Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων ΠΑΜΕ Formula 1; | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Mini Cooper D Countryman ALL4 vs Volvo XC40 D4 AWD

  • newsautoteam

Τα αουτσάιντερ της premium κατηγορίας των SUV θέλουν να αποτινάξουν από πάνω τους αυτόν ακριβώς τον χαρακτηρισμό. Προτού το κάνουν, όμως, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν και κάποιες διαφορές μεταξύ τους…
Του Ντίνου Παπαγιαννόπουλου,
Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης

(Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 11 της Eλληνικής έκδοσης του Car Magazine-*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Τα SUV είναι κάτι σαν αυτοεκπληρούμενη προφητεία από τη στιγμή που έγιναν η κυρίαρχη τάση, για λόγους που έχουν και αντίλογο, αλλά δεν υπάρχει νόημα να τον διατυπώσεις. Κι αυτό διότι είναι εδώ όχι μόνο για να μείνουν, αλλά και για να κερδίζουν ολοένα περισσότερο ζωτικό χώρο από τις υπόλοιπες κατηγορίες. Προσωπικά κάποια τα βρίσκω αδιάφορα. Υπάρχουν και ορισμένα, όμως, που με ιντριγκάρουν.

Όπως αυτά τα δύο που έχω μπροστά μου αυτή τη στιγμή. Από δύο εταιρείες που κατακτούν με αξιώσεις περίοπτη θέση στην πιο προσοδοφόρα κατηγορία: αυτή των premium αυτοκινήτων. Από τη μία πλευρά, λοιπόν, το XC40. Κατά τη γνώμη μου το πιο ενδιαφέρον σχεδιαστικά Volvo των τελευταίων ετών. Παρόλο που εμφανισιακά είναι ορατές οι καταβολές του από τα μεγαλύτερα XC60 και XC90, δεν αποτελεί μια μικρογραφία τους. Η σκαμμένη προς τα μέσα μάσκα, τα φουσκωμένα φτερά, η πλευστή πίσω κολόνα και οι συμπαγείς διαστάσεις συνθέτουν μια δυναμική και καθαρή εικόνα που σε πείθει ότι πρόκειται για ακριβό προϊόν.

Στο ίδιο πνεύμα κινούνται και οι δυνατότητες εξατομίκευσης, οι διχρωμίες, οι ασυνήθιστες χρωματικές επιλογές, που μάλλον αντιφάσκουν με το σουηδικό πνεύμα της σχεδιαστικής λιτότητας, αλλά τελικά δένουν αρμονικά με το σύνολο.Δίπλα του, το μεγαλύτερο σε διαστάσεις Mini που έχει κατασκευαστεί ποτέ, το Countryman.Το οποίο έχει μεγαλώσει σημαντικά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, αλλά φαίνεται σαφώς μικρότερο από το Volvo. Και είναι. Το XC40 υπερτερεί κατά 12,6 πόντους σε μήκος, 4,1 σε πλάτος και 9,5 σε ύψος. Αυτό το τελευταίο είναι που σου φαίνεται περισσότερο.

Και επειδή η σχεδίαση του Mini, θέλοντας να μείνει πιστή στο αρχέτυπο, οφείλει να μην ξεχειλώσει πολύ (ειδικά σε ύψος) και διότι η απόσταση του Volvo από το έδαφος είναι 21,1 πόντοι ενώ του Countryman μόλις 16,5. Αναλογικά μικρότερη είναι η διαφορά στο μήκος του μεταξονίου (πάντα υπέρ του XC40) που φτάνει στα 3,2 cm, ενώ πρακτική ισοπαλία υπάρχει στον χώρο αποσκευών. Εμφανισιακά το Countryman είτε σου αρέσει πολύ είτε καθόλου. Προσωπικά το βρίσκω μάλλον υπερβολικό, αλλά, είπαμε, οφείλει να ακολουθεί την εταιρική εικόνα, η οποία με τη σειρά της οφείλει -σε έναν βαθμό- να ακολουθεί μια ρετρό αισθητική.

Σε αυτό, άλλωστε, βασίστηκε σε μεγάλο ποσοστό η επιτυχία της αναγέννησης της μάρκας. Το ίδιο ισχύει και για τη σχεδίαση του εσωτερικού του. Για την οποία έχω ακόμα μεγαλύτερες ενστάσεις που αφορούν και τη φορτωμένη οπτικά εικόνα και το εργονομικό άγχος που προκαλεί. Αντιθέτως, δεν έχω παράπονο από τους διαθέσιμους χώρους. Τέσσερις ενήλικες θα καθίσουν σχετικά άνετα και μια τετραμελής οικογένεια ακόμα καλύτερα. Για πέμπτο δεν το συνιστώ (ούτε και στο Volvo όμως), ειδικά αν πρέπει να κάνει μεγάλο ταξίδι. Θα στριμώξει εαυτόν και αλλήλους. Ο χώρος αποσκευών με τα 450 lt χωρητικότητας κρίνεται επαρκής, οι χώροι για μικροπράγματα περισσότεροι από το αναμενόμενο και η συνολική ποιότητα κατασκευής και συναρμολόγησης κορυφαία. Καλύτερη από αυτή του XC40, αντικειμενικά μιλώντας.

Το εσωτερικό του οποίου, όμως, είναι συνολικά σαφώς πιο ξεκούραστο, χαλαρωτικό και ευρύχωρο. Οι γραμμές του ταμπλό είναι λιτές και η εργονομία του σαφώς πιο απλοποιημένη, με την κεντρική οθόνη να λειτουργεί σε λογική τάμπλετ που την εμπεδώνεις σε χρόνο ρεκόρ. Πρέπει επίσης να σημειώσω ότι είναι το μόνο αυτοκίνητο στην κατηγορία με δύο ψηφιακές οθόνες TFT στον στάνταρ εξοπλισμό. Η δεύτερη (εκτός της κεντρικής δηλαδή) αναλαμβάνει τον ρόλο του κλασικού πίνακα οργάνων, με αρκετές δυνατότητες παραμετροποίησης και αλλαγή στυλ, οι οποίες, βέβαια, περισσότερο για εντυπωσιασμό υπάρχουν και λιγότερο για την εξυπηρέτηση κάποιας ουσιαστικής ανάγκης.

Από την κεντρική οθόνη ελέγχεις τον κλιματισμό, τα συστήματα συνδεσιμότητας και ήχου, καθώς και αυτά της υποβοήθησης της οδήγησης. Στην έκδοση R-Design που είχαμε στη διάθεσή μας υπήρχε και η σουίτα Volvo On Call η οποία, πέρα από τις κλήσεις έκτακτης ανάγκης, οδικής βοήθειας και αυτόματης κλήσης σε περίπτωση σύγκρουσης μπορεί να ρυθμίσει από απόσταση τον κλιματισμό ή να δεχτεί στο navigation τη διαδρομή που έχεις προγραμματίσει από πριν στο κινητό σου.

Η προσλαμβανόμενη ποιότητα είναι και εδώ υψηλού επιπέδου, αλλά η εικόνα των πλαστικών στο κάτω μέρος του ταμπλό γέρνουν την πλάστιγγα σε αυτόν τον τομέα υπέρ του MINI. Το ίδιο και η εικόνα της μοκέτας από ανακυκλωμένα υλικά που ντύνει τις πόρτες. Ο συμβολισμός είναι μεν ισχυρός και προς τιμήν της Volvo, αντικειμενικά, όμως, δεν συνάδει με την premium εικόνα. Οχι ότι το Countryman πάει πίσω σε εξοπλισμό. Το «δικό μας» είχε σχεδόν τα πάντα, από ενεργό cruise control μέχρι πλοήγηση και head-up display, αλλά πολλά από αυτά τα στοιχεία εξοπλισμού χρεώνονται ως εξτρά από μια σχεδόν ατελείωτη λίστα επιπλέον εξοπλισμού, η οποία εύκολα μπορεί να εκτινάξει την αρχική τιμή διάθεσης. Να σημειώσουμε ότι το αυτοκίνητο δοκιμής κόστιζε αρκετά πάνω από τις 50.000 ευρώ.

Μπορεί το νέο Countryman να έχει χάσει εκείνη την κοφτερή αίσθηση του προηγούμενου, αλλά παραμένει το πιο οδηγοκεντρικό στην κατηγορία του.

Το σίγουρο είναι ότι το XC40 μπορεί να πάει μακρύτερα από όσο είναι διατεθειμένος (ή ικανός) να το πάει ο οδηγός του.

Το Volvo υπερτερεί ξεκάθαρα στο θέμα διαχείρισης των χώρων, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αποσκευές τους ή τα μικροπράγματα που μπορεί να κουβαλούν. Οι πίσω επιβάτες έχουν περισσότερο χώρο και καλύτερη ορατότητα και ο χώρος αποσκευών είναι λίγο μεγαλύτερος (460 lt), πιο εύκολα προσβάσιμος, χωρισμένος σε δύο επίπεδα Η πιο εμφανής διαφορά για τον οδηγό είναι η θέση στην οποία κάθεται. Ειδικά αν έχεις καθίσει πρώτα στο Volvo, η θέση του Miniσού φαίνεται σχεδόν αγωνιστική, μια που είναι πιο χαμηλή και χωστή. Αλλά αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά του Countryman σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο SUV. Στο XC40 θα καθίσεις εποπτικά, με τη θέση αυτή καθαυτή να είναι καλή, με μεγάλο εύρος ρυθμίσεων. Δεν θα σε εμπνεύσει για κάτι παραπάνω, αλλά μάλλον δεν ήταν αυτός ο στόχος των Σουηδών.Θα περίμενε κανείς (και εγώ) ότι το Countryman οδηγικά θα έπαιρνε αμέσως κεφάλι.

Σε κάποια σημεία όντως το κάνει, αλλά δεν είμαι βέβαιος ότι αυτό αρκεί. Θα δείτε πιο κάτω τι εννοώ. Προς το παρόν ας επικεντρωθούμε στα μηχανικά σύνολα. Ο δίλιτρος ντίζελ κινητήρας της Volvo, με τον κωδικό D4, αποδίδει 190 PS στις 4.000 rpm και 40,8 kgm ροπή. Ο αντίστοιχος, επίσης δίλιτρος ντίζελ του Mini σε αυτή την έκδοση αποδίδει 150 PS και 33,6 kgm στις 1.750 rpm, δηλαδή 40 PS λιγότερους από του Volvo. Να σημειώσουμε εδώ ότι υπάρχει και η έκδοση SD με την ίδια ιπποδύναμη, η οποία ωστόσο δεν ήταν διαθέσιμη από την ελληνική αντιπροσωπεία. Προς στιγμήν διστάσαμε, αλλά τα 300 περισσότερα κιλά που ζυγίζει το Volvo μας έπεισαν ότι η σύγκριση στέκει, κάτι που επιβεβαίωσα και στον δρόμο, όπου το Mini δείχνει παντού τουλάχιστον εξίσου σβέλτο. Εντούτοις αυτό το περίμενα. Μπορεί το νέο Countryman να έχει χάσει εκείνη την κοφτερή αίσθηση του προηγούμενου, αλλά παραμένει το πιο οδηγοκεντρικό στην κατηγορία του. Σε σχέση με το προηγούμενο έχει με διαφορά πιο μελετημένη απόσβεση.

Δεν θέλω να σας μπερδέψω: οι ρυθμίσεις εξακολουθούν να είναι σφιχτές και ο σπορ προσανατολισμός ξεκάθαρος. Παρόλη τη σεβαστή απόσταση από το έδαφος δεν γέρνει πολύ, είναι ακριβές στο πάτημά του και το μπροστινό του ανταποκρίνεται μακράν πιο γρήγορα στις εντολές του οδηγού από αυτό του XC40. Η τετρακίνηση με τον πολύδισκο συμπλέκτη λειτουργεί χωρίς υστέρηση και αυξάνει καταφανώς το όριο πρόσφυσης, ειδικά στο ολισθηρό οδόστρωμα. Από την άλλη, η ποιότητα κύλισης είναι μέτρια και το συνολικό επίπεδο θορύβου από κινητήρα, αεροδυναμική αντίσταση και ανάρτηση σαφώς μεγαλύτερο από του Volvo. Το οποίο στο ταξίδι αγγίζει τον χαρακτηρισμό του απολαυστικού. Η ανάρτησή του είναι μεν σφιχτή, αλλά αρκούντως απορροφητική. Ελέγχει σωστά το βάρος του αυτοκινήτου, αποσβαίνει με ήπιο τρόπο σχεδόν κάθε είδους ανωμαλία, ακόμα και σε χαμηλή ταχύτητα και γενικά διατηρεί ένα πολιτισμένο προφίλ. Η αδυναμία του εντοπίζεται όταν αποφασίσεις να το «στραμπουλίξεις».

Ενώ το Mini το πετάς από στροφή σε στροφή με κοφτές τιμονιές και αυτό ανταποκρίνεται με χαρακτηριστική -για το είδος του- ευκολία και σε αφήνει να το τοποθετήσεις, το XC40 διαμαρτύρεται εντόνως:«μπρουμουτιάζει» στους εμπρός τροχούς, υποστρέφει έντονα, μέχρι να ενεργοποιηθεί εξίσου έντονα το ESP για να σου υπενθυμίσει αυτό που θα έπρεπε να ξέρεις από την αρχή: το XC40 δεν έχει φτιαχτεί για αυτού του είδους την οδήγηση. Εντούτοις, αν ξαναπιάσεις από την αρχή το νήμα, επιλέξεις το σπορ οδηγικό προφίλ και αλλάξεις τακτική, τα πράγματα βελτιώνονται θεαματικά. Το υπερβολικά ελαφρύ τιμόνι αποκτά πιο σωστό βάρος, το 8άρι κιβώτιο αλλάζει σαφώς πιο γρήγορα και στακάτα και σε βοηθάνε να οδηγήσεις με γραμμές, πιο ρευστά, με λιγότερες και πιο ήπιες εντολές. Τότε θα διαπιστώσεις ότι διατηρεί πεισματικά την τροχιά του και στρίβει με σιγουριά, βοηθούμενο και από τη γρήγορη απόκριση της τετρακίνησης.

Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ανταγωνιστεί το MINI σε επίπεδο αμεσότητας εκτέλεσης των εντολών και οδηγικής ευχαρίστησης. Με το δεύτερο τα πάντα γίνονται σε πιο γρήγορο χρόνο: οι αλλαγές από το επίσης 8άρι, το turn-in, οι αλλαγές κατεύθυνσης. Αλλά το Volvo βρίσκεται σε άλλο επίπεδο στην ευκολία της καθημερινής χρήσης, ενώ το ταξίδι μαζί του στον αυτοκινητόδρομο θυμίζει μεγαλύτερα και πιο ακριβά SUV.Εκεί, όμως, που πραγματικά σε εκπλήσσει το νέο XC40 είναι όταν συνειδητοποιήσεις ότι, διάολε, έχει 21,1 πόντους απόστασης από το έδαφος και τετρακίνηση (με ειδικό, μάλιστα, off road πρόγραμμα οδήγησης), άρα μπορεί να κάνει το κάτι παραπάνω εκτός δρόμου. Και πράγματι μπορεί.

Η ανάρτηση εξακολουθεί να φιλτράρει σωστά ακόμα και δύσκολα τερέν, η τετρακίνηση επαρκεί στις περισσότερες περιπτώσεις και μόνο τα ασφάλτινα λάστιχα ορίζουν το πλαίσιο των δυνατοτήτων. Το σίγουρο είναι ότι το XC40 μπορεί να πάει μακρύτερα από όσο είναι διατεθειμένος (ή ικανός) να το πάει ο οδηγός του. Το MINIμοιραία υστερεί σε αυτό τον τομέα. Το χαμηλότερο ύψος και οι σχετικά μεγάλοι πρόβολοι δεν αφήνουν μεγάλες προσδοκίες. Άλλωστε εξ αρχής δεν ήταν αυτός ο στόχος του Countryman.Απ’ όλα τα παραπάνω το συμπέρασμα που συνάγεται είναι μάλλον αβίαστο:το Volvo XC40 είναι ένα αυτοκίνητο πιο πολύπλευρο και χρηστικό. Υστερεί στα δυναμικά οδικά χαρακτηριστικά έναντι του Countryman, αλλά συνολικά είναι πιο ολοκληρωμένο. Δεν στέκομαι στο υποκειμενικό ζήτημα της εμφάνισης, αλλά στα πολύ πιο μετρήσιμα των χώρων, της ευκολίας χρήσης και της άνεσης.

Στην έκδοση D4, με τους 190 PS, το XC40 είναι σημαντικά πιο ακριβό από το MINI, ωστόσο, όπως αναφέραμε πιο πάνω, ο βασικός εξοπλισμός του σουηδικού μοντέλου είναι πληρέστερος, τόσο που για να τον ισοφαρίσει το MINI πρέπει να κλείσει σημαντικό μέρος της ψαλίδας. Αντικειμενικά και τα δύο αυτοκίνητα με τους δίλιτρους ντίζελ κινητήρες είναι ακριβά. Αλλά αν το δούμε σε σύγκριση με τα αντίστοιχα του γερμανικού ανταγωνισμού, τότε και τα δύο κοστίζουν λιγότερο, χωρίς να υστερούν αντικειμενικά σε τίποτα.

Με το Mini τα πάντα γίνονται σε πιο γρήγορο χρόνο: οι αλλαγές από το επίσης 8άρι κιβώτιο, το turn-in, οι αλλαγές κατεύθυνσης. Αλλά το Volvo βρίσκεται σε άλλο επίπεδο στην ευκολία της καθημερινής χρήσης.

KEY TECH:

Off road fun
Στη Mini παίρνουν στα σοβαρά τη διασκεδαστική πλευρά της οδήγησης ακόμα και εκτός δρόμου. Γι’ αυτό δημιούργησαn τη λειτουργία Mini Country Timer. Σε συνδυασμό με το πακέτο συνδεσιμότητας Wired και το σύστημα πλοήγησης Mini Professional, το σύστημα mini Country Timer καταγράφει όλη την εκτός δρόμου οδήγηση, για παράδειγμα σε επιφάνειες με λάσπη ή χιόνι, ανωφέρειες ή κατηφόρες. Μόλις το Countryman πατήσει σε εκτός ασφάλτου επιφάνεια το είδος και ο βαθμός δυσκολίας εκτιμώνται και προβάλλονται με γραφήματα στην κεντρική. Έτσι ο οδηγός μπορεί να δει για πόση ώρα οδήγησε εκτός δρόμου, καθώς και το μέγεθος των δυσκολιών που αντιμετώπισε.

Safety first
Οι Σουηδοί δεν τσιγκουνεύτηκαν με το XC40, το οποίο βρίθει από ηλεκτρονικά βοηθήματα αποφυγής ατυχημάτων. Η ομπρέλα City Safetyπεριλαμβάνει το Pilot Assist, το οποίο ουσιαστικά πρόκειται για ένα σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης, δεδομένου ότι διατηρεί το αυτοκίνητο στη λωρίδα του, ακολουθεί το προπορευόμενο όχημα στην απόσταση που ορίζει ο οδηγός, επιταχύνει ανάλογα με την κίνηση και την προγραμματισμένη ταχύτητα και φρενάρει μέχρι πλήρους ακινητοποίησης. Μπορεί ακόμα να διακρίνει εμπόδια και φρενάρει αυτόματααν δεν το κάνει ο οδηγός. Στον βασικό εξοπλισμό υπάρχει επίσης τοRear Collision Warningπου ανιχνεύει πιθανό κίνδυνο από πίσω και προετοιμάζει το αυτοκίνητο στην περίπτωση που διαγνώσει ότι το χτύπημα είναι αναπόφευκτο.

Αντικειμενικά και τα δύο αυτοκίνητα με τους δίλιτρους ντίζελ κινητήρες είναι ακριβά. Αλλά αν το δούμε σε σύγκριση με τα αντίστοιχα του γερμανικού ανταγωνισμού, τότε και τα δύο κοστίζουν λιγότερο, χωρίς να υστερούν αντικειμενικά σε τίποτα.

SPECS:

MINI COOPER D COUNTRYMAN ALL4

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.995 cc , i4, T URBO/DIESEL
150 PS @ 4.000 r pm, 33.6 kgm @ 1.750 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 Σχέσεων
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους 4 τροχούς
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟΑΝΑΡΤΗΣΗ: Γόνατα MACPHERSON (E ) Πολλαπλών συνδέσμων (Π)
0-100 KM/h: 8,7”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 208 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,6 lt/100 km, CO2: 126 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.299/1.822/1.557 mm
ΒΑΡΟΣ: 1.505 kg
ΤΙΜΗ: Από 41.371 €

VOLVO XC40 D4 AWD

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.969 c c , i4, TURBO/DIESEL
190 PS @ 4.000 rpm, 40.8 kgm @ 1.750 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 Σχέσεων
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους 4 τροχούς
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟΑΝΑΡΤΗΣΗ: Γόνατα MACPHERSON (E ) Πολλαπλών συνδέσμων (Π)
0-100 KM/h: 7,9”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 9,5 lt/100 km, CO2: 131 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.425/1.863/1.652 mm
ΒΑΡΟΣ: 1.803 kg
ΤΙΜΗ: Από 49.511 €

Δημοφιλή στο Protothema.gr