Live Κίνηση
Περισσότερα
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Η Skoda ελίσσεται στην ιστορία με οδηγό τα φλας της!

Ελλάδα 11:35
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η Skoda ελίσσεται στην ιστορία με οδηγό τα φλας της!

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Η Skoda ελίσσεται στην ιστορία με οδηγό τα φλας της!

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Οι δείκτες κατεύθυνσης ή κοινώς φλας ακολουθούν από κοντά την πορεία εξέλιξης του αγαπημένου μας αυτοκινήτου. Από την χρήση των… χεριών μέχρι τα σύγχρονα φλας έχει περάσει πάνω από ένας αιώνας και με την βοήθεια της Skoda μαθαίνουμε την ιστορία τους.

Advertisement
Advertisement

 

O Αμερικάνος Percy Seymour Douglas-Hamilton πιστεύεται ότι είναι ό πρώτος άνθρωπος στην ιστορία που κατέθεσε πατέντα για κατοχύρωση μιας “συσκευής που υποδεικνύει την πρόθεση (αλλαγής) κατεύθυνσης των αυτοκινήτων” το 1907. Επί της ουσίας ήταν χέρια ζωγραφισμένα (τα χέρια χρησιμοποιούσαν οι οδηγοί μέχρι τότε αλλά και για πολλά χρόνια μετά) σε φωτιζόμενες πλάκες τοποθετημένες μία σε κάθε πλευρά του αμαξώματος. Πολύ απλά όταν ο οδηγός ήθελε να στρίψει, άναβε την λάμπα που φώτιζε το χέρι που επιθυμούσε, ενώ στην διάθεσή του είχε και στοπ – επίσης χέρια που απεικόνιζαν την ανάλογη χειρονομία! Πάμε όμως να δούμε την εξέλιξη των φλας μέσα από την ιστορία της Skoda.

Advertisement
Advertisement

1929: Η αρχή των φλας

Με τα αυτοκίνητα να είναι ελάχιστα στους δρόμους η νομοθεσία σχετικά με την ύπαρξη και την χρήση των φλας στα πρώτα αυτοκίνητα ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη. Η τοποθέτησή τους στα αυτοκίνητα, πέρα από προαιρετική, ήταν ουσιαστικά κάτι που άνηκε στη σφαίρα της καινοτομίας. Οι οδηγοί των οχημάτων ήταν υπεύθυνοι για την ενημέρωση του… περίγυρου και των υπόλοιπων χρηστών του δρόμου την οποία και πραγματοποιούσαν με τα χέρια τους.

Advertisement

Η εφεύρεση των πρώτων “φλας” στην Τσεχοσλοβακία ήταν δουλειά του Jan Hanus που κατοχύρωσε στο όνομά του μια πατέντα το 1922, ένα βέλος ουσιαστικά, για χρήση στα ποδήλατα της εποχής. Αργότερα, το 1929, ήρθε και η πρώτη εφαρμογή από την Skoda στο Laurin & Klement Skoda 110. Εκεί, ένα μονό βέλος στην πλευρά του οδηγού ελεγχόταν ηλεκτρομαγνητικά από μοχλό στο ταμπλό για να δείξει τις προθέσεις του οδηγού όσον αφορά στην κατεύθυνση που ήθελε να ακολουθήσει. Η αρχή είχε γίνει και επίσημα πια.

Advertisement

1937: Η δείκτεςβραχίονες κάνουν την εμφάνισή τους

Λίγα χρόνια μετά, αυτό το μονό βέλος της Skoda αντικαταστάθηκε από δείκτες-βραχίονες που ελέγχονταν επίσης ηλεκτρομαγνητικά. Στο Popular Monte Carlo του 1937 οι εν λόγω δείκτες, ένας σε κάθε μεριά του αμαξώματος εκτείνονταν για να δείξουν τις προθέσεις του οδηγού και ύστερα αναδιπλώνονταν ξανά στο αμάξωμα.

Advertisement

Αυτό το στιλ ειδοποίησης για τους δείκτες κατεύθυνσης παρέμεινε δημοφιλές για αρκετά χρόνια μετά, αν και στην αρχή του ήταν… αξεσουάρ που πωλούνταν προαιρετικά. Η τοποθέτησή τους στα αυτοκίνητα έγινε υποχρεωτική στην Τσεχοσλοβακία το 1939.

1964: Οι λάμπες πυρακτώσεως επικρατούν

Η επόμενη φάση της εξέλιξης των φλας ήρθε σχεδόν φυσικά με τις λάμπες πυρακτώσεως να επικρατούν, ενώ η νομοθεσία και οι προδιαγραφές των φωτιστικών σωμάτων (και για τους δείκτες κατεύθυνσης) έγιναν αυστηρότερες. Τα φλας είναι στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεχωριστές μονάδες από τους προβολείς με πορτοκαλί κρύσταλλο.

Όπως βλέπουμε και σε αυτή την Skoda Octavia Combi του 1964 είναι τοποθετημένα κάτω από τους προβολείς, ενώ ο διακόπτης που τα ελέγχει βρίσκεται στα αριστερά του τιμονιού.

1966: Η εξέλιξη του design

Στην Skoda 1000 MB του 1966 τα φλας στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου συνεχίζουν να αποτελούν ξεχωριστές μονάδες αν και στο πίσω μέρος έχουν ενσωματωθεί στην σχεδίαση των φωτιστικών σωμάτων.

Ο έλεγχός τους πραγματοποιείται από μοχλό που βρίσκεται αριστερά στην κολόνα του τιμονιού, ενώ με τον ίδιο μοχλό ο οδηγός ελέγχει και την κόρνα πιέζοντάς τον προς τα μέσα.

1988: Τα φλας δίπλα στους προβολείς

Έχουμε περάσει στην δεκαετία του ’80 όπου πλέον και τα φλας στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου ενσωματώνονται σε αρκετές περιπτώσεις στην συνολική σχεδίαση των φωτιστικών σωμάτων. Τα Skoda της σειράς 105/120 ήταν τα πρώτα μοντέλα της εταιρίας που έφεραν φλας ακριβώς δίπλα από τους προβολείς αν και δεν αποτελούν ένα “κομμάτι” με αυτούς.

Οι προδιαγραφές ορίζουν πλέον και την τοποθέτηση φλας στα πλαϊνά του αμαξώματος (στα φτερά) και η Skoda 125 L του 1988 δεν αποτελεί εξαίρεση.

1989: Οι προβολείς “υποδέχονται” τα φλας

H Skoda Favorit ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρίας όπου τα φλας έχουν ενσωματωθεί πλήρως στην σχεδίαση των φωτιστικών σωμάτων και βρίσκονται πίσω από το ίδιο κρύσταλλο με εκείνων των προβολέων.

2009: Τα πλαϊνά φλας “μετακομίζουν” στους καθρέπτες

Η εξέλιξη στην τεχνολογία αλλά και το design φέρνει αλλαγές και στα φλας με την πάροδο των ετών. Τα φλας που τοποθετούνται στα φτερά του αυτοκινήτου “μετακομίζουν” σιγά-σιγά στην σχεδίαση των καθρεπτών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στην γκάμα της Skoda είναι αυτό το Yeti του 2009.

Ο έλεγχος των φλας έχει καθιερωθεί πλέον από το λεβιέ αριστερά στην κολόνα του τιμονιού. Ο έλεγχος της κόρνας ωστόσο έχει μεταφερθεί στο τιμόνι και έχει δώσει την θέση της στον έλεγχο του cruise control.

2017: Τα LED φλας γίνονται δημοφιλή

Οι σημερινοί δείκτες κατεύθυνσης, όπως εκείνοι του Skoda Kodiaq, έχουν ενσωματωθεί πλήρως στην σχεδίαση των εμπρός αλλά και των πίσω φωτιστικών σωμάτων.

Στα πιο εξελιγμένα φωτιστικά σώματα της εταιρίας είναι πλέον LED, όπως άλλωστε LED είναι τα φώτα θέσης αλλά και τα φώτα πορείας.

2019: Δυναμικά φλας και υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας

Η εξέλιξη δεν σταματά ποτέ και νέες ιδέες πάνω στην ασφάλεια και το design κάνουν την εμφάνισή τους. Το νέο Scala είναι το πρώτο αυτοκίνητο της Skoda που φέρει στον προαιρετικό του εξοπλισμό “δυναμικούς” δείκτες κατεύθυνσης από LED. Τα LED σε αυτά τα φλας αναβοσβήνουν σε σειρά, από μέσα προς τα έξω, δείχνοντας κυριολεκτικά την κατεύθυνση που θέλει να ακολουθήσει ο οδηγός του οχήματος. Αυτό κάνει πιο εύκολη την αναγνώριση των προθέσεών του από άλλους χρήστες του δρόμου, ανεξάρτητα από τις συνθήκες, συμβάλλοντας έτσι ακόμη περισσότερο στην ασφάλεια κάθε στιγμή.