Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

Αποκλειστικό: Μπήκαμε στη μονάδα παραγωγής της McLaren

  • Τάκης Τρακουσέλλης

Η νέα έδρα της McLaren άρχισε να λειτουργεί το 2004 και από τότε την έχουν επισκεφτεί ελάχιστοι άνθρωποι. Φτάνοντας στις εγκαταστάσεις θυμηθήκαμε το παλιό κλασικό: «Πραγματικά πλούσιος είναι αυτός που δεν φαίνεται το σπίτι του από την είσοδο». Η έδρα της McLaren βρίσκεται σε μια έκταση 50 εκταρίων στο Γουόκινγκ, την πιο ακριβή…

ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΤΑΚΗΣ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗΣ

Ο τίτλος Paragon χρησιμοποιείται για διαμάντια άνω των 100 καρατίων που έχουν επτά πλευρές και τέλεια κοπή. Χρησιμοποιώντας λίγο τη φαντασία σας, εάν ενώσετε με εφαπτομένες την περίμετρο της ομώνυμης έδρας, της McLaren, φτιάχνετε ένα επτάπλευρο. Η νέα έδρα της McLaren άρχισε να λειτουργεί το 2004 και από τότε την έχουν επισκεφτεί ελάχιστοι άνθρωποι. Φτάνοντας στις εγκαταστάσεις θυμηθήκαμε το παλιό κλασικό: «Πραγματικά πλούσιος είναι αυτός που δεν φαίνεται το σπίτι του από την είσοδο». Η έδρα της McLaren βρίσκεται σε μια έκταση 50 εκταρίων στο Γουόκινγκ, την πιο ακριβή περιοχή στα περίχωρα του Λονδίνου.

Το κτίριο έχει ύψος μόλις 11 μέτρα, παρότι είναι τεράστιο – με συνολική επιφάνεια 57.000 τετραγωνικά μέτρα. Στον περιβάλλοντα χώρο έχουν φυτευτεί 100.000 δέντρα, φουντουκιές, σφένδαμοι, σημύδες και πεύκα με τέτοιο τρόπο ώστε σε συνδυασμό με την κλίση του εδάφους το κτίριο να μη φαίνεται παρά μόνο όταν φτάσεις δίπλα του.

Βλέποντας για πρώτη φορά την κεντρική λίμνη που βρίσκεται μπροστά του, εντυπωσιάζεσαι αλλά εκείνη τη στιγμή δεν μπορείς να συλλάβεις το ιδιοφυές του σχεδιασμού. Στον χώρο υπάρχουν συνολικά πέντε λίμνες. Η παρουσία τους δεν είναι μόνο για αισθητικούς λόγους: το νερό που ανακυκλώνεται κάθε 48 ώρες μέσω ειδικών σωληνώσεων, πύργων και αντλιοστασίων χρησιμοποιείται για την ψύξη της εγκατάστασης αλλά και της αεροδυναμικής σήραγγας. Μ’ αυτόν τον τρόπο το κτίριο των 57.000 τ.μ. αφήνει «περιβαλλοντικό ίχνος» 20.000 τ.μ.

Παρατηρώντας προσεκτικά τις αεροφωτογραφίες συνειδητοποιείς το μεγαλείο της αρχιτεκτονικής. Η κεντρική λίμνη με το κτίριο σχηματίζουν έναν τέλειο κύκλο. Η κεντρική είσοδος βρίσκεται αριστερά όπως κοιτάμε το κτίριο από την πλευρά της λίμνης. Παρατηρώντας την κάτοψη του κτιρίου θα δείτε μια οπή στην αριστερή γωνία. Ουσιαστικά πρόκειται για τη μία και μοναδική κολόνα που στηρίζει το στέγαστρο της εισόδου.

[nggallery id=188]

Το φουαγιέ σε μήκος ξεπερνά τα 200 μέτρα, όπου εκεί βρίσκονται παρατεταγμένα όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της McLaren που έγραψαν ιστορία στις πίστες του κόσμου: από το πρώτο αυτοκίνητο που οδήγησε σε μια ανάβαση ο ιδρυτής Μπρους Μακλάρεν και το μονοθέσιο με το οποίο πήρε την πρώτη νίκη ο ίδιος, το 1968 στο βελγικό GP. Στον ίδιο χώρο βρίσκονται όλα τα μονοθέσια πρωταθλητές της F1 – συνολικά η ομάδα έχει πάρει οχτώ πρωταθλήματα κατασκευαστών, τα έτη 1974, ’84 ’85, ’88, ’89, ’90, ’91, ’98. Οδηγώντας τα μονοθέσιά της πήραν πρωτάθλημα οι Φιτιπάλντι (1974), Χαντ (1976), Λάουντα (1984), Προστ (1985, ’86, ’89), Σένα (1988, ’90, ’91), Χάκινεν (1998, ’99), Χάμιλτον (2008).

Συνολικά οι οδηγοί της ομάδας έχουν ανέβει 433 φορές στο βάθρο και μαζί με τα κύπελλα των νικών φτάνουμε στα 595 τρόπαια, τα οποία βρίσκονται παρατεταγμένα στο τέλος του διαδρόμου. Κάτω από κάθε τρόπαιο αναγράφονται ο αγώνας, ο οδηγός και η χρονολογία. Για να αντιληφθεί κανείς την αξία των εκθεμάτων αναφέρουμε ότι εκτός από τα αγωνιστικά, που προφανώς είναι αυθεντικά και μοναδικά, όλα τα τρόπαια είναι επίσης αυθεντικά. Είναι δηλαδή αυτά που δόθηκαν τη στιγμή της απονομής. Ανοιγοκλείνεις τα μάτια προσπαθώντας να συνειδητοποιήσεις ότι σ’ αυτή τη γωνιά βρίσκεται παρατεταγμένο ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης ιστορίας της F1.
Ναι, αυτά τα τρόπαια τα πήραν οι Προστ, Σένα, Λάουντα, Χάκινεν, τα σήκωσαν ψηλά και έτυχαν της απόλυτης αποθέωσης. Για όσους απορείτε, οι οδηγοί της McLaren υπογράφουν σχετικό όρο στο συμβόλαιό τους που τους δεσμεύει να αφήσουν το τρόπαιο στην ομάδα. Τους δίνεται όμως το δικαίωμα να ζητήσουν πιστό αντίγραφο.

Κάθε τρόπαιο είναι διαφορετικό, απεικονίζει την κουλτούρα και τη φιλοσοφία της χώρας απ’ όπου προέρχεται. Τα περισσότερα είναι πανάκριβα έργα τέχνης και η αξία τους ξεπερνά τις 100.000 δολάρια. Πιο ακριβό αυτό της Ινδιανάπολης, το οποίο κοστίζει 177.000 δολάρια, πιο φτηνό -ναι, σωστά μαντεύετε-, αυτό του Μονακό. Θρυλικοί τσιγκούνηδες οι Μονεγάσκοι, δίνουν ένα κύπελλο αξίας μόλις 800 δολαρίων.

Στα άδυτα του κτιρίου!
Στα 57.000 τ.μ. του κτιρίου έχουν τα γραφεία τους 900 εργαζόμενοι.
Η δική μας ξενάγηση άρχισε από τα παλιά αγωνιστικά και την τροπαιοθήκη και συνεχίστηκε στη γραμμή παραγωγής της SLR. Εκεί είδαμε και την πρώτη Stirling Moss, την ειδική έκδοση του αυτοκινήτου, φόρο τιμής στο μεγάλο πιλότο. Το επίπεδο δουλειάς που γίνεται εκεί από τη McLaren αποδεικνύεται από την εξής φράση: «Η Mercedes τούς εμπιστεύεται να παράγουν ένα αυτοκίνητο με το σήμα της». Δεν υπάρχει τίποτα αυτοματοποιημένο στη γραμμή παραγωγής, τη δουλειά κάνουν εξειδικευμένοι μηχανικοί.

Στο υπόγειο βρίσκονται το γυμναστήριο των πιλότων, εξοπλισμένο με τα τελευταία όργανα της Technogym, και οι χώροι φιλοξενίας. Δίπλα βρίσκονται οι φούρνοι όπου «ψήνονται» όλα τα εξαρτήματα από ανθρακονήματα. Ειδικά για την μπανιέρα που φιλοξενεί το σώμα του πιλότου χρειάζονται 4 βδομάδες στον φούρνο και φτιάχνονται έξι τέτοιες κατά τη διάρκεια μιας χρονιάς. Επίσης στο υπόγειο βρίσκονται οι κοπτικές μηχανές CNC, αλλά και ο χώρος που γίνονται τα καλούπια (Rapid Prototype).
Στο ισόγειο βρίσκονται οι προσομοιωτές του μονοθεσίου, του κιβωτίου και άλλων μερών, αλλά και ο χώρος της τελικής συναρμολόγησης. Επίσης βρίσκονται τα γραφεία του CFD (Computational Fluid Dynamics) αλλά και ο χώρος κατασκευής των ηλεκτρονικών. Στο μέσο του ισογείου βρίσκεται ο χώρος του ποιοτικού ελέγχου, αποστειρωμένος και καθαρότερος από χειρουργείο.
Είναι πολύ εντυπωσιακό το γεγονός ότι όλοι οι χώροι έχουν σταθερό φωτισμό χωρίς σκιές, καθώς γίνεται πλήρη εκμετάλλευση του φυσικού φωτός.

Κι όμως, υπάρχει αεροσήραγγα!
Κοιτώντας εξωτερικά τις φωτογραφίες του κτιρίου, αποκλείεται να φανταστείς ότι κρύβει στα σπλάχνα του μια αεροσήραγγα κλίμακας 1 προς 1 για μονοθέσια F1. Ακόμη πιο απίστευτη είναι η μόνωση της σήραγγας, ακόμη και με πλήρη ισχύ λειτουργίας δεν ακούγεται τίποτα στο υπόλοιπο κτίριο καθότι υπάρχουν ειδική ηχομόνωση και αντικραδασμική εγκατάσταση. Το σχήμα της είναι ορθογώνιο, το μήκος της 145 μέτρα και ο ανεμιστήρας -διαμέτρου 4 μέτρων- γυρίζει με 600 στροφές το λεπτό ρουφώντας τον αέρα με ρυθμό 15 κυβικά μέτρα το δευτερόλεπτο και επιταχύνοντάς τον έως τα 80 m/sec (288 km/h). Για την κατασκευή της σήραγγας χρησιμοποιήθηκαν 400 τόνοι ατσάλι – θα μπορούσε να φτιαχτεί ένα μεγάλο φορτηγό πλοίο μ’ αυτό το σίδερο.

Η σήραγγα ήταν το πρώτο μέρος της εγκατάστασης που ξεκίνησε να δουλεύει εδώ και έξι χρόνια δεν έχει σταματήσει παρά μόνο για συντήρηση. Ομως οι νέοι κανονισμοί της F1 οριοθετούν τη χρήση της για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων.
Το Paragon αναδεικνύει το μεγαλείο και τη φιλοσοφία της McLaren. «Εντυπωσιάζει τον επισκέπτη και εμπνέει τον εργαζόμενο», αυτός ήταν ο στόχος του. Εχοντας επισκεφτεί πολλά εργοστάσια αυτοκινήτων, όλα τα εργοστάσια ομάδων F1 και έχοντας ταξιδέψει ακολουθώντας τη F1 αλλά και τα δρώμενα του αυτοκινήτου σ’ όλο τον κόσμο, χωρίς δεύτερη σκέψη λέμε ότι δεν έχουμε δει κάτι ανάλογο. Μέρος σαν το Paragon απλώς «δεν υπάρχει»!

Χρονοδιάγραμμα κατασκευής
1999: Φτιάχνεται τοιχίο βάθους 30 μέτρων και πλάτους ενός στην περίμετρο του κτιρίου για να κρατηθούν μακριά του τα όμβρια ύδατα. Στο σκάψιμο χρησιμοποιείται εκσκαφέας τύπου «Backhoe» που έρχεται από την Αμερική, ένας από τους τρεις που υπάρχουν στον κόσμο. Αφαιρούνται 150.000 τετραγωνικά μέτρα χώματος.

2000: Διαμορφώνονται το υπόγειο και το ισόγειο, που στηρίζεται πάνω σε κολόνες από οπλισμένο σκυρόδερμα. Περνιούνται οι σωληνώσεις του κλιματισμού.

2001: Τοποθετείται ο ατσάλινος σκελετός του κυρίως κτιρίου, βάρους 5.000 τόνων. Τοποθετούνται το αλουμινένιο χωροδικτύωμα και οι τζαμαρίες. Τοποθετούνται οι παροχές νερού και ρεύματος. Φτιάχνονται στην οροφή οι παράλληλες «λεωφόροι» με πλάτος 18 μέτρα, που αφήνουν το φυσικό φως να διαχέεται σε όλο το κτίριο.
Οι εργάτες από 260 αυξάνονται σε 700, καθώς ξεκινά η τελική φάση. Οι Pastorelli και Mapei έχουν την ευθύνη η Grohe αναλαμβάνει την εγκατάσταση του μοναδικού συστήματος διαχείρισης του νερού και η Targetti τον φωτισμό.

2002: Η AMEC συνδέει τις κεντρικές μονάδες ισχύος και θέρμανσης. Διαμορφώνεται η λίμνη που τροφοδοτείται από τα νερά της βροχής με ένα ιδιοφυής σύλληψης σύστημα καναλιών. Οι πέντε λίμνες που επικοινωνούν μεταξύ τους φιλοξενούν 50.000 κυβικά νερού. Φυτεύονται τα 100.000 δέντρα. Ξεπερνιούνται τα 2 εκατ. ώρες εργασίας.

2003: Αρχίζει η διαμόρφωση του εσωτερικού. Η FARAM αναλαμβάνει τα γραφεία και το καλοκαίρι εγκαθίστανται οι πρώτοι εργαζόμενοι, πρόκειται για τους μηχανικούς παραγωγής της SLR.

2004: Το McLaren Technology Centre εγκαινιάζεται στις 12/5 από τη βασίλισσα της Αγγλίας.

Το Πάραγκον με αριθμούς
100.000  δέντρα
57.000  τ.μ. κτιρίου
900   εργαζόμενοι
50   εκτάρια οικόπεδο
30   μέτρα βάθος
11   μέτρα ύψος
5   λίμνες

Δημοφιλή στο Protothema.gr