Menu
LIVE η κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε: Audi RS Q3

  • car magazine team

Πριν από κάποιες δεκαετίες το WRC υποκλίθηκε στην ανωτερότητα των Quattro. Μπορεί το νέο RS Q3 να αναπαράγει τη μαγεία των πεντακύλινδρων θηρίων και ταυτόχρονα να ενοχλήσει τον απόλυτο εκφραστή των σπορ SUV, την Porsche Macan;

 

Φανταστείτε πως έχουμε μεταφερθεί στο 1981 και βρισκόμαστε μέσα στο δάσος, σε μια ειδική διαδρομή του RAC, σκαρφαλωμένοι σε μια πλαγιά με ένα θερμός στο χέρι και την καλύτερη θέα στη δράση. Το πέρασμα του Henri Toivonen είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται για να ξεσηκώσει του πάντες. Το Talbot Sunbeam Lotus περνά από μπροστά μας ουρλιάζοντας καθώς εκτελεί μια περίτεχνη χορογραφία επάνω στη λάσπη. Το επόμενο αυτοκίνητο είναι πιο ήσυχο, οι γραμμές του είναι πιο καθαρές και ο ενθουσιασμός που προκαλεί πιο συγκρατημένος. Δεν υπάρχει η εντυπωσιακή υπερστροφή, ούτε κάποιο δράμα, μόνο μια αδιάκοπη ορμή προς τα εμπρός. Ακόμα και πριν ο Hannu Mikkola τερματίσει στην πρώτη θέση του αγώνα, έχοντας μάλιστα «επιβιώσει» από ένα τουμπάρισμα, οι θεατές είχαν πάρει το μήνυμα ότι αυτά τα τετρακίνητα όπλα ήταν το μέλλον των αγώνων ράλι. Αυτή βέβαια είναι η ρομαντική πλευρά της ιστορίας. Η πραγματικότητα είναι ότι η επιτυχία του βασισμένου στο Audi 80, θρυλικού Quattro, ήταν αρκετά σύντομη. Μόλις η Audi ξεπέρασε τα αρχικά αγκάθια αξιοπιστίας κατάφερε να κερδίσει δύο πρωταθλήματα κατασκευαστών έχοντας ουσιαστικά πιάσει τους πάντες στον ύπνο. Οταν όμως ο ανταγωνισμός έριξε στο παιχνίδι τα προηγμένα Group B με το πανάλαφρο χωροδικτύωμα, τον κινητήρα στο κέντρο και φυσικά την τετρακίνηση, το Quattro που είχε εξελιχθεί επάνω σε μια παλιά πλατφόρμα Group 4 πάλευε για να μείνει ανταγωνιστικό. Ωστόσο 40 χρόνια μετά την πρεμιέρα του στη έκθεση της Γενεύης το 1980, το Quattro εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης.

Εκτός από τις καταιγιστικές εξελίξεις που έφερε στον χώρο των αγώνων και των αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων, βοήθησε την Audi να καθιερωθεί ως κατασκευαστής που συνδυάζει τη δύναμη και την ταχύτητα με την τεχνολογία και την ασφάλεια. Σήμερα μάλιστα η εταιρεία θέλει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο αυτή τη φήμη. Το τμήμα υψηλών επιδόσεων, Audi Sport, έχει θέσει ως στόχο τον διπλασιασμό των πωλήσεων των μοντέλων S, R και RS έως το 2023. Και φυσικά αυτό δεν μπορεί να γίνει μόνο με τα θηριώδη RS 6 και R8. Χρειάζεται να ρίξει στο παιχνίδι περισσότερα προσιτά μοντέλα, όπως το RS Q3. Η έννοια του προσιτού είναι βέβαια σχετική. Το RS Q3 βασίζεται στη γνωστή πλατφόρμα MQB και μοιράζεται αρκετή τεχνολογία με το RS 3 που, όπως γνωρίζουμε, δεν είναι φθηνό. Το θέμα είναι ότι η αύξηση του ύψους της οροφής, αλλά και αυτού από το έδαφος για κάποιο λόγο αυξάνει και την τιμή. Επίσης γνωρίζουμε ότι οι Γερμανοί κατασκευαστές και φυσικά η Audi είναι πολύ καλοί στο να φτιάχνουν μακρόσυρτες λίστες με άκρως δελεαστικό έξτρα εξοπλισμό. Εάν λοιπόν φορτώσετε το δικό σας RS Q3 με όλα τα καλούδια, όπως τα φώτα LED, η πανοραμική οροφή, η ενεργητική ανάρτηση, το καλό ηχοσύστημα της Bang & Olufsen αλλά και τα ανθρακονημάτινα εξωτερικά στολίδια, μπορείτε πολύ εύκολα να δείτε έναν φουσκωμένο εξαψήφιο λογαριασμό.

Cockpit

Και μη νομίζετε πως επιλέγοντας το κανονικό αμάξωμα του Q3 θα κερδίσετε κάτι ιδιαίτερο σε τιμή ή σε πρακτικότητα, αφού η μεταξύ τους οικονομική διαφορά δεν ξεπερνά τα 3.500 ευρώ, ενώ, για παράδειγμα, τόσο το κλασικό όσο και το Sportback Q3 έχουν το ίδιο πορτπαγκάζ των 530 lt. Εάν μάλιστα προσανατολιστείτε στην ξεκάθαρα σπορ έκφραση, όπως το RS, τότε η γνώμη μας είναι ότι το Sportback αμάξωμα είναι η καλύτερη επιλογή. Από την άλλη πλευρά είναι σίγουρο ότι θα αισθανθείτε δικαιωμένοι με την πληθωρικότητα που εκπέμπει στον δρόμο και θα χαμογελάτε πονηρά βλέποντας τους μπροστινούς σας να παραμερίζουν βιαστικά ώστε να αδειάσουν τους καθρέφτες τους από αυτή την απειλητική μούρη με την τεράστια κυψελωτή μάσκα που μοιάζει με στόμα έτοιμο να κατασπαράξει. Η ισχύς στο νέο RSQ3 έχει ανέβει από τους 340 PS της προηγούμενης γενιάς στους 400 PS και, σύμφωνα με την Audi, αυτοί είναι αρκετοί για να εκτοξεύσουν στο κουπέ SUV από στάση στα 100 km/h σε 4,5’’.

Η αλήθεια είναι ότι η αίσθηση σε κάνει να πιστεύεις πως το RSQ3 είναι ακόμα ταχύτερο, με βάση την ένταση που έχει η απόκριση στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, αλλά κυρίως λόγω της ευκολίας με την οποία απομακρύνεσαι από κάθε άλλο αυτοκίνητο που βρίσκεται στην πορεία σου. Και μην έχετε καμία αμφιβολία για την ικανότητα του RS Q3 να περνά αυτή τη δύναμη στον δρόμο, καθώς αυτό είναι κάτι που διασφαλίζεται από την προηγμένη τετρακίνηση Haldex. Η τελική ταχύτητα οριοθετείται στα 250 km/h αν και υπάρχει η δυνατότητα κατάργησης του περιοριστή που της επιτρέπει να ανέβει στα 280 km/h. Η ικανότητα του RSQ3 να καλύπτει αποστάσεις -και όχι μόνο μεγάλες ευθείες- με σκανδαλώδη ταχύτητα είναι κάτι που γίνεται ολοφάνερο προτού ακόμα κουμπώσει η 4η σχέση στο υποχρεωτικό κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, που είναι πολύ καλό για τις περισσότερες περιπτώσεις. Αυτό το RS είναι απίθανα γρήγορο, αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι προσπαθεί να δημιουργήσει δέσιμο με τον οδηγό ή να τον αιχμαλωτίσει με την αίσθηση που φτάνει στα χέρια του. Η απόσβεση είναι πολύ σφιχτή – τουλάχιστον χωρίς την προαιρετική ενεργητική ανάρτηση.

Εάν αναζητάτε λεπτότητα, προοδευτικότητα και χαλαρότητα τότε σίγουρα κοιτάτε το λάθος αυτοκίνητο. Το RS Q3 είναι όμως καταπληκτικό γι’ αυτούς που αναζητούν την έξαψη της αστείρευτης πρόσφυσης και του ακριβέστατου -ακόμα και σε απαγορευτικές ταχύτητες- ζυγίσματος και θέλουν να απολαμβάνουν τη σιγουριά από τα εξαπίστονα φρένα που αντέχουν κάθε είδος υπερβολής. Είναι όμως όλα αυτά ικανά να δικαιολογήσουν το υψηλό κόστος, που αναπόφευκτα θέτει ζητήματα σύγκρισης με προτάσεις αντίστοιχων οικονομικών απαιτήσεων και προδιαγραφών; Προτάσεις όπως η BMW X3 M40i, η αναμενόμενη Mercedes-AMG GLA και φυσικά η αγαπημένη μας Porsche Macan; Η Audi αναφέρει ως μέτρο σύγκρισης τη Macan Turbo των 440 PS που κάνει το 0-100 km/h σε 4,5’’, όσο δηλαδή και το Audi, αλλά είναι ακόμα ακριβότερη. Στο Audi κάθε φορά που βυθίζεις το γκάζι βγαίνοντας από μια πολύ σφιχτή στροφή αισθάνεσαι τον εμπρός εσωτερικό τροχό να παίζει με τα όρια της πρόσφυσής του προτού το κεντρικό διαφορικό διοχετεύσει ροπή προς τον πίσω άξονα. Θεωρητικά το RS Q3 μπορεί να στείλει έως και το 85% των 48,9 kgm ροπής στους πίσω τροχούς, με την τετρακίνηση να λαμβάνει υπόψη ακόμα και τη γωνία του τιμονιού προκειμένου να εξουδετερώσει την υποστροφή. Η συνολική αίσθηση, ωστόσο, δεν παύει να είναι πιο κοντά σε αυτή ενός προσθιοκίνητου αυτοκινήτου. Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν θέλουμε να υπονοήσουμε πως ένα προσθιοκίνητο δεν μπορεί να είναι απολαυστικό. Λατρεύουμε τα καλοστημένα προσθιοκίνητα, όμως το RS Q3 δίνει την αίσθηση ενός ψηλωμένου hot-hatch τη στιγμή που η Macan καταφέρνει να μοιάζει με ένα ταλαντούχο GT με τρακτερωτά παπούτσια.

Εχοντας διαπιστώσει την ταχύτητα που μπορεί να καταθέσει το RS Q3 είναι μάλλον η σωστή στιγμή να μιλήσουμε και για το εσωτερικό του. Η χαμηλή κεντρική κονσόλα βοηθά στη δημιουργία μιας αίσθησης ευρυχωρίας, ενώ η κεντρική οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων έχει όμορφα γραφικά και είναι γρήγορη αν και αρκετές φορές μάς έλειψε η δυνατότητα χειρισμού και μέσω ενός φυσικού χειριστηρίου. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν κλασικοί περιστροφικοί διακόπτες για τη ρύθμιση του κλιματισμού. Ισως δείχνουν κάπως παλιομοδίτικοι μέσα στην ευρύτερη εικόνα, αλλά η ουσία είναι ότι αποδεικνύονται ιδιαίτερα χρηστικοί. Οσο για τις πίσω θέσεις, ο αέρας για τα πόδια είναι ικανοποιητικός, όμως αυτός πάνω από τα κεφάλια είναι μάλλον οριακός. Από την άλλη πλευρά, οι σχετικά συμπαγείς διαστάσεις βοηθούν στην κίνηση μέσα στην πόλη, κάτι που δεν μπορούμε να πούμε για τον κύκλο στροφής που θα θέλαμε να είναι μικρότερος. Πάντως, η εκλεπτυσμένη ποιότητα του Q3 έχει δέσει πολύ αρμονικά με το στοιχείο δυναμικότητας του σκουρόχρωμου διάκοσμου που συνοδεύει τη μεταμόρφωση σε RS.

Ισως λοιπόν το RS Q3 να είναι μια αντικειμενικά ακριβή επιλογή, για κάτι που εντέλει σου μεταφέρει την αίσθηση ενός ταχύτατου hot hatch με λίγα παραπάνω εκατοστά απόστασης από την άσφαλτο. Εντούτοις, δεν μπορούμε να κρύψουμε ότι πρόκειται για κάτι άκρως γοητευτικό. Κυρίως λόγω του μανιασμένου 5κύλινδρου κινητήρα που είναι κρυμμένος πίσω από αυτό το απειλητικό βλέμμα. Δίνει στο RS Q3 πραγματικό χαρακτήρα που το διαφοροποιεί από κάθε άλλον ανταγωνιστή και φυσικά του χαρίζει ένα ακαταμάχητο ακουστικό αποτύπωμα αλλά και τόση ταχύτητα που αρκεί για να ξεχάσεις την πιο οδηγοκεντρική Macan. Απολαύστε το όσο μπορείτε ακόμα γιατί, όπως και η ρομαντική εποχή του WRC, δεν θα κρατήσει για πάντα.

 

Ζωώδης δύναμη
Αγγίζοντας τους 400 PS ο 5κύλινδρος 2.5 TFSI έχει διπλάσια δύναμη από τον 10βάλβιδο πρόγονό του που κινούσε το θρυλικό Quattro. Και με βάση τα ακούσματα σε αυτή την επαφή μας με το RS Q3 έχει και διπλάσια ηχητική ένταση, παρά το γεγονός ότι είναι εφοδιασμένος με νέο φίλτρο μικροσωματιδίων, πράγμα που σημαίνει ότι είναι περισσότερο φιμωμένος σε σχέση με την αρχική του εκδοχή που είδαμε πριν από κάποια χρόνια στο ΤΤ. Συνοδεύεται αποκλειστικά από κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το οποίο είναι εξαιρετικά γρήγορο στις αλλαγές, αν και κάποιες φορές δεν ακολουθεί τον ρυθμό σε οριακά κατεβάσματα.

Sportback ή συμβατικό;
Η επιλογή έχει να κάνει περισσότερο με προσωπικά κριτήρια και ανάγκες παρά με οικονομικούς παράγοντες ή οδηγική ουσία. Σαφώς και ψηφίζουμε υπέρ του Sportback για την υπέροχη σιλουέτα, η οποία δεν επηρεάζει τον χώρο αποσκευών, αλλά θα απαιτήσει κάποιους συμβιβασμούς στον διαθέσιμο χώρο για τα κεφάλια των πίσω.

 

TECH
Audi RS Q3
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2.480 cc, i5, TURBO, 400 PS @ 5.850-7.000 rpm, 48,9 kgm @ 1.950-5.850 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ, 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 4,5”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 (Προαιρετικά 280) km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,8 lt/100 km
CO2: 202 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.507/1.851/1.557 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.681 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 530 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.700 kg
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ €99.950

 

Δημοφιλή στο Protothema.gr