Δοκιμή: Renault 5 E-Tech 40 kWh
ΔΟΚΙΜΕΣ
Αν περιμένεις ένα ρετρό σχήμα χωρίς ουσία, το νέο Renault 5 E-Tech Electric θα σε διαψεύσει από τα πρώτα μέτρα. Πρόκειται για ένα πλήρες, καλοφτιαγμένο supermini με χαρακτήρα και σύγχρονη ταυτότητα. Πάμε να το δούμε…
Το νέο Renault 5 είναι κάτι παραπάνω από μία ακόμη ηλεκτρική πρόταση στην κατηγορία των supermini. Από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι του αντιλαμβάνεσαι ότι δεν πρόκειται για μια ρετρό καρικατούρα. Ούτε για μια τετράτροχη επίδειξη νοσταλγίας χωρίς βάθος και συναίσθημα.
WHAT CAR
Σε αντίθεση με πολλές άλλες περιπτώσεις αναβίωσης μοντέλων του παρελθόντος, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μία στείρα αντιγραφή, αλλά με μια ουσιαστική πρόταση που έχει δομηθεί από λευκό χαρτί πάνω στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής.
Ακόμα και πριν το οδηγήσεις, το ηλεκτρικό Renault 5 σου κάνει κλικ. Δεν είναι απλά κουκλίστικο και δυναμικό στην όψη – είναι ένα αυτοκίνητο που το «θέλεις» και όχι απλά που το «αγοράζεις».
Η σχεδίασή του έχει τις αναφορές της, όπως οι κάθετοι προβολείς, οι θόλοι που θυμίζουν το πάλαι ποτέ Renault 5 Turbo και φυσικά το φωτιζόμενο «5» στο καπό που λειτουργεί και ως ένδειξη για την φόρτιση.
Όμως όλο το σύνολο έχει εκτελεστεί με τέτοιον τρόπο ώστε να δείχνει απόλυτα σύγχρονο και πλήρως ενταγμένο στο σήμερα. Το αποτέλεσμα είναι ένα μικρό hatchback που μαγνητίζει τα βλέμματα, χωρίς να καταφεύγει σε υπερβολές ή γραφικά κλισέ.
Το συνολικό ύψος του, σε συνδυασμό με το χαμηλό κέντρο βάρους λόγω της μπαταρίας στο δάπεδο, του προσδίδει όχι μόνο αρκετά στιβαρή εικόνα στο δρόμο, αλλά και εξαιρετικά δυναμικά χαρακτηριστικά.
Σε επίπεδο διαστάσεων, το R5 ακολουθεί μια πολύ λογική και ευέλικτη φόρμα για τα δεδομένα της πόλης, με μήκος 3,92 μέτρα, πλάτος 1,77 και ύψος 1,50 μέτρα. Τοποθετείται, λοιπόν, λίγο πάνω από ένα Twingo, λίγο κάτω από ένα Clio και αρκετά πιο κάτω από το επερχόμενο (το Σεπτέμβριο) Renault 4.
Το εσωτερικό του R5…
…είναι ένα ακόμα δυνατό χαρτί. Το ταμπλό είναι σχεδιασμένο με αναφορές στο παρελθόν (ιδίως στη διάταξη και στη μορφή των επιφανειών), αλλά με ξεκάθαρη έμφαση στη σύγχρονη εργονομία και τεχνολογία.

Ο οδηγός έχει μπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών (7άρης στη βασική έκδοση), ενδιαφέρον έχει η ένδειξη για το αποθεματικό της μπαταρίας που δε δείχνει μόνο τη μέση διαθέσιμη απόσταση αλλά και την εκτιμώμενη για κίνηση στην πόλη ή στον αυτοκινητόδρομο.
Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η οθόνη αφής του συστήματος OpenR Link, επίσης 10,25 ιντσών. Το σύστημα υποστηρίζει Google Maps (πολύ χρήσιμο με παραμετροποίηση για σταθμούς φόρτισης, το υπόλοιπο της μπαταρίας μέχρι τον προορισμό κ.α.), Google Assistant και Google Play κ.α.
Υπάρχει φυσικά και υποστήριξη Apple CarPlay και Android Auto, ενώ ο ψηφιακός βοηθός «Reno» (με avatar και φωνητικές εντολές) προσφέρει ένα διαφορετικό επίπεδο αλληλεπίδρασης.

Το σημαντικό όμως είναι ότι η Renault επέμεινε στη χρήση φυσικών κουμπιών για βασικές λειτουργίες, όπως ο κλιματισμός και ο έλεγχος της έντασης, κάτι που κάνει την καθημερινή χρήση πιο άνετη και ασφαλή.
Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι προσεγμένα, με την έκδοση Techno να ξεχωρίζει για την ταπετσαρία από ανακυκλωμένο PET, σε ύφανση που θυμίζει denim, ακόμη και στην οροφή.
Τηρουμένων των αναλογιών οι χώροι είναι ικανοποιητικοί για την κατηγορία, με τους μπροστινούς να κάθονται αναπαυτικά και να απολαμβάνουν καλή περιφερειακή ορατότητα. Όσο για τους πίσω χώρους, αυτοί εξαρτώνται από το ποιοι κάθονται μπροστά.
Αν είναι μετρίου αναστήματος, τότε με ανάλογο σωματότυπο υπάρχει επάρκεια για τους πίσω. Ωστόσο, στην περίπτωση που οι επιβάτες είναι ψηλοί, τότε υπάρχει θέμα για τους πίσω που θα πρέπει να στριμωχτούν από πολύ έως πάρα πολύ. Η απουσία κεντρικού τούνελ στο δάπεδο διευκολύνει κάπως την όλη κατάσταση.
Πιο πίσω, ο χώρος αποσκευών των 326 λίτρων συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους της κατηγορίας (ή αν προτιμάτε είναι μεγαλύτερος από των 275 λίτρων του επερχόμενου ηλεκτρικού πεντάθυρου Mini), ενώ διαθέτει και κρυφό χώρο για την αποθήκευση καλωδίων.
Ο εξοπλισμός άνεσης και υποβοήθησης είναι πληρέστατος. Οι βασικές εκδόσεις έχουν συστήματα όπως αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης, αναγνώριση πινακίδων και προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, ενώ η έκδοση Iconic προσφέρει επιπλέον λειτουργίες όπως ενεργό cruise control, κάμερες περιμετρικής θέασης και δυνατότητα ημι-αυτόνομης στάθμευσης.
Πάντως, και η techno της δοκιμής μας τα είχε όλα με προαιρετικά στοιχεία τη διχρωμία αμαξώματος, το premium σύστημα της Harman Kardon και μερικά άλλα minor καλούδια.

Εδώ να πούμε ότι το R5 προσφέρεται στην χώρα μας με δύο επιλογές μπαταρίας: 40 και 52 kWh, και ισχύ 120 και 150 ίππων αντίστοιχα. Η βασική έκδοση «evolution 40kWh» αποδίδει 120 ίππους και ξεκινά από τις 26.900 ευρώ. Η ακριβότερη έκδοση, η «iconic 52kWh», με 150 ίππους ξεκινά από τις 32.900 ευρώ.
Το μοντέλο της δοκιμής μας είχε ίσως το μεγαλύτερο ενδιαφέρον αφού είναι η έκδοση «techno 40kWh» με τιμή κάτω από το ψυχολογικό όριο των 30 χιλιάδων ευρώ (εκκινεί από τις 29.400 ευρώ και πάει αρκετά πάνω με μερικά έξτρα).
Η οδήγηση…
…στην πόλη αποκαλύπτει αμέσως τα ισχυρά ατού του Renault 5: είναι ευέλικτο, με τιμόνι που «κόβει», με αμεσότητα στην απόκριση του γκαζιού και μια καλά ζυγισμένη σχέση μεταξύ διαστάσεων και πρακτικότητας.

Το μυστικό συστατικό αφορά στην πλατφόρμα AmpR Small (στα 400V) που είναι «εξηλεκτρισμένη» από τη βάση της και που αυτόματα δίνει στο Renault 5 ένα λειτουργικό πλεονέκτημα. Η μπαταρία είναι τοποθετημένη στο δάπεδο, κάτι που συνεισφέρει στο χαμηλό κέντρο βάρους, αλλά και του ίδιου του απόβαρου που δεν ξεπερνά τους 1,4 τόνους (σ.σ. η μπαταρία ζυγίζει περίπου 240 κιλά).
Το δάπεδο είναι επίπεδο, ο χώρος στην καμπίνα εκμεταλλεύεται κάθε εκατοστό, και η ακαμψία του αμαξώματος είναι αισθητή, ειδικά όταν περνάς πάνω από κακοσυντηρημένα κομμάτια ασφάλτου. Η απουσία θορύβων και τριγμών συμβάλλει στην ποιοτική εικόνα, ενώ ο τρόπος με τον οποίο το πλαίσιο «διαβάζει» τον δρόμο θυμίζει μεγαλύτερα αυτοκίνητα.

Η ανάρτηση (γόνατα εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) προσφέρει αυτό που περιμένεις από ένα σύγχρονο Renault, με αναφορές στην γαλλική σχολή: μεγάλο βάθος απόσβεσης, απορρόφηση των ανωμαλιών, ακόμα και σε μέτριας ποιότητας άσφαλτο, χωρίς το set-up να είναι χαλαρό και χωρίς να σου δίνει την αίσθηση ότι το αυτοκίνητο πλέει.
Όσοι κινούνται στους δρόμους της Αττικής καθημερινά, θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα αυτή την ισορροπία. Ταυτόχρονα, και παρά τους 18άρηδες τροχούς, δεν υπάρχουν ενοχλητικοί θόρυβοι κύλισης, ενώ το τιμόνι έχει σωστό βάρος και καλή πληροφόρηση.
Μιας και το έφερε ο λόγος δεν μου προκαλεί εντύπωση η τοποθέτηση του μοχλοβραχίονα της επιλογής φοράς κίνησης στο τιμόνι, αλλά το ότι βρίσκεται σε πολύ μικρή απόσταση από εκείνον των υαλοκαθαριστήρων.

Έτσι, μην εκπλαγείτε αν δείτε ένα R5 πριν ξεκινήσει να γυρίζουν οι υαλοκαθαριστήρες χωρίς να βρέχει. Απλά η δύναμη της συνήθειας πιάνει πρώτα τον χαμηλότερο μοχλό, και απαιτείται μεγάλος χρόνος μέχρι να το συνηθίσεις.
Επίσης, ένα εργονομικό φάουλ αφορά στο τετράγωνο άκρο του μοχλού κίνησης που πιέζοντας το θα περίμενες να έμπαινε η λειτουργία «P». Ωστόσο, δεν ισχύει κάτι τέτοιο και αν π.χ. στο παρκάρισμα θες να βάλεις χειρόφρενο, το κάνεις επιλέγεις ο ίδιος ή απλά πατάς το διακόπτη για off.
Η ορατότητα προς τα εμπρός και στο πλάι είναι καλή, όμως προς τα πίσω περιορίζεται λίγο από τις φαρδιές κολόνες και τα προσκέφαλα. Το παρκάρισμα πάντως είναι παιχνιδάκι με την κάμερα οπισθοπορείας και τους αισθητήρες που λειτουργούν σωστά και έγκαιρα.

Οι επιδόσεις των 120 ίππων/ 225 Nm είναι περισσότερο από επαρκείς, αλλά αυτό που μετράει είναι η γραμμική απόδοση και η προοδευτική συμπεριφορά. Το τιμόνι έχει καλό βάρος και επαρκή πληροφόρηση, ενώ τα φρένα (αεριζόμενοι δίσκοι μπρος/ πίσω!) είναι αποτελεσματικά και με πολύ καλό feedback ακόμη και όταν έχεις επιλέξει την ανάκτηση ενέργειας (δεν είναι one pedal, ούτε τόσο ήπια όπως στα VW).
Σε πιο σβέλτο ρυθμό, το Renault 5 δείχνει όρεξη για παιχνίδι. Στις στροφές διατηρεί την τροχιά του και στρίβει με πολλά περισσότερα από ό,τι περιμένεις, μα πολλά περισσότερα. Αν μπεις με λάθος γραμμή (κάτι πολύ δύσκολο αφού το R5 έχει την τάση να βάζει τα «μούτρα» του μέσα), η υποστροφή είναι προοδευτική, ενώ αν φορτίσεις τον πίσω άξονα το αυτοκίνητο θα γλιστρήσει γλυκά και ως ένα σημείο.

Γενικότερα, είναι ένα ηλεκτρικό mini-hatch που αφήνει τον οδηγό να νιώσει ότι συμμετέχει. Σε αυτό βοηθά και η λειτουργία MultiSense, η οποία σου επιτρέπει να επιλέγεις μεταξύ τεσσάρων ρυθμίσεων: Eco, Comfort, Sport και Perso (από το Personal). Στο Eco μειώνεται η ισχύς και η απόκριση για βέλτιστη αυτονομία, στο Comfort είναι ιδανικό για καθημερινή χρήση, ενώ στο Sport δείχνει πιο «ζωντανό» και άμεσο.
Στον αυτοκινητόδρομο το γαλλικό supermini μαζεύει χιλιόμετρα ήσυχα και σταθερά, χωρίς απότομες μεταπτώσεις ή ανούσιες θεατρικότητες. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι είναι απολύτως κατάλληλο για να «σπριντάρει» και εκτός πόλης, χωρίς να ξεμένει από «ανάσες». Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 9 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 150 χλμ./ώρα.

Η κατανάλωση στην πράξη κυμάνθηκε στις 16-17 kWh/100 χλμ. με συνθήκες αστικής κυκλοφορίας, περιφερειακούς δρόμους και λίγη σβέλτη οδήγηση. Αυτό αντιστοιχεί σε μια ρεαλιστική αυτονομία πάνω-κάτω στα 300 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο, τιμή που μειώνεται στα περίπου 250 χλμ. αν ο οδηγός κινηθεί με πιο απαιτητικό ρυθμό ή χρησιμοποιήσει διαρκώς τον κλιματισμό.
Η φόρτιση επίσης δεν δημιουργεί άγχος. Η δυνατότητα ταχυφόρτισης DC έως 80 kW (100 στο μεγαλύτερο R5) σημαίνει ότι σε μόλις 30 λεπτά μπορείς να περάσεις από το 15% στο 80%, ενώ ο on board φορτιστής AC των 11 kW καλύπτει τις ανάγκες της οικιακής φόρτισης ή των wallboxes. Η προαιρετική δυνατότητα V2G και V2L επιτρέπει την επιστροφή ρεύματος στο δίκτυο ή την παροχή σε εξωτερικές συσκευές, μία λειτουργία που σπάνια βλέπεις σε αυτή την κατηγορία.

Στο τέλος της ημέρας…
…το γαλλικό supermini δίνει στον οδηγό ακριβώς αυτό που χρειάζεται για να κινηθεί με σιγουριά και με κέφι. Στην καθημερινή χρήση, το Renault 5 είναι μανιτζέβελο και ευχάριστο. Δεν χρειάζεται να «ανακαλύψεις» τίποτα, όλα είναι στη θέση τους και δουλεύουν όπως πρέπει. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι, ακόμα και όταν πατήσεις για τελευταία φορά το μπουτόν, όταν κλείσεις την πόρτα και πας να φύγεις, δεν ξεχνάς την εμπειρία.
Το Renault 5 έχει χαρακτήρα, και αυτό είναι κάτι που σπανίζει, ιδιαίτερα σε μία εποχή όπου πολλά ηλεκτρικά μοντέλα μοιάζουν περισσότερο με άψυχα gadgets παρά με αυτοκίνητα που αγαπάς. Εδώ, υπάρχει κάτι που σε δένει με το αυτοκίνητο – ίσως είναι η αισθητική, ίσως είναι η ελαφριά αίσθηση στο τιμόνι, ίσως το ότι έχει πράγματι ψυχή.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Renault 5 E-Tech 40 kWh 120 PS
Ισχύς, Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 120 PS, 225 Nm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση: 0-100 km/h σε 9,0’’
Τελική ταχύτητα: 150 km/h (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη)
Χωρητικότητα μπαταρίας: 40 kWh (τεχνολογίας NMC, 400V)
On board φορτιστής: AC 11 kW, DC έως 80 kW
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή / δοκιμής: 14,9 / 14,8–16,2 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή / δοκιμής: έως 410 / 330–390 km
Βάρος: από 1.372 κιλά (απόβαρο)
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 3.922 x 1.774 x 1.498 mm
Μεταξόνιο: 2.540 mm
Χώρος αποσκευών: 326/1.000 lt
Τιμή πώλησης: από 26.900 € (χωρίς επιδότηση)