Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΓΩΝΕΣ

Ο Βασίλης Ορφανός σχολιάζει στο NewsAuto το πρώτο μισό του Ράλι Ντακάρ 2021

Ελλάδα 13:04
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ο Βασίλης Ορφανός σχολιάζει στο NewsAuto το πρώτο μισό του Ράλι Ντακάρ 2021

ΑΓΩΝΕΣ

Ο Βασίλης Ορφανός σχολιάζει στο NewsAuto το πρώτο μισό του Ράλι Ντακάρ 2021

ΑΓΩΝΕΣ

Φτάσαμε στα μισά του δρόμου σε ότι αφορά στο 43ο Ράλι Ντακάρ μιας και πληρώματα και αναβάτες απολαμβάνουν την ημέρα ανάπαυσης και ανασυγκρότησης.

Advertisement
Advertisement

Είναι όμως και η κατάλληλη ευκαιρία για να κάνουμε έναν απολογισμό όσων είδαμε στις πρώτες έξι ειδικές διαδρομές του φετινού αγώνα. Και γι’ αυτό απευθυνθήκαμε στον Έλληνα αναβάτη που ξέρει αυτή τη δοκιμασία καλύτερα από τον καθένα: τον Βασιλή Ορφανό.

Πάνος Σεϊτανίδης: Βασίλη, πως σχολιάζεις όσα είδαμε στο πρώτο μισό του αγώνα;

Βασίλης Ορφανός: Μέχρι να φτάσουμε στην ημέρα ανάπαυσης, ήδη έχει καλυφθεί η μισή απόσταση από πλευράς χιλιομέτρων και αγωνιστικών ημερών. Συνεχίζουν 231 οχήματα από αυτά 78 μοτοσυκλέτες από τις 100 που ξεκίνησαν,14 quad,56 αυτοκίνητα,49 ελαφρά οχήματα και 34 φορτηγά. Ο φετινός αγώνας στις μοτοσυκλέτες μας έχει παρουσιάσει δύο βασικά φαινόμενα. Οι εργοστασιακοί αναβάτες, ειδικά της Honda, ξεκίνησαν κερδίζοντας τις πρώτες ειδικές. Ο αναβάτης που κερδίζει μια ειδική διαδρομή την επόμενη ημέρα ανοίγει το δρόμο. Επειδή η διαδρομή στο Ράλι Ντακάρ είναι άγνωστη και οι οργανωτές δίνουν το Road Book λίγη ώρα πριν την εκκίνηση της κάθε ημέρας, είδαμε πολλές φορές τους πρώτους αναβάτες να χάνονται. Αυτό το φαινόμενο παρουσιάστηκε διότι δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου να μελετηθεί αναλυτικά η διαδρομή, κάτι που συνέβαινε πιο παλιά. Αυτό το πρόβλημα συνέβη μετά και με τους αναβάτες της KTM, με αποτέλεσμα να δούμε πολλές αλλαγές στις πρώτες θέσεις όλες αυτές τις πρώτες έξι ημέρες του αγώνα. Άλλη μια σημαντική παρατήρηση, είναι πως οι μοτοσυκλέτες που συμμετέχουν τα τελευταία χρόνια βάση κανονισμών είναι χωρητικότητας μόλις 450 κυβικών εκατοστών. Οι εργοστασιακοί αναβάτες και οι ιδιώτες βασίζονται σε μοντέλα παραγωγής enduro ή motocross που ήδη παράγονται από τους μεγάλους κατασκευαστές, με αποτέλεσμα οι μοτοσυκλέτες να είναι ελαφριές, ευέλικτες και με αρκετή ιπποδύναμη. Για αυτό το λόγο παρατηρούμε και φέτος να κινούνται οι αναβάτες πολύ γρήγορα, δουλεύοντας τους κινητήρες σε ψηλές στροφές και να μπαίνουν στους κόφτες σε τέτοιο βαθμό που να νομίζεις ότι τρέχουν σε ένα μεγάλο σκέλος motocross. Μια ακόμη σημαντική επισήμανση για τον αγώνα του Ντακάρ στη Σαουδική Αραβία είναι ότι έχει χαθεί σε μεγάλο βαθμό η αίγλη της περιπέτειας που είχαν τα παλαιότερα Ντακάρ. Για να μην παρεξηγηθώ, όταν αγωνιζόμασταν επί 19 συνεχόμενες ημέρες σε σχέση με τις 12 που είναι σήμερα, αυτό από μόνο του είναι μια σημαντική παράμετρος, ένα γεγονός που αλλάζει πάρα πολύ τα δεδομένα σε πολλούς τομείς όπως αξιοπιστία κινητήρων και μοτοσυκλέτας, ψυχολογία αναβάτη, διαχείριση αγώνα με τις τεράστιες δυσκολίες πολλών συνθηκών, κλιματολογικές συνθήκες κ.α.

Advertisement
Advertisement

Bivouac-Cordoba-a1000x600

ΠΣ: Πόσο σημαντική είναι η ημέρα ξεκούρασης και τι κάνουν εκεί η αναβάτες;

ΒΟ: Η σημερινή ημέρα είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί από ψυχολογικής πλευράς, φτάνοντας στο Rest Day ήδη έχεις περάσει τα μισά δύσκολα και σου μένουν τα άλλα μισά του αγώνα. Ψυχολογικά είσαι πολύ καλά, μαζεύεις δυνάμεις που είναι σημαντικές για το άλλο μισό και από εδώ και κάτω μετράς αντίστροφα για τον τερματισμό αφού κάθε χιλιόμετρο που θα διανύσεις αφαιρείται από τον τελικό λογαριασμό. Βέβαια την σημερινή ημέρα είναι σημαντικό και γίνονται πολλές και αναγκαίες επισκευές στις μοτοσυκλέτες, πολλά εξαρτήματα αντικαθιστούνται με καινούργια ανταλλακτικά και δομικά τους τμήματα, με σκοπό να λειτουργήσουν απροβλημάτιστα για το άλλο μισό του αγώνα και αυτές. Άλλη μια εργασία που την αναλαμβάνει ο αγωνιστικός διευθυντής της κάθε ομάδας, είναι να χαράξει μαζί με τους οδηγούς την στρατηγική για τις επόμενες ημέρες και για το πως θα κινηθεί η ομάδα, κάνοντας μια ανάλυση των δεδομένων με τους νέους στόχους και τα ζητούμενα που υπάρχουν. Βασικά όμως γίνεται ένα Reset και όλα ξεκινάνε από την αρχή.

Advertisement

ΠΣ: Πόσο δυσκολότερο είναι το δεύτερο μισό του αγώνα; Παίζει ρόλο η συσσωρευμένη πίεση;

Advertisement

ΒΟ: Το δεύτερο μισό του αγώνα συνεχίζει με όλες τις δυσκολίες που έχει ένα Ντακάρ, έχουμε και τις μαραθώνιες ειδικές, ακόμα τίποτα δεν έχει κριθεί ουσιαστικά και όλα αυτά που θα διαδραματιστούν από εδώ και πέρα θα κρίνουν τον τελικό νικητή. Σίγουρα θα δούμε εξίσου φοβερές μάχες τις επόμενες ημέρες ανάμεσα στους 15 πρώτους αναβάτες που έχουν μικρή διαφορά μεταξύ τους και βρίσκονται όλοι ανάμεσα σε είκοσι λεπτά. Ο τελικός νικητής θα είναι αυτός που θα διαχειριστεί με συγκέντρωση και ψυχραιμία ένα γρήγορο ρυθμό, χωρίς να χάνει τον προσανατολισμό του μέσα στις ειδικές.

ΠΣ: Ένας αναβάτης που έχει μείνει πολύ πίσω σε σχέση με τη θέση που εκτιμούσε πως θα βρίσκεται, πως βρίσκει κουράγιο να συνεχίσει να πιέζει;

ΒΟ: Όποιος αναβάτης έχει μείνει πίσω στη κατάταξη, παίρνει κουράγιο από το όραμα της ράμπας του τερματισμού που βλέπει μπροστά του σαν όαση μέσα σε αυτή την γεμάτη κακουχίες μάχη του Ντακάρ. Από μόνο του αυτό του δίνει κουράγιο και συνεχίζει. Είναι πολύ σημαντικό να βλέπει την κάθε μέρα ξεχωριστά και να τερματίζει σε σταθερό ρυθμό χωρίς προβλήματα, γιατί έτσι κερδίζει την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται και τον βοηθάει να κάνει το επόμενο βήμα, όπως και στη ζωή. Για αυτό οι πρωτοπόροι άνθρωποι, που ανοίγουν το δρόμο, όπως είναι οι αγωνιζόμενοι στο Ντακάρ, είναι άνθρωποι με το πνεύμα του Οδυσσέα. Πηγαίνω στο άγνωστο να ανακαλύψω αυτό που κρύβεται, που υπάρχει, χωρίς να γνωρίζω τι πρόκειται να μου συμβεί! Οι υπόλοιποι μας θεωρούν τρελούς που ρισκάρουμε πολλές φορές ακόμη και τη ζωή μας για έναν τέτοιο αγώνα στο άγνωστο! Όμως αυτό το είδος ανθρώπων είναι που κάνουν τον κόσμο να πηγαίνει παρακάτω, να κινείται, να ανακαλύπτει, να πειραματίζεται ,να έχει όραμα και στόχους, να έχει πάθος, να προχωρά στο άγνωστο, όπως κάνουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι γύρω μας και στην καθημερινότητα μας αθέατα, ώστε να εξελίσσεται  ο κόσμος μας σε κάθε τομέα της ζωής μας.

Advertisement

orfanos-dakar2009-b1000x600

ΠΣ: Πρόβλεψη για τον τελικό νικητή;

ΒΟ: Νομίζω πως και οι 15 πρώτοι οδηγοί της γενικής κατάταξης, με τις διαφορές μεταξύ τους να είναι μικρές, είναι όλοι μέσα στο παιχνίδι της διεκδίκησης της νίκης. Και η εργοστασιακή ομάδα της Honda μπορεί να τα καταφέρει υπερασπίζοντας τον περσινό της τίτλο, αντίστοιχα η ομάδα της KTM και της Husqvarna (που είναι ίδια εταιρεία) θέλει να πάρει το αίμα της πίσω και να ανέβει στο πρώτο σκαλί του βάθρου, στο οποίο έκανε κατάληψη αρκετά χρόνια. Όμως και η Yamaha ποθεί τη νίκη που την κυνηγάει επίσης πολύ καιρό αλλά για διάφορους λόγους δεν το έχει καταφέρει μέχρι σήμερα, ενώ η Sherco το πιστεύει και τη διεκδικεί με τον δικό της τρόπο. Πέντε εταιρείες με δεκαπέντε αναβάτες που θα το παλέψουν μέχρι τέλους το ίδιο επίμονα. Όλα θα κριθούν μέχρι το τελευταίο μέτρο της τελευταίας ειδικής. Σε αυτούς όμως που πρέπει να δώσουμε πολλά συγχαρητήρια, είναι οι ιδιώτες αναβάτες που στηρίζουν τον αγώνα, σε όλες αυτές τις ψυχάρες που μάχονται μέσα στις ειδικές και τερματίζοντας εκτελούν και χρέη μηχανικού. Σήμερα για παράδειγμα, μόνοι τους σχεδόν όλη την ημέρα θα επισκευάζουν ότι χρειάζονται οι μοτοσυκλέτες τους για να τερματίσουν μαζί, σαν ένα σύνολο στην πολυπόθητη ράμπα του τερματισμού παίρνοντας όσοι το καταφέρουν ένα μετάλλιο από τους οργανωτές με χαραγμένο πάνω του το σήμα του Ντακάρ με τον Τουαρέγκ και την ημερομηνία 15/1/2021. Δεν μπορείτε να φανταστείτε  αυτό το μετάλλιο πόσα κιλά ιδρώτα, πόση προσπάθεια και πόση ενέργεια κρύβει μέσα του από τον αναβάτη που θα καταφέρει να το κερδίσει στο τέλος του αγώνα και θα το πάρει μαζί του στις αποσκευές του. Αν καταφέρει να κερδίσει κιόλας, τότε αυτό το τρόπαιο έχει επιπλέον αξία αφού κρύβει και πολύ ρίσκο. Καλή επιτυχία σε όλους τους αγωνιζόμενους που συνεχίζουν και καλό τερματισμό. Άλλωστε ο ιδρυτής και οραματιστής του Ράλι Ντακάρ, Thierry Sabine είχε πει πως «…το Ντακάρ είναι μία πρόκληση για αυτούς που συμμετέχουν και ένα όνειρο για αυτούς που μένουν πίσω». Για την ιστορία, αυτή την πρόκληση την έχω βιώσει στο πετσί μου από τις έξι συμμετοχές μου, που περιελάμβαναν μία νίκη στην κατηγορία των 400cc και τρεις τερματισμούς σε Αφρική και Λατινική Αμερική. Ας ελπίσουμε ότι του χρόνου θα καταφέρουμε να ανοίξουμε την Γαλανόλευκη για μια ακόμη φορά και στην Σαουδική Αραβία.

orfanos-dakar03-b1000tall

Διαβάστε ακόμα:
Ράλι Ντακάρ 2021, ΕΔ6: Πρωτιά για Sainz, αντέχει ο Peterhansel (vids)

To Road-Book του Ράλι Ντακάρ 2021

Το Ράλι Ντακάρ 2021 σε αριθμούς