Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τα πιο σημαντικά μικρά των τελευταίων 60 ετών

Ελλάδα 0:30
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τα πιο σημαντικά μικρά των τελευταίων 60 ετών

ΝΕΑ

Τα πιο σημαντικά μικρά των τελευταίων 60 ετών

ΝΕΑ

Τα μικρά μοντέλα ήταν ανέκαθεν το ζητούμενο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ήθελαν να βλέπουν τα εργοστάσιά τους να δουλεύουν και τις αντιπροσωπείες να… εισπράττουν. Εδώ λοιπόν έχουμε κάποιες από τις σημαντικότερες περιπτώσεις των τελευταίων 60 ετών.

Advertisement
Advertisement

Η λίστα φυσικά και δεν «τελειώνει» στα μοντέλα που έχουμε παρακάτω. Η ιστορία της αυτοκίνησης έχει κάποια μοντέλα- διαμάντια στις μικρές κατηγορίες που πάντα θα μνημονεύονται.

Το δύσκολο δεν είναι για κάποια εταιρεία να κατασκευάσει ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο και να μας δείξει την τεχνολογία και την ευρηματικότητα ή τη διορατικότητα να προτιμάτε, που θα «πλησιάσει» πιο πολύ το αγοραστικό κοινό. Γιατί άλλωστε, όλα στο ταμείο κρίνονται. Παρ’ όλα αυτά, εδώ έχουμε μερικές από τις πλέον ξεχωριστές περιπτώσεις μικρών αυτοκινήτων που έχουν αφήσει το στίγμα τους στην παγκόσμια αυτοκινητιστική σκηνή και τις παραθέτουμε με χρονολογική σειρά.

BMC Mini (1959)

Advertisement
Advertisement

Κανονικά, για να είμαστε εντάξει με το θυμικό μας, το Mini το αυθεντικό, δεν πρέπει να λείπει από καμία λίστα με αυτοκίνητα ανεξαρτήτως κατηγορίας που ξεχώρισαν μέσα στα χρόνια. Ένα μοντέλο που έκανε τα πάντα σε μια εποχή που η εξειδίκευση ήταν απλά θεωρία επιστημονικής φαντασίας. Από αγωνιστικό με διακρίσεις, έως οικογενειακό, το Mini εξυπηρετούσε με τον καλύτερο τρόπο κάθε ανάγκη, έχοντας το ιδιαίτερο στυλ του να θέτει τις βάσεις για την εμβληματική μορφή που κυκλοφορεί ακόμα και σήμερα στους δρόμους όλου του κόσμου.

Autobianchi Α112 (1969)

Advertisement

Το Autobianchi ήταν προϊόν της συνεργασίας μεταξύ της Fiat, της Pirelli και του κατασκευαστή ποδηλάτων Bianchi. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1955 και  το μοντέλο της με τις περισσότερες πωλήσεις, ήταν το καινοτόμο για την εποχή A112, το οποίο συνδύαζε την κίνηση στους εμπρός τροχούς με την πρακτικότητα του hatchback αμαξώματος σε ένα ιδιαίτερα θελκτικό πακέτο. Η παραγωγή διήρκεσε μέχρι το 1986, με 1,2 εκατομμύρια A112 να κατασκευάζονται στο ενδιάμεσο, σε οκτώ διαφορετικές σειρές του μοντέλου.

Advertisement

Fiat 127 (1971)

Η Fiat όσα χρόνια και αν περάσουν, θα είναι η εταιρεία αυτή που έχει κάνει την Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία αυτό που είναι σήμερα σε κάθε επίπεδο. Είναι στο DNA της η δημιουργία έξυπνων μικρών αυτοκινήτων και αυτό φάνηκε από πολύ νωρίς, μια και το 127 δεν ήταν το πρώτο της «έξυπνο» μικρό. Αυτό όμως ήταν το μοντέλο που τη γιγάντωσε και σφράγισε με την εμπορική του επιτυχία την ξεχωριστή αποτελεσματικότητα της Fiat στην παραγωγή μικρών αυτοκινήτων που μπορούσαν να παίξουν κάθε ρόλο. Τρίθυρο και πεντάθυρο, το 127 ήταν ίσως το πρώτο μικρό προσθιοκίνητο που έφερνε και τον όρο άνεση στο προσκήνιο για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας.

Advertisement

Honda Civic (1972)

Ξεκίνησε ως βασική πρόταση μεταφορικού μέσου για τις μάζες, με κινητήρα μόλις 1.169 κ.εκ. αλλά το Civic από την πρώτη κιόλας στιγμή που παρουσιάστηκε, ήταν πιο πολυτελές και έδειχνε πιο ακριβό σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η εμπορική του επιτυχία οφείλεται και στις αμερικάνικες εκδόσεις, που διακρινόντουσαν για την ιδιαίτερα περιορισμένη τους απαίτηση σε καύσιμο. Το όνομά του διατηρείται έως και σήμερα, που είναι αισίως στη δέκατη γενιά του το μοντέλο και έχει συμπληρώσει πάνω από 20 εκατομμύρια πωλήσεις σε όλον τον κόσμο.

Renault 5 (1972)

Ο σχεδιαστής της Renault Michel Boue σκέφτηκε το σχέδιο του 5, στο περιθώριο της τυπικής –βάσει ωραρίου- δουλειάς του για τη Γαλλική εταιρεία. Οι ιθύνοντες του εργοστασίου όμως, εντυπωσιάστηκαν τόσο πολύ που το έβαλαν στην παραγωγή σχεδόν αμετάβλητο σε σχέση με αυτό που τους είχε δείξει στο χαρτί. Το 5 κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1971 αλλά ο Boue Μπου είχε αφήσει το μάταιο τούτο κόσμο λίγο πριν δει το αριστούργημα του να παίρνει τη θέση που του άξιζε στην αγορά. Το Renault 5 παρέμεινε στην παραγωγή έως το 1996 και οι πωλήσεις του έχουν ξεπεράσει τα 5,5 εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο.

Audi 50 (1974)

Η ιστορία της Audi μπορεί να είχε γραφτεί διαφορετικά αν η εταιρεία αποφάσιζε να επενδύσει περισσότερο πάνω στην εικόνα του μικρού της μοντέλου που παρουσιάστηκε το 1974 σημειώνοντας αξιοσημείωτη εμπορική πορεία στην Ευρώπη. Σύντομα όμως, η Audi αποφάσισε πως δεν θα το συνεχίσει και το «άφησε» στην VW, για να κυκλοφορήσει ως Polo πρώτης γενιάς και να αρχίσει με  διαφορετικά σήματα τη δική του ιδιαίτερα επιτυχημένη εμπορικά πορεία.

Ford Fiesta (1976)

Το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο της Ford, ήταν το Fiesta του 1976. Με μια μεγάλη γκάμα κινητήρων που κάλυπτε κάθε ανάγκη αλλά και την ευρυχωρία της καμπίνας που δεν θύμιζε σε τίποτα τις «κρατημένες» διαστάσεις του αμαξώματος, το αποκλειστικά τρίθυρο Fiesta στην πρώτη του γενιά, ξεκίνησε μια ακόμα ιστορία επιτυχίας για τη Ford. Το όνομα που έρχεται μέχρι τις μέρες μας, αποδεικνύει και τη σημασία που του έδωσε η εταιρεία μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, που τα επιτεύγματά του το κάνουν πραγματικά ιδιαίτερη περίπτωση. Αξίζει να σημειώσουμε πως το Fiesta ήταν για περισσότερα από 10 χρόνια το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο και συνέβαλε έτσι στη διατήρηση της Ford σε ηγετική θέση στη μεγάλη (και δύσκολη) εγχώρια αγορά.

Seat Ibiza (1984)

Το δικό του στίγμα είχε αφήσει και το πρώτο Seat Ibiza όταν κυκλοφόρησε το 1984. Με σχεδιασμό από τον οίκο Giugiaro και κάποια «βοήθεια» στα μηχανικά μέρη από την Porsche (εξ ου και το περίφημο «System Porsche» motto του μοντέλου) το Ibiza έβαλε τη Seat –και την ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα- για τα καλά στον ευρωπαϊκό χάρτη της αυτοκίνησης. Η χαμηλή του τιμή και οι αξιόλογες επιδόσεις του από τη βασική κιόλας έκδοση με τον κινητήρα των 903 κ.εκ., ήταν συστατικά επιτυχίας για την εποχή που όλοι ήθελαν να πάρουν ένα αυτοκίνητο οικονομικό και με ικανούς χώρους για μεταφορά ακόμα και οικογένειας. Ιδιαίτερα επιτυχημένη επιλογή από τη μεριά της Seat ήταν και εκείνη που έφερε το Ibiza να είναι διαθέσιμο με δύο εκδόσεις αμαξώματος, τρίθυρο και πεντάθυρο.

Renault Twingo (1992)

Εξαιρετικά σχεδιασμένο μέσα και έξω, το Twingo πρώτης γενιάς ήταν ένα πραγματικό αριστούργημα. Για όσους δεν το γνώριζαν (και γιατί να το γνωρίζουν άλλωστε;) το όνομα είναι μια… σύνθεση από τις λέξεις «twist, swing και tango». Έχει μείνει στην ιστορία ως το παγκοσμίως μικρότερο ενός όγκου πολυμορφικό, καθώς τα καθίσματά του «ξάπλωναν» για να διαμορφωθεί ένα κρεβάτι για δύο. Ειδικά στις εκδόσεις με τη μεγάλη μαλακή ηλιοροφή που άνοιγε και αποκάλυπτε τον ουρανό (στους ξαπλωμένους) το Twingo έγινε ένα κατά κάποιο τρόπο «σύμβολο αυτοκινητιστικής ελευθερίας». Κάτι αντίστοιχο με το κατά πολύ παλιότερό του, Citroen 2CV.

Smart City Coupe (1997)

Είτε το συμπαθεί κανείς, είτε όχι, το πρώτο Smart ήταν ένα από τα πραγματικά έξυπνα αυτοκίνητα της νέας εποχής. Προσφέροντας λειτουργικά τη λογική της ομπρέλας με ρόδες και έναν λιλιπούτειο turbo κινητήρα 0,6 λίτρων που συνδύαζε ανάλογα οικονομία scooter και αξιοπρεπείς επιδόσεις, το Smart έγινε παγκόσμιο trend. Χάρη στην επιμονή της Mercedes που αναμίχθηκε στην εξέλιξη και την τελική του εμπορική μορφή, το διθέσιο μικρό μακροημέρευσε και έχει φτάσει πλέον στην τρίτη γενιά του. Η επιτυχία του, έχει φέρει και τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις αλλά και την ανάγκη της επέκτασης της γκάμας, με ένα 5θυρο μοντέλο.

Toyota Yaris (1999)

Δια χειρός του Έλληνα Σωτήρη Κωβού, το Yaris πρώτης γενιάς, ήταν ένα μοντέλο που καταδικασμένο να πετύχει. Διαδεχόμενο ένα τρομερά δυνατό όνομα όπως ήταν αυτό του Starlet, το –εύηχο και κοντά στο Γιάννης- όνομα ήταν η εύκολη επιλογή για όποιον ήθελε ένα αυτοκίνητο με πολυδιάστατο χαρακτήρα. Από τον χαρισματικό ατμοσφαιρικό 1.000άρη με την υψηλότερη απόδοση στην κατηγορία του (αρκετά πριν έρθουν στη ζωή μας οι τρικύλινδροι, με ή χωρίς turbo), έως και την κορυφαία επιλογή με τον κινητήρα των 1,5 λίτρων, το Yaris είχε πάντα τις σωστές απαντήσεις σε όποια ερώτηση και αν «δεχόταν». Κάτι που ακόμα φαίνεται με την αποδοχή αλλά και την πορεία των γενεών που ακολούθησαν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
newsautoCHOICE: Τα μικρά και μικρομεσαία που ξεχωρίσαμε
Αυτά είναι τα καλύτερα μικρά ηλεκτρικά μοντέλα
Δοκιμή: Toyota Yaris Cross 1.5