Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Στην Αριζόνα με McLaren 720S Spider

  • Του Gavin Green, Φωτογραφίες: Jamie Lipman, Απόδοση: Γιάννης Χαρπίδης

Ανοίγουμε την οροφή της McLaren 720S Spider και ορμάμε στην άγρια ομορφιά της Αριζόνα. Ένα αυτοκίνητο που τα καταφέρνει σε αυτό το περιβάλλον μπορεί σίγουρα να αντεπεξέλθει στα πάντα.

(Δημοσιεύτηκε σε τεύχος της ελληνικής έκδοσης του Car Magazine-*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Η Αριζόνα πάντα σε εκπλήσσει. Η έκτη μεγαλύτερη Πολιτεία των ΗΠΑ είναι διάσημη για την έρημο, τον John Wayne, τα βαθιά φαράγγια με το κόκκινο πέτρωμα και την ηλιοφάνεια. Ομως εδώ που βρισκόμαστε, στον Εθνικό Δρυμό του Τόντο, λίγες ώρες βορειοδυτικά του Φοίνιξ, η θερμοκρασία είναι τόσο χαμηλή που θυμίζει δάσος της Κεντρικής Ευρώπης στα μέσα του χειμώνα, παρότι έχουμε πατήσει για τα καλά το καλοκαίρι. Οδηγούμε τη νέα McLaren 720S Spider με την οροφή κατεβασμένη αλλά απολαμβάνουμε μια σπάνια αίσθηση θαλπωρής και άνεσης. Κατά κάποιον τρόπο αυτό το αυτοκίνητο είναι τόσο πολιτισμένο και ευκολοδήγητο όσο ένα μεγάλο, πολυτελές σεντάν. Αυτή η διαπίστωση προσθέτει μια ακόμα έκπληξη στο όλο σκηνικό. Μέσα στην καρδιά του δρυμού, με τα έλατα να απλώνονται μέχρι το βάθος του ορίζοντα, το οδόστρωμα είναι βρεγμένο σε αρκετά σημεία, κάτι εξίσου ανησυχητικό με το γεγονός πως οι ντόπιοι μας έχουν προειδοποιήσει ότι μέσα στο δάσος υπάρχουν αρκούδες, κούγκαρ, κογιότ και αγριόγατες. Παρά το κρύο και τον συννεφιασμένο ουρανό ο ανθρακονημάτινος ουρανός της 720S Spider παραμένει κρυμμένος κάτω από το κάλυμμα λίγα εκατοστά επάνω από τον V8 κινητήρα. Ο κλιματισμός είναι ρυθμισμένος στο ζεστό και η κύλιση τόσο ραφιναρισμένη και ποιοτική που μας κάνει να απορούμε. Υποτίθεται πως τα supercars δεν θα έπρεπε να είναι τόσο πολιτισμένα. Και αυτή η ανοιχτή McLaren είναι ένα από τα ταχύτερα supercars που υπάρχουν σήμερα στον πλανήτη. Μπορεί να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 2,9’’, κάτι που σημαίνει πως είναι μόλις 0,1’’ πιο αργή από την P1 ή από την τριπλάσιας αξίας Senna, ενώ τα 7,9’’ που χρειάζεται μέχρι τα 200 km/h την κάνουν ταχύτερη ακόμα και από την πιο σκληροπυρηνική Ferrari 488 Pista Spider. Οσο για την τελική ταχύτητα, αυτή μπορεί να φθάνει τα 325 km/h με την οροφή ανοιχτή και τα 340 km/h αν την κλείσεις. Η απόδοση των φρένων αγγίζει επίσης τα δεδομένα της P1. Η συγκεκριμένη McLaren είναι ένα roadster που σχετίζεται περισσότερο με την αγωνιστική ένταση παρά με τον ρομαντισμό.

Το ταξίδι μας ξεκινά από ένα μικρό χωριό κοντά στο Σκότσντεϊλ, ανατολικά του Φοίνιξ. Πρόκειται για ένα άνυδρο, βραχώδες τοπίο με διάσπαρτους τους τεράστιους κάκτους saguaro που μοιάζουν με γίγαντες που απλώνουν τα λιγνά τους χέρια σαν ικέτες προς τον πεντακάθαρο μπλε ουρανό. Καθώς κατευθυνόμαστε βορειοδυτικά, διασταυρωνόμαστε με τα ευρέως διαδεδομένα καταστήματα όπλων. Η άδεια οπλοκατοχής, ο έλεγχος ιστορικού και οτιδήποτε σχετικό μπορεί να πιστοποιήσει τη δυνατότητα του να κουβαλάς όπλο είναι άγνωστες έννοιες σε αυτό τον τόπο. Θέλεις από περίστροφο μέχρι οπλοπολυβόλο; Απλώς μπαίνεις μέσα και το αγοράζεις. Ο οικοδεσπότης από την McLaren μας συμβουλεύει να αποφύγουμε τις διενέξεις με τους ντόπιους οδηγούς: «Μπορεί να είναι οπλισμένοι». Το «οπλοστάσιο» της 720S Spider περιλαμβάνει στον βασικό εξοπλισμό κεραμικά φρένα και ρυθμιζόμενο σύστημα ελέγχου υπερστροφής, αν και κανένα από τα δύο δεν είναι πιθανό να χρειαστεί στους έντονα αστυνομευμένους δρόμους της Αριζόνα. «Αν σε πιάσουν με 160 km/h -λιγότερα από τα μισά της τελικής ταχύτητας- είναι σίγουρο πως θα περάσεις τη νύχτα στη φυλακή», προσθέτει ο προνοητικός οικοδεσπότης μας, κόβοντας κάθε διάθεσή μας για ξεφάντωμα. Ευτυχώς τουλάχιστον που το αυτοκίνητό μας είναι φορτωμένο με σχεδόν κάθε έξτρα που μπορείς να προσθέσεις, περιλαμβάνοντας ακόμα και την ηλεκτροχρωματική οροφή η οποία αλλάζει από σκούρα σε διάφανη με το πάτημα ενός κουμπιού.

Η McLaren έχει πάρει αρκετά μαθήματα από τη Ferrari στην αρκετά σύντομη ιστορία της ως κατασκευαστής supercar και ένα από τα πιο σημαντικά αφορά τη χρησιμότητα του πανάκριβου προαιρετικού εξοπλισμού που πολλές φορές μπορεί να ισοφαρίζει την αξία μιας ολοκαίνουριας 911 Carrera S. Το ανθρακονημάτινο μονοκόκ της Spider είναι ουσιαστικά το ίδιο με αυτό της κλειστής 720S με ελάχιστες μόνο αλλαγές πάνω από το παρμπρίζ και στο πίσω μέρος, όπου υπάρχει η υποδοχή για την αποθήκευση της οροφής. Σε αντίθεση με τα ανοιχτά μοντέλα με μεταλλικό πλαίσιο, εδώ δεν υπάρχει η παραμικρή ανάγκη για επιπλέον ενίσχυση ώστε να αντισταθμιστεί η απουσία οροφής. Η ακαμψία και η αντοχή είναι αμετάβλητες σε σχέση την κλειστή εκδοχή και κατ’ επέκταση οι τιμές τους είναι οι καλύτερες στην κατηγορία. Επομένως δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός πως η Spider είναι και η ελαφρύτερη απέναντι στον ανταγωνισμό, με μόλις 49 kg επιπλέον από την κανονική 720S, ενώ είναι ελαφρύτερη και από τον προγονό της, την 650S Spider. Ο 4.0λιτρος V8 twin-turbo της McLaren έχει μεταφερθεί αυτούσιος από την κλειστή έκδοση, άρα παραμένουν ανέγγιχτοι και οι 720 PS που τον συνοδεύουν. Αυτό σημαίνει ότι είναι ισόπαλη με την Pista και 80 PS βαρύτερη από τη Lamborghini Huracán Spyder. Βάζοντας λοιπόν στην ίδια εξίσωση το πλεονέκτημα σε βάρος και ισχύ είναι εύκολο να καταλάβετε πού οφείλεται η αδιαμφισβήτητη υπεροχή της McLaren σε επιδόσεις. Είναι μόλις 0,1’’ πιο αργή από την κουπέ έκδοση στο 0-100 km/h ενώ με κλειστή οροφή ισοφαρίζει σε τελική ταχύτητα. Μετάδοση και ανάρτηση έχουν επίσης μεταφερθεί χωρίς αλλαγές από την 720S, οπότε η βασικότερη αλλαγή αφορά την αναδιπλούμενη οροφή, η οποία είναι μια ριζικά αναβαθμισμένη εκδοχή αυτής που είχε η 650S Spider. Ο υδραυλικός μηχανισμός έχει αντικατασταθεί με ηλεκτρικό, ο οποίος έχει πιο αθόρυβη λειτουργία και επιτρέπει το άνοιγμα ή το κλείσιμο σε μόλις 11 δευτερόλεπτα -ο ταχύτερος χρόνος στην κατηγορία- και με ταχύτητα έως 50 km/h. Η ανθρακονημάτινη οροφή είναι ενιαία και επιτρέπει την ίδια αεροδυναμική διαμόρφωση και απόδοση με την κουπέ. Η σιλουέτα παραμένει άκρως εντυπωσιακή, δίνοντας την αίσθηση, όπως κάθε McLaren, πως είναι δημιουργία επιστημόνων και όχι σχεδιαστών.

Κάθε πτυχή στις επιφάνειές της, κάθε κρυφή οπή παίζει ρόλο στην αεροδυναμική ή την ψύξη ή και στα δύο. Οι δύο μεγάλες κόγχες που φιλοξενούν τα εμπρός φώτα, για παράδειγμα, δεν δημιουργούν απλώς μια χαρακτηριστική οπτική υπογραφή αλλά βοηθούν στην ψύξη του αέρα που διοχετεύεται στον κινητήρα και το 7άρι κιβώτιο. Είναι τελικά αυτό το στυλ ικανό να ξυπνήσει συναισθήματα; Να είστε σίγουροι! Οπου και αν βρισκόμαστε, η 720S γίνεται επίκεντρο έντονων εκφράσεων ενθουσιασμού από τους ντόπιους παρότι δεν καταφέρνει να αγγίξει τη χάρη και την κομψότητα μιας 488. Ωστόσο, από τη στιγμή που θα ανασηκώσεις την πανάλαφρη πόρτα και θα περάσεις επάνω από το παχύ ανθρακονημάτινο μαρσπιέ για να γλιστρήσεις στο στενό, βαθύ κάθισμα νιώθεις απευθείας να γίνεσαι ένα με το αυτοκίνητο. Το τιμόνι και τα πεντάλ είναι τέλεια ευθυγραμμισμένα μπροστά από τον οδηγό, χωρίς καμία από τις ιδιοτροπίες που τον ταλαιπωρούν σε κάποιους αντιπάλους. Κάθεσαι, μάλιστα, αρκετά πιο κοντά στο κέντρο του αυτοκινήτου απ’ ό,τι στα περισσότερα σπορ αυτοκίνητα. Δύσκολα μπορείς να φανταστείς καλύτερο περιβάλλον για έναν λάτρη της οδήγησης. Η ορατότητα είναι άριστη για κεντρομήχανο αυτοκίνητο ανεξάρτητα από το αν η οροφή βρίσκεται επάνω ή κάτω. Ο συνδυασμός ανθρακονημάτων και δέρματος στο τιμόνι χαρίζει μια υπέροχη αίσθηση, ενώ η απουσία κουμπιών και διακοπτών σίγουρα θα εκτιμηθεί από τους φίλους της απλότητας. Το τιμόνι είναι για να στρίβεις και όχι για να απαντάς στο τηλέφωνο ή να ρυθμίζεις την ένταση της μουσικής και τις ενδείξεις του πίνακα οργάνων. Ο σχεδιασμός και η διαρρύθμιση όλου του εσωτερικού ακολουθούν μια αντίστοιχη λογική: μην αποσπάτε την προσοχή του οδηγού με φανταχτερά παιχνίδια. Η νέα και αρκετά βελτιωμένη οθόνη αφής διατηρεί τον -συνήθη στις McLaren- κάθετο προσανατολισμό, επιτρέποντας έτσι και στην κονσόλα να στενεύει ανάμεσα στα καθίσματα, φιλοξενώντας μόνο τους διακόπτες για τη ρύθμιση της μετάδοσης και της ανάρτησης.

Από τη στιγμή που θα ξυπνήσεις τον V8 twin-turbo μπροστά στα μάτια σου εκτυλίσσεται μια τέλεια σκηνοθετημένη παράσταση. Ο πίνακας οργάνων -από περίτεχνα φινιρισμένο ανθρακόνημα- αναδύεται και περιστρέφεται για να πάρει την κατάλληλη θέση μπροστά στο οπτικό σου πεδίο. Η λογική του μοιάζει εμπνευσμένη από μονοθέσιο F1, καθώς στο πρόγραμμα Track αποκαλύπτεται μια λεπτή φέτα από ανθρακόνημα με μια οριζόντια οθόνη στην οποία προβάλλεται ένα στροφόμετρο σε μορφή γραφικού με μπάρες, ένα ψηφιακό ταχύμετρο και η ένδειξη της σχέσης στο κιβώτιο. Η «φυσιολογική» όψη εμφανίζεται στα προγράμματα Comfort αλλά και Sport, στα οποία ο πίνακας περιστρέφεται αποκαλύπτοντας τη μεγαλύτερη πλευρά του με την επίσης πιο χορταστική οθόνη. Στο κέντρο της δεσπόζει η απεικόνιση ενός μεγάλου στροφομέτρου -ο κινητήρας ξεπερνά τις 8.000 rpm- ενώ υπάρχει και εδώ ψηφιακή ένδειξη της ταχύτητας και κάποιες δευτερεύουσες ενδείξεις που μπορούν να καθοριστούν από τον οδηγό. Παρά τη δραματικότητα που προσδίδει ο θόρυβος του κινητήρα και φυσικά οι επιδόσεις, η 720S Spider είναι απίστευτα εύκολη στην οδήγηση. Η πολύ καλή ορατότητα και η ευκολία του αυτόματου κιβωτίου συνδυάζονται ιδανικά με την εξαιρετικά άνετη αλλά συμπαγή κύλιση που προσφέρει η υδραυλική ανάρτηση της McLaren και με το άριστα ζυγισμένο και ακριβές ηλεκτροϋδραυλικό τιμόνι. Το αυτοκίνητο δεν σου κρύβει ότι κυριαρχείται από ηλεκτρικά συστήματα, όμως κανένα από αυτά εν τέλει δεν διακόπτει τους διαύλους επικοινωνίας με τον οδηγό.

Στον κεντρικό δρόμο προς Πέισον, μια πόλη σε υψόμετρο 1.500 μ. περιτριγυρισμένη από πυκνό δάσος και γνωστή για τους ικανότατους αναβάτες ροντέο, η McLaren βρίσκεται σε λειτουργία «αόρατης πτήσης», με επιλεγμένο το πρόγραμμα Comfort και το κιβώτιο να επιλέγει τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση στις χαμηλότερες δυνατές στροφές. Μόνο σε τέτοιες συνθήκες μπορείς να διακρίνεις μια μικρή υστέρηση του turbo. Αν αποφασίσεις να καρφώσεις ξαφνικά το γκάζι στο πάτωμα, θα δεις για ελάχιστο διάστημα το στροφόμετρο να κομπιάζει προτού οι υπερτροφοδότες ξυπνήσουν, για να ακολουθήσει ένα κύμα δύναμης και ροπής που θα σε εκτοξεύσει με ορμή. Από τη στιγμή, όμως, που οι στροφές θα ανέβουν, οποιαδήποτε εντολή του γκαζιού εκτελείται ακαριαία. Με το υψόμετρο να ανεβαίνει και τη θερμοκρασία να πέφτει συνεχώς, η διαδρομή αποκτά όλο και πιο ανάγλυφη χάραξη, καθώς ξετυλίγεται μέσα στο δάσος. Η κίνηση είναι ελάχιστη δίνοντας την ευκαιρία για ενεργοποίηση του προγράμματος Sport και λίγο αργότερα του Track. Αυτή η επιλογή σε βάζει αυτόματα πίσω από το τιμόνι ενός από τα ταχύτερα και πιο συναρπαστικά supercars που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Η δύναμη στις μεσαίες στροφές έχει την οργή ενός ντιρέκτ του Mike Tyson, το τιμόνι έχει ακρίβεια χειρουργικού εργαλείου χωρίς να χάσει το περίφημο ζύγισμα, ενώ η υδραυλική ανάρτηση, που πριν από λίγο χάριζε την άνεση λιμουζίνας, έχει δώσει τώρα στην 720S την οξύτητα αγωνιστικού αυτοκινήτου.

Εχοντας φτάσει στο ψηλότερο σημείο της διαδρομής, κυκλώνουμε το βουνό με προορισμό και πάλι το Φοίνιξ στα νότια. Οσο πλησιάζουμε το επίπεδο της θάλασσας, η θερμοκρασία αρχίζει να ανεβαίνει και το σκηνικό να αποκτά τα τυπικά χαρακτηριστικά της Αριζόνα, με ηλιοφάνεια και ξηρό αέρα. Καθώς περιπλανιόμαστε στα φροντισμένα προάστια του Σκότσντεϊλ, απολαμβάνοντας τις τελευταίες στιγμές της βόλτας των 500 km με αυτή την υπέροχη δημιουργία, μια απορία στριφογυρίζει στο κεφάλι: υπάρχει κάποιο άλλο αυτοκίνητο που μπορεί να κάνει όλα αυτά; Που προσφέρει έναν τόσο απολαυστικό συνδυασμό ταχύτητας, έντασης, άνεσης, ευκολίας και μηχανολογικής αρτιότητας, έχοντας μάλιστα το αισθητηριακό πλεονέκτημα της οδήγησης με τον ήλιο και τον αέρα να χαϊδεύει το πρόσωπο; Η απάντηση μπορεί να βρίσκεται στο ταξίδι του Κουνίτη με τη Ferrari Pista Spider, λίγες σελίδες πιο πάνω.

Εμείς, πάντως, δύσκολα μπορούμε να σκεφτούμε άλλο αυτοκίνητο με αντίστοιχο κοκτέιλ ικανοτήτων. Που να πιάνει το 0-100 km/h σε λιγότερο από 3’’, να ξεπερνά τα 320 km/h, να έχει τόσο ποιοτική κύλιση αλλά και οξύτητα αγωνιστικού και να σου επιτρέπει να έρχεσαι τόσο κοντά με το περιβάλλον γύρω σου. Στα περισσότερα αυτοκίνητα με αντίστοιχο χαρακτήρα η απομάκρυνση της οροφής αλλοιώνει τις ικανότητες, καθώς η μείωση της ακαμψίας θαμπώνει την ευκρίνεια της συμπεριφοράς ενώ οι συμβιβασμοί στην αεροδυναμική πληγώνουν την ταχύτητα. Επιπλέον τα περισσότερα roadster συνδέονται περισσότερο με τον ρομαντισμό παρά με τη σκληροπυρηνική διάθεση. H 720S Spider δεν κάνει απολύτως καμία υποχώρηση σε σχέση με τη χαρισματική Coupé. Είναι το ίδιο συγκροτημένη και αιχμηρή, χάρη στο εμπνευσμένο από την F1 ανθρακονημάτινο πλαίσιο και στην ευφυΐα της πιο προηγμένης έκδοσης της ενεργητικής υδραυλικής ανάρτησης της McLaren. Κανένα άλλο supercar -και ειδικότερα με ανοιχτή οροφή- δεν έχει αντίστοιχη ποιότητα στο φιλτράρισμα της κύλισης και κανένα σπορ αυτοκίνητο δεν πατάει και δεν στρίβει καλύτερα υπό πίεση. Εχοντας λοιπόν ξεκαθαρίσει όλα τα παραπάνω, φτάνουμε και στο καυτό ερώτημα: Μπορεί αυτή η McLaren να μιλήσει στα συναισθήματα όπως μια Ferrari ή μια Lamborghini; Οι περισσότεροι θα συμφωνήσουν ότι το στυλ της 720S δεν έχει αντίστοιχη φινέτσα και πως ο κινητήρας της δεν έχει χαρακτήρα. Ακόμα και αν με το ρολόι στο χέρι η 488 είναι λίγο πιο αργή, δύσκολα μπορείς να αρνηθείς πως σου βγάζει περισσότερη ζωντάνια και ενθουσιασμό. Συν το γεγονός πως η McLaren είναι πιο ακριβή.

Πρέπει να παραδεχτούμε πως παρά το όποιο, έστω και μικρό, μειονέκτημα σε απόδοση και δυναμική αρτιότητα οι ιταλικές προτάσεις -και ειδικά αυτή της Ferrari- θα κερδίσουν τον αγοραστή με το στυλ, με το ταπεραμέντο και βέβαια την αύρα που συνοδεύει το όνομά τους. Αν όμως πραγματικά θέλεις να οδηγείς το καλύτερο ανοιχτό αυτοκίνητο στον πλανήτη με ένα εύρος ταλέντου που δεν υπάρχει σε καμία άλλη σπορ δημιουργία, τότε θα πρέπει να επιλέξεις τη McLaren 720S Spider.

MCLAREN 720S SPIDER

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 3.994cc, V8, TWIN-TURBO, 720 PS @ 7.500 rpm, 78,5 kgm @ 5.500 rpm

ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ, 7 ΣΧΕΣΕΩΝ

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΠΙΣΩ

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (E/Π)

0-100 KM/H: 2,9”

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 340 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 11,6 lt/100 km

CO2: 276 g/km

ΒΑΡΟΣ: 1.468 kg

 

Πηγή: CAR

 

 

Δημοφιλή στο Protothema.gr