Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

LIVE από Ιταλία: Οδηγούμε το νέο sedan της Fiat

Ελλάδα 16:26
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

LIVE από Ιταλία: Οδηγούμε το νέο sedan της Fiat

ΔΟΚΙΜΕΣ

LIVE από Ιταλία: Οδηγούμε το νέο sedan της Fiat

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οι Ιταλοί επανέρχονται δυναμικά. Ενώ κατάφεραν να κάνουν όλο τον κόσμο να παραμιλάει με την Alfa Romeo Giulia QV και με το πρώτο made in Japan Fiat στην ιστορία, το 124 Spider, τώρα επιστρέφουν στις ρίζες τους με το Fiat Tipo.

Advertisement
Advertisement

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΟ ΤΟΡΙΝΟ: ΑΚΗΣ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗΣ (twitter.com/theworldoffroad)

Το Tipo δεν είναι απλά μία μοντέρνα μπερλίνα της μικρομεσαίας κατηγορίας που φτιάχνεται στην Τουρκία. Είναι το πιο value for money μοντέλο που μας έχει δώσει η ιταλική εταιρεία εδώ και χρόνια. Κάτι σαν το παλιό, καλό 128. Το ιταλικό σεντάν του ’69 μπορεί να μη το γνωρίζουν οι νεότεροι, ήταν όμως το αυτοκίνητο που αντέγραψε – κατ’ εντολήν Piech και δια χειρός Giugiaro – η VW για να φτιάξει το πρώτο Golf.

To νέο Tipo μπορεί να μην είναι premium όπως τα Fiat 500, δεν είναι όμως low cost ως κατασκευή. Είναι ένα ουσιώδες, ποιοτικό, ευρύχωρο αυτοκίνητο που απευθύνεται με αξιώσεις στην αγορά της Ευρώπης. Δυόμισι χρόνια και πάνω από 2.000 ανθρώπους χρειάστηκε η Fiat για να το εξελίξει.

Advertisement
Advertisement

Ευνόητα θα ρωτήσετε: γιατί το Tipo έχει αμάξωμα sedan και όχι hatchback, όπως τα πιο καθιερωμένα μοντέλα της κατηγορίας;
Επειδή δεν απευθύνεται μόνο στην Ευρώπη αλλά και στις παρυφές της ηπείρου, δηλαδή σε πιο συντηρητικές αγορές της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής. Εκεί όπου το αμάξωμα sedanν κυριαρχεί και η Toyota Corolla πουλάει σαν ζεστό ψωμάκι. Από την Προύσα της Τουρκίας, όπου κατασκευάζεται το Tipo, θα πωλείται σε πάνω από 40 χώρες. Με το όνομα Egea στην Τουρκία και εκτός Ευρώπης.

Οι άνθρωποι της Fiat μας είπαν ότι το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε εξαρχής για να έχει τρεις όγκους, θεωρώντας ότι τα μικρά sedan που προέρχονται από hatchback είναι συνήθως κακόγουστα. Δεν έχουν άδικο. Προσέξτε όμως: μέσα στο 2016, το Tipo θα αποκτήσει άλλες δύο εκδόσεις, ένα hatch που θα αντικαταστήσει το Bravo του 2007 και ένα station wagon.

Advertisement

Το 4θυρο Tipo διαθέτει μία γκάμα τεσσάρων κινητήρων Euro 6. Οι δύο είναι βενζίνης: ο 1.4 Fire με 95 PS και ο 1.6 E.Torq με 110 PS. Οι άλλοι δύο είναι turbodiesel Multijet στα 1,3 λίτρα με 95 ίππους και στα 1,6 με 120 ίππους. Δύο εκδόσεις εξοπλισμού υπάρχουν (Pop και Lounge) και τρία κιβώτια ταχυτήτων: 5 σχέσεων για το 1.3 MTJ, εξατάχυτα για το 1.4 Fire και το 1.6 MTJ και 6άρι αυτόματο για το 1.6 E.Torq.

Advertisement

Πού το οδηγήσαμε: δοκιμάσαμε το Tipo αποκλειστικά στην κορυφαία έκδοση 1.6 MTJ σε μία διαδρομή 80 km από το Λινγκότο, το ιστορικό εργοστάσιο της Fiat, προς την κοιλάδα Σανγκόνε στα δυτικά του ιταλικού Ντιτρόιτ. Οι δρόμοι ήταν παγωμένοι από την πρωινή πάχνη κατά τόπους.

Η πρώτη εντύπωση: από κοντά το νέο Tipo είναι πιο όμορφο απ’ ό,τι δείχνει στις φωτογραφίες και είναι πολύ δουλεμένο σχεδιαστικά. Έχει ιδανικές αναλογίες, χάρη στην καλά εναρμονισμένη ουρά και τους μικρούς προβόλους, κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή 0,29 για την κατηγορία του και εγκαινιάζει μία νέα ταυτότητα που μάλλον θα δούμε και σε επόμενα Fiat.

Το σαλόνι: όταν μάθαμε ότι το Tipo φτιάχνεται στην Τουρκία σκεφτήκαμε ότι θα κάνει εκπτώσεις στην ποιότητα, όμως πιστέψτε μας ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Η ποιότητα των υλικών στο εσωτερικό είναι πολύ προσεγμένη, ουσιαστικά στα επίπεδα των Fiat 500 με hi-tech υφάσματα στα καθίσματα, μαλακό πλαστικό στο ταμπλό και εξαιρετικούς σε αίσθηση διακόπτες.

Advertisement

Οι χώροι είναι επαρκείς για πέντε και πολύ άνετοι για τέσσερις, ακόμη και αν κάθονται μπροστά δύο καλαθοσφαιριστές με ύψος 1,88 μ. Πίσω, θα πρέπει να είσαι πάνω από 1,85 για να αγγίξει το κεφάλι σου την οροφή, όμως ο χώρος για τα πόδια και πάλι θα είναι αρκετός. Αν προσθέσουμε στα παραπάνω τον χώρο αποσκευών 520 λίτρων, τότε μιλάμε για χωρητικότητα μπερλίνας της επόμενης κατηγορίας D.

Εργονομία – πρακτικότητα: με το καλημέρα το Tipo σε κάνει να νιώθεις ότι το οδηγείς χρόνια και αυτό οφείλεται στην κλασική αλλά άψογη εργονομία του. Η κεντρική κονσόλα έχει ιδανική διάταξη: η οθόνη αφής 5 ιντσών U Connect είναι ψηλά στην ίδια ευθεία με τα όργανα και είναι εύχρηστη όσο και ευανάγνωστη. Από κάτω βρίσκονται οι ποιοτικοί κεντρικοί αεραγωγοί και πιο χαμηλά οι τρεις ροοστάτες ελέγχου του κλιματισμού. Τα όργανα είναι ευανάγνωστα επίσης, καλά προστατευμένα από αντανακλάσεις και κλασικά. Τα δύο «ρολόγια» – ταχύμετρο και στροφόμετρο – έχουν ανάμεσά τους μία ευδιάκριτη οθόνη 3,5”.

Το σαλόνι διαθέτει 9 θήκες για μικροαντικείμενα με συνολικό όγκο 12 λίτρων. Και κάτι δυσεύρετο στα περισσότερα αυτοκίνητα: ιδανική θέση για μεγάλο smartphone στην κεντρική κονσόλα με τις παροχές aux και usb ακριβώς δίπλα! Πολύ καλή είναι και η θέση οδήγησης, χάρη στο ρυθμιζόμενο – σε δύο άξονες – τιμόνι και στο καλά ευθυγραμμισμένο και ρυθμιζόμενο σε ύψος κάθισμα. Μόνο το foot rest στο θόλο του τροχού θα θέλαμε να είναι λίγο πιο άνετο για το αριστερό πόδι.

Εξοπλισμός: η βασική έκδοση Pop είναι ήδη καλά εξοπλισμένη και περιλαμβάνει ατσάλινες ζάντες 15”, κλιματισμό, ηχητικό σύστημα UConnect με MP3 player, οθόνη 3,5”, εσωτερικό άνοιγμα πορτ μπαγκάζ, κεντρικό κλείδωμα, θερμαινόμενους καθρέπτες, καθώς και μία σειρά ηλεκτρονικών συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας όπως ABS με EBD (ηλεκτρονικό σύστημα κατανομής), σύστημα ελέγχου σταθερότητας ESC με αντισπίν ASR και απενεργοποιούμενο TCS, Hill Holder για άνετο ξεκίνημα στις ανηφόρες, MSR που αποτρέπει την εμπλοκή των τροχών σε απότομα κατεβάσματα ταχυτήτων, ERM για τον αποκλεισμό πιθανότητας ανατροπής στο όριο αλλά και σύστημα ελέγχου της πίεσης ελαστικών TPMS.

Η πιο πλούσια έκδοση Lounge περιλαμβάνει μεταξύ άλλων επιχρωμιωμένα φιλέτα στο αμάξωμα και ζάντες αλουμινίου 16”, αυτόματη σκάλα φώτων, αισθητήρα βροχής, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλιματισμό (μίας ζώνης για οδηγό – συνοδηγό), UConnect με οθόνη αφής 5” με bluetooth και δερμάτινο τιμόνι. Το σύστημα πλοήγησης της Tom Tom και η κάμερα οπισθοπορείας είναι στοιχεία επιπλέον εξοπλισμού.

Το πρώτο χιλιόμετρο: η ηχομόνωση της καμπίνας είναι εντυπωσιακή και ο ήχος του Multijet περνά διακριτικά στο εσωτερικό. Στους πλακόστρωτους δρόμους του Τορίνο εντυπωσιάζει η ακαμψία του πλαισίου και η πλήρης απουσία τριγμών. Το ηλεκτρικό τιμόνι είναι όσο πρέπει ελαφρύ στην επιλογή City, όχι όμως όσο σε ένα Panda. Ο κύκλος στροφής είναι, ωστόσο, αντίστοιχος του μικρού Fiat: μόλις 11 μέτρα.

Πάνω από τα 50 km/h το τιμόνι έχει αρκετά στιβαρή αίσθηση αλλά δεν περνάει αρκετές πληροφορίες από το δρόμο. Τα φρένα είναι πολύ δυνατά ενώ ο turbodiesel κινητήρας των 120 ίππων διακρίνεται για την ελαστικότητα και την καλή ροπή του από πολύ χαμηλές στροφές. Σε προδιαθέτει να οδηγείς με «μία σχέση επάνω» στο κιβώτιο, που είναι πραγματικά ευχάριστο παιχνίδι.

Σε επαρχιακό δρόμο: ο επικεφαλής μηχανολογίας του μοντέλου Roberto di Stefano μας μίλησε για γωνίες κάστερ, yaw rate και τιμές ακαμψίας αμαξώματος. Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει σε παρουσιάσεις αντίστοιχων μοντέλων. Αυτό δείχνει ότι η ιταλική σχολή διατηρεί τις παραδοσιακές αρχές της – το ψάξιμο στο setup των αυτοκινήτων της δηλαδή – και αυτό επαληθεύτηκε την επόμενη ημέρα οδηγώντας το Tipo.

Δεν πρόκειται φυσικά για σπορ αυτοκίνητο ούτε καν για οικογενειακό με σπορ προσανατολισμό. Διατηρεί την πλέον κλασική διάταξη στις αναρτήσεις, με γόνατα Μακ Φέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω και είναι πολύ ευχάριστο σε δρόμο με στροφές. Έχει πιο άμεση απόκριση στο τιμόνι και πιο σφιχτή ανάρτηση απ’ ό,τι θα περίμενες, όμως παραμένει 100% έμπιστο στις στροφές και ιδιαίτερα άνετο ακόμη και σε χαλασμένους δρόμους – τους οποίους συναντάς τελευταία όλο και περισσότερο και στην Ιταλία.

Ο Multijet δε διακρίνεται για τη δύναμή του ψηλά αλλά για την απόκρισή του από τις 1.500 μέχρι τις 2.500 rpm – εκεί δηλαδή που τον χρειάζεσαι καθημερινά. Ουσιαστικά δεν θα χρειαστείς ποτέ να τον δουλέψεις πάνω από τις 3.000 rpm.

Πότε και με πόσο στην Ελλάδα; Το Tipo θα λανσαριστεί επίσημα στη χώρα μας το Φεβρουάριο ενώ οι παραγγελίες έχουν ήδη ανοίξει στο δίκτυο της Fiat. Την άνοιξη και αφού παρουσιαστούν στην έκθεση της Γενεύης, θα λανσαριστούν οι εκδόσεις hatchback και station.

Η τιμολογιακή πολιτική των Ιταλών είναι επιθετική – πραγματικά θέλουν να προκαλέσουν σοκ στην αγορά, όπως παραδέχθηκαν. Η πιο προσιτή έκδοση είναι η βενζινοκίνητη 1.4 Pop (95 PS) η οποία με απόσυρση κοστίζει μόλις 13.119 ευρώ ενώ δεν αποκλείεται να κατέβει κι άλλο όταν ανακοινωθούν και κάποιες προωθητικές ενέργειες. Το μικρό turbodiesel 1.3 ξεκινά από 15.940 ευρώ και το μεγάλο 1.6 MTJ που δοκιμάσαμε από 17.970, πάντα στην αξιοπρεπέστατη έκδοση Pop.

Οι πλούσιες εκδόσεις Lounge κοστίζουν περίπου 1.500 ευρώ παραπάνω. Αποκλειστικά σ’ αυτή την έκδοση διατίθεται το αυτόματο βενζινοκίνητο 1.6 E.Torq στην τιμή των 17.060 ευρώ, πάντα με απόσυρση.

Κουίζ: Ξέρετε τι αυτοκίνητο οδηγούσε στα νεανικά του χρόνια ο Steve Jobs;
Ένα κόκκινο Fiat 850 Coupè!

Πού έγινε η παρουσίαση του FIat Tipo;
Εκεί που σχεδιάστηκε, στο Centro Stile της FCA, στη via Plava 80, Τορίνο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ FIAT TIPO

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4532/1792/1497 mm Χώρος αποσκευών: 520 lt

1.4 FIRE 95 ps
Κινητήρας: βενζίνης 1368 cc Ισχύς: 95 PS/ 6000 rpm Ροπή: 12,95 kgm/ 4500 rpm Κιβώτιο: χειροκίνητο 6 σχέσεων Επιτάχυνση (0-100 km/h): 11,5 sec Τελική ταχύτητα: 185 km/h Μικτή κατανάλωση (lt/100 km): 5,7 Εκπομπές CO2: 133 gr/km Βάρος: 1225 kg Τιμή: 13.119 € (pop),14.548 € (lounge) με απόσυρση

1.3 Multijet 95 ps
Κινητήρας: turbodiesel 1248 cc Ισχύς: 95 PS/ 3750 rpm Ροπή: 20,4 kgm/ 1500 rpm Κιβώτιο: χειροκίνητο 5 σχέσεων Επιτάχυνση (0-100 km/h): 11,7 sec Τελική ταχύτητα: 180 km/h Μικτή κατανάλωση (lt/100 km): 3,7 Εκπομπές CO2: 98 gr/km Βάρος: 1280 kg Τιμή: 15.940 € (pop),17.440 € (lounge) με απόσυρση

1.6 E.Torq 110 ps
Κινητήρας: βενζίνης 1598 cc Ισχύς: 110 PS/ 5500 rpm Ροπή: 15,5 kgm/ 4500 rpm Κιβώτιο: αυτόματο 6 σχέσεων Επιτάχυνση (0-100 km/h): 11,2 sec Τελική ταχύτητα: 192 km/h Μικτή κατανάλωση (lt/100 km): 6,3 Εκπομπές CO2: 146 gr/km Βάρος: 1280 kg Τιμή: 17.060 € (lounge) με απόσυρση

1.6 Multijet 120 ps
Κινητήρας: turbodiesel 1598 cc Ισχύς: 120 PS/ 3750 rpm Ροπή: 32,6 kgm/ 1750 rpm Κιβώτιο: χειροκίνητο 6 σχέσεων Επιτάχυνση (0-100 km/h): 9,7 sec Τελική ταχύτητα: 199 km/h Μικτή κατανάλωση (lt/100 km): 4,2 Εκπομπές CO2: 110 gr/km Βάρος: 1345 kg Τιμή: 17.970 € (pop),19.470 € (lounge) με απόσυρση