Live Κίνηση
Περισσότερα
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Το νέο κέντρο σχεδιασμού της Jaguar

Ελλάδα 9:35
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Το νέο κέντρο σχεδιασμού της Jaguar

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Το νέο κέντρο σχεδιασμού της Jaguar

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Με μπασκετικούς όρους αποκαλείται «triplecrown». H Jaguar αποκτά ένα υπερσύγχρονο στούντιο σχεδιασμού, έναν νέο ευφυή αρχισχεδιαστή, όπως επίσης και μια πλήρως ανανεωμένη F-Type. Αξιοποιώντας το νεύμα από το παρελθόν, δεν θα μπορούσε να μην κοιτάζει με άλλο μάτι το μέλλον…

Advertisement
Advertisement

 

Καθισμένος στις αναπαυτικές καρέκλες στη «γωνιά βιβλιοθήκης» του ολοκαίνουριου στούντιο σχεδίασης 12.000 τ.μ. της Jaguar στο Gaydon, ο επικεφαλής σχεδιασμού Julian Thomson αφηγείται μια ιστορία για τον παλιό προϊστάμενό του Ian Callum. «Οταν παρασημοφορήθηκε από το παλάτι είχα προσκληθεί ως επισκέπτης. Στην καθιερωμένη σειρά των χαιρετισμών με παρουσίασε στον δούκα του Εδιμβούργου», θυμάται χαρακτηριστικά ο Thomson. Ο Ian είπε: «Αυτός είναι ο βοηθός μου». Γρήγορος σαν αστραπή, ο δούκας του Εδιμβούργου απάντησε: «Είσαι ο άνθρωπος που κάνει όλη τη δουλειά και δεν την πιστώνεται;». Δεν υπάρχει καμία δυσαρέσκεια στο ανέκδοτο του 58χρονου Thomson. Σίγουρα δεν προσπαθεί να μειώσει το πλούσιο ιστορικό του Callum. Ομως, το δεξί χέρι του Callum για σχεδόν ολόκληρη τη θητεία του πρώην διευθυντή σχεδιασμού στην Jaguar (ο Thomson προσχώρησε στην εταιρεία το 2000, ενώ ο Callum το 1999) επηρέασε τα περισσότερα μοντέλα της Jaguar που πήραν τον δρόμο για την παραγωγή, συμπεριλαμβανομένων των πρωτότυπων R-Coupé του 2001, R-D6 του 2003, C-XF του 2007, C-X75 του 2010, C-X16 του 2011 καθώς επίσης και του Land Rover LRX του 2008.

Advertisement
Advertisement

Η ανάληψη ευθυνών από τον Callum είναι ομολογουμένως μεγάλη υπόθεση, ωστόσο δεν αποτελεί ψυχολογικό βάρος για τον Thomson. «Τα τελευταία δύο χρόνια είχα επωμιστεί μερικές από τις υποχρεώσεις για τις οποίες είμαι υπεύθυνος τώρα», λέει ο Thomson. «Εργάστηκα πολύ στενά με τον Ian και παραμένει καλός φίλος μου. Ομως πάντα τον τελευταίο λόγο. Θεωρούσε καθήκον του να αφαιρεί έως έναν βαθμό το ρετρό συναίσθημα και να επιβάλει τη σύγχρονη αισθητική. Με αυτό τον τρόπο αξιοποίησε τον περισσότερο χρόνο του στην Jaguar. Σε ό,τι με αφορά, τώρα έχω την ευκαιρία να βάλω τη δική μου σφραγίδα στα πράγματα. Δεν θα είχα αναλάβει αυτή τη δουλειά αν δεν πίστευα ότι μπορώ να την κάνω καλύτερα». Τι σημαίνει καλύτερα; Και τι πιστεύει ο Thomson ότι χρειάζεται να βελτιωθεί στηνJaguar του σήμερα; «Σίγουρα θέλω να καταστήσω τη μάρκα πιο ξεχωριστή από ό,τι ήταν πριν», απαντά. «Εχουμε δημιουργήσει αυτοκίνητα τα οποία διακρίνονται για την ιδιαίτερη προσωπικότητά τους, όπως είναι η i-Pace, και είναι τόσο καινοτόμα που φτάνουν στο όριο του ενοχλητικού. Σε άλλες περιπτώσεις είναι αλήθεια ότι δεν φτάσαμε σε αντίστοιχο επίπεδο. Θέλω επίσης να βεβαιωθώ ότι όλα τα μοντέλα μας έχουν “αφυπνιστεί” το τελευταίο διάστημα. Τα τελευταία 20 χρόνια στόχος μας ήταν να επανατοποθετήσουμε το εμπορικό σήμα, να το κάνουμε πιο σύγχρονο, να του δώσουμε τη διάσταση που του αρμόζει. Αυτή η επανίδρυση ουσιαστικά είναι αρκετά πιο στέρεη πια, οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν σημαντικά, ενώ έχουμε πολλά νέα προϊόντα μαζί με μια ισχυρή θέση στην αυτοκινητική σκηνή. Τώρα μπορούμε πλέον να πάμε ένα βήμα παρακάτω διεκδικώντας ακόμη περισσότερη ιδιαιτερότητα πίσω από το έμβλημα της Jaguar». Υπήρξε όντως μια δύσκολη μεταβατική περίοδος στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν ο σχεδιασμός των μοντέλων της φίρμας βρισκόταν στη διαδικασία της σταθεροποίησης από τους Callum και Thomson. Ηταν η περίοδος όπου τα αυτοκίνητα που κατέκλυσαν τις εκθέσεις είχαν έντονη ρετρό αύρα. Οταν όμως οι X-Type, S-Type και XJ δεν τράβηξαν εμπορικά, αυτό το ρετρό βλέμμα επωμίστηκε μεγάλο μέρος της ευθύνης, με αποτέλεσμα να επισκιαστεί το ένδοξο παρελθόν της μάρκας έως έναν βαθμό. Αλλά στον γενναίο νέο κόσμο της συνδεσιμότητας, της αυτόνομης οδήγησης, της κοινής χρήσης οχημάτων και της ηλεκτροκίνησης του 2020, ο Thomson διακρίνει ως πρόκληση τον νέο ζωτικό χώρο που δημιουργείται, προκειμένου να αξιοποιηθεί η μεγάλη ιστορία της φίρμας. «Ολοι πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις», λέει. «Ταυτόχρονα όμως οι μάρκες με κληρονομιά και τεράστια ιστορία οφείλουν να είναι πιο ανθρώπινες. Είναι το στοιχείο που διαχωρίζει πραγματικά τις ξεχωριστές μάρκες από τις υπόλοιπες.

Την εποχή που όλα τα αυτοκίνητα διακρίνονται για την τεχνολογία τους, προφανώς δεν υπάρχει λόγος να στεκόμαστε αποκλειστικά στις επιδόσεις. Οι πελάτες αναζητούν πλέον απεγνωσμένα χαρακτήρα και η Jaguar απαιτείται να εκμεταλλευτεί το συγκεκριμένο προσόν της. Θα υπάρχουν πάντα μάρκες που προκαλούν περισσότερο θόρυβο από εμάς. Τα βρετανικά εμπορικά σήματα τείνουν στις μέρες μας να είναι υποτιμημένα για εκείνους που γνωρίζουν χωρίς να είναι φαντασμένοι», προσθέτει με νόημα. Η μεγάλη σε ύψος σκάλα που οδηγεί στα Studio 3 και 4 της Jaguar παραπέμπει στους θρυλικούς αριθμούς του Le Mans και τις επιτυχίες της δεκαετίες του 1950. Βρισκόμαστε σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο όπου μπορούν να επεξεργαστούν έως και 20 μοντέλα πηλού πλήρους μεγέθους με το χέρι, στη συνέχεια να υψωθούν μέσω υδραυλικού συστήματος και να προβληθούν δίπλα δίπλα. Στο κεντρικό τμήμα του ημιώροφου υπάρχει μια τράπεζα οθονών και γραφείων για επιφανειακές εργασίες, αλλά και τη μοντελοποίηση με υπολογιστή. Πρόκειται για ένα μεγάλο πλεονέκτημα, αφού εδώ οι σχεδιαστές μπορούν να δουν τις τελευταίες δημιουργίες τους. Τόσο οι σουίτες εικονικής πραγματικότητας όσο και ο ψηφιακός τοίχος οθόνης 11 μέτρων εξασφαλίζουν, μεταξύ άλλων, ότι το στούντιο εναρμονίζεται ιδανικά στον χώρο. Υπάρχει ένα τρίτο επιπλέον δωμάτιο με εξαιρετικές φυσικές συνθήκες προβολής χάρη στα 906 τ.μ. από υαλοπίνακα, όπως επίσης και τρεις ολόφωτοι φεγγίτες. Στο ένα άκρο, ο τοίχος είναι επενδυμένος σε κατακόρυφη διάταξη με ξύλινες σχάρες προκειμένου να προσθέτει ζεστασιά και χρώμα, ενώ από την άλλη πλευρά υπάρχει ένας μεγάλος εξωτερικός χώρος προβολής όπου τα μοντέλα μπορούν να μετακινηθούν προς τα έξω, για προβολή στο φως της ημέρας. Αισθάνεσαι περισσότερο ότι βρίσκεσαι σε ένα φουαγιέ ξενοδοχείου υψηλού επιπέδου παρά σε ένα αποστειρωμένο ασπρόμαυρο εργαστήριο σχεδιασμού. Αυτό έχει τη σημασία του. Την ημέρα, μάλιστα, που επισκεπτόμαστε τις εγκαταστάσεις υπάρχει εκεί η νέα F-Type, έτοιμη για προβολή. Οι πρώτες εντυπώσεις βρίσκονται σε πλήρη συμφωνία με τα «θέλω» του Thomson. Η F-Type του 2013 δεν ήταν απογοητευτική -δεν έχω συναντήσει ποτέ κάποιον που να μη λάτρεψε τα οπίσθιά της-, αλλά είναι κοινό μυστικό ότι τα μεγάλα ορθάνοιχτα «μάτια» της (τα εμπρός φωτιστικά) είχαν μια επιθετικότητα που δεν αρμόζει στις αξίες της Jaguar. Συγκριτικά τώρα, το νέο πρόσθιο τμήμα του μοντέλου του 2020 φαίνεται πιο ήπιο και λιγότερο τρομακτικό, παρότι εξακολουθεί να διαθέτει εντυπωσιακή παρουσία. Ο Thomson παραδέχεται ότι το μέτωπο ήταν ο τομέας εστίασης, μαζί με κάποιες απαραίτητες αλλαγές σχεδιασμού που επέφερε η νέα τεχνολογία. Για παράδειγμα, η μεγαλύτερη μάσκα υιοθετεί τώρα περισσότερους αισθητήρες. Υπάρχει επίσης ένα πρόσθιο σπόιλερ-λεπίδα, εμπνευσμένο από το περιορισμένης παραγωγής αγωνιστικό Project Seven. Για να σας βάλουμε περαιτέρω στο κλίμα, συζητάμε με τον επικεφαλής του εξωτερικού σχεδιασμού, Adam Hatton, του οποίου η συμμετοχή στην F-Type χρονολογείται στοconcept του 2000. «Οι προβολείς του πρώτου αυτοκινήτου ήταν μεγαλύτεροι και ψηλότεροι, καθώς δεν είχαν την τελευταία τεχνολογία pixel-matrix», εξηγεί ο Hatton. «Αυτοί εδώ μοιάζουν με τέσσερα τετράγωνα πάγου.

Advertisement

Η μεγάλη σκάλα φώτων είναι ενεργοποιημένη περισσότερη ώρα, παρ’ όλα αυτά απενεργοποιεί αυτόματα τους κατάλληλους λαμπτήρες όταν αντικρίσουν ένα αυτοκίνητο να έρχεται από την αντίθετη κατεύθυνση. Τα φωτιστικά σώματα σχεδιάζονται με γνώμονα την τεχνολογία που κρύβεται μέσα τους, έτσι συμβαίνει πάντα. Θυμηθείτε πως η E-Type διέθετε μεγάλους κυκλικούς λαμπτήρες αλογόνου που υπαγόρευαν το σχήμα της. Η τεχνολογία επιβάλλει το υπερβολικά λεπτό σχήμα αυτών των λαμπτήρων», προσθέτει. Ο Hatton επισημαίνει ότι οι συνολικές διαστάσεις του νέου αυτοκινήτου είναι σε μεγάλο βαθμό ίδιες με τις αντίστοιχες του απερχόμενου μοντέλου, παρότι το αυτοκίνητο δείχνει πιο πλατύ και το ρύγχος του μακρύτερο, ελέω της τοποθέτησης των εξαιρετικά λεπτών προβολέων και του σχήματος του καπό (οι εισαγωγές αέρα τοποθετήθηκαν πιο μπροστά). «Θέλαμε να απογειώσουμε τις γραμμές», συνεχίζει ο Hatton, «να πάρουμε ένα κομμάτι από τις καλύτερες στιγμές της Jaguar του χθες, εναρμονίζοντάς το με τον πιο σύγχρονο τρόπο στο σήμερα». Η νέα μάσκα είναι φαρδύτερη και βαθύτερη σε σχέση με πριν. «Περιμετρικά της εξαγωνικής σχεδίασης αποκαλύπτεται μια εξευγενισμένη πρόσθια όψη», λέει ενθουσιασμένος ο Hatton. «Η μάσκα έχει και σατέν εσωτερικό. Είναι λεπτή, αλλά όταν βλέπετε τον συνδυασμό διακρίνετε μια όμορφη μικρή λεπτομέρεια. Κάναμε τη μάσκα μεγαλύτερη επειδή θέλαμε ένα πιο ισχυρό και διακριτικό γραφικό, κυρίως όταν κοιτάς το αυτοκίνητο από απόσταση. Αλλά ευτυχώς χωρίς να θυσιάσουμε την κομψότητα». Εκτός από την μπροστινή κολόνα το προφίλ παραμένει αμετάβλητο, πλην μιας νέας λεπτομέρειας στον χώρο πίσω από τον εμπρός τροχό, εκεί όπου υπήρχε προηγουμένως ένα μεταλλικό ασημένιο λογότυπο. Τώρα αυτό εδράζεται σε μια μαύρη γυαλιστερή βάση. Στο ομολογουμένως αγαπημένο «s», ενώ, ταυτόχρονα δόθηκε ένας πιο δραματικός τόνος στις νέες απολήξεις της εξάτμισης. Ο Hatton υπερασπίζεται ένθερμα τις επιλογές του: «Σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο απαιτείται να επιδείξεις τα σπορ διαπιστευτήρια. Ορισμένα supercars, βέβαια, είναι γεγονός ότι φτάνουν στα άκρα. Αυτό που μας αρέσει επίσης στη νέα F-Type είναι ο συνδυασμός καθαρών επιφανειών πάνω από το αυτοκίνητο, αλλά και μερικές υπέροχες τεχνικές λεπτομέρειες. Το σχήμα μοιάζει απλό και απέριττο χαζεύοντας το αυτοκίνητο από μακριά. Οι επιπλέον γραμμές γίνονται αισθητές όσο πλησιάζεις το αυτοκίνητο. Το στοιχείο αυτό δεν συντελεί μόνο σε αεροδυναμικά οφέλη που σχετίζονται με την κάθετη δύναμη στο πίσω τμήμα, αλλά συμβάλλει ταυτόχρονα καταλυτικά και στο απαραίτητο showoff δημιουργώντας οπτικό πλάτος». Το εσωτερικό της νέας F-Type εμφανίζεται σχεδόν πανομοιότυπο με πριν, αλλά θα παρατηρήσετε τη νέα κομψή λεπτομέρεια στο επάνω τμήμα των καθισμάτων. Το ίδιο σχήμα εμφανίζεται σε μινιατούρα και στα πίσω φώτα. Βασίζεται στο έξι όψεων λογότυπο της Jaguar που χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ’50. Η σχεδιαστική ομάδα του Thomson κατάφερε να χτίσει ένα μοτίβο που θα εμφανίζεται σε όλες τις μελλοντικές Jag και στα συναφή προϊόντα τους. Είναι μια τεχνική που έχει χρησιμοποιηθεί από κορυφαίες high end μάρκες, όπως είναι η Gucci και η Louis Vuitton, εδώ και δεκαετίες.

Advertisement

Η ομάδα σχεδιασμού της Jaguar προσπαθεί συνειδητά να καταστήσει τη μάρκα πιο συνεπή στην πολυτέλεια που πρεσβεύει. Μόνο έτσι θα ευθυγραμμιστεί με άλλες «γαλαζοαίματες» φίρμες. Κάτω από τη λεία επιδερμίδα υπάρχουν δύο επιλογές κινητήρων. Η πρώτη αφορά τον δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα των 300 PS με την κίνηση αποκλειστικά στους πίσω τροχούς, ενώ η δεύτερη στον 5λιτρο V8 με μηχανικό υπερσυμπιεστή και ισχύ 450 PS σε δικίνητη ή τετρακίνητη εκδοχή. Οι 575 PS αποτελούν αποκλειστικό προνόμιο της τετρακίνητης F-Type R. Ολες θα διαθέτουν αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων. Σημειώστε δε ότι δεν υπάρχει ακόμη υβριδική F-Type, πόσο μάλλον ηλεκτρική. Ωστόσο, ο όμιλος Jaguar Land Rover δεσμεύεται να προσφέρει κάποιες μορφές ηλεκτροκίνησης σε όλα τα αυτοκίνητά του από το 2025 και μετά. Η αρχή θα γίνει μέσα στη χρονιά που διανύουμε, όπου αναμένουμε την επόμενη XJ η οποία θα είναι (και) ηλεκτρική και θα δίνει έμφαση στην πολυτελή πλευρά της Jaguar. «Η πολυτέλεια αυτές τις μέρες σε έναν πολύ ταραχώδη κόσμο δεν είναι απαραίτητα τα gadgets και τα μπιχλιμπίδια», λέει ο Thomson. «Πρόκειται για την ηρεμία και την απόλυτη αίσθηση ευεξίας και χαλάρωσης που βιώνεις ως επιβάτης», αποφαίνεται. Αυτές οι αρχές ταιριάζουν άριστα με την ηλεκτρική Jaguar. Φέρει ένα σήμα που αποτελεί εχέγγυο ενός όμορφου σχεδίου και ακριβών υλικών στην καμπίνα, αλλά παράλληλα και ένα ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που προσφέρει πλήρη σιωπή και φινέτσα στην κίνηση. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση η νέα XJ να μη σε κάνει να νιώσεις cool. «Οι περισσότερες limo χρησιμοποιούνται πλέον σε αστικά περιβάλλοντα, πρόκειται για καθολικό επαναπροσδιορισμό στα πολυτελή οχήματα», προσθέτει έκπληκτος. Αλήθεια, όμως, τι γίνεται με τη συσκευασία όλων αυτών των μπαταριών που απαιτούνται για μια αποδεκτή αυτονομία, όπως θα περίμενε κανείς λογικά από μια ακριβή λιμουζίνα; «Είναι δύσκολο να προσφέρουμε μια χαμηλή γραμμή οροφής, τουλάχιστον έτσι όπως την ξέραμε στην προ-SUV εποχή της Jaguar. Σίγουρα παρουσιάζονται ολοένα περισσότερες προκλήσεις, είναι δύσκολο όλα αυτά τα νέα δεδομένα να συμβαδίσουν με την παράδοση της Jaguar», επιβεβαιώνει o Thomson. «Μολαταύτα έχουμε κατά νου κάποιες τεχνολογικές λύσεις. Δεν θα σας πω ακριβώς ποιες είναι, αλλά έπρεπε να φερθούμε έξυπνα και αυτό κάναμε. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται τεράστιους τροχούς και ελαστικά ώστε να αντισταθμίσουν το απόβαρο. Να είστε βέβαιοι ότι θα προσφέρουμε ένα κομψό αισθητικά ηλεκτρικό saloon με ευρύχωρο εσωτερικό, μάλιστα πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο της υπάρχουσας XJ». Ο Thomson πάντως παραδέχεται ότι ελλοχεύουν κίνδυνοι όταν μετακομίζεις σε έναν τεράστιο χώρο. Δεν μπορείς να είσαι σίγουρος, για παράδειγμα, ότι το ομαδικό πνεύμα που καλλιεργήθηκε εδώ και πολλά χρόνια θα μεταφερθεί απρόσκοπτα στο πολυτελές νέο στούντιο. «Υπάρχει σίγουρα η πίεση», λέει, «αλλά τα προφανή οφέλη του να έχεις αυτό τον χώρο, τις κατάλληλες υλικοτεχνικές υποδομές και ένα ενθουσιώδες ανθρώπινο δυναμικό, τα αναγνωρίζεις αμέσως. Θα κάνουμε καλύτερη δουλειά εδώ. Ανησυχούσα μήπως ο αχανής χώρος αποξένωνε εύκολα τους εργαζόμενους στα γραφεία τους δυσκολεύοντας τη μεταξύ τους συνεργασία. Δουλέψαμε σκληρά προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι αυτό δεν θα συμβεί. Είναι μεγάλη η χαρά μας που μπορούμε επιτέλους να εργαστούμε σωστά επάνω στα αυτοκίνητά μας. Μου αρέσει ένα στούντιο το οποίο υιοθετεί ένα ζεστό δημιουργικό περιβάλλον».

Advertisement

Σημειώστε δε ότι ο Thomson εργάστηκε στο παρελθόν τόσο με τον McGovern όσο και με τον Callum ως διευθυντής σχεδιασμού των Jaguar αλλά και Land Rover το 2006. Είχε ξεκινήσει μάλιστα να ασχολείται με το πρωτότυπο LRX. «Ηταν αρκετά δύσκολο, επειδή το στυλ τους ήταν τόσο διαφορετικό. Ενιωσα σχεδόν σαν… πράκτορας δίπλα τους, ήταν σαν να μη βλέπαμε με τα ίδια μάτια. Παρόλο που είμαι πλέον τόσο έμπειρος, αισθάνομαι ακόμη νέος σε αυτό τον ρόλο, γι’ αυτό τον λόγο ακούω τη γνώμη του Callum, πιστεύω πως κι εκείνος μαθαίνει πράγματα από τους δικούς μας ανθρώπους. Είναι γεγονός ότι διατηρούμε μια ελαφρώς πιο ελαστική στάση στην Jaguar σε σχέση με τη Land Rover. Υπάρχουν όντως διαφορετικές φιλοσοφίες, αλλά μπορούμε να κερδίσουμε πράγματα ο ένας από τον άλλον. Το Τμήμα Σχεδιασμού στην JLR αποτελείται συνολικά από 900 άτομα. Μοιραζόμαστε προσωπικό και συζητάμε πρακτικές λόγω των συχνά διαμοιρασμένων τεχνολογιών ανάμεσα στα αυτοκίνητά μας». Ο Thomson ωστόσο τονίζει εμφατικά ότι οι σχεδιαστές παραμένουν αφοσιωμένοι στο σήμα της κάθε εταιρείας. Μετά από δεκαετίες η Land Rover αποτελεί την κινητήρια δύναμη της JLR – τόσο από πλευράς κέρδους όσο και επιρροής. Αυτό θα επιτρέψει στον Thomson να επιταχύνει τη μετατόπιση -ουσιαστικά την εξισορρόπηση- εξουσίας που ξεκίνησε ο Callum. «Εχω στρατηγικό πλάνο γνωρίζοντας τι ακριβώς χρειάζεται η φίρμα. Εχω παθιαστεί με την ιδέα να ανεβάσω την Jaguar ακόμη ψηλότερα. Αν δεν μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο αυτό που έχουμε στα χέρια μας τότε σίγουρα κάτι κάνουμε λάθος». Μπορεί ο Thomson να κινείται ακόμη στη σκιά του Callum, όλα όμως στο νέο υπερσύγχρονο Design Center θυμίζουν… βασίλειο της Jaguar. Ισως τελικά ο έμπειρος δούκας του Εδιμβούργου να είναι περισσότερο διορατικός από όσο πιστεύαμε…

Η ΝΕΑ ΓΚΑΜΑ

Ο V6 κινητήρας και το χειροκίνητο κιβώτιο δυστυχώς μας άφησαν χρόνους. Στη βάση της γκάμας παραμένει ο 4κύλινδρος δίλιτρος βενζίνης με κίνηση στους πίσω τροχούς. Πιο ψηλά συναντάμε τον V8 5.0 με μηχανικό υπερσυμπιεστή και κίνηση στους πίσω ή σε όλους τους τροχούς. Η έκδοση R φορά έναν πανίσχυρο V8, ενώ υιοθετεί τετρακίνηση και σπορ ανάρτηση. «Το 2018 παρουσιάσαμε το δίλιτρο 4κύλινδρο σύνολο βενζίνης το οποίο αποδείχθηκε πολύ δημοφιλές», αναφέρει ο υπεύθυνος προϊόντων της μάρκας Tanmay Dube. «Η απώλεια του V6 μάς έδωσε την ευκαιρία να ρίξουμε το βάρος στον V8. Η έκδοση R προσφέρει ομολογουμένως τεράστια απόδοση, σύμφωνοι, αλλά ο V8 με τους 450 PS και την κίνηση πίσω αποτελεί ιδανικό συνδυασμό. Δεν υπάρχει υβριδική έκδοση επειδή δεν αισθανόμαστε πως η τεχνολογία hybrid είναι κατάλληλη για τις δικές μας ανάγκες», συνεχίζει ο Dube. «Κάθε φορά που υπάρχουν νέες απαιτήσεις σχετικά με τις εκπομπές ρύπων, αξιολογούμε πώς θα τις αντιμετωπίσουμε σε παγκόσμιο επίπεδο. Oπως όμως αναπροσαρμόζονται διαρκώς οι κανονισμοί, έτσι πρέπει να αναπροσαρμόζεται και η τεχνολογία. Για παράδειγμα, διαθέτουμε καταλύτες ελεύθερης ροής που διατηρούν σε υψηλά επίπεδα την ποιότητα του ήχου – σημαντικό στοιχείο για την F-Type», κατέληξε.

Ο οδηγός στο επίκεντρο
Ολες οι εκδόσεις διαθέτουν αποκλειστικά αυτόματο κιβώτιο με paddles πίσω από το τιμόνι ή συμβατικό επιλογέα. «Η ZF έχει προχωρήσει αρκετά παρέχοντας ταχύτατες αλλαγές σχέσεων με βάση τις οποίες οι περισσότεροι πελάτες μας θα ξεχάσουν το χειροκίνητο κιβώτιο», λέει χαρακτηριστικά ο Dube. «Η κατανομή ροπής μεταξύ των πίσω τροχών (μέσω ηλεκτρονικού ενεργού διαφορικού), αλλά και μεταξύ πρόσθιου και πίσω άξονα στις τετρακίνητες εκδόσεις έχει βελτιωθεί σημαντικά. Οπως επίσης το σύστημα διεύθυνσης και το σύστημα ελέγχου ευστάθειας. Μην περιμένετε όμως ριζική αλλαγή στον χαρακτήρα. Πρόκειται για ένα μελετημένο σπορ αυτοκίνητο με το οποίο ζεις άνετα κάθε στιγμή», αναφέρει ο Dube. «Το προηγούμενο μοντέλο ήταν ευκίνητο και λειτουργικό σε καθημερινή βάση. Ηταν θεμελιώδης αρχή, λοιπόν, η τήρηση αυτών των στοιχείων. Η πρόκληση για εμάς ήταν να ενισχύσουμε αυτές τις δυνατότητες», τόνισε.

Η απόλυτη F-Type
Η F-Type R υιοθετεί τις μεγαλύτερες αναβαθμίσεις, τόσο σε στήσιμο όσο και σε ισχύ. Αποδίδει 575 PS, ίδια τιμή με την προηγούμενη SVR, ενώ επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 100 km/h σε 3,7”, φτάνοντας λίγο αργότερα τη μέγιστη ταχύτητα των 300 km/h. Στα ενδότερα διακρίνουμε νέα βελτιωμένα αμορτισέρ, αντιστρεπτικές και ελατήρια στην ανάρτηση, καθώς και αρθρώσεις αλουμινίου στον πίσω άξονα. Η R διαθέτει επίσης μεγαλύτερους κεραμικούς δίσκους στα φρένα (με κίτρινες δαγκάνες). Τα ελαστικά της είναι 10 mm φαρδύτερα για προφανείς λόγους αυξημένης πρόσφυσης σε οριακές συνθήκες. «Δεν αρκεί να σκαλίζεις διαρκώς το λογισμικό», αναφέρει πονηρά ο Dube. «Ορισμένες θεμελιώδεις αλλαγές, όπως τα νέα αμορτισέρ και ελαστικά, σου επιτρέπουν να έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ενα μεγάλο ποσοστό των δοκιμών εξέλιξης πραγματοποιήθηκε στον δρόμο και στην πίστα. Τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με το να βελτιώνεις πράγματα λαμβάνοντας πληροφορίες από τα δύο αυτά πεδία. Η εμπειρία που αποκτήσαμε από τη σκληροπυρηνική XESVProject 8 μάς βοήθησε να ρυθμίσουμε κατάλληλα τη μετάδοση του V8. Μάλιστα με διαφορετικό τρόπο για τις δύο εκδόσεις ισχύος. Το αποτέλεσμα μας χάρισε υποδειγματική αμεσότητα», πρόσθεσε.