Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Audi Q4 Sportback 45 e–tron

Ελλάδα 10:02
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Audi Q4 Sportback 45 e–tron

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Audi Q4 Sportback 45 e–tron

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό μοντέλο της Audi δέχεται κάποιες μικρές αλλά ιδιαίτερα εύστοχες παρεμβάσεις, αποκτώντας ένα ακόμα πιο ολοκληρωμένο χαρακτήρα.

Advertisement
Advertisement

Σημεία των καιρών και των μεγάλων αλλαγών με τις οποίες πρέπει να συνηθίσουμε. Η ηλεκτροκίνηση φέρνει τις βιομηχανίες σε ένα fast-forward δραστηριότητας και άμεσων αντιδράσεων, καθώς είναι προφανές ότι οι Κινέζοι -και οι καταναλωτές- δεν συγχωρούν ολιγωρίες και όποιος μείνει πίσω βγαίνει εκτός παιχνιδιού που παίζεται πλέον με άλλους όρους.

Αυτοί οι νέοι όροι εκφράζονται και στον κύκλο ζωής του κάθε μοντέλου. Τα αυτοκίνητα αρχίζουν και αυτά να ακολουθούν την λογική άλλων συσκευών τεχνολογίας, με αποτέλεσμα τα updates (μήπως ήρθε η ώρα να ξεχάσουμε τον όρο facelift;) να γίνονται σε πολύ μικρότερα χρονικά διαστήματα. Και με τον ρυθμό των εξελίξεων να πιέζουν διαρκώς για τεχνολογικές ενημερώσεις έτσι ώστε το κάθε προϊόν να παραμείνει επίκαιρο σε έναν ακραίο ανταγωνισμό.

Θέλοντας και μη οι Ευρωπαίοι ακολουθούν αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων. Μεταξύ αυτών και η Audi, η οποία σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα από το πρώτο λανσάρισμα του Q4 e-tron φέρνει στην αγορά μία ανανεωμένη έκδοση, βελτιωμένη σε πολλά και καίρια σημεία. Κυρίως σε εκείνα που αφορούν το ηλεκτρικό και ψηφιακό του υπόβαθρο, εκεί δηλαδή που οι εξελίξεις τρέχουν με ασύλληπτους ρυθμούς.

Advertisement
Advertisement

Το Q4 e-tron αποτελεί το πιο επιτυχημένο ηλεκτρικό μοντέλο της εταιρίας, συνδυάζοντας τις παραδοσιακές αξίες της μάρκας σε ό,τι αφορά την έμφαση στην τεχνολογία, τον φουτουριστικό σχεδιασμό, την ποιότητα κατασκευής και γενικά εκείνη την χαρακτηριστική ιδιότητα των αυτοκινήτων της Audi να προσφέρουν και μία σπορτίφ διάσταση σε όποια μορφή και αν έχουν.

Για αυτή την ανανεωμένη εκδοχή του Q4 e-tron υπάρχει πλέον μία νέα μπαταρία των 82 kWh (77 kWh καθαρό), με βελτιωμένη χημεία στις κυψέλες και αυξημένη ισχύ DC φόρτισης που φθάνει στα 135 kW για τα μοντέλα με έναν κινητήρα όπως αυτό της δοκιμής μας ή τα 175 kW για τα quattro.

Η νέα μπαταρία εφοδιάζεται με ειδικά συστήματα για την προστασία της περιορίζοντας αυτόματα το επίπεδο φόρτισης στο 80%. Υπάρχουν επίσης εξελιγμένα συστήματα προθέρμανσης της μπαταρίας για να λειτουργεί ιδανικά κατά την φόρτιση και για πρώτη φορά ένα ειδικό σύστημα ψύξης της μπαταρίας εάν ξεπεράσει το όριο θερμοκρασίας είτε κατά την οδήγηση είτε κατά την φόρτιση.

Advertisement

Η καλύτερη διαχείριση της ενέργειας της μπαταρίας γίνεται φανερή από τα στοιχεία που ανακοινώνει η εταιρία, δίνοντας έως και 562 χιλιόμετρα αυτονομίας (με βάση το πρότυπο WLTP). Ο αριθμός αυτός είναι βέβαια αρκετά αισιόδοξος, αν και κατά την διάρκεια της δοκιμής μας είδαμε καταναλώσεις που έπεφταν και κάτω από τις 15 kWh/100 χλμ (κυρίως σε αστικό τοπίο και με πολύ προσεκτική οδήγηση).

Μία μέση τιμή σε μικτή χρήση και σε πραγματικές συνθήκες είναι κοντά στις 19 kWh/100 χλμ, νούμερο ιδιαίτερα ικανοποιητικό που βγάζει μία πραγματική αυτονομία που υπό συνθήκες μπορεί να αγγίξει και τα 400 χιλιόμετρα. Τιμή σαφώς καλύτερη από τις μέχρι τώρα εκδόσεις του ίδιου μοντέλου, κάτι που δείχνει έμπρακτα ότι οι προσπάθειες της εταιρίες απέδωσαν και στην πράξη.

Advertisement

Η δεύτερη μεγάλη αλλαγή είναι ο νέος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη που κινεί τους πίσω τροχούς (και υπάρχει και στις εκδόσεις quattro). O ηλεκτροκινητήρας αυτός αποδίδει πλέον 286 ίππους και έχει ροπή 310 Nm, κάτι που αναβαθμίζει συνολικά τις δυνατότητες του Q4 και βελτιώνει σημαντικά τις επιδόσεις, με το 0-100 χλμ/ώρα να γίνεται σε μόλις 6,7 δευτερόλεπτα. Πέρα από τη μεγαλύτερη ισχύ, ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει βελτιστοποιημένη θερμική διαχείριση για διατήρηση της υψηλής ισχύος σε μεγαλύτερη διάρκεια.

Μία ακόμα βελτίωση αφορά τη νέα ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να ανεβάσει ακόμα περισσότερο τα επίπεδα της άνεσης για τους επιβάτες, ενισχύοντας παράλληλα την σπορτίφ διάσταση του αυτοκινήτου, ιδίως της έκδοσης Sportback της δοκιμής μας.

Στην έκδοση S Line με την σπορ ανάρτηση το αμάξωμα είναι κατά 15 χιλιοστά χαμηλότερο. Υπάρχει επίσης νέα ρύθμιση στον τιμόνι για καλύτερη αίσθηση στην σβέλτη οδήγηση, χωρίς να χαθεί η διάσταση της ευελιξίας που είναι απαραίτητη κατά την κίνηση του αυτοκινήτου στην πόλη.

Advertisement

Στον χώρο των τεχνολογιών υποβοήθησης, το ανανεωμένο Q4 e-tron διαθέτει πλέον για πρώτη φορά σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας που συνδυάζεται με το adaptive cruise assist για ταχύτητες και άνω των 90 χλμ./ώρα στον αυτοκινητόδρομο. Το νέο σύστημα χρησιμοποιεί λευκά βέλη στον πίνακα οργάνων και στο head-up display επαυξημένης πραγματικότητας για να υποδεικνύει στον οδηγό εάν είναι ασφαλές να αλλάξει λωρίδα και σε ποια λωρίδα είναι ασφαλές να αλλάξει.

Σε ότι αφορά το ψηφιακό πακέτο, το Το Audi MMI navigation plus, το Audi connect Navigation και Infotainment και ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25 ιντσών Audi virtual cockpit είναι πλέον στάνταρ εξοπλισμός.

Με τη νέα σειρά S Line, η Audi επεκτείνει την εκτεταμένη γκάμα του στάνταρ εξοπλισμού της. Υπάρχουν τρία αποκλειστικά χρώματα για αυτή την έκδοση που συνδυάζονται με μαύρα προστατευτικά και πολύ όμορφες ζάντες 21 ιντσών σε μπρονζέ χρώμα. Υπάρχουν επίσης προβολείς Matrix Led εμπρός και LED πίσω, με σκουρόχρωμα καλύμματα ενώ το σήμα της Audi είναι και αυτό σε μπρονζέ χρώμα.

Στο νέο μοντέλο υπάρχει και ένας ψηφιακά παραγόμενος ήχος που ακούγεται έως τα 25 χλμ./ώρα που εκπέμπεται για την ασφάλεια των πεζών. Ο ψηφιακά παραγόμενος ήχος οδήγησης, που εκπέμπεται μέσω δύο εξωτερικών ηχείων στο πίσω μέρος και δύο εσωτερικών ηχείων στις πίσω πόρτες, μεταβάλλεται ανάλογα την πίεση στο γκάζι και την ταχύτητα μέχρι την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Πέρα από τις πολλές και επιλεγμένες αλλαγές που προαναφέραμε, δεν θα συναντήσουμε κάποιες διαφοροποιήσεις στο αμάξωμα, κάτι μάλλον αναμενόμενο, μιας και το Q4 e-tron παραμένει πολύ μοντέρνο και επίκαιρο, έχοντας κερδίσει κατά κράτος τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό του. Ιδιαίτερα η έκδοση Sportback είναι ακόμα πιο ελκυστική, προσθέτοντας μία ευχάριστη σπορτίφ διάσταση στην σχεδίαση, έστω και αν οι πίσω επιβάτες έχουν λιγότερο «αέρα» πάνω από τα κεφάλια τους.

Πάντως οι χώροι δεν ήταν ποτέ πρόβλημα για το Q4 και έτσι παραμένει ένα ιδιαίτερα ευρύχωρο αυτοκίνητο για τέσσερις ή και πέντε, αν και θα επισημάνουμε την έλλειψη αεραγωγών και θυρών φόρτισης για τους πίσω επιβάτες. Το πορτμπαγκάζ των 535 λίτρων (φθάνει τα 1.460 με αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων) είναι αρκετά μεγάλο για τις ανάγκες μιας οικογένειας ενώ αν και σχετικά ρηχό έχει ομοιόμορφο σχήμα που βολεύει την φόρτωση μεγάλων σε όγκο αντικειμένων.

Η εικόνα του σαλονιού είναι αυτή που περιμένει κανείς από κάθε Audi, φτιαγμένη με προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια και με πληθώρα ψηφιακών και άλλων παροχών για τους επιβάτες. Αν θα πρέπει να «γκρινιάξουμε» για κάτι, αυτό θα αφορούσε την χρήση σκληρών πλαστικών σε μεγάλο μέρος του ταμπλό (κυρίως στο κάτω μέρος του), όμως είναι τέτοια η εμμονή της Audi με την τέλεια συναρμολόγηση και το κορυφαίο φινίρισμα που στους περισσότερους περνούν απαρατήρητα.

Η οθόνη αφής των 11,6 ιντσών είναι ευανάγνωστη αν και κάπως ψηλά τοποθετημένη, με πληθώρα λειτουργιών για όλες τις παραμέτρους του οχήματος. Ευχάριστο πάντως είναι ότι η Audi διατηρεί μία πληθώρα από φυσικούς διακόπτες για διευκόλυνση του οδηγού αν και αυτοί που βρίσκονται στο τιμόνι είναι αρκετά ευαίσθητοι στην αφή. Στοιχεία πολυτέλειας όπως δερμάτινο σαλόνι, ένα εξαιρετικό σύστημα της SONOS και πολλά ακόμα, προσθέτουν στο Q4 e-tron μία πρόσθετη υπεραξία, αντάξια του ονόματος της Audi.

Οδηγικά, γίνεται εμφανές από την πρώτη στιγμή ότι οι βελτιώσεις που έχει κάνει η Audi έχουν πιάσει τόπο, με μία μικρή αλλά αισθητή επίδραση στον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Κυρίως σε ότι έχει να κάνει με την ανάρτηση, η οποία φαίνεται να έχει αποκτήσει περισσότερο «βάθος», κάνοντας το Q4 ακόμα πιο άνετο και premium στην συμπεριφορά του, παρά τις ζάντες των 21 ιντσών της έκδοσης S-Line της δοκιμής μας.

Χάρη στην αυξημένη ιπποδύναμη αλλά και την ροπή των 545 Νm που βγαίνει αβίαστα με το παραμικρό πάτημα του γκαζιού, το βαρύ (πάνω από 2 τόνους) Q4 Sportback δείχνει ιδιαίτερα γρήγορο και άμεσο στις αντιδράσεις του σε κάθε είδους οδηγική συνθήκη. Η σβέλτη συμπεριφορά του Q4 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ελαφρύ και ακριβές τιμόνι του, διευκολύνοντας τον εύκολο ελιγμό σε αστικό περιβάλλον.

Μάλιστα, για την κίνηση στην πόλη υπάρχει ένας ακόμα σύμμαχος, ο μικρός κύκλος στροφής, κάτι που διευκολύνει τις αστικές μετακινήσεις, έστω και αν η ορατότητα προς τα πίσω -λόγω και της σχεδίασης- είναι περιορισμένη και κάνει απαραίτητη την χρήση της πίσω κάμερας για το παρκάρισμα.

Τα φρένα ακολουθούν την λογική όλων των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χωρίς τίποτα ιδιαίτερο σε αίσθηση, αλλά παραμένουν αποτελεσματικά και με δεδομένο το βάρος που καλούνται να σταματήσουν. Η λειτουργία ανάκτησης της ενέργειας -στην θέση Β του κιβωτίου- είναι επαρκής για να αξιοποιηθεί σε συνθήκες αστικής κίνησης, χωρίς όμως να είναι τόσο ισχυρή ώστε να θεωρηθεί ότι προσφέρει και δυνατότητες one pedal.

Στον αυτοκινητόδρομο, το Q4 ταξιδεύει με μία κορυφαία αίσθηση άνεσης και πολυτέλειας, με την ανάρτηση να απομονώνει εντελώς τον δρόμο από την καμπίνα και την απουσία μηχανικών θορύβων να δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες για πολύωρα ταξίδια.

Από ένα σημείο και πάνω οι αναπόφευκτοι αεροδυναμικοί θόρυβοι θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους, αν και μάλλον σπάνια και με τον φόβο της αυτονομίας θα ξεπεράσει κανείς τα τυπικά όρια ταχύτητας. Ίσως περισσότερο να ενοχλεί ο θόρυβος κύλισης από τα φαρδιά ελαστικά (255/40 R 21) κάτι όμως που και πάλι είναι ένα συνηθισμένο πρόβλημα στα ηλεκτρικά όπου απουσιάζει ο θόρυβος από τα μηχανικά μέρη.

Για όσους βρουν την ευκαιρία (και έχουν σιγουρέψει τον φορτιστή για ανεφοδιασμό) και θέλουν να αναζητήσουν λίγη οδηγική έξαψη σε κάποια διαδρομή με στροφές, το Q4 Sportback δεν θα πει όχι, με το εξαιρετικό πλαίσιο και το χαμηλό κέντρο βάρους να υποστηρίζουν τις επιθυμίες του οδηγού.

Το τιμόνι αν και ελαφρύ έχει καλή αίσθηση, οι αναρτήσεις κρατούν το αμάξωμα σε σταθερή τροχιά χωρίς πολλές κλίσεις και δράματα, και όλο το σύνολο -πατώντας και στα φαρδιά ελαστικά- θα στρίψει με ασφάλεια και μία εμφανή διάθεση να κρατήσει κάποια σπορ προσχήματα από το DNA της Audi.

Συνοψίζοντας, η ανανέωση στην οποία προχώρησε η Audi στο Q4 e-tron αποδεικνύεται πολύ περισσότερο αποδοτική στην πράξη παρά στα χαρτιά. Το αυτοκίνητο έχει βελτιωθεί σε πολλούς και κρίσιμους τομείς, είτε αφορά το ηλεκτρικό του σύστημα και την διαχείριση της μπαταρίας είτε τα οδηγικά του χαρακτηριστικά με την εξαιρετική ανάρτηση και την πολύ ισορροπημένη συμπεριφορά του σε κάθε είδους συνθήκη.

Με τιμή που ξεκινά από τα 57.980 ευρώ για την απλή έκδοση και τα 60.980 ευρώ για το Sportback, (οι οποίες κατεβαίνουν κατά 8 χιλιάρικα με την κρατική επιδότηση) το Q4 45 είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της αγοράς EV για όσους θέλουν να συνδυάσουν το ξεχωριστό στιλ της Audi με ένα κορυφαίας απόδοσης ηλεκτρικό σύστημα.

Εν τέλει η Audi, φαίνεται να αντιδρά άμεσα στα νέα δεδομένα, πιάνει τα μηνύματα της εποχής κάνοντας τις κινήσεις που πρέπει και δείχνει τον δρόμο σε όλους, Ευρωπαίους και μη, για το πως να παραμείνουν ζωντανοί στην… κινέζικη ρουλέτα της ηλεκτροκίνησης.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Audi Q4 Sportback 45 e–tron
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς: 286 PS
Ροπή: 545 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 82 kWh (77 kWh καθαρό)
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6,7 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 16,9 kWh/100 km, 19,4 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: Έως 562 km («WLTP»)
Εκπομπές CO2: 0
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.588×1.865×1.614 mm
Μεταξόνιο: 2.764 mm
Χώρος αποσκευών: 535-1.460 lt
Βάρος: 2.145 kg
Τιμή: Από 60.980 ευρώ (χωρίς την επιδότηση)