Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τι έχει στο μυαλό του ο Marchionne;

Ελλάδα 9:52
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τι έχει στο μυαλό του ο Marchionne;

ΝΕΑ

Τι έχει στο μυαλό του ο Marchionne;

ΝΕΑ

Μετά τις 29 Ιανουαρίου, η Fiat δεν θα είναι αυτό που ήταν. Ούτε η Chrysler θα είναι αυτό που ήταν. Το θέμα είναι, ποιο είναι το μέλλον των δύο ιστορικών ονομάτων κάτω από την FCA, τη νεοσύστατη Fiat Chrysler Automobiles που θα κουμαντάρει το Ντιτρόιτ και το Τορίνο από το Άμστερνταμ και το Λονδίνο;

Advertisement
Advertisement

Ρώτησα έναν απλό υπάλληλο της Fiat προχθές στο Μιλάνο τι γνώμη έχει για την κίνηση του Marchionne να αλλάξει την έδρα και το όνομα της εταιρίας: «δεν έχουμε καταλάβει τι θέλει να κάνει», μου είπε ο άνθρωπος που εργάζεται εδώ και 35 χρόνια στον (πρώην) Τορινέζικο όμιλο. «Για τη συνάδελφό μου στο απέναντι γραφείο κι εμένα, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να περάσουν τρία χρόνια, να πάρουμε τη σύνταξή μας και να φύγουμε».

Aπάντηση που υποδηλώνει δυσπιστία – αν όχι απαισιοδοξία – για το μέλλον μίας εταιρίας η οποία μέχρι πρότινος ήταν ο βιομηχανικός πυλώνας της Ιταλίας. Πριν από 40 χρόνια, ο πατέρας του ίδιου υπαλλήλου θα ονειρευόταν για το γιο του μία θέση στη Fiat, όχι να πάρει σύνταξη ο ίδιος και να ρίξει μαύρη πέτρα πίσω του.

[dcs_image align=”center” src=”http://www.newsauto.gr/wp-content/uploadss/2014/02/120629_F_500_spot_01.jpg” w=”620″ h=”349″ mtop=”20″ mbottom=”20″ /]

Advertisement
Advertisement

Η Fiat, ειδικά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά έγινε για τους Ιταλούς ό,τι και το ελληνικό δημόσιο για τους Έλληνες: μία καλή δουλειά να βολέψουμε το παιδί! Η εταιρία άλλαξε τον παραγωγικό χάρτη της Ιταλίας. Τα χωριά της Σικελίας, της Καμπανίας και του Βένετο άδειασαν και τα γκρίζα περίχωρα του συννεφιασμένου Τορίνου γέμισαν με εργάτες.

Η δεκαετία του ’70 στιγματίστηκε από καταστροφικές και ενίοτε θανατηφόρες συγκρούσεις ανάμεσα στο συνδικαλιστικό κίνημα και τη διοίκηση του Agnelli, όταν με την πετρελαϊκή κρίση η εταιρία άρχισε να απολύει κόσμο. Έκτοτε, η Fiat άλλαξε δια παντός. Η παραγωγή της αυτοματοποιήθηκε με την εισαγωγή των πρώτων ρομπότ και χρόνο με το χρόνο το εργατικό δυναμικό της συρρικνωνόταν, παρότι το Τορίνο έλεγχε απόλυτα τα δύο μεγάλα ονόματα της Lancia και της Alfa Romeo.

Η σχέση με το ιταλικό κράτος έδειχνε να είναι πιο χαλαρή όμως κάθε χρόνο χιλιάδες εργάτες της Fiat δεν πληρώνονταν από την ίδια αλλά από το κράτος (δηλαδή τους Ιταλούς φορολογούμενους), καθώς έμπαιναν στο καθεστώς του “ταμείου ενσωμάτωσης” (Cassa Integrazione στα ιταλικά). Οι σχέσεις με τους συνδικαλιστές εξομαλύνθηκαν αλλά ποτέ δεν υπήρξε εργασιακή ειρήνη. Όσο για τη σχέση του μέσου Ιταλού με τη Fiat ήταν και παραμένει πάντα σχέση αγάπης και μίσους.

Advertisement

[dcs_image align=”center” src=”http://www.newsauto.gr/wp-content/uploadss/2014/02/110518_F_500Gucci_03.jpg” w=”620″ h=”422″ mtop=”20″ mbottom=”20″ /]

Στην αυγή του 21ου αιώνα, η Fiat έκλεισε μία στρατηγική συμφωνία με την GM η οποία πήγε άπατη μέσα σε δύο μόλις χρόνια. Κι ενώ η εταιρία ήταν πολύ κοντά στη χρεωκοπία το 2004, οι ευφυείς διαπραγματεύσεις του νέου τότε CEO Sergio Marchionne, έφεραν πάνω από 1 δις ευρώ στο Τορίνο. Τότε, ούτε ο πιο ευφάνταστος χρηματιστής της Wall Street δεν θα μπορούσε να σκεφτεί ότι πέντε χρόνια μετά, η ίδια Fiat του Marchionne θα αγόραζε ένα μεγάλο ποσοστό της Chrysler από την αμερικανική και την καναδική κυβέρνηση – οι οποίες είχαν χρηματοδοτήσει τη διάσωση του 3ου σε μέγεθος Αμερικανού κατασκευαστή.

Advertisement

Όμως ενώ από το 2011 ο ιταλοαμερικανικός πλέον όμιλος παρουσιάζει κερδοφορία, το ιταλικό κομμάτι χωλαίνει. Ενώ ο όμιλος Fiat Chrysler ήταν εντυπωσιακά κερδοφόρος το 2013, το κομμάτι Fiat ήταν ακόμη ζημιογόνο, παρότι σ’ αυτό περιλαμβάνονται δύο πολύ κερδοφόρες μάρκες, η Maserati και η Ferrari. Μπερδευτήκατε;

[dcs_image align=”center” src=”http://www.newsauto.gr/wp-content/uploadss/2014/02/120410_F_SpotPunto_Europei_01.jpg” w=”620″ h=”349″ mtop=”20″ mbottom=”20″ /]

Όπως καταλαβαίνετε, η πορεία της Fiat εμπεριείχε ανέκαθεν μεγάλες αντιφάσεις. Όταν έδινε δουλειά σε εκατομμύρια οικογένειες ήταν θρησκεία. Όταν έστελνε κόσμο στο ταμείο ανεργείας, όποιος διοικούσε ήταν ο ίδιος ο διάολος. Ίσως γι’ αυτό, το νέο εγχείρημα του Marchionne βρίσκει τους πάντες σχεδόν καχύποπτους και δημιουργεί ερωτήματα. Ας επιχειρήσουμε να απαντήσουμε σε μερικά για να δείτε ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται.

Γιατί νέα έδρα;

Advertisement

Από τη στιγμή που η Fiat απορρόφησε πλήρως την Chrysler, δεν θα πρέπει να τη θεωρούμε μία ιταλική εταιρία έτσι κι αλλιώς. Η επιλογή της έδρας, πέρα από νομικούς και φορολογικούς λόγους, είναι και πολιτική επιλογή. Αν η διοίκηση πήγαινε στο Ντιτρόιτ, όπως διαφαινόταν, θα χανόταν το παιχνίδι στην Ευρώπη. Αν πάλι επιλεγόταν το Τορίνο, αντίστοιχα θα ήταν μία προσβλητική κίνηση για την Chrysler, η οποία θα θύμιζε την εποχή εξαγοράς της από την Daimler. Προσβλητική ίσως και για τον Πρόεδρο Obama, ο οποίος έκανε την πρώτη χειραψία με το Marchionne το 2009. Πάντως, το γεγονός ότι στο λογότυπο FCA είναι μπροστά το F της Fiat, δείχνει προς τα πού πέφτει η πλάστιγγα του νέου ομίλου, παρότι η Chrysler είναι αυτή που αποφέρει σήμερα κερδοφορία ενώ η Fiat δεινοπαθεί μέσα στην ύφεση της ευρωπαϊκής και της ιταλικής αγοράς.

[dcs_image align=”center” src=”http://www.newsauto.gr/wp-content/uploadss/2014/02/382-3.jpg” w=”620″ h=”411″ mtop=”20″ mbottom=”20″ /]

Γιατί στο Χρηματιστήρια Νέας Υόρκης και Μιλάνου;

Εδώ σας θέλω. Γιατί όχι στου Λονδίνου δηλαδή; Η απάντηση είναι απλή: επειδή ο εθνικός χαρακτήρας των προϊόντων του ομίλου είναι αυτό που μπορεί να ελκύει επενδυτές. Οι Αμερικανοί από τη μία στη Wall Street θα είναι αυτοί που θα επενδύουν για τη μακροημέρευση της Chrysler και οι Ιταλοί θα είναι αυτοί που θα επενδύουν κυρίως στη Fiat και τις άλλες ιταλικές μάρκες στο Μιλάνο. Αυτή η σοφή, πιστεύω, επιλογή, δίνει εν μέρει απαντήσεις σε όλα τα επόμενα ερωτήματα. Δείτε το σποτ της Chrysler με τον Bob Dylan στο πρόσφατο Super Bowl και θα καταλάβετε πολλά

Θα αλλάξει η μάρκα Fiat στα αυτοκίνητα;

Αφελής ερώτηση ή όλα να τα περιμένεις από το Marchionne; Φυσικά όχι! Το λογότυπο FCA, θα υπάρχει μόνο στα έγγραφα του ομίλου, όχι στα αυτοκίνητα. Όπως η Daimler φτιάχνει τις Mercedes και η GM φτιάχνει τις Chevy, Buick κτλ. έτσι και η FCA θα φτιάχνει Fiat, Alfa, Chrysler, Jeep…

[dcs_image align=”center” src=”http://www.newsauto.gr/wp-content/uploadss/2014/02/130111_F_Panda_spot_2_08.jpg” w=”620″ h=”349″ mtop=”20″ mbottom=”20″ /]

Θα φύγουν τα εργοστάσια από την Ιταλία;

Όταν ο Marchionne ανέλαβε τα ηνία το 2004, πάνω από ένα εκατομμύριο Fiat/Alfa και Lancia κατασκευάζονταν σε ιταλικό έδαφος. Σήμερα δεν είναι ούτε 400 χιλιάδες. Αυτό λοιπόν που φοβούνται πολλοί έχει ήδη γίνει εν μέρει και δεν υπάρχει λόγος να κλείσουν εργοστάσια στην Ιταλία απλά και μόνο επειδή η έδρα είναι σε Άμστερνταμ και Λονδίνο. Η πραγματικότητα είναι ότι με δεδομένη την ιταλική γραφειοκρατία αλλά και με το βιοτικό επίπεδο στην Ιταλία – ακόμη και εν μέσω κρίσης – ο Ιταλός εργάτης είναι ακριβός για να παράγει Φιατάκια των 10.000 ευρώ. Γι’ αυτό ο Marchionne ποντάρει τόσο στην Alfa Romeo και τη Maserati, γι’ αυτό και τονίζει ότι και η Fiat πρέπει να εξελιχθεί σε premium μάρκα των μικρών κατηγοριών. Με άλλα λόγια, από τώρα και στο εξής made in Italy θα είναι μόνο όσα αυτοκίνητα έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους.

Τι θα γίνει με την Alfa Romeo;

Ο Marchionne ποντάρει πολύ στην Alfa Romeo, ακριβώς για τον παραπάνω λόγο. Τη βλέπει μάλιστα να ανεβαίνει κατηγορία και να γεμίζει το κενό κάτω από τη Maserati, η οποία ήδη έχει ξεκινήσει το δικό της downsizing πολυτελείας. Έτσι εξηγείται η “τρελή” απόφαση να σχεδιάσουν και να φτιάξουν την πανάκριβη 4C. Από τον Απρίλιο θα έχουμε καλά νέα για τις Alfa, για το Spider που ψήνεται σε συνεργασία με τη Mazda και τη νέα λιμουζίνα κατηγορίας Ε που θα βασίζεται στην Ghibli. Η Giulietta θα πρέπει να γίνει πιο Audi ενώ το μικρό Mito της παρέας, ίσως να μην έχει διάδοχο. Όσο για την κοινή χρήση κινητήρων και τεχνολογία με τη Fiat, ο Marchionne λέει ότι θα πάψει μια για πάντα. Χειροκρότημα παρακαλώ!

[dcs_image align=”center” src=”http://www.newsauto.gr/wp-content/uploadss/2014/02/121012_F_Spot_Panda_01.jpg” w=”620″ h=”349″ mtop=”20″ mbottom=”20″ /]

Τι θα γίνει με τη Lancia;

Εδώ δεν μας τα λέει καλά ο κ. Marchionne. Ο ίδιος λέει ότι η Lancia θα υποβιβαστεί σε μάρκα μόνο για την Ιταλία με ένα μοντέλο, το Y, να αναλαμβάνει ρόλο Mini. Πληροφορίες από μέσα λένε ότι αυτή τη στιγμή στο Centro Stile δεν υπάρχει τίποτα νέο σχετικό με Lancia, μόνο ζάντες και φινιρίσματα για το Y σχεδιάζουν. Άρα η μάρκα πάει για φούντο αν δεν αλλάξει κάτι. Ο Marchionne μπορεί να στηρίζει λογιστικά την επιλογή του (μία μάρκα που χάνει επί χρόνια πρέπει να τελειώνει), όμως γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή εδώ και δέκα χρόνια η Lancia δεν έχει φτιάξει ένα αυτοκίνητο που να τα βάζει σοβαρά με τους Γερμανούς. Κι αν ένας λόγος γι’ αυτό είναι ότι η μάρκα κανιβαλίζεται με την Alfa Romeo, τότε συγγνώμη, καλύτερα να πουλιόταν σε γερμανικό όμιλο παρά να κλείσει. Για να την αγοράσει όμως κάποιος πρέπει οι ιδιοκτήτες της να της δίνουν αξία, όχι να την ευτελίζουν. Κι όμως, θα μπορούσε η Alfa C4 να είναι το ίδιο αυτοκίνητο από κάτω και μία Stratos από πάνω, μία νέα Integrale – με τεχολογία Jeep – θα μπορούσε να είναι το αντίπαλο δέος των STi και EVO ενώ το Y θα μπορούσε να είναι πραγματικά μία γκάμα από μόνο του – σε στιλ Mini – μια και το ίδιο ήταν το πρώτο μικρό premium στην αγορά. Άρα, φαύλος κύκλος. Δυστυχώς…

Θα έχουμε περισσότερα Fiat Freemont, Lancia Thema;

Ο Marchionne δεν είναι λάτρης του αυτοκιννήτου, το έχουμε καταλάβει αυτό. Όμως είναι πανέξυπνος άνθρωπος και δείχνει να καταλαβαίνει ότι με μπάσταρδα μοντέλα και badge marketing δεν πείθεις το κοινό. Το γνώριζε πάντα αλλά επιλογές όπως τα Freemont και Lancia Thema ήταν μάλλον λύσεις εκτάκτου ανάγκης. Ήδη, το ότι αναγνωρίζει ως λάθος την αρχική σκέψη να παραχθεί η μελλοντική SUV Maserati Levante στις ΗΠΑ, είναι ένα βήμα. Μία Maserati όπως και μία Alfa Romeo ή μία Lancia πρέπει να είναι made in Italy. Οι τεχνολογικές συνέργειες λοιπόν ανάμεσα σε Ντιτρόιτ και Τορίνο θα ενταθούν αλλά με τρόπο ώστε να μην αλλοιώνουν το χαρακτήρα των αυτοκινήτων, είτε των ιταλικών είτε των αμερικανικών. Ή έτσι θέλουμε να ελπίζουμε

[dcs_image align=”center” src=”http://www.newsauto.gr/wp-content/uploadss/2014/02/marchionne-americano.jpg” w=”620″ h=”489″ mtop=”20″ mbottom=”40″ /]
[dcs_empty h=”10″ /]