Menu
Τιμές αυτοκινήτων | NewsMoto newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Focus Active X 1.0 EcoBoost Hybrid mHEV (155hp)

  • Γιώργος Σκευοφύλαξ ([email protected]) Φωτογραφίες Γιώργος Σβολόπουλος

Η ήπια υβριδική τεχνολογία φέρνει στην γκάμα των Focus οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη με ελάχιστες παραχωρήσεις, αλλά η προσπάθεια να γίνει SUV, μήπως χαλάει τελικά την οδική συμπεριφορά για την οποία φημίζεται το Focus;

Για να σφετεριστεί τους αντιπάλους του και για να προσφέρει περισσότερες επιλογές, το Ford Focus είναι διαθέσιμο σε περισσότερες παραλλαγές από ποτέ. Μπορείτε να επιλέξετε ένα πολυτελές Vignale, ένα ταχύτατο ST, ένα πρακτικό Station Wagon, ένα απλό οικονομικό ST Line mHEV υβριδικό, ακόμη και ένα μοντέλο με στυλ SUV, το οποίο έχει το όνομα Active.

Ακούμε τόσα πολλά για την άνοδο των μοντέλων SUV. Τα Sport Utility Vehicles, μόλις ζήσετε λίγο μαζί τους, αντιλαμβάνεστε πως καλύπτουν τα 2/3 των αναγκών μας στις καθημερινές αλλά και (ελεύθερου χρόνου) μετακινήσεις μας, με το 1/3 να αφορά την ευχαρίστηση από την γρήγορη οδήγηση και την οδική συμπεριφορά. Εδώ έρχονται να συμπληρώσουν το κενό τα παραδοσιακά hatchbacks, όπως το Ford Focus.

Hatchback, Station Wagon, SUV ή όλα τα παραπάνω;

Το Focus εξακολουθεί να βρίσκεται στο μυαλό όσων θέλουν η οδική συμπεριφορά να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στα πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου που επέλεξαν. Στην έκδοση Active αυτό μοιάζει λίγο δύσκολο να γίνει με ένα ψηλότερο, βαρύτερο οικογενειακό Station Wagon. Όμως σύμφωνα με τις προδιαγραφές για την έκδοση Active, η Ford δούλεψε για να κρατήσει το καλό επίπεδο της οδικής συμπεριφοράς και να βελτιώσει τομείς όπως η ποιότητα του εσωτερικού χώρου, ο χώρος αποσκευών και οι ηλεκτρονικές εφαρμογές.

Αυτό που δεν βλέπουμε είναι η (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις Active) ανάρτηση (SLA) πολλαπλών συνδέσμων της Ford που βρίσκεται εγκατεστημένη στον πίσω άξονα. Σε όλα τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν τα ελαστικά υψηλότερου προφίλ με ζάντες 17 ή 18 ιντσών, τα φαρδύτερα μετατρόχια εμπρός και πίσω και η διαφορετική ρύθμιση σε ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτικές δοκούς, που συνδυάζεται ειδικά για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έκδοσης με νέα γεωμετρία στα σημεία άρθρωσης της ανάρτησης. Επιπλέον το Focus Active διαθέτει μεγαλύτερη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος κατά 30 χιλιοστά σε σχέση με τα υπόλοιπα Focus. Αυτό (εκτός από την εμφάνιση SUV δίνει και διαδρομή στην ανάρτηση για να λειτουργήσει.

Επιπλέον πέραν των ήδη γνωστών προεπιλεγμένων προγραμμάτων οδήγησης Normal, Sport και Eco, όλες οι εκδόσεις του νέου Focus Active δίνουν στον οδηγό δύο ακόμα δυνατότητες: Το πρόγραμμα Slippery, που ρυθμίζει το ESC και το Traction Control ώστε να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά σε επιφάνειες μειωμένης πρόσφυσης (λάσπη, χιόνι, πάγος) και το πρόγραμμα Trail, που συμβάλει στη διατήρηση της «φόρας» του αυτοκινήτου σε σαθρές επιφάνειες (πχ. άμμος) ρυθμίζοντας την απόκριση του γκαζιού, τα χαρακτηριστικά απόδοσης του ABS και το Traction Control.

Πως ξεχωρίζει το Focus Active;

Με εξωτερικό σχεδιασμό και χαρακτηριστικά απόδοσης παρόμοια με εκείνα των υπολοίπων SUV οχημάτων της Ford, το Active X, φιλοδοξεί να γίνει ένα πολυχρηστικό οικογενειακό μοντέλο ικανό να σας ταξιδέψει (κυριολεκτικά και μεταφορικά) εντός και εκτός δρόμου.

Η πρώτη εικόνα του είναι αυτή ενός ελαφρώς ψηλού αυτοκινήτου, διακοσμημένο με φαινομενικά προστατευτική (αλλά ρεαλιστικά διακοσμητική) πλαστική επένδυση σε κάποια σημεία του αμαξώματος. Εμπρός και πίσω έχουν το σχήμα «ποδιάς» και χρώμα που θυμίζει μέταλλο. Ενώ το πλαστικό καλύπτει το περίγραμμα των φτερών και τα μαρσπιέ. Τέλος στην οροφή υπάρχουν ράγες. Το ότι είναι η υβριδική έκδοση θα το καταλάβετε μόνο από την διακριτική πλακέτα Ecoboost Hybrid στην πίσω πόρτα. Σας θυμίζουμε πως η έκδοση Active, προσφέρεται αποκλειστικά με τον κινητήρα (τρικύλινδρο 1000άρι) των 155 ίππων.

Εσωτερικά τι αλλάζει;

Στο εσωτερικό η διαφορά για την υβριδική έκδοση εντοπίζεται στον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών. Ψάχνοντας αν άλλαξε κάτι στον χώρο αποσκευών ή σε αυτόν για τους επιβάτες η απάντηση είναι όχι. Οι μηχανικοί τοποθέτησαν την μπαταρία κάτω από τα εμπρός καθίσματα, έτσι δεν επηρεάστηκαν οι χώροι του εσωτερικού, οι οποίοι και παραμένουν κάτι παραπάνω από ικανοποιητικοί για την κατηγορία με χώρο αποσκευών στα 341 λίτρα ή 1320 όταν τα καθίσματα είναι «πεσμένα».

Πως δουλεύει το Υβριδικό σύστημα;

Αν δεν υπήρχαν οι προδιαγραφές της Ford θα καταλαβαίναμε, την ύπαρξη του mHEV μόνο από την ροπή που δίνει στο αυτοκίνητο, και τον τρόπο που συμπληρώνει τον turbo 1000άρι κινητήρα. Κάπως έτσι τα 1000 κ.εκ. δεν είναι λίγα και το μοτέρ δεν πιέζεται για να αποδώσει 155 ίππους. Το σύστημα mHEV 48V είναι αυτό του crossover Puma και έχει περάσει στο Focus – ταυτόχρονα με το Fiesta – ως η βοήθεια για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και την μείωση της εκπομπής ρύπων.

Ο κινητήρας EcoBoost Hybrid αντικαθιστά το στάνταρ εναλλάκτη του 1.000άρη βενζινοκινητήρα EcoBoost με μία ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG) που παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα. Το σύστημα BISG επιτρέπει την ανάκτηση και αποθήκευση της ενέργειας που συνήθως χάνεται κατά την επιβράδυνση και την κίνηση χωρίς να πατάτε το γκάζι  σε μία αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου των 48 Volt. Το σύστημα BISG λειτουργεί και σαν μοτέρ μέσω της διαρκούς συνεργασίας του με τον κινητήρα, χρησιμοποιώντας την αποθηκευμένη ενέργεια για την παροχή επιπλέον ροπής υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης και επιτάχυνσης, αλλά και για τη λειτουργία των περιφερειακών ηλεκτρικών συστημάτων του οχήματος. Το σύστημα παρακολουθεί συνεχώς τη λειτουργία του αυτοκινήτου ώστε να προσδιορίζει με το βέλτιστο τρόπο τόσο το πότε και το πώς θα φορτίζεται η μπαταρία, όσο και το πότε θα χρησιμοποιείται η αποθηκευμένη σε αυτή ενέργεια.

Η ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG) επέτρεψε επίσης στους μηχανικούς της Ford να μειώσουν τη σχέση συμπίεσης του 1.0L EcoBoost κινητήρα και να προσθέσουν ένα μεγαλύτερο turbo, για αύξηση της δύναμης. Έτσι περιορίζεται η υστέρηση στην απόκριση (turbo-lag) μέσω της ροπής του ηλεκτροκινητήρα που περιστρέφει τον κινητήρα ταχύτερα, διατηρώντας ψηλά την πίεση στο Turbo. Το σύστημα με ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG) επιτρέπει επίσης τη λειτουργία του συστήματος Auto Start-Stop του Focus EcoBoost Hybrid σε περισσότερες περιπτώσεις, προς όφελος της οικονομίας. Καθώς επανεκκινεί τον κινητήρα σε περίπου 350 χιλιοστά του δευτερολέπτου, η λειτουργία Stop-in-Gear μπορεί να απενεργοποιήσει τον κινητήρα όταν το όχημα «ρολάρει» για να σταματήσει, ακόμα και με σχέση στο κιβώτιο και με το πεντάλ του συμπλέκτη πατημένο. Επιπλέον, οι κινητήρες του Focus EcoBoost Hybrid υιοθετούν την τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρου για εξοικονόμηση καυσίμου. Το σύστημα μπορεί να απενεργοποιεί και να ενεργοποιεί εκ νέου τον έναν κύλινδρο μέσα σε 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου, χωρίς συμβιβασμούς σε επιδόσεις και ποιότητα λειτουργίας.

Στην πράξη, το σύστημα εφαρμόζει αξιοποιεί την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα για να προσφέρει ροπή έως 24 Nm – μειώνοντας έτσι το απαιτούμενο φορτίο του βενζινοκινητήρα και προσφέροντας εκπομπές CO2 από 93 g/km στον κύκλο NEDC (115 g/km στο πρωτόκολλο WLTP) και κατανάλωση καυσίμου από 4,1 l/100 km σύμφωνα με τον κύκλο NEDC (από 5,1 l/100 km στο πρωτόκολλο WLTP). Στην δοκιμή μας, η μέγιστη τιμή που είδαμε σε συνθήκες πίεσης άγγιξε τα 7,3 lt/100 km, με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται από τα 6 ως τα 6,2 lt/100 km.

Στον δρόμο (εντός και εκτός)

Ξεκινώντας από τα εύκολα, δεν καταλαβαίνετε την λειτουργία του υβριδικού συνόλου. Η ανάκτηση ενέργειας είναι αισθητή αλλά όχι έντονη όπως στα περισσότερα υβριδικά. Έτσι εσείς νοιώθετε (ευχάριστα) την δύναμη των 155 ίππων, (0-100 χλμ σε 9,4”), η οποία είναι διαθέσιμη από τις 1.500 στροφές και πάνω. Η απόδοση φαίνεται πιο έντονα στις μεσαίες στροφές με πολύ καλή απόκριση στο γκάζι. Όλα τα παραπάνω με την βοήθεια του ηλεκτρικού μοτέρ και έτσι με την κατανάλωση να μην επηρεάζεται. Αυτό που επηρεάζεται όταν πιέζετε και κινείστε γρήγορα είναι το επίπεδο θορύβου. Ο τρικύλινδρος κινητήρας έχει το χαρακτηριστικό… γρύλισμα που κάνει αισθητή την παρουσία του. Μόλις σας κοιτάξουν άγρια η σύζυγος, τα ανίψια και ο… σκύλος γιατί παρασυρθήκατε τότε θα μειώσετε ρυθμό και η πολύ καλή ηχομόνωση στην καμπίνα του εσωτερικού μαζί με την εξαιρετική ποιότητα κύλισης θα φέρουν ηρεμία.

Πόσο Focus είναι;

Μέχρι εδώ ήταν τα εύκολα γιατί όλοι περιμένουμε την απάντηση στο πόσο οι προδιαγραφές Station Wagon/ SUV/ Crossover έχουν αλλάξει τον χαρακτήρα του Focus. Σας απαντάμε «Όχι» το Focus δεν άλλαξε, βέβαια, η διαφορετική ανάρτηση μπορεί να έχει ελαφρώς μεγαλύτερες κλίσεις στο αμάξωμα στις στροφές, αλλά αυτό δεν αλλάζει την ευχάριστη οδική συμπεριφορά, αφού παραμένει γρήγορο και οδηγοκεντρικό με τον sportive χαρακτήρα που έχουν τα μοντέλα της εταιρείας. Το τιμόνι του να αντιδρά γρήγορα και ζυγίζει (ή καλύτερα διαχειρίζεται) το επιπλέον ύψος και βάρος από τις μπαταρίες, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων, βοηθά στην οικονομία.  Η ανάρτηση, είναι ρυθμισμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να κάνει τα έξτρα 30 χιλιοστά πλεονέκτημα όταν στρίβεται με ταχύτητα και υπάρχουν ανωμαλίες στο οδόστρωμα. Οι 17άρες ζάντες με τα ελαστικά ψηλού προφίλ βοηθούν στο φιλτράρισμα των κακοτεχνιών.

Συμπέρασμα

Η ήπια υβριδική τεχνολογία και τα SUV/Crossover χαρακτηριστικά δεν αλλάζουν (ή καλύτερα δεν επηρεάζουν πολύ) τον χαρακτήρα του Focus. Περισσότερη δύναμη, μικρότερη κατανάλωση και λιγότεροι ρύποι είναι τα επιπλέον προτερήματα ο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας μένει και συνδυάζεται με την εκδρομική outdoor εικόνα.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά: Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid mHEV (150hp)  Active X

Κινητήρας: Τρικύλινδρος turbo 999 cc

Ισχύς: 155 PS στις 6000 rpm

Ροπή: 235 Nm στις 2.000 rpm

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων

Επιτάχυνση 0-100km/h: 9,5 sec

Τελική ταχύτητα: 207 km/h

Μέση κατανάλωση (4,1 /100 km)

Εκπομπές CO2: 73 gr

Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.397 x 1.884 x 1.483 mm

Μεταξόνιο: 2700 mm

Βάρος: 1344 kg

Χώρος αποσκευών:341 lt

Τιμή: 23.945 ευρώ

Δημοφιλή στο Protothema.gr