Το μεγάλο ναυάγιο του Ερντογάν δε βλέπει Ελλάδα
ΝΕΑ
Η τουρκική προσπάθεια να καθιερώσει μια δική της μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, μέσω της Togg, έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των επενδυτών. Αλλά…
Η Togg, που ιδρύθηκε το 2018 ως κοινή επένδυση μεγάλων τουρκικών ομίλων και με έντονη πολιτική στήριξη, παρουσίασε την είσοδό της στην ευρωπαϊκή αγορά επιλέγοντας τη Γερμανία ως πρώτη αγορά στόχο από το φθινόπωρο του 2025. Εκεί, στα τέλη Σεπτεμβρίου, άνοιξαν οι παραγγελίες για δύο ηλεκτρικά μοντέλα, το SUV T10X και το σεντάν T10F, με το μήνυμα ότι η τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία επιχειρεί να διεκδικήσει μερίδιο σε έναν από τους πιο απαιτητικούς και ανταγωνιστικούς ευρωπαϊκούς κόμβους για ηλεκτρικά οχήματα. Η Togg μάλιστα επέλεξε για την παρουσίαση στην έκθεση αυτοκινήτου IAA Mobility στο Μόναχο, δείχνοντας ότι το εγχείρημα δεν ήταν απλώς μια εσωτερική υπόθεση αλλά μια στοχευμένη επίδειξη στην καρδιά της ευρωπαϊκής αγοράς.
WHAT CAR
Παρά τα έντονα σχέδια και τις υψηλές προσδοκίες, τα πρώτα στοιχεία πωλήσεων στη Γερμανία δείχνουν μια μάλλον απογοητευτική εικόνα για την Togg. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία συγκεντρωμένα από τα τουρκικά ΜΜΕ και τις γερμανικές αρχές, μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου του 2025 είχαν καταγραφεί μόλις 53 ταξινομήσεις Togg στην αγορά της Γερμανίας, μια απόδοση πολύ μικρή για μια αγορά τόσο μεγάλη και ώριμη όπως η γερμανική. Αυτά τα νούμερα δείχνουν το μέγεθος της πρόκλησης για μια νέα μάρκα χωρίς μακρά ιστορία ή βαθιά ρίζες σε τοπικά δίκτυα πωλήσεων και υποστήριξης. Παρά το γεγονός ότι η Togg τοποθέτησε τις τιμές της σε ανταγωνιστικά επίπεδα και επένδυσε σε digital πωλήσεις μέσω πλατφόρμας αντί για παραδοσιακό δίκτυο αντιπροσώπων, τα πρώτα αποτελέσματα δεν φαίνεται να ικανοποιούν ούτε τις εσωτερικές προσδοκίες ούτε τις διεθνείς προβλέψεις.
Αυτό που σχολιάζουν τα τουρκικά δημοσιογραφικά πρακτορεία είναι όχι μόνο η χαμηλή αποδοχή των αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και η αντίφαση ανάμεσα στην εγχώρια επιτυχία και την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Στην Τουρκία τα Togg μοντέλα σημειώνουν σημαντικές πωλήσεις και έχουν κατορθώσει να γίνουν από τα δημοφιλέστερα ηλεκτρικά οχήματα, όμως αυτή η δυναμική δεν μεταφέρεται αυτόματα εκτός συνόρων. Η απόπειρα αξιοποίησης της μεγάλης τουρκικής κοινότητας στη Γερμανία ως μοχλού στήριξης για τις πωλήσεις αποδεικνύεται λιγότερο αποτελεσματική στην πράξη από ό,τι αρχικά εικάζονταν, και τα στοιχεία δείχνουν πως η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη παραμένει σκληρή και απαιτητική ακόμη και για νέους παίκτες.
Η εικόνα αυτή έχει άμεση σημασία και για την ελληνική αγορά, όπου κατά το παρελθόν υπήρξαν συζητήσεις ανάμεσα σε ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους και την τουρκική πλευρά για πιθανή συνεργασία ή εισαγωγή των τουρκικών ηλεκτρικών μοντέλων. Κάτι τέτοιο είχε σχολιαστεί και σε δημοσιογραφικές αποκαλύψεις στην Ελλάδα, με αναφορές σε δύο ελληνικούς ομίλους που είχαν δείξει ενδιαφέρον για αυτές τις κινήσεις, όπως είχε αναφέρει το newsauto.gr και η στήλη «ΠΙΣΩ ΚΙΝΗΣΗ».
Με βάση όμως τα πιο πρόσφατα δεδομένα από την ίδια την τουρκική αγορά και την ευρωπαϊκή απόπειρα της Togg, μια τέτοια επιλογή φαίνεται σήμερα ριψοκίνδυνη. Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου απαιτεί σταθερά και αποδεδειγμένα εμπορικά προϊόντα, με δίκτυα υποστήριξης και ορατό μέλλον. Οποιαδήποτε εισαγωγή ενός brand που δεν έχει καταφέρει να αποδείξει την εμπορική του βιωσιμότητα ακόμη και στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης μοιάζει με απόφαση που δύσκολα μπορεί να στηριχθεί. Η εμπειρία της Togg δείχνει ξεκάθαρα ότι η μεταφορά μιας «εγχώριας επιτυχίας» σε διεθνές περιβάλλον δεν είναι ούτε απλή ούτε δεδομένη, και αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στη σκέψη για παρόμοιες κινήσεις στην Ελλάδα.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Το νέο MGS5 στην ελληνική αγορά (+τιμές)
Δύο σπάνια αυτοκίνητα τεράστιας αξίας στην Ελλάδα