Το προβληματικό υλικό και η ευκαιρία της Ελλάδας
ΝΕΑ
Η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, όπου η τεχνολογική πρόοδος, η βιομηχανική στρατηγική και η περιβαλλοντική ευθύνη καλούνται να συνυπάρξουν σε δύσκολες, αλλά καθοριστικές αποφάσεις.
Η Ευρώπη βρίσκεται σήμερα στο επίκεντρο μιας τεχνολογικής και ρυθμιστικής διαμάχης γύρω από τα ανθρακονημάτινα υλικά και τα νανοϋλικά όπως οι ανθρακονηματινοί σωλήνες (carbon nanotubes), τα οποία θεωρούνται βασικά για το μέλλον πολλών βιομηχανιών υψηλής τεχνολογίας. Καθώς η αγορά των ανθρακονηματινών νανοσωλήνων στην Ευρώπη προβλέπεται να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, με ρυθμό ανάπτυξης που ξεπερνά το 12 % ετησίως και την αξία της αγοράς να πολλαπλασιάζεται μέχρι το 2030, η ήπειρος καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην καινοτομία και την προστασία του περιβάλλοντος.
WHAT CAR
Οι ανθρακονηματινοί νανοσωλήνες αποτελούν κυλινδρικές δομές από άνθρακα με εξαιρετική μηχανική αντοχή και ηλεκτρική και θερμική αγωγιμότητα, χαρακτηριστικά που τους καθιστούν απαραίτητους σε εφαρμογές από την αεροδιαστημική μέχρι την ηλεκτρονική και την αυτοκινητοβιομηχανία, ιδιαίτερα σε συστήματα μπαταριών και ελαφρών συνθέτων υλικών.
Η πίεση για περιβαλλοντικά υπεύθυνη παραγωγή και ανακύκλωση αυτών των υλικών έχει φέρει στην επιφάνεια νέες προτάσεις ρυθμίσεων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες συζητούνται έντονα από βιομηχανίες και φορείς. Στην Ελλάδα, όπου η βιομηχανική παραγωγή νανοϋλικών δεν είναι τόσο ανεπτυγμένη όσο σε χώρες όπως η Γερμανία ή η Γαλλία, η εξέλιξη αυτή ανοίγει μια συζήτηση για το πώς η ελληνική βιομηχανία και ερευνητικά ιδρύματα μπορούν να εντάξουν τη χώρα στην ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας των ανθρακονηματινών νανοσωλήνων. Το ελληνικό ερευνητικό περιβάλλον, ειδικά στα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα, μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη εφαρμογών που αξιοποιούν τις μοναδικές ιδιότητες των νανοσωλήνων σε τομείς όπως η ενέργεια, οι έξυπνες δομές και οι βιώσιμες μεταφορές.
Η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί έναν από τους κύριους καταναλωτές αυτών των υλικών, καθώς τα ανθρακονημάτινα συνθετικά μειώνουν σημαντικά το βάρος των οχημάτων, βελτιώνοντας την ενεργειακή απόδοση και τις επιδόσεις, παράλληλα με την ενσωμάτωση προηγμένων μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Στην Ελλάδα, όπου η στροφή προς ηλεκτρικά οχήματα και η αύξηση της χρήσης ελαφρών, υψηλής απόδοσης υλικών βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, η ενίσχυση της συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανάπτυξης καινοτόμων υλικών μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην εγχώρια αγορά. Στην Ευρώπη γενικότερα, η αυξανόμενη υιοθέτηση νανοσωλήνων στις μπαταρίες, τα ηλεκτρονικά και τα σύνθετα υλικά αναμένεται να ενισχύσει τη συνολική ανάπτυξη της αγοράς και να φέρει νέες ευκαιρίες για επιχειρηματικές πρωτοβουλίες.
Παράλληλα, οι ανησυχίες για την υγεία και το περιβάλλον παραμένουν στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου. Καθώς οι νανοσωλήνες μπορούν να διασπαστούν σε εξαιρετικά λεπτές ίνες κατά την επεξεργασία και την απόρριψη, οι επιστήμονες και οι ρυθμιστικές αρχές εξετάζουν προσεκτικά τις δυνατότητες έκθεσης και τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις τους. Αυτό έχει οδηγήσει σε προτάσεις για αυστηρότερους κανονισμούς σχετικά με την παραγωγή, τη χρήση και την ανακύκλωση αυτών των υλικών, δημιουργώντας ταυτόχρονα προκλήσεις για τις βιομηχανίες που επενδύουν σε αυτά.
Σε αυτό το περιβάλλον, η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία να συμβάλει στην διαμόρφωση και υιοθέτηση υπεύθυνων πρακτικών για την παραγωγή και χρήση νανοϋλικών. Η ένταξη ελληνικών ερευνητικών ομάδων σε ευρωπαϊκά έργα και η ανάπτυξη συνεργασιών με διεθνείς εταιρείες που ηγούνται στην παραγωγή ανθρακονηματινών νανοσωλήνων μπορούν να στηρίξουν την τοπική και περιφερειακή καινοτομία. Καθώς η Ευρώπη επιδιώκει να συνδέσει την τεχνολογική πρόοδο με την περιβαλλοντική υπευθυνότητα, η ελληνική κοινότητα έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει ένα μελλοντικό ρόλο στις εξελίξεις των προηγμένων υλικών, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της στο διεθνές τεχνολογικό πεδίο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Επιστρέφει στη βενζίνη ο κάτοχος ηλεκτρικού;
Συνελήφθη μοτοσυκλετιστής που έτρεχε με 161 χλμ./ώρα
Πέτρου Ράλλη: Κλοπή αυτοκινήτου-εξπρές και… on camera(+video)