Ξένες πινακίδες: Ποιοι μπορούν να κυκλοφορούν και ποιοι κινδυνεύουν με πρόστιμα
ΝΕΑ
Η κυκλοφορία αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες στους ελληνικούς δρόμους επιτρέπεται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις – διαφορετικά, οι ιδιοκτήτες τους έρχονται αντιμέτωποι με αυστηρές κυρώσεις.
Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να βλέπουμε αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες να κινούνται καθημερινά στην Ελλάδα. Κάποια ανήκουν σε τουρίστες, όμως αρκετά κυκλοφορούν από μόνιμους κατοίκους της χώρας – πολλές φορές καταχρηστικά.
WHAT CAR
Το νομικό πλαίσιο είναι σαφές: η χρήση τέτοιων αυτοκινήτων είναι επιτρεπτή μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Όσοι παραβιάζουν τις διατάξεις αυτές, κινδυνεύουν με σημαντικά πρόστιμα και κατασχέσεις.
Για να μπορεί ένα φυσικό πρόσωπο να κυκλοφορεί στην Ελλάδα αυτοκίνητο με ξένες πινακίδες χωρίς να υποχρεούται σε τελωνειακές επιβαρύνσεις ή τέλη κυκλοφορίας, πρέπει να πληροί μία βασική προϋπόθεση: η συνήθης κατοικία του (δηλαδή η κύρια διαμονή του για τουλάχιστον 185 ημέρες ανά 12μηνο) να βρίσκεται στο εξωτερικό.
Το αυτοκίνητο μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο για ιδιωτική χρήση και η παραμονή του στη χώρα δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι μήνες μέσα σε κάθε 12μηνη περίοδο. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, τα τελωνεία μπορούν να χορηγούν παράταση έως 15 ημερών.
Εάν το εξάμηνο παρέλθει και το αυτοκίνητο δεν έχει φύγει από την Ελλάδα, ο ιδιοκτήτης του υποχρεούται να το ακινητοποιήσει σε τελωνειακή αρχή. Το χρονικό διάστημα ακινητοποίησης κυμαίνεται από έξι έως είκοσι τέσσερις μήνες.
Εφόσον επιθυμεί να το επαναφέρει σε κυκλοφορία, πρέπει να αποδείξει ότι διέμενε στο εξωτερικό για τουλάχιστον 185 ημέρες κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους πριν από την αποσφράγιση. Αν περάσουν δύο χρόνια χωρίς το όχημα να αποσφραγιστεί, τότε θεωρείται «αζήτητο».
Υπάρχουν όμως και ειδικές περιπτώσεις όπου η χρήση αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες επιτρέπεται και σε άτομα με κατοικία στην Ελλάδα – υπό προϋποθέσεις. Σε αυτές περιλαμβάνονται:
- Έλληνες που κατοικούν στην Ελλάδα αλλά εργάζονται στο εξωτερικό για τουλάχιστον έξι μήνες κάθε χρόνο
- Σύζυγοι προσώπων που έχουν μετοικήσει στην Ελλάδα, εφόσον το ίδιο το πρόσωπο συνεχίζει να κατοικεί στο εξωτερικό
- Αλλοδαποί παντρεμένοι με Έλληνες ή Ελληνίδες που κατοικούν στην Ελλάδα, εφόσον οι αλλοδαποί παραμένουν πραγματικά στο εξωτερικό
- Φοιτητές Έλληνες υπήκοοι που σπουδάζουν σε ανώτερα ή ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Αυτοί μπορούν να χρησιμοποιούν το όχημά τους στην Ελλάδα για τρεις μήνες κάθε χρόνο
- Έλληνες που έρχονται για μετεκπαίδευση ή ειδίκευση μπορούν να κυκλοφορούν το αυτοκίνητο τους για τέσσερις μήνες από την έναρξη του προγράμματος
- Αλλοδαποί που έρχονται προσωρινά στην Ελλάδα για εργασία, έχουν δικαίωμα να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους για όσο διαρκεί η σύμβαση εργασίας
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, το δικαίωμα χρήσης ισχύει μόνο για οχήματα που διαθέτουν κανονική άδεια κυκλοφορίας από το εξωτερικό και είναι ιδιωτικής χρήσης. Επίσης, δεν απαιτείται η καταβολή τελών κυκλοφορίας στην Ελλάδα, εφόσον τηρούνται τα χρονικά όρια παραμονής.
Η παράνομη χρήση αυτοκινήτου με ξένες πινακίδες από πρόσωπα που έχουν τη συνήθη κατοικία τους στην Ελλάδα ή η υπέρβαση της επιτρεπόμενης διάρκειας παραμονής επιφέρει σημαντικές ποινές. Μεταξύ άλλων προβλέπεται επιβολή προστίμου, καταβολή τελών, δασμών και φόρων, αλλά και κατάσχεση του οχήματος.
Οι αρχές πλέον δίνουν αυξημένη προσοχή στο συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα εκτεταμένης καταστρατήγησης του πλαισίου. Δεν είναι λίγοι όσοι χρησιμοποιούν οχήματα με ξένες πινακίδες για να αποφύγουν τα έξοδα ταξινόμησης ή τα τέλη κυκλοφορίας, χωρίς να πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις.
Η γνώση των σχετικών κανόνων είναι απαραίτητη όχι μόνο για την αποφυγή κυρώσεων, αλλά και για την ασφαλή και νόμιμη κυκλοφορία. Όσοι σκοπεύουν να φέρουν ή να χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητο με ξένες πινακίδες στην Ελλάδα, καλό είναι να συμβουλεύονται τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές ή να απευθύνονται σε ειδικούς, ώστε να αποφύγουν λάθη που μπορεί να τους κοστίσουν ακριβά.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Ραντάρ μέσης ωριαίας ταχύτητας: γιατί όχι και στην Ελλάδα;
To «σανίδωσε» με 205 χλμ./ώρα στην Αθηνών-Κορίνθου και το ανέβασε στα social
Χρίστος Δήμας: «Νέος χάρτης υποδομών με έργα εθνικής σημασίας»