Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε πρώτοι το Fiat 500L CNG!

Ελλάδα 8:54
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οδηγούμε πρώτοι το Fiat 500L CNG!

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε πρώτοι το Fiat 500L CNG!

ΔΟΚΙΜΕΣ

Κάνουμε 2.000 χλμ. στην Ιταλία με το Fiat 500L CNG, με το δικύλινδρο Twin Air κινητήρα των 0,9 λίτρων και φυσικό αέριο. Συνολικό κόστος; Κάτω από 100 ευρώ! Είναι δυνατόν; Πολυμορφικό με κατανάλωση σκούτερ;

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Μπορεί η Fiat να υστερεί δραματικά στις τεχνολογίες των υβριδικών και των plug in ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ωστόσο πρωτοπορεί στον τομέα των εναλλακτικών καυσίμων όπως το υγραέριο (gpl) και το φυσικό αέριο, διαθέτοντας ολόκληρη γκάμα μοντέλων.

Το φυσικό αέριο, γνωστό ως Metano στην Ιταλία και ως cng γενικότερα (Compressed Natural Gas) είναι σε μεγάλη άνθιση στην Ευρώπη χάρη στην οικονομία που συνεπάγεται. Στην Ιταλία μόνο έχουν πωληθεί πάνω από 600.000 cng τα τελευταία 15 χρόνια.

Advertisement
Advertisement

Στην Ιταλία τα μοντέλα cng είναι η τάση της εποχής – 5,1%  των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2013, 25% περισσότερα από το 2012. Αυτό οφείλεται στις τιμές βενζίνης και πετρελαίου, στην οικονομική κρίση αλλά και χάρη σε ένα δίκτυο με 1300 πρατήρια Metano σε όλη τη χώρα. Στην Ελλάδα μόλις τώρα φτιάχνονται από την ΕΚΟ τα πρώτα πρατήρια Fysikon, οπότε οι εκδόσεις φυσικού αερίου είναι πιο επίκαιρες από ποτέ.

H Fiat διαθέτει πέντε μοντέλα cng σήμερα: Panda, Punto, 500L (και το επταθέσιο Living), Qubo και Doblo’. Επιλέξαμε να οδηγήσουμε το 500L γιατί απλά είναι η πιο οικογενειακή πρόταση απ’ όλες.

Εμφάνιση & σαλόνι

Advertisement

Ποια κατηγορία: Τι ακριβώς είναι το 500L; Ένα 500ράκι με αναβολικά ή ένα τεράστιο Panda; Ένα ιταλικό Mini μήπως; Ένα μίνι πολυμορφικό; Σίγουρα είναι αρκετά από τα παραπάνω και γι’ αυτό ίσως έχει πρόβλημα ταυτότητας στην αγορά. Στην γκάμα Fiat το 500L είναι ο “δύο σε ένα” αντικαταστάτης των Multipla και Idea.

Το 500L έχει δύο μικρά προβλήματα. Το πρώτο έχει να κάνει με το όνομά του – μέγα λάθος του μάρκετινγκ. 500L – δηλαδή 500 Large, άρα μεγάλο πεντακοσαράκι. Καμία σχέση. Αντιγράφοντας τη Mini οι Ιταλοί ξέφυγαν εντελώς στην προσπάθειά τους να εκμεταλλευτούν την αύρα του 500. Αν πεις στην Ιταλία “οδηγώ Cinquecento Elle”, οι περισσότεροι άλλο θα πιστέψουν ότι εννοείς. Το 500L θα μπορούσε να έχει εντελώς δικό του όνομα ή θα μπορούσε να είναι ένα Panda L ή ένα Grande Panda. Απλά.

Advertisement

Το δεύτερο προβληματάκι είναι η αισθητική του αυτοκινήτου. Είναι υποκειμενικό θέμα αυτό, όμως μπορείς να πεις ότι το 500L είναι όμορφο σαν σχήμα; Ή ότι θα το αγόραζες μόνο γι’ αυτό όπως ένα από τα φουσκωμένα Mini; Αμφιβάλλω. Το περίεργο είναι ότι όπου και να το κοιτάξεις, στη λεπτομέρεια είναι πολύ προσεγμένο: πανέμορφα φωτιστικά σώματα, συμπαθητική μούρη, μυώδη φτερά, κρυφές κολόνες οροφής και τα αδιάλλειπτα τζάμια, μαύρα φιλέτα στους προφυλακτήρες… Κι όμως, το σύνολο αδικείται λόγω του μεγάλου όγκου του, πιστεύω. Χρειάζεται τροχούς 20” για να δείξει όμορφο…

Το σαλόνι:  Η ευρυχωρία και η φωτεινότητα του σαλονιού προδιαθέτει για ταξίδι. Η θέση οδήγησης είναι ψηλά, το κάθισμα σκληρό αλλά ευχάριστο και το τιμόνι ρυθμίζεται σε ύψος και βάθος.

Αντίθετα με τη σχολή των παλιών ιταλικών με το κεκλιμένο τιμόνι, το 500L είναι φτιαγμένο για τον ακριβώς αντίθετο σωματότυπο από το λεγόμενο homo italicus του ‘80. Εδώ δεν χρειάζεται να έχεις τόσο μακριά χέρια όσο πόδια. Η ορατότητα είναι καλή τριγύρω με εξαίρεση τα σημεία πίσω από τις μπροστινές κολόνες οροφής, οι οποίες είναι διπλές και πολύ μπροστά.

Advertisement

Το εσωτερικό ύψος είναι τόσο μεγάλο που σου επιτρέπει να οδηγείς με ημίψηλο καπέλο. Κάτι που δεν έχει νόημα, όπως νόημα δεν έχει – κατά προσωπική πάντα εκτίμηση – η όγκος του 500L. Θα μπορούσε κάλλιστα να είναι 10 εκατ. χαμηλότερη η οροφή και πάλι να μεταφέρει μία πεντάδα καλαθοσφαιριστών. Σημειωτέον, το πίσω κάθισμα είναι συρόμενο.

Το ταμπλό είναι ιδιαίτερα πρακτικό, με δύο ντουλαπάκια και μία ανοιχτή θήκη μπροστά από το συνοδηγό, ποτηροθήκες, κεντρική θήκη για το κινητό (όχι τόσο βαθιά για μεγάλα smartphones) και την οθόνη αφής 5,4” σε σωστή θέση με πέντε χρήσεις, ραδιοφώνου, media, GPS, τηλεφώνου και ρυθμίσεων. Στις τελευταίες βρίσκεται και το παιχνίδι οικονομίας eco:Drive, που σου λέει σε πραγματικό χρόνο αν οδηγείς οικονομικά με άριστα το 100. Αδύνατο να ξεπεράσεις το 85 όσο απαλά κι αν οδηγείς…

Η οθόνη αφής είναι ευανάγνωστη αλλά αποκρίνεται με υστέρηση, ειδικά στη λειτουργία του συστήματος πλοήγησης Tom Tom. Είναι εκνευριστικό να πατάς ένα πλήκτρο στην οθόνη και να περιμένεις να εμφανιστεί το μενού. Τα χειριστήρια του κλιματισμού είναι πολύ εύχρηστα παρότι βρίσκονται χαμηλά.

Όσο για την πλαστική μετώπη στο ταμπλό στο χρώμα του αμαξώματος, σπάει όμορφα τη μονοτονία. Η ποιότητα των πλαστικών, της επένδυσης του τιμονιού και του υδρόφιλου υφάσματος στα καθίσματα είναι αρκετά καλή.

Τα όργανα είναι πολύ στιλάτα στην όψη αλλά δυσανάγνωστα, μέρα – νύχτα. Οι δύο κεντρικοί δείκτες θερμοκρασίας και στάθμης καυσίμου δεν διακρίνονται όταν η βελόνα είναι στο τέρμα (πχ. γεμάτο ή άδειο ρεζερβουάρ). Αντίστοιχα το ταχύμετρο και το στροφόμετρο είναι δυσανάγνωστα μια και ο κόκκινος δείκτης χάνεται στο μαύρο φόντο και φαίνονται μόνο τα άκρα του πάνω από το γαλάζιο backlight φόντο. Γιατί; [nggallery id=3187]

Στο δρόμο

Το πρώτο χιλιόμετρο: πώς μπορείς να καταλάβεις ότι οδηγείς την έκδοση cng από τη στιγμή που δεν αναγράφεται τίποτα στο αμάξωμα; Πρέπει να ανοίξεις το καπάκι καυσίμου. Πάνω από το στόμιο βενζίνης υπάρχει η μονόδρομη υποδοχή ασφαλείας για το φυσικό αέριο.

Εσωτερικά, ο χώρος αποσκευών είναι λίγο πιο ρηχός. Η μία από τις δύο φιάλες cng είναι κρυμμένη από κάτω και περιορίζει το χώρο κατά 80 μόνο λίτρα. Η δεύτερη φιάλη είναι τοποθετημένη στη τούνελ του υποτιθέμενου άξονα μετάδοσης μπροστά από το πίσω κάθισμα.

Ο κινητήρας λειτουργεί κατά βάση με φυσικό αέριο και μόνο όταν το καύσιμο τελειώσει, μπαίνει σε λειτουργία βενζίνης. Στο ταμπλό υπάρχει ένα πλήκτρο για να επιλέξεις τη βενζίνη ως καύσιμο. Στα όργανα υπάρχουν δύο δείκτες στάθμης καυσίμου, ο αναλογικός επάνω για τη βενζίνη και ο ψηφιακός από κάτω για το cng που έχει και τη δική του λυχνία ρεζέρβας.

Όταν βάζεις μπροστά τον κινητήρα, λειτουργεί για μερικά δευτερόλεπτα με βενζίνη (ανάβει και σχετικό λαμπάκι) και μετά γυρίζει αυτόματα στο cng. Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, μπορεί να κάνεις 1 χιλιόμετρο με βενζίνη το πολύ.

Η πρώτη εντύπωση από τον δικύλινδρο turbo έχει να κάνει με την τραχιά λειτουργία του η οποία είναι σημαντικά πιο ηχομονωμένη σε σχέση με το Panda. Η δεύτερη εντύπωση έχει να κάνει με την έλλειψη turbo lag και την ευστροφία του, που οφείλεται και στις πολύ κοντές σχέσεις του κιβωτίου. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ νομίζεις ότι κινείσαι με 2.500 στροφές, το στροφόμετρο είναι στις 4.000.

Στην πόλη: παρά το μεγάλο μέγεθος και βάρος, το 500L λατρεύει την πόλη ως γνήσιο Fiat. Ο κινητήρας είναι ζωντανός, χωρίς να τουρμπίζει εμφανώς, εύστροφος και με γραμμική απόκριση. Με τόσο κοντές σχέσεις έχεις αρκετή δουλειά με το κιβώτιο αλλά κανένα πρόβλημα μια και είναι ευχάριστο σε αίσθηση. Το σύστημα start-stop δεν υπάρχει στην έκδοση CNG, ούτε η λειτουργία eco της απλής έκδοσης Twinair που κόβει τη ροπή (πίεση στο turbo). Να πούμε ότι ο δικύλινδρος αποδίδει 85 άλογα (με βενζίνη) στο 500L CNG αντί για 105 στην απλή έκδοση, η οποία δεν διατίθεται στην Ελλάδα.

Στην autostrada: η 6η σχέση στο 500L CNG είναι μακριά όσο η 5η στο απλό 500L Twinair για να ισοσκελίσει τη ζωντάνια του κινητήρα με τα 20 περισσότερα άλογα. Αυτό σημαίνει ότι στο όριο των 130 ταξιδεύεις με 4.000 στροφές. Ο θόρυβος από τον κινητήρα δεν ενοχλεί ωστόσο. Αυτό που ενοχλεί είναι η ευπάθεια στον πλευρικό άνεμο, που σε υποχρεώνει να διορθώνεις με το τιμόνι. Ο όγκος δεν κρύβεται.

Σε επαρχιακό δρόμο: οι αναρτήσεις είναι σφιχτές αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το 500L σε προδιαθέτει για σπορ οδήγηση. Το αντίθετο, θα έλεγα. Το τιμόνι μεταφέρει μία απόμακρη αίσθηση από το δρόμο ενώ οι αντιδράσεις στο πάτε-άσε του γκαζιού είναι μηδαμινές. Αν θέλεις που να σου δίνει αίσθηση ασφαλείας, το 500L είναι μια χαρά. Η πίσω ανάρτηση είναι κάπως ξερή, κάτι αναμενόμενο μια και μιλάμε για ημιάκαμπτο άξονα.

Στο πρατήριο: κι ερχόμαστε στο καλύτερο. Ο ανεφοδιασμός σε φυσικό αέριο είναι διαφορετική εμπειρία. Πρώτον, πρέπει να κατέβουν όλοι οι επιβάτες (και το μωρό!) από το αυτοκίνητο, σύμφωνα με τους κανονισμούς ασφαλείας στην Ιταλία. Δεύτερον, τον ανεφοδιασμό αναλαμβάνει πάντα υπάλληλος του πρατηρίου. Ο ανεφοδιασμός είναι αργός. Το 500L χρειάζεται ενάμισι με δύο λεπτά για να ανεφοδιαστεί με 10-13 κιλά.

Πόσο οικονομικό είναι το πολυμορφικό Fiat με φυσικό αέριο; Ας μιλήσουμε με νούμερα: στο πρώτο γέμισμα, μετά από 200 χλμ. από το Μιλάνο με 130 συνεχώς, πήρε 11 κιλά, δηλαδή κατανάλωσε 5,5 κιλά/100 χλμ. Στο δεύτερο γέμισμα επίσης μετά από 200 χλμ., με λίγη προσοχή η κατανάλωση έπεσε στα 5 κιλά/100 χλμ.

Στα επόμενα δύο γεμίσματα είχαμε εξαντλήσει την αυτονομία σε cng. Μία φορά αυτό έγινε στα 285 χιλιόμετρα και γέμισε με 13,2 κιλά (4,6 κιλά/100). Αυτή ήταν και η πιο χαμηλή τιμή κατανάλωσης. Να ξέρετε όμως ότι κατά μέσο όρο το φυσικό αέριο τελειώνει στα 250-260 χλμ. άρα η τιμή των 5 κιλών/100 χλμ. είναι η πιο ρεαλιστική. Να τονίσουμε ότι η χωρητικότητα των δύο δοχείων (84 λίτρα – 14 κιλά θεωρητικά) δεν είναι δεδομένη και μεταβάλλεται ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία – άρα και την πίεση του συμπιεσμένου καυσίμου. Ο πρατηριούχος μας είπε ότι το καλοκαίρι, τα δοχεία γεμίζουν πάντα με λιγότερο cng.

Η αυτονομία του Fiat 500L CNG; Με το ρεζερβουάρ βενζίνης των 50 λίτρων και με μέση κατανάλωση 6 λίτρα/100 χλμ. (δύσκολα πέφτει πιο κάτω) καλύπτεις 800 χιλιόμετρα. Συν 250 που θα έχεις κάνει με cng, μιλάμε για 1050 χιλιόμετρα και με τα δύο καύσιμα. Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα δηλαδή. Βέβαια, με τέτοιες τιμές βενζίνης, ο στόχος είναι να ανεφοδιάζεις κάθε 200 χλμ. με φυσικό αέριο. Η βενζίνη είναι για ώρα ανάγκης…

Συγκριτικά με ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο βενζίνης ή πετρελαίου, το 500L cng είναι σημαντικά πιο οικονομικό ενώ είναι πιο οικονομικό και από αυτοκίνητο που καίει υγραέριο. Με 5 κιλά/100 χλμ. και τιμή καυσίμου 1 ευρώ (από 0,900-0,980 στην Ιταλία), πηγαίνεις από Αθήνα – Θεσσαλονίκη με 25 ευρώ. Όσο δηλαδή κοστίζουν τα διόδια. Το μόνο που μένει είναι να φτιαχτούν περισσότερα πρατήρια στις πόλεις και στην Εθνική.

Συγκριτικά, ένα μικρό βενζινοκίνητο θα χρειαστεί τουλάχιστον 48 ευρώ (6 λίτρα/100 x 5 = 30 λίτρα x 1,6 ευρώ/λίτρο). Ένα πετρελαιοκίνητο χρειάζεται το λιγότερο 32 ευρώ (5 λίτρα/100 x 5 = 25 λίτρα x 1,3 ευρώ/λίτρο) ενώ ένα μοντέρνο υγραεριοκίνητο τουλάχιστον 30 ευρώ (7 λίτρα/100 x 5 = 35 λίτρα x 0,85 ευρώ/λίτρο).

Τιμή – εξοπλισμός: η τιμή του 500L CNG στην Ελλάδα είναι στα 20.100 ευρώ στην ήδη πλούσια έκδοση Pop Star που περιλαμβάνει πέρα από τα αναμενόμενα, cruise control, δερμάτινο τιμόνι και μοχλό ταχυτήτων, ράδιο MP3 με οθόνη αφής, bluetooth & USB, ζάντες αλουμινίου 16” (με ελαστικά 205/55 R16), κλιματισμό και ESP με hill holder (για εκκινήσεις στην ανηφόρα).

Συγκριτικά, η έκδοση cng είναι πιο ακριβή κατά 3.000 ευρώ από την Pop Star έκδοση με τον βενζινοκινητήρα 1.4 (96 PS) ενώ η τιμή της είναι ανάμεσα στις δύο πετρελαιοκίνητες εκδόσεις 1.3 Multijet (19.500 €) και 1.6 Multijet (21.150 €) με 85 και 105 PS αντίστοιχα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 500L CNG

Κινητήρας: 875 cc
Ισχύς:  85 PS/ 5.500 rpm (βενζίνη), 80 PS/ 5.500 rpm (CNG)
Ροπή:  14,8 kgm/2.000 rpm (βενζίνη), 14,0 kgm/2.500 (CNG)
Κιβώτιο: χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση (0-100 km/h):  14,8 sec (βενζίνη), 15,7 sec (CNG)
Τελική ταχύτητα:  167 km/h (βενζίνη), 163 km/h (CNG)
Μικτή κατανάλωση 5,9 lt/100 km (βενζίνη), 3,9 kg/100 km (CNG)
Εκπομπές CO2: 137 gr/km (βενζίνη), 105 gr/km (CNG)
Βάρος:  1.260 kg
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.147/1.714/1.665 mm
Χώρος αποσκευών:  330 – 400 lt
Τιμή: 20.100 € (19.800 € με όφελος απόσυρσης)