Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Το Opel GT συμπληρώνει 50 χρόνια!

Ελλάδα 2:10
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Το Opel GT συμπληρώνει 50 χρόνια!

ΝΕΑ

Το Opel GT συμπληρώνει 50 χρόνια!

ΝΕΑ

«Nur Fliegen ist schöner…», δηλαδή «Μόνο το να πετάς είναι καλύτερο…». Αυτές οι τέσσερις λέξεις αποτέλεσαν το διαφημιστικό σλόγκαν ενός μοντέλου που συμπλήρωσε ήδη μισό αιώνα ζωής! Του Opel GT!

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ ΣΕΪΤΑΝΙΔΗ (Instagram.com/SeitanF1)

Καθώς πέρασαν πενήντα χρόνια απ’ όταν μπήκε στη γραμμή παραγωγής, η γερμανική μάρκα έχει προγραμματίσει σειρά εκδηλώσεων, οι οποίες θα ξεκινήσουν τον Μάιο στην έκθεση κλασικών αυτοκινήτων “Bodensee-Klassik”. Οι φίλοι των κλασικών αυτοκινήτων θα μπορούν να το απολαύσουν σε πολλές ακόμα εκδηλώσεις σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

Experimental GT: Οι σχεδιαστές της Opel δείχνουν την τόλμη τους
Στην πραγματικότητα, η ιστορία GT ξεκίνησε όχι πριν από 50, αλλά πριν από  53 χρόνια – στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης 1965 (IAA), όπου η γερμανική εταιρία παρουσίασε ένα διθέσιο σπορ μοντέλο. Με αεροδυναμικό αμάξωμα, χαμηλό εμπρός τμήμα με αναδιπλούμενους προβολείς, φουσκωμένους θόλους τροχών και αιχμηρό πίσω τμήμα, δεν είχε καμία σχέση με οτιδήποτε είχε παρουσιάσει μέχρι τότε Ευρωπαίος κατασκευαστής. Χάρη στις πλούσιες καμπύλες του, πολύ σύντομα άρχισαν να το αποκαλούν «Coke Bottle Shape», που υποδήλωνε το σχήμα μπουκαλιού της Coca Cola. Αρχικά, η Opel περιέγραφε το «Experimental GT» – το πρώτο πρωτότυπο αυτοκίνητο από Γερμανό κατασκευαστή – ως μία μελέτη υψηλών επιδόσεων. Είχε σχεδιαστεί από τον Erhard Schnell και την ομάδα του στο ολοκαίνουργιο «Styling Studio» στο Ράσελχαιμ, το πρώτο κέντρο σχεδίασης Ευρωπαίου κατασκευαστή αυτοκινήτων.

Advertisement
Advertisement

Ο Schnell θυμάται ότι η εξέλιξη του GT ήταν μεγάλο μυστικό: «Για να τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, επρόκειτο απλά για ένα σχεδιαστικό project. Το αφεντικό μου δεν το είχε πει στους ανωτέρους του. Αλλά όταν το πρωτότυπο είχε σχεδόν ολοκληρωθεί, δεν μπορούσε να μην τους ενημερώσει σχετικά. Ανησυχούσαμε πραγματικά όταν παρουσιάσαμε το Experimental GT για πρώτη φορά. Αλλά στη συνέχεια νιώσαμε ανακούφιση όταν η ομάδα διοίκησης αυθόρμητα χειροκρότησε, ήταν όλοι ενθουσιασμένοι»!

Η τόλμη τους ανταμείφθηκε στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης, όπου το GT έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής, τόσο από τα μέσα ενημέρωσης όσο και από το κοινό. Κανείς δεν περίμενε ένα τόσο επαναστατικό, σπορ αυτοκίνητο από την Opel. Σαν αποτέλεσμα, έξι χρόνια μετά το πρώτο σχέδιο και μόλις τρία χρόνια αφότου δόθηκε το πράσινο φως για το project, το πρωτότυπο GT έγινε αυτοκίνητο παραγωγής.

Opel-GT-1968-c640

Advertisement

Διεθνής συνεργασία, απεριόριστη απόλαυση
Το πρώτο Opel GT πέρασε από τη γραμμή συναρμολόγησης το 1968, και ήταν ένα πρώτο δείγμα Γαλλο-Γερμανικής συνεργασίας. Χάρη σε προηγούμενα κοινά projects, ο κατασκευαστής αμαξωμάτων Chausson and Brissoneau & Lotz ήταν δοκιμασμένος εταίρος για την Opel και η Γαλλική εταιρία ανέλαβε τη δημιουργία των πρεσαριστών πάνελ, τη συγκόλληση, τη βαφή και την εγκατάσταση εσωτερικού του GT, πριν σταλεί στη Γερμανία για την τελική συναρμολόγηση του πλαισίου και του συστήματος κίνησης. Οι αγοραστές του GT μπορούσαν να επιλέξουν από δύο τετρακύλινδρους κινητήρες – έναν 1.1L με 60 hp από το Kadett και έναν 1.9L με 90 hp από το Rekord. Το GT 1900 είχε τελική ταχύτητα στα 185 km/h και επιτάχυνση 0 -100 km/h σε 11,5 δευτερόλεπτα. Οι πίσω τροχοί κινούνταν μέσω ενός τετρατάχυτου μηχανικού κιβωτίου. Οι Ευρωπαίοι πελάτες ελάχιστα παρήγγειλαν το προαιρετικό, τριτάχυτο αυτόματο κιβώτιο, αλλά στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού το συγκεκριμένο ήταν άκρως δημοφιλές.

Ο Friedhelm Engler, Διευθυντής Εξωτερικής Σχεδίασης της Opel, περιγράφει τη συμπεριφορά των συναδέλφων του εκείνη την εποχή: «Ήταν εξαιρετικά τολμηρό να προτείνεις ένα πρωτότυπο με κινητήρα στο κέντρο βασισμένο στο Kadett B. Αντί να ντύσουν εξαρτήματα μαζικής παραγωγής με νέο περίβλημα, είχαν το θάρρος να κάνουν κάτι τελείως επαναστατικό – ένα αληθινό Gran Turismo. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το GT διέθετε ατσάλινη γενναιότητα».

Advertisement

Επαναστατικό – μέσα κι έξω
Το αμάξωμα του GT παραγωγής ήταν τελείως διαφορετικό από το αρχικό αυτοκίνητο, με ακόμα πιο αθλητική εμφάνιση. Το εμπρός τμήμα ήταν μεγαλύτερο και ο εμπρός πρόβολος μικρότερος. Μυώδεις αεραγωγοί για το σύστημα εισαγωγής υποστήριζαν στιλιστικά ένα χαμηλότερο καπό, ενώ οι ορθογώνιοι αναδιπλούμενοι προβολείς του Experimental GT αντικαταστάθηκαν με σαγηνευτικά ‘μάτια’ που χάρισαν στο όχημα απόλυτα μοναδική εμφάνιση. Οι δυναμικές και ταυτόχρονα κομψές γραμμές μείωσαν την αντίσταση χωρίς να προσθέσουν υπερβολική άνωση για ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες της Autobahn. Ωστόσο, αυτό προκάλεσε ένα άλλο, απρόβλεπτο πρόβλημα: σύμφωνα με Δελτίο Τύπου του Σεπτεμβρίου του 1968, πρωτότυπα του GT δεν μπορούσαν να οδηγηθούν οπουδήποτε χωρίς να γίνουν αντιληπτά από τον Τύπο, λόγω του σέξι σχήματος που ‘απαγόρευε κάθε είδους καμουφλάζ’. Όπως η εξωτερική σχεδίαση, το εσωτερικό του GT – με μπάκετ καθίσματα, τιμόνι τριών ακτίνων και στρογγυλά όργανα – αποπνέει μία αίσθηση που εξακολουθεί να συναρπάζει τους οπαδούς του μέχρι σήμερα. Αλλά πέρα από την έμφαση στη συναισθηματική απήχηση, οι σχεδιαστές του GT έδωσαν επίσης ιδιαίτερη προσοχή στην ασφάλεια, εξοπλίζοντας το δημιούργημά τους με ζώνες ασφαλείας τριών σημείων, σύστημα προστασίας από ανατροπή και πλευρική σύγκρουση και κολόνα τιμονιού ασφαλείας.

Opel-GT-1968-b640

Επιτυχίες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και κατάρριψη ρεκόρ
Με χαμηλό κέντρο βάρους, ανθεκτικό αμάξωμα και δυναμικό πλαίσιο, το GT ήταν ιδανικό για το μηχανοκίνητο αθλητισμό. Για παράδειγμα, τα Conrero GT σημείωσαν πολυάριθμες επιτυχίες σε αγώνες μεγάλων αποστάσεων στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Το 1971, ο Dr. Georg von Opel, εγγονός του ιδρυτή της εταιρίας, μετέτρεψε το GT σε ηλεκτρικό, που έφτανε στην τελική ταχύτητα των 189 km/h και σημείωσε αρκετά παγκόσμια ρεκόρ. Τον Ιούνιο του 1972, η Opel κατασκεύασε ένα πετρελαιοκίνητο GT που κατέρριψε δύο παγκόσμια ρεκόρ και 18 διεθνή ρεκόρ στην πίστα δοκιμών του Ντούντεχοφεν. Η τελική ταχύτητα των 197 km/h σε 1.000 m δημιούργησε αίσθηση για μοντέλο diesel της εποχής.

Advertisement

Ο Schnell θυμάται πώς το diesel GT απέκτησε ακόμα χαμηλότερο σχήμα: «Δεν είχαμε μεγάλο προϋπολογισμό. Γι αυτό πήραμε ένα αυτοκίνητο που προοριζόταν για cabrio και απλά κόψαμε το παρμπρίζ»!

Το 1969 όλα έδειχναν ότι ένα όνειρο θα μπορούσα να γίνει πραγματικότητα για τους λάτρεις των cabrio αυτοκινήτων, όταν η Opel παρουσίασε το Aero GT convertible με ηλεκτρικό, αναδιπλούμενο πίσω παρμπρίζ και αφαιρούμενη οροφή στο IAA. Δυστυχώς, το αυτοκίνητο παρέμεινε σε στάδιο σχεδιαστικής μελέτης.

Το GT παραγωγής όμως, εξακολουθούσε να συναρπάζει τους πελάτες μέχρι το τέλος της παραγωγής του, το 1973. Χάρη στις επιδόσεις, τη μοναδική σχεδίαση και την ελκυστική τιμή, η δημοτικότητα του GT ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Η συνολική παραγωγή έφτασε τις 103.463 μέσα σε πέντε μόλις χρόνια. Όχι μόνο οι Ευρωπαίοι αλλά και οι Βορειοαμερικανοί πελάτες αγάπησαν το επαναστατικό, σπορ αυτοκίνητο της Opel, που εξακολουθεί να έχει ακόμα και σήμερα πολλούς οπαδούς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Το GT δείχνει επίσης ότι οι σχεδιαστές και μηχανικοί της Opel του παρελθόντος είχαν στο μυαλό τους το σλόγκαν «Η Γερμανική ακρίβεια συναντά την γλυπτική τέχνη» ήδη από τότε.

Ή όπως χαρακτηριστικά λέει ο ηθοποιός και οδηγός του GT, Ken Duken: «Η διαφήμιση ήταν λάθος – το να πετάς δεν είναι καλύτερο