Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το “νέο” Fiat 500

Ελλάδα 0:19
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε το “νέο” Fiat 500

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το “νέο” Fiat 500

ΔΟΚΙΜΕΣ

Oκτώ χρόνια από την πρεμιέρα του, τo premium μίνι της Fiat φρεσκαρίστηκε, απέκτησε νέα μουσούδα, θεότρελα χρώματα, έγινε πιο ασφαλές και social, όμως παραμένει το 500ράκι που αγαπήσαμε. Ευτυχώς!

Advertisement
Advertisement

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΟ ΤΟΡΙΝΟ: ΑΚΗΣ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗΣ (twitter.com/theworldoffroad)

Το 500 πρέπει να είναι η κρυφή χαρά του Marchionne. Από το 2007 μέχρι σήμερα πούλησε ενάμισι εκατομμύριο μονάδες σε πιπεράτες τιμές και έγινε σύμβολο ενός φρέσκου τρόπου ζωής στην πόλη, τόσο σε Ευρώπη όσο και στην Αμερική. Και μόλις φέτος, οκτώ χρόνια αργότερα, το 500 φρεσκάρεται ελαφρώς και ξανασερβίερεται στην αγορά, όχι σαν ξαναζεσταμένη pasta αλλά πιο al dente από ποτέ!

Σκεφτείτε πόση οικονομία επιτυγχάνεται όταν ένα σχέδιο είναι τόσο δυνατό και συνάμα κλασικό από τη σύλληψή του: ενώ τα περισσότερα μικρά αυτοκίνητα αντικαθίστανται κάθε τέσσερα χρόνια – συχνά βασισμένα σε νέα πλατφόρμα μάλιστα – το 500 δεν χρειάστηκε παρά ένα εκλεπτυσμένο ρετούς στο διπλάσιο ακριβώς διάστημα! Έχουν παράδοση οι Ιταλοί στο να διατηρούν ακμαία τα μικρά τους. Θυμηθείτε ότι το πρώτο 500ράκι του ’57 τράβηξε μέχρι το 1975 – παρότι το ’72 εμφανίστηκε το 126 – και πούλησε 3,8 εκατομμύρια μονάδες. Το Panda πρώτης γενιάς επέζησε ακόμη περισσότερο: 23 χρόνια, από το 1980 έως το 2003.

Advertisement
Advertisement

fiat-500-fl-first-drive-2

Με βάση το Λινγκότο, το ιστορικό εργοστάσιο της Fiat στην οδό Νίτσα του Τορίνο, οδηγήσαμε το 500 στα καλντερίμια της πόλης αλλά και στους λόφους του Μονκαλιέρι. Μπορούμε να πούμε ότι δεν πρόκειται για ένα νέο 500 αλλά για ένα πανέξυπνο και οικονομικό φρεσκάρισμα του “παλιού”. Είναι να απορείς πού βρίσκονται οι 1800 διαφορετικές λεπτομέρειες που μας είπαν ότι άλλαξαν οι Ιταλοί. Σασί και αμάξωμα δεν πειράχτηκαν, ενώ οι διαστάσεις παραμένουν στο 3,57 x 1,63 x 1,49 μ.

Η γκάμα 500 περιλαμβάνει δύο εκδόσεις αμαξώματος – κλειστό και cabrio – 3 πακέτα εξοπλισμού (Pop, Pop Star και Lounge), 13 χρώματα (με τα δύο σε διχρωμία), 10 επενδύσεις σαλονιού σε ύφασμα και δέρμα και πάνω από 100 αξεσουάρ της Mopar. Οι Ιταλοί άφησαν να εννοηθεί ότι ήθελαν να δώσουν ένα λιγότερο θηλυκό χαρακτήρα στο 500 (περισσότερο unisex το χαρακτηρίζουν), γνωρίζοντας καλά ότι οι αγοραστές του μέχρι πρότινος ήταν γυναίκες στην πλειοψηφία τους. Κι αυτό είναι ανησυχητικό στοιχείο για κάθε τμήμα μάρκετινγκ μια και η γυναίκα δεν αλλάζει εύκολα κάτι που θα αγαπήσει τρελά. Και το 500 ήταν ανέκαθεν αγαπησιάρικο – και προσέξτε – όλο και πιο customised όσο περνούσαν τα χρόνια.

Advertisement

Πώς να το ξεχωρίσετε μέσα κι έξω

Εξωτερικά άλλαξαν οι προφυλακτήρες και τα φωτιστικά σώματα με τρόπο τόσο μελετημένο ώστε η φυσιογνωμία του 500 να μείνει το ίδιο αναγνωρίσιμη από μακριά. Μάλιστα το ρετούς έγινε με απόλυτο σεβασμό στο μοντέλο του 2007: αν το βάλεις δίπλα στο καινούριο, μόνο παλιό δε φαντάζει.

Advertisement

Το πάνω φως έχει πιο κυρτό κρύσταλλο και πολυελλειπτική λάμπα. Το κάτω φως ημέρας είναι ελαφρώς πιο μεγάλο και περιλαμβάνει ένα κυκλικό LED στιλιζαρισμένο ακριβώς όπως το “0” στο λογότυπο 500. Διαφορετική είναι η μπροσινή γρίλια η οποία θυμίζει το στόμα του τζόκερ στην ταινία Batman χάρη στο νίκελ περίγραμμα που φεύγει σαν μακιγιάζ προς τα πλάγια, αντικαθιστώντας το “μουστάκι” πάνω από τη γρίλια στα προηγούμενα 500.

Πίσω διαφορετικά είναι τα φωτιστικά σώματα, που έχουν άλλο εφέ ειδικά τη νύχτα, με το κέντρο βαμμένο στο χρώμα του αμαξώματος. Διαφορετική είναι και η επιχρωμιωμένη λαβή που κρύβει το φωτιστικό της πινακίδας. Πέρα από τα βασικά 13 χρώματα υπάρχουν και έξι συλλογές με “έξτρα επιδερμίδα” (second skin τις λένε), εργοστασιακά πατρόν δηλαδή για την οροφή και τους «ώμους» του αμαξώματος που χαρίζουν πολύ εκκεντρική εμφάνιση στο ήδη σοφιστικέ μικρό.

Advertisement

Εσωτερικά τοποθετούνται 7 αερόσακοι σε όλες τις εκδόσεις. Άλλαξε εν μέρει το ταμπλό, το τιμόνι, τα πλήκτρα στην κεντρική κονσόλα και οι επενδύσεις των καθισμάτων. Η συνδεσιμότητα έχει βελτιωθεί χάρη στις θύρες AUX-in, USB και στο bluetooth. Στο κέντρο του ταμπλό φιλοξενείται μία οθόνη αφής 5 ιντσών από την οποία μπορείς να χειριστείς το infotainment σύστημα Uconnect εκμεταλλευόμενος τη σύνδεση του κινητού σου, Android ή iOS. Εφόσον συνδεθείς, μπορείς να ακούσεις σταθμούς από το tune in ή να τσεκάρεις τα προσωπικά σου social media. Το GPS είναι ως συνήθως της Tom Tom.

Το 500ράκι παρουσιάστηκε τώρα με μία γκάμα αποκλειστικά από βενζινοκινητήρες ενώ η diesel έκδοση Multijet 95 ίππων αναμένεται στις αρχές του 2016. Οι κινητήρες είναι φυσικά προδιαγραφών Euro 6 και περιλαμβάνουν το δικύλινδρο 0,9 TwinAir με 85 και 105 ίππους και τον παλιό, ατμοσφαρικό 1,2 με 69 ίππους που διατίθεται και στην έκδοση Easypower για χρήση υγραερίου GPL.

Σύντομη δοκιμή

Η έκδοση 1.2 είναι για χαλαρούς τύπους και τύπισες που δεν νοιάζονται καθόλου για τις επιδόσεις. Έχει γραμμική απόκριση και ομαλή λειτουργία, είναι ευχάριστος δηλαδή στην κίνηση. Ο δικύλινδρος TwinAir είναι σαφώς πιο ζωντανός, ειδικά στην έκδοση με τους 105 ίππους, αλλά δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις σπορ. Είναι πιο τραχύς στη λειτουργία του, όμως ταιριάζει απόλυτα με το χαρακτήρα του 500.

Το τιμόνι μου φάνηκε πιο βαρύ από παλιά στο βασικό mode (το city όπως πάντα είναι πολύ ελαφρύ) αλλά στερείται και πάλι αίσθησης και σωστής επαναφοράς γύρω από την ευθεία. Οι αναρτήσεις είναι πολύ σφιχτές, όπως μας έχει συνηθίσει το 500. Αυτό που εντυπωσιάζει είναι η αίσθηση και η δύναμη των φρένων – είναι πραγματικά εξαιρετικά, ακόμη και στις εκδόσεις με ταμπούρα πίσω (μόνο το TwinAir 105 φορά δίσκους και πίσω).

Να τονίσω εδώ ότι στην παρουσίαση του αυτοκινήτου στο Λινγκότο δεν έγινε αναφορά σε βάθος πάνω σε τεχνικά θέματα. Αναφέρθηκε μόνο ότι η Magneti Marelli σχεδίασε και προμηθεύει την κεντρική μονάδα ελέγχου και όλα τα ηλεκτρονικά καλούδια (ABS, ASR, Hill Climb κτλ.) αλλά και τα αμορτισέρ, την εξάτμιση, τα όργανα και το κιβώτιο Dualogic.

Στη σύντομη γνωριμία μας είχα την ευκαιρία να οδηγήσω 500ράκι TwinAir με το γνωστό, ημιαυτόματο κιβώτιο. Αξίζει να το επιλέξει κανείς; Θα σας προτείνουμε να επιμείνετε στην παράδοση, εκτός και αν πραγματικά μισείτε το πεντάλ του συμπλέκτη. Το χειροκίνητο με το λεβιέ ψηλά (5τάχυτο και 6τάχυτο στο TwinAir 105hp) είναι μακράν πιο ευχάριστο από το Dualogic, το οποίο παραμένει πολύ νωχελικό στις αλλαγές ενώ στην αυτόματη λειτουργία, απλά δεν λειτουργεί ως αυτόματο.

Ανάλογη συμβουλή δεν μπορώ να σας δώσω ανάμεσα στο κλειστό και στο cabrio. Το δεύτερο είναι σαφώς πιο ξεχωριστό αλλά εδώ όλα είναι θέμα γούστου. Το κλειστό διατίθεται και με πανοραμική, φιξ οροφή. Το cabrio ανοιγοκλείνει ηλεκτρικά σε 15 περίπου δευτερόλεπτα. Στο κλείσιμο, η οροφή κάνει δύο στάσεις, στο 1/3 και στα 2/3 του κλεισίματος.

Το τεράστιο όργανο του οδηγού διατηρεί την ίδια λογική των ομόκεντρων κύκλων. Στην ψηφιακή του έκδοση είναι πιο εντυπωσιακό και χρηστικό, περιλαμβάνοντας τις βασικές ενδείξεις του συστήματος πλοήγησης κάτω από την ψηφιακή ένδειξη της ταχύτητας.

Αναρωτιέστε για την ποιότητα; Έχει βελτιωθεί στα πλήκτρα του ταμπλό και του τιμονιού, ενώ τα υφάσματα και τα δέρματα είναι ακόμη πιο premium. Δεν έχει γίνει ανάλογη δουλειά στο σκληρό πλαστικό του ταμπλό και στην επένδυση της πόρτας. Χρειαζόταν μία αναβάθμιση εδώ, μετά από τόσα χρόνια.

Θα κλείσω το κεφάλαιο με τις εντυπώσεις από το σύστημα on board ψυχαγωγίας UConnect, το οποίο είναι δωρεάν για 5 χρόνια. Μας έδωσαν μαζί ένα smartphone φορτωμένο με την ομώνυμη εφαρμογή της FIat, το ζευγαρώσαμε εύκολα μέσω bluetooth (είναι συμβατό με Android και iOS) και αρχίσαμε να παίζουμε από τη θέση του συνοδηγού. Το Uconnect του Fiat 500 προσφέρει σύνδεση με τα ραδιόφωνα όλου του κόσμου μέσω tunein, πρόσβαση σε μουσική από την εφαρμογή Deezer και ενημέρωση από το Reuters. Μπορείς επίσης να μπεις στο facebook και στο twitter.

Ο χειρισμός του συστήματος είναι κατανοητός αλλά όχι εργονομικά άρτιος. Προϋποθέτει μία σχετική εξοικίωση. Η οθόνη αφής αντιδρά με κάποια υστέρηση στις εντολές σου αλλά το πιο εκνευριστικό στοιχείο είναι η διακοπή της μουσικής από τις φωνητικές εντολές του Tom Tom. Δεν είχα χρόνο να δω αν στα settings μπορεί να διορθωθεί αυτό, οπότε επιφυλάσσομαι.

Τώρα συμφέρει και το «παλιό»!

Στα μέσα Σεπτεμβρίου θα καταφτάσουν τα πρώτα Fiat 500 νέας γενιάς αποκλειστικά με τους δύο βενζινοκινητήρες ενώ στις αρχές του 2016 αναμένεται η πετρελαιοκίνητη έκδοση 1.3 Multijet με 95 άλογα. Πολιτική της FIat σε όλη την Ευρώπη είναι το «νέο» 500 να έχει τις ίδιες τιμές με το υπάρχον. Στη χώρα μας η τιμή του θα ξεκινά από τα 13.400 ευρώ (12.620 με απόσυρση) για την έκδοση 1.2 Pop.

Τα καλά νέα δεν σταματούν εδώ. Για όσους θέλουν να προλάβουν κάποια από τα τελευταία «προ faceilift» 500, η Fiat Ελλάδας έχει προβλέψει προσφορές που ρίχνουν το κόστος τους κατά 2.200 με 2.500 ευρώ: για παράδειγμα το «παλιό» καλό 1.2 Pop είναι διαθέσιμο στα 11.240 ευρώ με όφελος απόσυρσης ενώ το πετρελαιοκίνητο 1.3 MTJ Sport των 95 ίππων προσφέρεται στα 13.590 ευρώ (πάντα με απόσυρση), με μεταλλικό χρώμα, πίσω αεροτομή, 7 αερόσακους, δερμάτινο τιμόνι, ζάντες αλουμινίου 15” και πλήρες ηχοσύστημα με bluetooth.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ FIAT 500
Κινητήρες: 1.2 0,9 TwinAir 85 0,9 TwinAir 105

Κυβισμός: 1242cc 875cc 875cc
Ισχύς: 69 PS/5500rpm 85 PS/5500rpm 105 PS/5500rpm
Ροπή: 10,4 kgm/3000rpm 14,8 kgm/1900rpm 14,8 kgm/2000rpm
Κιβώτιο: 5Τ/Dualogic 5Τ/Dualogic 6T
Επιτάχυνση (0-100 km/h): 12,9 sec 11,0 sec 10,0 sec
Τελική ταχύτητα: 160 km/h 173 km/h 188 km/h
Μικτή κατανάλωση*: 4,7 lt/100km 3,8 lt/100km 4,2 lt/100km
Εκπομπές CO2*: 110 gr/km 90 gr/km 99 gr/km
Βάρος: 865/905**kg 930/970**kg 940/980**kg
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 3.571/1.627/1.488 mm
Χώρος αποσκευών: 185 lt
Τιμή: Aπό 13.400 ευρώ (12.620 ευρώ με απόσυρση)

* με start/stop στο 1.2 και χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων
** έκδοση cabrio