Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ηλεκτρικά Hypercar: To μέλλον είναι εδώ

Ελλάδα 13:30
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ηλεκτρικά Hypercar: To μέλλον είναι εδώ

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ηλεκτρικά Hypercar: To μέλλον είναι εδώ

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Τα νέα πρωτότυπα των Audi και Mercedes-Benz δεν είναι μόνο προς τέρψη των οφθαλμών, αποτελούν τους προαγγέλους εντυπωσιακών ηλεκτρικών ναυαρχίδων.

Advertisement
Advertisement

(*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Η Mercedes-Benz EQ Silver Arrow και το Audi PB18 αποτελούν σημεία αναφοράς για το ηλεκτρικό μέλλον των κατασκευαστών τους. Το PB18 αντλεί την έμπνευσή του από το αγωνιστικό R18 και δίνει μια πρώτη γεύση των επόμενων γενιών του R8, ενώ το EQ κάλλιστα θα μπορούσε να εξελιχθεί στον προπάτορα μιας ολόκληρης σειράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Λες και ο μπάρμπα-Elon δεν είχε ήδη αρκετές σκοτούρες στο κεφάλι του..

Advertisement
Advertisement

ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΛΟΙΠΟΝ;
Η Mercedes-Benz EQ Silver Arrow, η οποία αποκαλύφθηκε στο Pebble Beach, είναι σίγουρα ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο με στόχο την επίδειξη των δυνατοτήτων του νεοσυσταθέντος τμήματος EQ. Αποτίει φόρο τιμής στο πιο ιστορικό μονοθέσιο, τη διάσημη W125, η οποία το 1938 σημείωσε το ρεκόρ ταχύτητας 432,7 km/h σε δημόσιο δρόμο. Σε αντίθεση με τον V12 των 5,6 lt, το σημερινό πρωτότυπο βασίζεται σε ηλεκτρικά μοτέρ ισχύος 750 PS.

Το ασημένιο βέλος του 2018 διαθέτει εμπρός και πίσω φώτα που διατρέχουν όλο το πλάτος του αυτοκινήτου και πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης – δεν απέχει μάλιστα πολύ από το να θεωρηθεί νόμιμο προς κυκλοφορία. Το Audi PB18 είναι αρκετά βήματα πιο κοντά στην πραγματικότητα. Σχεδιάστηκε στο design loft της Audi, στο Malibu, υπό τη διεύθυνση του Gael Buzyn, και μοιάζει με ένα επανασχεδιασμένο R8 e-tron, ένα project που έχει απορριφθεί ήδη δύο φορές από τη διοίκηση. Η είδηση, πάντως, είναι πως μια ενδεχόμενη plug-in έκδοση του μοναδικού πραγματικού σπορ αυτοκινήτου δεν θα είναι coupé ή roadster, αλλά ένα shooting brake.

Advertisement

ΕΙΝΑΙ Η MERCEDES ΟΝΕΙΡΟ ΘΕΡΙΝΗΣ ΝΥΚΤΟΣ;
Η απουσία οροφής, χώρου αποσκευών και ανέσεων είναι τρεις ξεκάθαρες ενδείξεις ότι η Mercedes-Benz θα παραμείνει για πάντα ένα πρωτότυπο. Είναι το μακρύτερο μονοθέσιο στον κόσμο, με μήκος 5.300 mm, δηλαδή λίγο κοντύτερη της Maybach. Η απόσταση μεταξύ πίσω άξονα και πεντάλ είναι μεγαλύτερη από το συνολικό μήκος ενός smart fortwo, ενώ το ύψος της μετά βίας ξεπερνά το ένα μέτρο.

Advertisement

Η μοναδική προστασία για τον οδηγό είναι ένα υποτυπώδες ο Θεός να το κάνει παρμπρίζ και φυσικά το κράνος που οφείλει να φορά. Στην πίσω όψη διακρίνει κανείς έναν διαχύτη με πτερύγια και δύο ενεργά σπόιλερ που λειτουργούν ως αερόφρενα, δεν είναι δηλαδή διόλου παράξενο που μοιάζει με μια νέα έκδοση του Batmobile. Οπότε, ναι, η πιθανότητα να μην περάσει ποτέ στην παραγωγή δίνει μάλλον μηδαμινή απόδοση στο στοίχημα.

MERCEDES-BENZ EQ– Η ΙΣΤΟΡΙΑ:
W125 REKORD WAGEN (1937) Αυτή η εξαιρετική κατασκευή αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το EQ Silver Arrow. Βασιζόταν στην αγωνιστική W125, αλλά αντί για εν σειρά 8κύλινδρο κινητήρα διέθετε V12 με 735 PS. Για την ψύξη χρησιμοποιούνταν πάγος έτσι ώστε να διατηρηθούν μικροί οι αεραγωγοί. Πέτυχε ταχύτητα 432,7 km/h για το χιλιόμετρο εν κινήσει, σε γερμανική autobahn το 1938, ένα ρεκόρ που παρέμεινε ακατάρριπτο για 79 ολόκληρα χρόνια. Μέχρι που ένα Koenigsegg Agera RS έπιασε 447 km/h σε έναν κλειστό δρόμο της Nεβάδα, το 2017.

Advertisement

AMG PROJECT ONE (2017) Το project ξεκίνησε στο τέλος του 2014 υπό τον κωδικό Χ1. Πρόκειται για ένα υβριδικό αυτοκίνητο με κινητήρα 1.6 V6 turbo, προδιαγραφών F1, με τρία ηλεκτρικά μοτέρ (και ένα ακόμα προσαρμοσμένο στον κινητήρα εσωτερικής καύσης για την εξάλειψη του turbo-lag). H συνολική ισχύς φτάνει τους 1.150 PS και σε συνδυασμό με το βάρος των 1.200 kg προσφέρει επιτάχυνση 0-100 km/h σε 2,6” και 0-200 km/h σε 5,5”. Είναι ταχύτερο από μια Bugatti Chiron, δηλαδή.

Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Μercedes-Benz έβαλε σε περιορισμένη παραγωγή την SLS Electric Drive το 2013, ενώ γνωρίζουμε ότι η Mercedes-AMG έχει ολοκληρώσει μια προκαταρκτική οικονομική μελέτη για ένα ηλεκτρικό supercar. Ακόμα και το σύστημα μετάδοσης δεν μοιάζει ουτοπικό στις μέρες μας: οι 750 PS του προέρχονται από δύο ηλεκτρικούς κινητήρες, η ενέργεια από μπαταρία 80 kWh και η θεωρητική αυτονομία φτάνει τα 400 km. Αλλά για να είναι εμπορικά βιώσιμο ένα τέτοιου είδους, μηδενικής εκπομπής ρύπων, αυτοκίνητο χρειάζεται δύο θέσεις και ένα κουπέ αμάξωμα. Ένα μοντέλο παραγωγής εμπνευσμένο από το EQ Silver Arrow δεν θα ήταν καθόλου απαραίτητο στην γκάμα. Αλλά όταν το πρώτο EQ S saloon παρουσιαστεί το 2020-21 (ένα ή δύο χρόνια μετά το ηλεκτρικό SUV, EQ C), η ιδέα ενός ηλεκτρικού κράχτη εύκολα μπορεί να κερδίσει έδαφος.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΑ ΤΟ AUDI ΒΙΩΣΙΜΟ;
Ο αντίκτυπός του στα μελλοντικά μοντέλα είναι αμεσότερος: από τη στιγμή που το R8 σίγουρα δεν θα αποκτήσει τρίτη γενιά, το εντυπωσιακό ηλεκτρικό πρωτότυπο θα μπορούσε να χριστεί αντικαταστάτης του το 2021 ή το 2022. Αυτό που η Audi δεν θέλει να γνωρίζουμε είναι ότι το PB18 βασίζεται στο δάπεδο PPE (Premium Platform Electric), το οποίο έχει εξελιχθεί σε συνεργασία με την Porsche. Δεδομένου του αριθμού κοινών εξαρτημάτων, το πράσινο φως για την έναρξη παραγωγής θα είναι μια μάλλον τυπική διαδικασία.

Σίγουρα βγάζει περισσότερο νόημα να το κάνει η Audi και όχι κάποια άλλη μάρκα του ομίλου. Εναλλακτικά σενάρια θα ήταν να φορτώσουν το δάπεδο στην επόμενη Lamborghini Huracán, να περιμένουν την Bentley ή να αφήσουν τα ηνία στην Porsche, με τη δική της αρχιτεκτονική SPE. Η χρήση αλουμινίου, carbon και σύνθετων υλικών προσφέρουν βάρος κάτω των 1.550 kg, τη στιγμή που το packaging δεν διαφέρει πολύ από αυτό ενός κεντρομήχανου Audi R8 – με τη διαφορά ότι ο χώρος του V10 καταλαμβάνεται από τη συμπαγή μπαταρία. Η συγκεκριμένη διάταξη εξασφαλίζει χαμηλό κέντρο βάρους, καλή κατανομή και μικρούς προβόλους.

Οι υδρόψυκτες στερεάς κατάστασης μπαταρίες παράγουν 95 kWh (το Tesla Model S προσφέρει εναλλακτικές 75 και 100 kWh), η κίνη-ση μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κινητήρα 200 PS και καθένας από τους πίσω τροχούς έχει το δικό του μοτέρ 200 PS. Σε overboost η ισχύς φτάνει τους 775 PS και η ροπή τα 84,6 kgm. Αποτέλεσμα αυτών είναι μια τιμή επιτάχυνσης 0-100 km/h σε κάτι παραπάνω από 2,0” και αυτονομία 482 km, σύμφωνα με τον νέο κύκλο μέτρησης WLTP. Η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα μεγιστοποιεί την εμβέλεια και η Audi υποστηρίζει ότι δεν χρειάζεται να πατηθεί το αριστερό πεντάλ στις δύο από τις τρεις περιπτώσεις επιβράδυνσης.

Σε γενικές γραμμές, το αμάξωμα είναι εμπνευσμένο από το αγωνιστικό R18 e-tron. Η ανάρτηση με διπλά ψαλίδια και ράβδους ώσης (εμπρός) και ράβδους έλξης (πίσω) συμπληρώνεται από ενεργά αμορτισέρ, magnetic ride. Επιπλέον, το Torque Control Manager της Audi συνδυάζεται με το ESC για να προσφέρει ένα ευρύ φάσμα οδικών χαρακτηριστικών για δρόμο ή πίστα. Το ενεργό σύστημα κατανέμει τη ροπή εμπρός-πίσω και δεξιά-αριστερά, σύμφωνα με οκτώ διαφορετικές προεπιλογές, προσφέροντας από τη μέγιστη σταθερότητα έως μέγιστη δυναμική συμπεριφορά.

ΠΟΙΑ ΝΕΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΘΑ ΜΑΣ ΚΕΡΔΙΣΕΙ; Και στα δύο αυτοκίνητα ο πίνακας οργάνων είναι εντυπωσιακός, η ανάλυση εφάμιλλη των καλύτερων υπολογιστών και τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης υπόσχονται να ενισχύσουν την οδική εμπειρία και όχι να τη φιμώσουν. Ο κυρίως πίνακας της Mercedes-Benz είναι μια πλατιά, κυρτή οθόνη, η οποία λειτουργεί ως καμβάς τρισδιάστατης απεικόνισης πληροφοριών. Το υψηλής ανάλυσης σύστημα είναι προγραμματιζόμενο, ελέγχει την κυκλοφορία και θα έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει επαγωγικές λωρίδες φόρτισης εν κινήσει, εφόσον αυτές γίνουν κάποτε πραγματικότητα. Χάρη στη γενναιόδωρη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, το EQ μπορεί να «τρέξει» σε αγώνα εναντίον ιστορικών ή σύγχρονων Silver Arrows, απεικονίζοντας τη θέση του αυτοκινήτου σε σχέση με τον ανταγωνισμό σε συγκεκριμένες πίστες.

Με το πάτημα του μπουτόν Virtual Race Coach ένας αόρατος συνοδηγός θα σε καθοδηγήσει σε κάθε γύρο, βάζοντας τα δυνατά του για να σε βελτιώσει ως οδηγό και, φυσικά, να σε κρατήσει εντός τροχιάς.Μια μεγάλη οθόνη αφής ενσωματωμένη στο τιμόνι είναι υπεύθυνη για την επικοινωνία οδηγού-αυτοκινήτου. Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης, Comfort, Sport και Sport Plus. Στις «μουσικές» επιλογές συγκαταλέγεται ο ήχος της M09 του Lewis Hamilton ή της SSKL του Rudolf Caracciola. Το κόκπιτ του Audi είναι κομψό, φουτουριστικό, οπτικά υπερβολικό και απίστευτα ευπροσάρμοστο.

Για την επιβίβαση και αποβίβαση πρέπει πρώτα να ανοίξεις την πόρτα και κατόπιν την μπάρα προστασίας που αγκαλιά-ζει το κάθισμα. Μια εντυπωσιακή σχεδιαστική άσκηση, αλλά μάλλον ανεφάρμοστη στην ευρεία παραγωγή. Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή, σχεδόν στο επίπεδο ενός αγωνιστικού κατηγορίας LMP1, και το κυρίαρχο στοιχείο είναι η διάφανη οθόνη OLED, που καταλαμβάνει όλο το πλάτος του ταμπλό και μπορεί να λειτουργήσει τμηματικά ή σε… cinemascope. Πέρα από τις γνωστές λειτουργίες ΜΜΙ, το PB18 έχει τη δυνατότητα διάφορων επιλογών στησίματος για δρόμο ή πίστα, συμπεριλαμβανομένων των επιλογών για τη θέση οδήγησης.

AUDI PB18 Η ΙΣΤΟΡΙΑ:

AUDI R18 E-TRON (2012-2016) Το e-tron, το πρώτο υβριδικό αγωνιστικό του World Endurance Championship, κέρδισε στον αγώνα του Le Mans και τον παγκόσμιο τίτλο το 2012 και το 2013. Ξανακέρδισε τον φημισμένο γαλλικό αγώνα το 2014, αλλά μετά τη 2η θέση στο πρωτάθλημα του 2015 και την 3η το 2016 η Audi εγκατέλειψε τους αγώνες αντοχής για να μετακομίσει στη Formula Ε.

AUDI R8 E-TRON (2013) Το ηλεκτρικό R8 των 380 PS έφτασε στο παρά πέντε πριν από την παραγωγή το 2013. Η Audi κατασκεύασε 10 αντίτυπα προπαραγωγής για να δοκιμάσει το concept, αλλά στο τέλος τιμή και αυτονομία έδωσαν τη χαριστική βολή. Το κόστος κατασκευής κάθε αυτοκινήτου θα ήταν περίπου 950.000 ευρώ και με την τότε τεχνολογία η εμβέλεια δεν θα ξεπερνούσε τα 214 km. Η δουλειά, πάντως, δεν πήγε τελείως χαμένη. Η εκτενής χρήση ανθρακονημάτων φάνηκε εξαιρετικά χρήσιμη στα επόμενα R8.

ΤΙ ΠΑΙΖΕΙ ΜΕ ΤΗ ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ;
Στην περίπτωση της EQ Silver Arrow η κεντρικά τοποθετημένη θέση οδήγησης αποτελεί στοιχείο εμπνευσμένο από την αγωνιστική παράδοση. Το κάθισμα είναι πακτ-μένο, αλλά τα πεντάλ ρυθμιζόμενα. Αντίθετα, στο ΡΒ18 ο οδηγός μπορεί να κάθεται κεντρικά ή δίπλα σε έναν επιβάτη. Αυτό γίνεται εφικτό χάρη σε ένα μετακινούμενο κομμάτι του κόκπιτ, που περιλαμβάνει το κάθισμα, τη ζώνη τεσσάρων σημείων, δύο πλευρικά στοιχεία προστασίας και τα drive-by-wire τιμόνι και φρένα. Η απόσταση μεταξύ καθίσματος και πεντάλ δεν ρυθμίζεται, ενώ το μπάκετ είναι στενό και καθόλου άνετο σε μεγάλες διαδρομές. Η καμπίνα περιλαμβάνει και οθόνη εικονικής πραγματικότητας στην οποία απεικονίζονται οι ιδανικές γραμμές στην πίστα ή η προτεινόμενη -από το σύστημα πλοήγησης- διαδρομή στον δρόμο.

ΚΑΙ ΠΟΥ ΠΑΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑ;
«Το πρωτότυπο του Pebble Beach προσφέρει μια πρόγευση της μοναδικής σχεδιαστικής γλώσσας που προετοιμάζει η Mercedes-Benz για την οικογένεια των ηλεκτρικών αυτοκινήτων EQ», δηλώνει ο επικεφαλής σχεδιασμού, Gorden Wagener. Από την άλλη, ο επικεφαλής του αμερικανικού σχεδιαστικού κέντρου της Audi, Gael Buzyn, υποστηρίζει ότι «ο ρόλος του PB18 είναι να μεταφέρει το πάθος της αυτοκίνησης στην εποχή του εξηλεκτρισμού. Το PB18 και το περσινό πρωτότυπο Aicon είναι οι ακρογωνιαίοι λίθοι της στρατηγικής e-tron της Audi: το sports coupé είναι ένα ηλεκτροκίνητο επιπέδου αυτονομίας 0, το Aicon είναι ένα πλήρως αυτόνομα κινούμενο όχημα, επιπέδου 5».Κατά κάποιον τρόπο και τα δύο πρωτότυπα είναι καμουφλαρισμένα μελλοντικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραγωγής, Και ενώ αμφότεροι οι κατασκευαστές παρουσίασαν ήδη τα πρώτα ηλεκτροκίνητα μοντέλα τους (e-Tron και EQ C), αναμφίβολα έχουν χάσει έδαφος απέναντι σε Tesla, BMW και Jaguar. Ακόμη όμως κι αν άργησαν στο πάρτυ, αναμένεται να πέσουν με τα μούτρα στη δουλειά – και σίγουρα με αρκετό στυλ.

Πηγή: CAR