Live Κίνηση
Περισσότερα
MIRROR

Μαρία Κάλλας: Η αέναη λάμψη μιας συναρπαστικής ζωής

Ελλάδα 17:13
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Μαρία Κάλλας: Η αέναη λάμψη μιας συναρπαστικής ζωής

MIRROR

Μαρία Κάλλας: Η αέναη λάμψη μιας συναρπαστικής ζωής

MIRROR

Το «γράμματα και αναμνήσεις» ξεδιπλώνει άγνωστες πτυχές και περιστατικά από την διαδρομή της ντίβας, την αγάπη και το πάθος για τον Ωνάση καθώς και πολλά επεισόδια που μέχρι τώρα έμεναν μακριά από την δημοσιότητα

Advertisement
Advertisement

Μια φράση στις πρώτες σελίδες του βιβλίου της-γιατί είναι δικό της βιβλίο-είναι αρκετή για να καταλάβει κάποιος σε τι έμελλε να μεγαλουργήσει το κοριτσάκι που γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 σε μια κλινική της 5ης Λεωφόρου στην Νέα Υόρκη: «Όσο για την κλίση μου δεν υπήρξε ποτέ αμφιβολία. Ο πατέρας μου λέει πως τραγουδούσα από την κούνια, με φωνή τόσο διαπεραστική ώστε οι γείτονες είχαν σαστίσει». Τάδε έφη Μαρία Κάλλας, η απόλυτη ντίβα της όπερας που στο βιβλίο «Γράμματα και αναμνήσεις» σκιαγραφεί η ίδια τον εαυτό της σε κείμενα και επιστολές.

Αυτά ανέλαβε να βάλει σε τάξη ο Τομ Βολφ, λάτρης της La Divina που ταξίδεψε σε δώδεκα χώρες, συνάντησε ανθρώπους που τον εμπιστεύθηκαν και του παραχώρησαν το υλικό του7 συναρπαστικού αυτού βιβλίου που κυκλοφορεί από τις «Εκδόσεις Πατάκη». Μέσα από τις σελίδες του η ίδια η Κάλας μιλάει για την μυθιστορηματική ζωή της από τα πρώτα χρόνια της στις ΗΠΑ μέχρι το 1977, στο λυκόφως πλέον της καριέρας της και λίγο πριν φύγει από την ζωή. Μιας καριέρας που της στέρησε όπως γράφει την παιδική αθωότητα, το παιχνίδι με μια κούκλα και φίλες αφού η μητέρα της όταν αντιλήφθηκε το ταλέντο της αποφάσισε να την προωθήσει ως παιδί θαύμα. Και κάπου εκεί αρχίζουν όλα.

Advertisement
Advertisement

Η αρχή του μύθου

Η Μαρία μεγαλώνει χωρίς να θέτει η ίδια στόχους μέχρι κάποια ηλικία, αλλά με την αυστηρή μητέρα της να δίνει το γενικό πρόσταγμα στην ζωή της. «Για να αναπληρώσω το κενό έπαιρνα βάρος. Με την πρόφαση πως πρέπει να έχω ένα κάποιο εκτόπισμα για να τραγουδώ καλά, καταβρόχθιζα πρωί και βράδυ μακαρονάδες, σοκολάτες, κρουασάν και κρέμες» γράφει η ντίβα που μετά την κατοχή φεύγει πρώτα για την Αμερική και μετά για την Βερόνα της Ιταλίας. Εκεί όπου θα γνωρίσει τον Μπαττίστα Μενεγκίνι, ο οποίος εκτός από σύζυγος θα εξελιχθεί σε μέντορα και μάνατζερ της γυναίκας που σημάδεψε την όπερα. Αυτή που κατάφερε μέσα σε λίγες ημέρες να τραγουδήσει τις «Βαλκυρίες» του Βάγκνερ και τους «Πουριτανούς» του Μπελλίνι, δύο εντελώς κόντρα ρόλους, που απαιτούν δυο τελείως διαφορετικές τεχνικές, εκ διαμέτρου αντίθετες.

Ποιός αγόρασε τη βίλα του Φυντανίδη στην Τήνο για 1,86 εκατ. ευρώ;

Advertisement

Ήταν κάτι το πρωτοφανές για τον χώρο, που ειδικά στην αρχή της καριέρας της δεν χαρίστηκε καθόλου στην Κάλλας, όπως ακριβώς δεν της χαρίστηκε ούτε η μητέρα της. ‘Οταν η Μαρία λαμβάνει μια επιστολή από την τελευταία αυτή περιέχει μόνο κατηγορίες και προσβολές και ο Μενεγκίνι της απαντάει λέγοντας «πως για να με παντρευτεί είχε εναντιωθεί στην οικογένειά του και πωε δεν μπορούσε να δεχτεί ότι εκείνη, η ίδια μου η μητέρα, έκανε ότι περνούσε από το χέρι της για να με πικράνει. Ακολουθησε αλληλογραφία στο ίδιο ύφος και φτάσαμε δυστυχώς στο σημείο να διακόψουμε κάθε επαφή». Στις επιστολές που περιέχονται στο βιβλίο η Κάλλας μιλάει παθιασμένα για τον Μπατίστα Μενεγκίνι κάνοντας λόγο για μια αγάπη «τόσο δυνατή και αληθινή που κάποιες φορές με κάνει και υποφέρω. Προχθές βασανιζόμουν όλη νύχτα και το επόμενο πρωί. Θα μου ήταν αβάσταχτο να σε χάσω». Στις 24 Απριλίου του 1954 σε ηλικία 31 ετών η Μαρία συντάσσει την ιδιόχειρη διαθήκη της με την οποία χρίζει μοναδικό κληρονόμο τον σύζυγό της. Μόνο που όταν χωρίσουν ο τελευταίος θα κρατήσει αυτό το χαρτί και θα διεκδικήσει με κατάσχεση πολλά υπάρχοντα της ντίβας επικαλούμενος αυτή την επιστολή της Κάλλας. Μιας Κάλλας που έχει πλέον ερωτευθεί τον μυθικό Σμυρνιό Αριστοτέλη Ωνάση, σε μια κρουαζιέρα που έμεινε αξέχαστη σε όλους τους προσκεκλημένους.

Η Έλσα και τα προβλήματα

Advertisement

Προηγουμένως όμως έμεινε αξέχαστη η παρουσία της στην Αθήνα το καυτό καλοκαίρι του 1957 για δύο εμφανίσεις στο Ηρώδειο εκ των οποίων πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία μόνο η μία, αφού υπήρξε πρόβλημα στην φωνή της. Η ακύρωση συνοδεύτηκε από πλείστες αρνητικές κριτικές και δημοσιεύματα, αναγκάζοντας την Κάλλας να γράψει μια επιστολή δίνοντας την προσωπική της εκδοχή για τα γεγονότα. «Δεν είμαι φτιαγμένη για χυδαίους υπαινιγμούς, χαμηλού επιπέδου φήμες, ευτελείς καιροσκοπισμούς» γράφει σε κάποιο σημείο και συνεχίζει τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Όσον αφορά τις χυδαιότητες και τις ανοησίες ακατανόμαστων προσώπων, την μοχθηρία κάποιων άλλων, τους οδυρμούς εκείνων που τώρα θυμούνται πως είναι συγγενείς μου ή υποτιθέμενοι ευεργέτες μου δεν έχω τίποτε να πω. Ας εξετάσει καθένας την συνείδησή του και ας αναζητήσει εκεί τις απαντήσεις». Μόνο η ίδια αναζήτησε ίσως τις απαντήσεις στην επιστολή που της έστειλε η κοσμικογράφος Έλσα Μάξουελ τον Δεκέμβριο του 1957, όταν της έγραψε ένα γράμμα με ευχές.

Ο Έλληνας που εκτίμησε το «ματωμένο» διαμάντι των 6.500.000 δολαρίων στην Σιέρα Λεόνε

Στις πρώτες γραμμές η φράση «υπήρξες το αθώο θύμα της μεγαλύτερης αγάπης που μπορεί ένας άνθρωπος να νιώσει για έναν άλλο» δείχνει αν μη τι άλλο ότι η Μάξουελ ήταν κρυφά ερωτευμένη με την ντίβα. Λίγους μήνες μετά τον Ιούλιο του 1959 η Μάξουελ θα δειπνήσει με την Κάλας και τον Μενεγκίνι στην θαλαμηγό του Αριστοτέλη Ωνάση «Χριστίνα» η οποία είναι αγκυροβολημένη στο Μονακό. Λίγες ημέρες μετά ο έρωτας του Αρίστου με την ελληνίδα ντίβα βάζει «φωτιά» στην κρουαζιέρα και ο μενεγίνι απελπισμένος γράφει στην οικονόμο της Μαρίας Μπρούνα Λούπολι: «Εσύ ξέρεις, τα ξέρεις όλα! Ασύλληπτο αυτό που συμβαίνει». Στις 28 Αυγούστου η Κάλλας γράφει σε φιλικό της ζευγάρι ρίχνοντας την βόμβα, αλλά χωρίς να επεκταθεί σε λεπτομέρειες: «Φοβάμαι ότι πρέπει να σας πω ρτα άσχημα νέα, που προφανώς θα σας σοκάρουν. Σας παρακαλώ πάντως να μην πείτε προς το παρόν τίποτε και σε κανέναν. Χωρίζω με τον Μπατίστα».

Δείτε επίσης: Δείτε την ακριβότερη βίλα στην Ελλάδα…

Advertisement

Ο Μενεγκίνι θα της κάνει έκτοτε την ζωή δύσκολη, με μια συμπεριφορά που δεν περίμενε η ντίβα της όπερας, από έναν άνθρωπο του επιπέδου του, τον οποίο όμως πλήγωσε πολύ. Σε ένα γράμμα προς την φίλη της Έμιλι Κόλμαν λίγο πριν τις διακοπές για τα Χριστούγεννα γράφει: «Αυτό που θέλω είναι να ξεκουραστώ και να συνέλθω από το σοκ που ένιωσα συνειδητοποιώντας το ποιόν του «αγαπημένου» μου συζύγου. Δεν λέω ούτε εγώ από την πλευρά μου προσπάθησα να αποτρέψω τον χωρισμό μας, όμως όταν κατάλαβα ότι τα είχε μεταφέρει όλα στο ανομά του! Ένας Θεός-κι εκείνος βέβαια-ξέρει τι τα έκανε τόσα χρήματα…». Σε μια άλλη που γράφτηκε στο Μονακό στις 2 μαρτίου του 1962 μιλάει για τον Ωνάση λέγοντας: «Αλλά και ο Αρίστος θα είχε λιγότερες σκοτούρες εξαιτίας μου, τόσο ως επιχειρηματίας όσο και ως άντρας».

Η Τζάκι, η Μαρία και ο Αρίστος

Στο βιβλίο αποκαλύπτονται και τρεις επιστολές που αντάλλαξαν η Τζάκι Κέννεντι με την Μαρία Κάλλας τον Ιούλιο του 1963, όταν η πρώτη τότε κυρία των ΗΠΑ ζήτησε αν ήταν εφικτό από την Κάλλας να τραγουδήσει στον Λευκό Οίκο την 1η Οκτωβρίου. Η ντίβα απάντησε πολύ ευγενικά αρνητικά και η Τζάκι επανήλθε λέγοντας ότι πιθανόν να γίνει αυτό τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο της ερχόμενης χρονιάς. Κλείνει την επιστολή της λέγοντας: «Επιτρέψτε μου να επαναλάβω για ακόμη μια φορά πόσο μεγάλη τιμή θα είναι για εμάς να τραγουδήσετε στον Λευκό Οίκο».
Κάτι όμως που δεν θα γίνει ποτέ αφού εκείνο τον Νοέμβριο ο Τζον Φιτζέραλντ Κέννεντι δολοφονήθηκε στο Ντάλλας ενώ σαν να σφραγίσθηκε από την μοίρα, το πεπρωμένο των δύο γυναικών, τις έφερε αντιμέτωπες με τον ίδιο άντρα.

Ποιός Έλληνας εφοπλιστής έχει τις ακριβότερες βίλες;

Έναν κοντό άνδρα με ανατολίτικη κοψιά και σπινθηροβόλο βλέμμα που είχε κατακτήσει τον κόσμο και ήταν σχεδόν κάθε μέρα αντικείμενο συζήτησης σε όλα τα ΜΜΕ του κόσμου. Σε μια επιστολή που στέλνει στην Γκρέις του Μονακό γράφει στο τέλος: «Φιλιά και στους δυο σας από τον Αρίστο». «Ο Αρίστος είναι πολύ τρυφερός μαζί μου», «Δεν βρίσκεις πως ο Αρίστος έχει αλλάξει πολύ προς το καλύτερο;» είναι λέξεις προς την φίλη της Ελβίρα Ντε Ιντάλγκο. Όμως το γράμμα της στις 30 Ιανουαρίου του 1968 προς τον άντρα της ζωής της είναι συγκλονιστικά εξομολογητικό για την αγάπη που του έχει: «Σ’ αγαπώ με όλο μου το σώμα και με όλη μου την ψυχή και μοναδική μου ευχή είναι να νιώθεις κι εσύ το ίδιο. Προσπάθησε, προσπάθησε κι εσύ σε παρακαλώ να μείνουμε μαζί, ενωμένοι για πάντα, γιατί έχω ανάγκη την παντοτινή σου αγάπη και τον παντοτινό σου σεβασμό. Είμαι δική σου, μπορείς να με κάνεις ότι θέλεις. Η ψυχή σου, Μαρία».

Έξι μήνες μετά ο Ωνάσης είναι πλέον μαζί με την Τζάκι σε μια κρουαζιέρα, αφού η Μαρία αρνήθηκε να είναι δεύτερη στην ζωή του και τον χωρίζει. Στην αλληλογραφία με την φίλη της Ελβίρα Ντε Ιντάλγκο τον Ιούνιο του 1968γράφει πικραμένη ότι «πρόκειται για άνθρωπο ανεύθυνο, που τελικά η συμπεριφορά του με κάνει και αηδιάζω». Το βράδυ της 20ης Οκτωβρίου του 1968 στον Σκορπιό βρέχει όταν ο Ωνάσης παντρεύεται την πιο διάσημη χήρα του κόσμου, στο εκκλησάκι της Παναγίτσας που τόσο αγαπούσε η ντίβα της όπερας. Η Μαρία εμφανίζεται το ίδιο βράδυ εκθαμβωτική στο Παρισινό θέατρο Μαρινύ, συνοδευόμενη από την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Ρίτσαρντ Μπάρτον. Στις τελευταίες της εξομολογήσεις στον Στέλιο Γαλατόπουλο, λίγους μήνες πριν πεθάνει η Κάλας μιλάει πιο ανοιχτά από ποτέ για τον Αριστοτέλη Ωνάση λέγοντας: «Η μοίρα ήταν αυτή που γέννησε την σχέση μου με τον Αρίστο. Ναι, η αγάπη μας ήταν αμοιβαία. Ο Αρίστος ήταν αξιολάτρευτος, ευθύς, ατρόμητος». Ήταν όμως και κάτι άλλο όπως τονίζει η μεγάλη ντίβα στις αναμνήσεις της: «Το μόνο που θα μπορούσα πραγματικά να καταλογίσω στον Αρίστο ήταν η ακόρεστη επιθυμία του να κατακτήσει τα πάντα».

Δείτε επίσης: Θόδωρος Αγγελόπουλος-Πόσα εκατομμύρια πούλησε τη θαλαμηγό των 66 μέτρων;

Μια επιθυμία που έπαψε να υφίσταται μετά την απώλεια του γιου του Αλέξανδρου, η οποία τον μεταμόρφωσε σε έναν κουρασμένο άνθρωπο, που αφέθηκε στην μοίρα του. Όταν ο άρρωστος μεγιστάνας έφυγε από την Αθήνα για το Παρίσι, το μόνο πράγμα που πήρε μαζί του ήταν μια μικρή κασμιρένια κουβέρτα Hermes δώρο της Μαρίας. Η τελευταία πήγε να τον δει λίγα 24ωρα πριν ο μυθικός Σμυρνιός φύγει από την ζωή, σκιά πλέον του εαυτού του στο Αμερικάνικο Νοσοκομείο. «Όταν είδα τον Αρίστο στο νοσοκομείο λίγο πριν πεθάνει ήταν ήρεμος και νομίζω συμφιλιωμένος με τον εαυτό του. Εν μιλήσαμε για τις παλιές καλές μέρες που ζήσαμε μαζί. Άλλωστε ούτε και για οτιδήποτε άλλο είπαμε πολλά. Πιο πολύ επικοινωνούσαμε με την σιωπή. Όταν έφευγα κάνοντας μεγάλη προσπάθεια κατάφερε να μου πει: «Σε αγάπησα. Όχι πάντα με τον καλύτερο τρόπο αλλά όσο καλύτερα και όσο περισσότερο μπορούσα». Η μυθιστορηματική τους σχέση αποτυπώνεται στην φράση της Μαρίας όταν πληροφορήθηκε την απώλεια του άνδρα που σημάδεψε την ζωή της για πάντα: «Όταν πέθανε ο Αρίστος ένιωσα σαν να χήρεψα…»