Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Στη θρυλική Ανάβαση της Πάρνηθας με κλασικό Mini

  • Γιάννης Τσιρογιάννης

Εάν το Mini του MrBean αποτελεί τον απόλυτο σταρ σε μικρή και μεγάλη οθόνη και το αντίστοιχο σύγχρονο του David Brown την πειστικότερη έκφραση πλούτου, τότε το δικό μας που αναστάτωσε συθέμελα την Πάρνηθα είναι εκείνο με το απύθμενο θράσος και τη διχασμένη προσωπικότητα…

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΟΓΙΑΝΝΗΣ,  ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ

Μόνο με μεταφυσικές ιδιότητες μπορείς να μεταφερθείς σε μια άλλη εποχή βιώνοντας έντονες συγκινήσεις, λες και το τότε συμβαίνει τώρα. Τι όχι; Πίσω από τα πηδάλια αυτού του διαφορετικού Mini ξαναβρήκαμε τη χαμένη αθωότητα, την πρότερη νιότη.
Πρόκειται για ένα από τα 5,3 εκατομμύρια Mini που πουλήθηκαν στη 41χρονη καριέρα του. Αν τα παρκάρετε όλα στη σειρά το ένα δίπλα στο άλλο θα σχηματίσετε μια γραμμή από Mini η οποία θα εκτείνεται από τη Νέα Υόρκη μέχρι τη Σιγκαπούρη. Όσο εντυπωσιακά και αν ακούγονται, όμως, τα νούμερα πωλήσεων, στην ουσία δεν μπορούν να χαρακτηριστούν περισσότερο σημαντικά από την ιστορία του αυτή καθαυτή. Σκεφτείτε αυτό: Η Chevrolet πούλησε 5,4 εκατομμύρια Cavalier σε διάστημα 20 ετών. Φανταστείτε λοιπόν να επιζούσε αναλλοίωτο το Cavalier για 40 ολόκληρα χρόνια, να διέθετε clubs με πιστούς φίλους, αγωνιστικές εκδόσεις και ένα όνομα πανομοιότυπο με μια διαχρονική μόδα γυναικείας ένδυσης. Σκεφτείτε επίσης μια βασίλισσα να απονέμει ιπποτικό τίτλο στον σχεδιαστή του Cavalier…
Δεν έχρησαν όμως οι συγκυρίες το Mini πρωταγωνιστή, αλλά τα ιδιαίτερα τεχνικά του γνωρίσματα. Και αν μπορείς να χαρακτηρίσεις ιδιαίτερο ένα Mini, τότε ένα από αυτά είναι σίγουρα αυτό του Χάρη Λάμαρη, με το οποίο συμμετέχει στο πρωτάθλημα Regularity Rally και το περιποιείται επισταμένως η Autorep του πολυμήχανου Γιώργου Φόνσου. Σημείο συνάντησής μας, ποιο άλλο, από την ιστορική ανάβαση της Πάρνηθας. Ηγγικεν η ώρα…

Με το που στριμωχτείς στην καμπίνα, νιώσεις το bucket να αγκαλιάζει τα πλευρά σου και απλώσεις τα χέρια σου στην παραδοσιακά λάθος τοποθετημένη στεφάνη τιμονιού (σε οριζόντια θέση σαν παλιό λεωφορείο), αντιλαμβάνεσαι τι σε περιμένει. Η πρωτόλεια αμεσότητα μαζί με ισχυρές δόσεις τραχύτητας καθοδηγούν μεμιάς τις αισθήσεις σου. Τόσο το χαμηλό κέντρο βάρους (σαν η άσφαλτος να σου διαπερνά το στομάχι) όσο και η σκληρή ανάρτηση (διαβάζει ακόμη και κέρμα), κάνουν το «παιδί» του σερ Αλεκ Ισηγόνη να αλλάζει κατεύθυνση με τον τρόπο ενός kart, φέρνοντας φυσιολογικά το χαμόγελο στα χείλη. Η αέναη κίνηση του λιλιπούτειου αμαξώματος το κάνει να μοιάζει με νερό σε αυλάκι στα απανωτά «εσάκια» του φιδίσιου δρόμου της θρυλικής διαδρομής στην Πάρνηθα. Το αίσθημα ελευθερίας χτυπά κόκκινο, όλο το κορμί ανατριχιάζει από το θυμωμένο μουγκρητό του αειθαλούς 4κύλινδρου βενζινοκινητήρα που βρυχάται σαν να θέλει να κάνει αισθητή την παρουσία του σε κάθε σπιθαμή του βουνού, σε κάθε ζωντανό οργανισμό που κατοικεί σε αυτό. Ο όρος «ηχομόνωση» είναι το πιο σύντομο ανέκδοτο. Ο οδηγός αλλάζει ταχύτητες με αρωγό το ανεπανάληπτο βουητό των δύο ξεχωριστών καρμπυρατέρ και όχι με το στροφόμετρο. Οι αντιδράσεις είναι άμεσες σε σημείο να γίνεσαι ένα με το μηχάνημα. Εσύ, αυτό και η ανάβαση. Πιέζεις ξανά με δύναμη τον βαρύ συμπλέκτη, κουμπώνεις την πρώτη στο κοντό 4άρι κιβώτιο με τον μεγάλο ασαφή επιλογέα και προσπαθείς πάλι. Αλλαγή σε δεύτερη και μετά σε τρίτη. Με μικρές και κοφτές αναπηδήσεις, μπόλικη ταλαιπωρία και τόσο θόρυβο που πιστεύεις πως δεν μεσολαβούν καν ελαστικά μεταξύ αυτοκινήτου και οδοστρώματος, σαν να γδέρνεις την άσφαλτο με τις ζάντες.

Μέχρι τις μεσαίες rpm όλα θυμίζουν το παλιό κλασικό Mini με το 1.300άρι μοτέρ. Στην περίπτωση που βυθίσεις περισσότερο το δεξί πόδι, ο αειθαλής 4κύλινδρος (δανεισμένος εδώ από το Austin Metro) αγριεύει τόσο που θυμίζει αλύχτισμα μαντρόσκυλου που του παίρνεις το κόκαλο από τα δόντια. Χρειάζεται να ξεπεράσεις την, εσφαλμένη τελικά, ανασφάλεια πως αυτό το πράμα θα σπάσει όσο επιμείνεις στο γκάζι και να πιέσεις μέχρι τον κόφτη των 8.000 rpm! Κάπου εδώ νιώθεις την έκπληξη, αφού είσαι πεπεισμένος ότι στα σωθικά αυτού του Mini κατοικοεδρεύει ένα «πρωτόγονο» VTEC. Oh yes…

Ως αυτόπτης μάρτυρας στην αδυσώπητη μάχη που συντελείται λίγα εκατοστά μπροστά σου, αποκτάς φόρα, τηρουμένων των αναλογιών πάντα (ο εκκωφαντικός ήχος δημιουργεί την ψευδαίσθηση πως πηγαίνεις γρήγορα δραματικά ενώ κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στ’ αλήθεια). Σημαδεύεις την κορυφή της στροφής και πρέπει να είσαι αποφασιστικός με το γκάζι για να διατηρήσεις χιλιόμετρα μέσα στη στροφή, προκειμένου -εκτός των άλλων- να αξιοποιήσεις τα ημισλίκ ελαστικά, τα οποία όταν ζεσταθούν κάνουν θαύματα και «μαζεύουν» τη μούρη λες και έχεις μπλοκέ διαφορικό. Το πολύ κοντό μεταξόνιο απαιτεί τεχνική οδήγηση για να ακολουθήσει το πυραυλάκι τσέπης τη χάραξη του δρόμου πάντα με τον δικό του, μοναδικό, τρόπο. Όσο ανεβαίνεις την Πάρνηθα τόσο σφίγγει η διαδρομή. Εκεί που έχεις αποκτήσεις φόρα, έχεις γλείψει το τοιχάκι προκειμένου να κερδίσεις μέτρα και να κάνεις το «εσάκι» ευθεία, προκύπτει ύπουλα η επόμενη φουρκέτα που τις περισσότερες φορές έχει ανάποδη κλίση. Ο δρόμος στενεύει όσο καταπίνεις τις στροφές, ενώ ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται τα βράχια στα αριστερά σου που κρύβουν την ακριβή κατεύθυνση.

Φινάλε. Λύνεις την αγωνιστική ζώνη και εξέρχεσαι. Νιώθεις πως έχεις συμμετάσχει σε αγώνα σούμο. Στάζεις από ιδρώτα (η καμπίνα βράζει από τη ζέστη), εξουθενωμένος από την κόπωση που προκαλεί η άσκηση φυσικής δύναμης σε χέρια και πόδια (ποια υποβοήθηση;) και σχεδόν… μαστουρωμένος από τις αναθυμιάσεις της βενζίνης. Χαλάλι όμως. Αυτός ο γκρι εμβληματικός μαθουσάλας με τους μικροσκοπικούς τροχούς, τους ξεχωριστούς εμπρός προβολείς και τα χαρακτηριστικά φτερά στους θόλους απαιτεί προσήλωση εκ μέρους σου, ψυχή τε και σώματι. Μόνο έτσι θα σε ανταμείψει, γνωρίζοντας ακόμη καλά την τέχνη πώς να σου κλείνει πονηρά το μάτι.

TECH

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Διάμετρος εμβόλων: 71,63 mm

Διαδρομή εμβόλων: 81,3 mm

Αριθμός κυλίνδρων: 4

Κυβισμός: 1.310 cc

Σχέση συμπίεσης: 12,1:1

Δύο καρμπιρατέρ SU HS4 (1,5in), αντλία βενζίνης Facet, πολλαπλή εισαγωγής Maniflow, kit φίλτρου αέρα MED με χωνιά, Custom κυλινδροκεφαλή FNS5 by Autorep – Sevdalis Superflow, αγωνιστικές βαλβίδες G&S (Paul Ivey) 35,6/30mm, εκκεντροφόρος Swiftune SW8

Ισχύς: 106 PS @ 6.900 rpm

Ροπή: 12,3 KGM @ 4.200 rpm

Εύρος ροπής: (>80%) 2.200-6.800 rpm

Μέγιστες rpm: 8.000 rpm (ηλεκτρονικός κόφτης)

Ειδική Ισχύς: 80,91 PS/lt

Kg/PS: 6,13 kg/PS

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Κώνοι Road Rally, ρυθμιζόμενα αμορτισέρ αζώτου GAZ, ρυθμιζόμενα ψαλίδια, ρυθμιστές ύψους, ενισχυμένα σινεμπλόκ ψαλιδιών, συμπαγής στήριξη υποπλαισίου με αλουμινένιους αποστάτες

Μήκος: 3.055 mm

Πλάτος: 1.410 mm

Ύψος: 1.346 mm

Μεταξόνιο: 2.035 mm

Μετατρόχιο εμπρός: 1.308 mm

Μετατρόχιο πίσω: 1.278 mm

Βάρος (κενό): 650 kg

Δημοφιλή στο Protothema.gr