Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Στην Ιταλία με το smart forfour

Ελλάδα 18:14
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Στην Ιταλία με το smart forfour

ΔΟΚΙΜΕΣ

Στην Ιταλία με το smart forfour

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγήσαμε για μερικές ημέρες στην Ιταλία το νέο smart forfour στην ατμοσφαιρική έκδοση των 71 ίππων. Πώς πηγαίνει ως καθημερινό αυτοκίνητο για όλη την οικογένεια;

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Πού το οδηγήσαμε: από το Μπέργκαμο στην περιοχή της Εμίλια Ρομάνια (200 χλμ. αυτοκινητόδρομος), σε επαρχιακούς δρόμους στην πεδιάδα του Πάδου, στους λόφους των Απενίνων και βέβαια μέσα σε μικρές, ιστορικές πόλεις – όπως το Καστελβέτρο ντι Μόντενα – με καλντερίμι και στενά σοκάκια, την καλύτερη δηλαδή πίστα δοκιμών για ένα αυτοκίνητο πόλης.

Advertisement
Advertisement

Το σαλόνι: ευάερο, άνετο για δύο ζευγάρια μέσου αναστήματος και με πολύ μοντέρνο σχεδιασμό, τυπικό για Smart. Προβλήματα χώρου θα συναντήσουν οι πίσω επιβάτες, μόνον εφόσον οδηγός και συνοδηγός ξεπερνούν το 1,80. Το εσωτερικό ύψος είναι επαρκές για αναστήματα έως 1,85 μ. Να τονίσουμε ότι ο δείκτης χωρητικότητας του αμαξώματος (BSI) είναι 77%. Τι σημαίνει αυτό; Ότι από τα 3,49 μ. του συνολικού μήκους, το 77% είναι εσωτερικός χώρος και συγκεκριμένα από το πεντάλ του γκαζιού μέχρι το εσωτερικό της πίσω πόρτας.

Τα μπροστινά καθίσματα με τα μονοκόμματα προσκέφαλα είναι εργονομικά και προσφέρουν καλό κράτημα. Στο πίσω κάθισμα, όμως, η πλάτη είναι πολύ όρθια και δε νιώθεις αναπαυτικά σε μεγάλες διαδρομές. Το πορτοκαλί χρώμα του ταμπλό – το οποίο είναι φτιαγμένο από hi-tech υλικό που θυμίζει αθλητικά sneakers τελευταίας γενιάς – οι περιστρεφόμενοι αεραγωγοί, το αιωρούμενο – σε στιλ tablet – κεντρικό πάνελ και ο ημικυκλικός πίνακας οργάνων κάνουν το σαλόνι του Smart να ξεχωρίζει από το σύνολο το ανταγωνισμού. Ο χρωματικός συνδυασμός πορτοκαλί – μαύρο είναι στάνταρ επιλογή στην έκδοση Passion.

Advertisement

Τα όργανα περιλαμβάνουν περιμετρικό ταχύμετρο, το οποίο παρά το μέγεθός του δεν είναι ιδιαίτερα ευανάγνωστο. Στο κέντρο του πίνακα δεσπόζει μία έγχρωμη οθόνη TFT πολλαπλών ενδείξεων (θερμοκρασίες, διάγραμμα μέση κατανάλωσης, σκορ οικονομικής οδήγησης, διπλός υπολογιστής ταξιδού). Οι ενδείξεις είναι μικρού μεγέθους αλλά η αναγνωσιμότητά τους δεν είναι κακή.

Κάποια στοιχεία του εσωτερικού (διακόπτες τιμονιού, μοχλός ταχυτήτων) προδίδουν την σχεδιαστική συγγένεια του Smart με το Renault Twingo. Ο χώρος αποσκευών των 185 λίτρων είναι ρηχός μεν, εκμεταλλεύσιμος στο έπακρο δε χάρη στο τετραγωνισμένο σχήμα του. Η θερμότητα από τον κινητήρα (στον οποίο δεν υπάρχει πρόσβαση από μέσα), μονώνεται επαρκώς χάρη στην παχιά μοκέτα με το μονωτικό υλικό.

Advertisement

Εργονομία – πρακτικότητα: η τοποθέτηση του κινητήρα στον πίσω άξονα δεν επηρεάζει την καθημερινή σχέση με το αυτοκίνητο, τόσο σε επίπεδο οδήγησης (βλ. παρακάτω) όσο και συντήρησης. Το μπροστινό, πλαστικό καπό φιλοξενεί τα δοχεία νερού για το ψυγείο και τους γυαλοκαθαριστήρες. Το καπό ανοίγει ακόμη κι όταν το αυτοκίνητο είναι κλειδωμένο από δύο πλαστικούς γάντζους στην μπροστινή γρίλια. Ανοίγει εύκολα αλλά το σύστημα ασφάλισης είναι πολύ απλοϊκό και δεν εμπνέει εμπιστοσύνη, τουλάχιστον μέχρι να συνηθίσεις το κούμπωμά του.

Στο εσωτερικό ξεχωρίζουν για την εργονομία τους τρία πράγματα: το τιμόνι με τις πολλαπλές λειτουργίες (trip computer, cruise control και ηχητικό σύστημα), οι πανέξυπνοι αεραγωγοί – μπάλες και ο ευφυής όσο και ποιοτικός σύρτης για την αυξομείωση της επιθυμητής θερμοκρασίας στο πάνελ του συστήματος κλιματισμού.

Advertisement

Το πρώτο χιλιόμετρο: η πρώτη εντύπωση; Απαλή αίσθηση των πεντάλ, προοδευτικότατος συμπλέκτης, γρήγορο και θετικό κιβώτιο ταχυτήτων αλλά και ομαλή, συγκριτικά αθόρυβη λειτουργία του κινητήρα που κρύβεται κάτω από το χώρο των αποσκευών. Η ορατότητα είναι εξαιρετική τριγύρω παρότι το πίσω τζάμι είναι σχετικά μικρό.

Στην πόλη: το τιμόνι είναι πανάλαφρο θυμίζοντας σε αίσθηση τα ηλεκτρικά τιμόνια των μικρών Fiat στην επιλογή city. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του Smart είναι η ευελιξία του στην πόλη, ειδικά στο παρκάρισμα, κάτι που συνεπάγεται η τοποθέτηση του κινητήρα στον πίσω άξονα. Να σημειώσουμε ότι ο κύκλος στροφής είναι μολις 8,65 μ. και 8,95 μ. από τοίχο σε τοίχο – τιμές ρεκόρ για τετραθέσιο αυτοκίνητο.

Σε καλντερίμι ή σε άσφαλτο με ανωμαλίες – κάτι που συνηθίζεται στις ιταλικές πόλεις – αντιλαμβάνεσαι πόσο δεμένο είναι το πλαίσιο. Οι αναρτήσεις έχουν σφιχτή ρύθμιση και μικρές διαδρομές ειδικά πίσω αλλά δεν κοπανάνε. Θέλει μόνο λίγη προσοχή σε επιβραδυντικά bumps, όπου η πίσω ανάρτηση μπορεί να τερματίσει αν επιβαίνουν τέσσερα άτομα ατο αυτοκίνητο.

Όσο για τον κινητήρα, έχει αρκετή ελαστικότητα ώστε να τον δουλεύεις με μία σχέση πάνω, όμως του λείπει εκείνο το νεύρο που έχεις ανάγκη στην πόλη και όχι μόνο. Η απόκριση στο γκάζι του ατμοσφαιρικού χιλιάρη είναι χλωμή με άλλα λόγια και η ροπή του μέτρια.

Στην autostrada: η φυσιολογική ταχύτητα του forfour στον αυτοκινητόδρομο είναι 120-130 χλμ./ώρα. Για να πιάσεις την τελική των 155 χλμ./ώρα (στο κοντέρ) χρειάζεται πολλή υπομονή. Με δεδομένο ότι το όριο των 130 δεν απέχει και τόσο από την τελική, η κατανάλωση είναι κατά συνέπεια υψηλή σε μακρινά ταξίδια.

Αν βάλεις το cruise control στα 130 χλμ./ώρα, στο τέλος θα έχεις «κάψει» 6,5 λίτρα/100 χλμ. και αυτό, αν ο δρόμος είναι σε πεδιάδα. Αν πάλι πηγαίνεις με 150, η κατανάλωση θα ανέβει τα 10,5 – 11 λ./100 χλμ. Σε μικτή χρήση με ήρεμη οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, επαρχιακούς δρόμους στην πόλη, υπολογίστε 7,2 – 7,5 λίτρα/100 χλμ. Πρέπει να προσπαθήσεις πολύ για να ρίξεις τη μέση κατανάλωση κάτω από τα 6 λίτρα σε πραγματικές συνθήκες.

Λόγω του ότι στερείται δύναμης, το Smart σε προτρέπει να το οδηγείς απαλά και όσο το δυνατόν με τη χρήση του cruise control. Ο ήχος από τον κινητήρα είναι περιορισμένος, το ίδιο και ο αεροδυναμικός θόρυβος, οπότε μιλάμε για ένα πολύ άνετο μικρό στην autostrada. Το ηλεκτρικό τιμόνι είναι κάπως «νεκρό», όπως λέμε, και παρουσιάζει ασάφεια γύρω από την ευθεία. Αρκετές φορές πρέπει να διορθώσεις για να το επαναφέρεις στη λωρίδα, μια και η επαναφορά του τιμονιού δεν είναι επαρκής.

Σε επαρχιακό δρόμο: το Smart δεν είναι καθόλου σπορ, παρά τις συμπαγείς διαστάσεις, τη σφιχτή ανάρτηση και τη διάταξη «όλα πίσω» (κινητήρας και κίνηση). Η συμπεριφορά του είναι 100% ασφαλής και δεν επηρεάζεται ούτε από λάθος χειρισμούς, ούτε από απειρία ή τυχόν υπερβολές πίσω από το τιμόνι.

Μιλάμε για ένα πεισματικά ουδέτερο αυτοκίνητο που δεν χαμπαριάζει από μεταφορές βάρους, δε γυρίζει με φρένο στη στροφή και παραμένει υποστροφικό στο όριο παντού και πάντα. Άρα, μιλάμε για ιδανικό αυτοκίνητο για ενθουσιώδεις 18ρηδες που μόλις πήραν το δίπλωμα ενώ θα το λατρέψουν και οι κοπέλες που θέλουν να οδηγούν σβέλτα χωρίς φόβο. Οι πιτσιρικάδες που ονειρεύονται παντιλίκια – λόγω πίσω κίνησης – θα απογοητευτούν…

Τεχνικά: Κινητήρα και κίνηση πίσω σε τετραθέσιο αυτοκίνητο πόλης είχαμε να δούμε από την εποχή που η Fiat κατήργησε το 126, τον τελευταίο διάδοχο του αυθεντικού 500. Ο συμπαγής, τρικύλινδρος κινητήρας που έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με τη Renault χώρεσε στον πίσω άξονα, κάτω από το χώρο των αποσκευών και αυτό είναι το στοιχείο που διαχωρίζει το μεγάλο Smart και το Twingo από κάθε άλλο μικρό της κατηγορίας Α.

Όπως και στο αρχέτυπο, διθέσιο Smart, η πλατφόρμα του αυτοκινήτου ονομάζεται Tridion. Πρόκειται για ένα πανίσχυρο πλαίσιο, σχεδιασμένο εξαρχής για να παρέχει παθητική ασφάλεια τεσσάρων αστέρων (Euro NCAP), παρά το μικρό του μέγεθος. Στις πολυάριθμες δοκιμές σύγκρουσης του νέου Smart, η Daimler έχει συμπεριλάβει κάποιες δικές της, όπως η μετωπική με μία S-Class την οποία μπορείτε να δείτε εδώ.

Σε σχέση με το προηγούμενο Smart, το καινούριο έχει μεγαλύτερα μετατρόχια κατά 10 εκατ., το οποίο σημαίνει ότι το αυτοκίνητο, πέρα από πιο ευρύχωρο, είναι και πολύ πιο σταθερό σε απότομους ελιγμούς. Το πλάτος, όμως, δεν αρκεί για να επιτευχθεί σταθερότητα σε ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο. Το μυστικό, λοιπόν, πίσω από τη σταθερότητα των νέων Smart κρύβεται στη γεωμετρία των αναρτήσεων. Ο νοητός άξονας περιστροφής των δύο αξόνων βρίσκεται λοιπόν αρκετά ψηλά και πολύ κοντά (σε ύψος) στο κέντρο βάρος του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές.

Η ανάρτηση του νέου smart αποτελείται από γόνατα Mc Pherson εμπρός, τα οποία σύμφωνα με τον κατασκευαστή χρησιμοποιούν στοιχεία από την προηγούμενη Mercedes C-Series(!). Στον πίσω άξονα έχει τοποθετηθεί ημιάκαμπτος άξονας διάταξης De Dion, ο οποίος καταλαμβάνει μικρό χώρο και εξασφαλίζει σταθερό κάμπερ και σύγκλιση τροχών ανεξάρτητα από το βαθμό συμπίεσης της ανάρτησης.

Στα φρένα, η βασική έκδοση προβλέπει αεριζόμενους δίσκους με πλευστές δαγκάνες εμπρός και ταμπούρα πίσω. Τα νέα smart διαθέτουν στο βασικό εξοπλισμό ABS, σύστημα αντισπιναρίσματος ASR και ESP τελευταίας γενιάς, το οποίο διαθέτει λειτουργία υποβοήθησης στον πλευρικό άνεμο, διατήρησης λωρίδας και αποφυγής ατυχήματος, για πρώτη φορά παρακαλώ στη μικρή κατηγορία.

Το σύστημα υποβοήθησης στον πλευρικό άνεμο (Crosswind Assist) επεμβαίνει σε ταχύτητες άνω των 80 χλμ./ώρα όταν ανιχνεύσει τη λοξοδρόμηση του αυτοκινήτου (από αισθητήρες πλευρικής επιτάχυνσης και yaw rate – βαθμού αλλαγής κατεύθυνσης), το επαναφέρει στην ευθεία φρενάροντας ελαφρώς τον μπροστινό ή και τον πίσω τροχό από την πλευρά προέλευσης του ανέμου.

Τέλος, για να βελτιωθεί η άνεση σε σχέση με το προηγούμενο Smart, τα ελαστικά έχουν ψηλότερο προφίλ κατά 5 χλστ. εμπρός και πίσω, ενώ τα πίσω ελαστικά είναι όπως και πριν φαρδύτερα. Οι στάνταρ διαστάσεις είναι τώρα 165/65 R15 εμπρός και 185/60 R15 πίσω.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ SMART FORFOUR 71 HP
Κινητήρας:
 Τρικύλινδρος 999 cc
Ισχύς: 71 PS/ 6.000 rpm
Ροπή: 9,3 kgm/2.850 rpm
Κιβώτιο: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Επιτάχυνση (0-100 km/h): 15,9  sec
Τελική ταχύτητα: 151 km/h
Μικτή κατανάλωση (lt/100 km): 4,2 (τιμή κατασκευαστή)
Εκπομπές CO2:  97 gr/km
Βάρος:  975 kg
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 3.495/1.665/1.554 mm
Χώρος αποσκευών: 185 – 730 lt (με ριγμένο πίσω κάθισμα)
Τιμή: 14.350€ (έκδοση Passion)