Δοκιμή: Tesla Model Y Dual Motor (facelift)
ΔΟΚΙΜΕΣ
Πώς θα μπορούσε η Tesla να βελτιώσει το Model Y; Τι νέα στοιχεία θα επέλεγαν οι άνθρωποι της εταιρείας να του προσδώσουν για να παραμείνει στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων; Τι είναι το πρόγραμμα «Juniper» και πώς μπορεί να βοηθήσει;
Τον Μάρτιο του 2019 η Tesla παρουσίασε επίσημα ένα νέο μοντέλο της, το οποίο ήταν το πέμπτο κατά σειρά που προστέθηκε στην ως τότε γκάμα της. Ήταν το Model Y, το οποίο βασίστηκε στο (τετράθυρο) Model 3 και προσδιορίστηκε ως η SUV εκδοχή αυτού.
WHAT CAR
Παρά το γεγονός, η εμπορική πορεία του Model Y δεν εξαρτήθηκε από αυτή του sedan. Το αγοραστικό κοινό έχοντας ταλαιπωρηθεί από την πανδημία του νέου κορωνοϊού προσπάθησε να «ξαναπάρει πίσω την ελευθερία του» (sic) -εκτός των άλλων- και με έναν συνήθη τρόπο: Καταναλώνοντας.

Στην ευρωπαϊκή αγορά αυτό σήμαινε τη μεταστροφή προς την ηλεκτροκίνηση η οποία την προηγούμενη πενταετία επιβλήθηκε, κυριάρχησε και αποτέλεσε «μονόδρομο» για να μπορέσει η αυτοκινητοβιομηχανία να αποφύγει τα πρόστιμα και να αλλάξει η ατζέντα.
Η Tesla, ο πυρήνας της αλλαγής του βιομηχανικού κλάδου, βρήκε πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθεί και στην Ευρώπη. Σε αυτό το χρονικό διάστημα δημιούργησε το νέο εργοστάσιό της (Gigafactory) στη Γερμανία και είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται σημαντικά και στην ήπειρό μας.

Αυτό ήταν περισσότερο εμφανές στην περίπτωση του Model Y. Η δημοφιλία του ήταν τέτοια ώστε κατετάγη πρώτο σε πωλήσεις στη Γηραιά Ήπειρο το 2023, ξεπερνώντας όλα τα υπόλοιπα. Συγκεκριμένα, ταξινομήθηκαν 251.604 μονάδες. Επιπλέον, την ίδια χρονιά, πουλήθηκαν παγκοσμίως περίπου 1,2 εκατομμύρια μονάδες του, κάνοντάς το αυτό με τις περισσότερες πωλήσεις.
Ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία που ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο βρισκόταν στην κορυφή της σχετικής λίστας, αφήνοντας πίσω του αυτά με θερμικό κινητήρα.

Επίσης, ήταν η πρώτη φορά στην που ένα μη ευρωπαϊκό μοντέλο ξεπέρασε σε ετήσιες πωλήσεις όλα τα αντίστοιχα της Γηραιάς Ηπείρου στο έδαφός της. Αναμφισβήτητα, η φήμη της εταιρείας και η καινοτομία της βρήκαν τον καλύτερο επιτετραμμένο της.
Το σχέδιο «Juniper»
Παρά την επιτυχία, στις αρχές του 2024 τα δεδομένα είχαν αρχίζει να γίνονται ειωθότα για το Model Y και όχι μόνο γι’ αυτό. Οι άνθρωποι της Tesla δεν έδιναν την ίδια σημασία στη σχεδιαστική ανανέωση ή και την αλλαγή των μοντέλων της με τη συχνότητα που το κάνουν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες και με αυτή που την αναμένει το αγοραστικό κοινό.

Κατά συνέπεια, άρχισε να υπάρχει η σχετική κριτική τόσο από τον Τύπο όσο και στα σχόλια των πελατών της εταιρείας. Αυτό τους ανάγκασε -τρόπον τινά- να ξεκινήσουν τη διαδικασία ανανέωσης του Model Y.
Προς τα τέλη της χρονιάς έγινε γνωστό ότι οι δοκιμές εξέλιξης του επανασχεδιασμένου μοντέλου πλησιάζουν προς το τέλος και στις 10 Ιανουαρίου 2025 η Tesla παρουσίασε επίσημα το επανασχεδιασμένο Model Y στην Κίνα. Η διάθεσή του τόσο εκεί όσο και στις άλλες αγορές (μεταξύ των οποίων και η ευρωπαϊκή) άρχισε από τον περασμένο Μάρτιο.

Από την πρώτη στιγμή γίνεται σαφής η αλλαγή στο αμάξωμά του. Με επιρροή και από το αντίστοιχο του πρωτότυπου Cybercab, πλέον είναι πιο κομψό, πιο «τεχνολογικό» και πιο αεροδυναμικό σε σχέση με πριν.
Τα στελέχη της εταιρείας έχουν ορίσει το συγκεκριμένο αισθητικό αποτέλεσμα ως «future deco». Εμπρός, τα βασικά χαρακτηριστικά του είναι τα λεπτά LED φώτα τα οποία μοιάζουν να ενώνονται μεταξύ τους με την ενδιάμεση φωτεινή μπάρα.
Η μάσκα είναι ενιαία με τον προφυλακτήρα, στις άκρες του οποίου έχουν διαμορφωθεί ανοίγματα. Αντίστοιχη αλλαγή έχει γίνει και στο πίσω μέρος όπου τα εκεί φώτα είναι ίδιας διαμόρφωσης -λεπτά και με ενδιάμεση μπάρα.

Μάλιστα, πλέον υπάρχει «κρυφός φωτισμός» στην εγκάρσια εσοχή που είναι διαμορφωμένη στην άκρη της πέμπτης πόρτας του οχήματος ο οποίος είναι πάντα ορατός. Με αυτόν τον τρόπο τονίζεται η ονομασία της εταιρείας και το κάνει να δείχνει πιο premium από πριν, στο συγκεκριμένο τμήμα του.
Από την Tesla έγινε γνωστό ότι οι σχεδιαστικές αλλαγές στο Model Y έγιναν με στόχο να θυμίζει περισσότερο το σχήμα της σταγόνας -συνολικά- και να βελτιωθεί η αεροδυναμική του.

Βάσει όσων ανακοινώθηκαν, τώρα ο αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας μειώθηκε στο 0,22 έναντι του 0,23 πριν (ή βελτίωση κατά 4,3%, συγκριτικά). Η τιμή αυτή είναι πολύ καλή για ένα όχημα με αυτόν το όγκο.
Η βελτίωση της αεροδυναμικής αύξησε και τη μέγιστη τυποποιημένη αυτονομία του. Σύμφωνα με την εταιρεία, στην εκδοχή «Long Range» αυτή φτάνει τα 622 χλμ. αντί των 600 χλμ. πριν (κατά WLTP).

Στο εσωτερικό, οι αλλαγές αφορούν στο γεγονός ότι το επανασχεδιασμένο Model Y απέκτησε το ταμπλό τού επίσης ανανεωμένου Model 3. Έχει διατηρηθεί ο μινιμαλιστικός χαρακτήρας, με την κεντρική έγχρωμη οθόνη αφής των 15,4 ιντσών και τους δύο χαρακτηριστικούς διακόπτες πολλαπλών λειτουργιών στις ακτίνες του τιμονιού.
Το τελευταίο είναι καινούργιο, με πιο παχιά στεφάνη και με μεταβλητό λόγο περιστροφής που κυμαίνεται από 2,0 στροφές (εν κινήσει) έως 2,4 (εν στάσει), αντίστοιχα.

Πλέον, το Model Y έχει κλασικό μοχλοδιακόπτη για την ενεργοποίηση των φλας, όμως αυτή για τους υαλοκαθαριστήρες ή τα φώτα γίνεται μέσω αφής από τους αντίστοιχους διακόπτες στο τιμόνι.
Το ταμπλό του είναι λιτό και έχει εγκάρσιες γραμμές διαμορφωμένες σε όλο το εύρος του. Η κονσόλα διαθέτει θέσεις για την τοποθέτηση δύο smartphones, είναι πιο πρακτικά διαμορφωμένη και με μεγαλύτερους χώρους για μικροαντικείμενα από πριν.
Η ποιότητα των υλικών έχει βελτιωθεί σαφώς και αυτό το διαπιστώνεις από την πρώτη στιγμή. Τόσο στην όψη όσο και στην αφή, είναι καλύτερα από πριν, αναβαθμίζοντας το αποτέλεσμα και τη γενικότερη εικόνα.

Αλλαγές ουσίας αφορούν, επίσης, στα νέα εμπρός καθίσματα τα οποία στηρίζουν καλύτερα το σώμα. Στο πίσω μέρος, έχει τοποθετηθεί έγχρωμη οθόνη αφής 8,0 ιντσών επάνω από τους αεραγωγούς για τους εκεί επιβάτες, μέσω της οποίας αυτοί μπορούν να ρυθμίζουν τη θερμοκρασία και την ένταση του κλιματισμού.
Το πίσω κάθισμα είναι αρκετά μαλακό και τοποθετημένο σχετικά χαμηλά. Το ωφέλιμο μήκος για τα πόδια των εκεί επιβατών είναι καλό, όπως και το ύψος παρότι το αμάξωμα είναι έντονα κεκλιμένο σε εκείνο το τμήμα του. Τώρα, οι δύο πλάτες του ανακλίνονται ηλεκτρικά, δείχνοντας και με αυτόν τον τρόπο την αναβάθμιση του Τesla.

Άλλα στοιχεία που ενισχύουν την αναβάθμισή του είναι η ύπαρξη αντλίας θερμότητας η οποία συμβάλλει στην καλύτερη διαχείριση ενέργειας, ο εσωτερικός φωτισμός LED που περιβάλλει τους επιβάτες και ρυθμίζεται σε πολλά διαφορετικά χρώματα και η πανοραμική οροφή.
Επίκεντρο ενδιαφέροντος
Η επανασχεδίαση του Model Y και η καινούργια μορφή του κεντρίζει το ενδιαφέρον των περαστικών οι οποίοι θέλουν να μάθουν περισσότερα γι’ αυτό. Παρότι δεν πρόκειται για καινούργια γενιά του, οι αλλαγές που έχουν γίνει -τόσο αισθητικά όσο και στον εξοπλισμό του- το κάνουν να διαφέρει από πριν.

Στον δρόμο καταλαβαίνεις ότι οι άνθρωποι της Tesla θέλησαν να το κάνουν πιο άνετο και ευκολοδήγητο σε κάθε περίσταση. Έτσι, με την ευκαιρία της επανασχεδίασης, ρύθμισαν διαφορετικά την ανάρτηση, συγκριτικά.
Θυμίζουμε ότι η τελευταία αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και από διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Η γενική αίσθησή της είναι σχετικά σφιχτή, όμως ως οδηγός καταλαβαίνεις την αποτελεσματικότητά της όταν το όχημα περνά από διαδοχικές κακοτεχνίες του δρόμου.
Σε αυτή την περίπτωση οι ταλαντώσεις απορροφώνται πολύ καλά και με τρόπο που αντιστοιχεί σε ένα μοντέλο που θέλει να είναι premium. Το τιμόνι έχει σχετικά καλό «βάρος» το οποίο ρυθμίζεται σε τρία διαφορετικά επίπεδα (σημ.: «Ελαφρύ», «Στάνταρ» και «Βαρύ»), μέσω της κεντρικής οθόνης. Ωστόσο, ο οδηγός χρειάζεται λίγο χρόνο για να το συνηθίσει.
Η ορατότητα είναι καλή προς τα εμπρός και το πλάι, όχι όμως και προς τα πίσω εξαιτίας του περιορισμένου ανοίγματος εκεί. Ωστόσο, ο οδηγός συνδράμεται από τις οκτώ κάμερες που υπάρχουν περιμετρικά. Μάλιστα, εδώ στο επανασχεδιασμένο Model Y, έχει προστεθεί ακόμα μία, στο εμπρός μέρος.

Ο χώρος αποσκευών είναι μεγάλος και μπορεί να φτάσει ως και τα 2.022 λίτρα όταν διπλωθούν οι πλάτες του πίσω καθίσματος. Εκτός αυτού, υπάρχει και ένας σχετικά μεγάλος και εύχρηστος αντίστοιχος χώρος 116 λίτρων κάτω από το καπό («frunk»).
Στο Model Y Dual Motor η μπαταρία του είναι τύπου νικελίου μαγγανίου κοβαλτίου (NMC), έχει πραγματική ενεργειακή χωρητικότητα 75 kWh και μπορεί να φορτίσει σε ταχυφορτιστή DC ισχύος έως 250 kW.
H μέση τυποποιημένη κατανάλωση ενέργειας είναι 15,3 kWh/100 χλμ. (κατά WLTP). Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 18,9 kWh/100 χλμ.

Κινούμενοι εντός πόλης, η κατανάλωση μειώνεται κοντά στις 13,5 kWh/100 χλμ., ιδίως με τη χρήση του προγράμματος «Chill» (υπάρχει ακόμα ένα, το «Standard»). Να σημειώσουμε ότι το αυτοκίνητο διαθέτει σύστημα «one pedal drive» το οποίο είναι ομαλό κατά την επιβράδυνση του οχήματος και όχι απότομο.
Εκτός πόλης, όταν ο οδηγός επιλέξει να αυξήσει τον ρυθμό τότε η κατανάλωση ενέργειας εύκολα ξεπερνά τις 20 kWh/100 χλμ. Πάντως, στο ταξίδι το επανασχεδιασμένο Model Y Dual Motor είναι ήσυχο, περισσότερο από πριν. Σε κάθε περίπτωση οδηγός και συνεπιβάτες μπορούν να μετακινούνται με άνεση.

Σύμφωνα με την Tesla o εμπρός ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 215 ίππους και ο πίσω 299 ίππους, αντίστοιχα. Η επιτάχυνσή του είναι άμεση και γρήγορη αλλά όχι απότομη και «τρομακτική» για τους επιβάτες.
Η οδική συμπεριφορά του είναι καλή σε κάθε περίπτωση. Σε δρόμο με διαδοχικές στροφές το αυτοκίνητο αλλάζει εύκολα πορεία χάρη και στο γεγονός ότι η μπαταρία είναι ενσωματωμένη στο πάτωμα και το κέντρο βάρους σχετικά χαμηλά.
Εάν το προκαλέσεις, θα υποστρέψει αρχικά αλλά το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας θα περιορίσει το φαινόμενο. Όμως, ως οδηγός, καλό είναι να σέβεσαι το Model Y και να μην παρασύρεσαι από την επιγραφή «Dual Motor».

Το επίπεδο πρόσφυσης είναι υψηλό, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σχετικά βαρύ όχημα. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες υπάρχουν για να δίνουν μεγαλύτερη ισχύ, έντονη επιτάχυνση, να διευκολύνουν τη συνέχιση του ταξιδιού σε ολισθηρό έδαφος και να διαφοροποιούν το μοντέλο έναντι του ανταγωνισμού. Όχι για να κάνουν σπορτίφ το Model Y Dual Motor.
Επιλογικά, το επανασχεδιασμένο Model Y Dual Motor είναι ένα γνήσιο, τυπικό Tesla. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο οδηγός του θα πρέπει απαραιτήτως να ξεχάσει κάποιες συνήθειες του. Η «μετάβαση» του στην καινούργια κατάσταση χρειάζεται κάποιο χρόνο προσαρμογής, όμως όταν γίνει δύσκολα κάποιος θα θελήσει να επιστρέψει στην πρότερη.

Το επανασχεδιασμένο μοντέλο δεν είναι δυνατόν να ξεφύγει από το δεδομένο της ιδιότυπης λατρείας που υπάρχει για τα αυτοκίνητα της εταιρείας, αλλά και της αμφισβήτησης τόσο γι’ αυτή όσο και για τα οχήματά της.
Κάποιοι θα το επιλέξουν είτε λόγω μόδας, είτε για την άυλη αξία που έχουν αποκτήσει τα Tesla. Όμως, υπάρξουν κι αυτοί που θα το επιλέξουν με τη λογική.

Το Model Y Dual Motor έχει πολύ καλή επιτάχυνση, ικανοποιητική οδική συμπεριφορά, είναι ευρύχωρο εσωτερικά, αλλά λιτό αισθητικά. Πλέον, υπάρχουν πολλά ανταγωνιστικά του μοντέλα που είναι πιο ενδιαφέροντα σε κάποιους τομείς.
Όμως, το επανασχεδιασμένο μοντέλο διαπρέπει στην πρακτικότητα που προσφέρει στην καθημερινή χρήση, στη διαχείριση ενέργειας και στην πραγματική αυτονομία, συγκριτικά. Επίσης, έχει βελτιωθεί η άνεση που προσφέρει και η οδική συμπεριφορά του σε σχέση με πριν.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Tesla Model Y Dual Motor (facelift)
Κινητήρας: Δύο ηλεκτροκινητήρες, σύγχρονοι μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς (συνδυαστική): 514 PS
Ροπή: – Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 75,0 kWh (Πραγματική)
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 4,8 sec
Τελική ταχύτητα: 201 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/δοκιμής: 15,3 kWh/100 km/18,9 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: 586 km («WLTP»)
Εκπομπές CO2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.790/1.920/1.624 mm
Μεταξόνιο: 2.890 mm
Βάρος: 1.997 kg
Χώρος αποσκευών: 854-2.022 lt
Τιμή: Από 52.990 ευρώ (Dual Motor)