών που συγκροτούν την ταυτότητα του Elroq.

Κι αυτά τα χαρακτηριστικά είναι η ποιότητα, η άνεση και η ευρυχωρία, η οδηγική συνέπεια και η τεχνολογική πληρότητα σε απόλυτη ισορροπία. Ενα κόμπακτ ηλεκτρικό SUV που δεν φτιάχτηκε για να φέρει την επανάσταση αλλά για να απαντήσει στις ρεαλιστικές ανάγκες και να υπηρετήσει την απροβλημάτιστη μετάβαση του κοινού της Škoda, και όχι μόνο, στην ηλεκτροκίνηση. Ενα πραγματικό Škoda σε όλα του, απλά χωρίς θερμικό κινητήρα. 

KEY TECH

Ο καλός συντελεστής οπισθέλκουσας Cd:0,26 του Elroq είναι αποτέλεσμα μιας σειράς μικρών αλλά έξυπνων τεχνολογικών και σχεδιαστικών εφαρμογών. Οι καθρέφτες, για παράδειγμα, έχουν διαμορφωθεί ειδικά ώστε να ελαχιστοποιούν τις αναταράξεις της ροής του αέρα. Αντίστοιχα, ένα ενεργό αεροδυναμικό στοιχείο στην μπροστινή ποδιά ανοίγει αυτόματα όταν απαιτείται ψύξη της μπαταρίας. Το υπόλοιπο διάστημα παραμένει κλειστό, όπως γίνεται και με τις αεροκουρτίνες στον προφυλακτήρα που κατευθύνουν τον αέρα γύρω από αυτόν και τους τροχούς, μειώνοντας την περιδίνηση του αέρα. Επιπροσθέτως, οι θόλοι είναι εφοδιασμένοι με μειωτές κενού μεταξύ προφυλακτήρα και τροχών, οι οποίοι κρατούν τη ροή του αέρα όσο το δυνατόν πιο κοντά στην επιφάνεια του αμαξώματος. Τέλος ειδική σχεδίαση με γνώμονα την αεροδυναμική έχουν και οι ζάντες, με ορισμένα σχέδια να διαθέτουν μεταξύ των μπράτσων πλαστικές προσθήκες -σαν τάσια- με στόχο τη μείωση των στροβιλισμών.

TECH – ŠKODA ELROQ 85
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΜΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, 286 PS, 545 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 82 kWh (net: 77)
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΠΙΣΩ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 6,6”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 15,8 kWh/100 km (WLTP: 15,2)
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 487 km (WLTP: 581)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.488/1.884/1.625 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.765 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 470 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.119 kg
ΤΙΜΗ: από 44.900 ευρώ