Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν, οι ελληνικοί δρόμοι μένουν ίδιοι

Ελλάδα 16:18
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(108) "Τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν, οι ελληνικοί δρόμοι μένουν ίδιοι"
    

Τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν, οι ελληνικοί δρόμοι μένουν ίδιοι

ΝΕΑ

Τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν και οι ελληνικοί δρόμοι μοιάζουν όλο και μικρότεροι. Η άνοδος των SUV και η αδιάλειπτη αύξηση των διαστάσεων από τους κατασκευαστές έχει αλλάξει εντελώς την εικόνα της ελληνικής πραγματικότητας, επηρεάζοντας την ασφάλεια και την εμπειρία οδήγησης.

Advertisement
Advertisement

Από τα κόμπακτ μοντέλα της δεκαετίας του ’60 έως τα σημερινά «μικρά SUV», η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βιώνει μια συνεχή αύξηση των διαστάσεων και του βάρους των οχημάτων.

Για παράδειγμα, ένα Fiat 600 της δεκαετίας του ’60, μήκους 3,2 μέτρων και βάρους γύρω στα 600 κιλά, σήμερα συγκρίνεται με το ηλεκτρικό Fiat 600e μήκους 3,6 μέτρων και βάρους άνω των 1.100 κιλών.

Αν και το εσωτερικό παραμένει ανάλογο, οι μεγαλύτερες πόρτες και η ευρύτερη καμπίνα δυσκολεύουν την κίνηση σε στενούς δρόμους και περιορισμένους χώρους στάθμευσης, όπως συναντάμε στα ελληνικά αστικά κέντρα.

Advertisement
Advertisement

Η αύξηση των διαστάσεων ανά τα χρόνια συνδέεται με τρεις βασικούς παράγοντες: προστασία, κύρος και κερδοφορία. Οι κατασκευαστές προβάλλουν τα μεγαλύτερα οχήματα ως ασφαλέστερα, χάρη σε ζώνες παραμόρφωσης, αερόσακους και ανώτερη σταθερότητα, ενώ ταυτόχρονα η αγορά των SUV απολαμβάνει αδιάλειπτη άνοδο και ενισχύει το φαινόμενο των μεγαλύτερων αυτοκινήτων στο δρόμο.

Στην Ελλάδα, η τάση αυτή ενισχύθηκε από μοντέλα όπως το Nissan Qashqai και το Toyota C-HR, που συνδύασαν σχεδίαση, άνεση και ψηλή θέση οδήγησης, προσελκύοντας οικογενειάρχες, γυναίκες και ταυτόχρονα αστικούς χρήστες.

Ωστόσο, τα SUV δεν είναι άμοιρα κινδύνων. Μελέτες δείχνουν ότι τα ψηλά τοποθετημένα καπό και τα φαρδιά μπροστινά μέρη αυξάνουν τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών σε πεζούς και ποδηλάτες.

Advertisement

Στην Ελλάδα, όπου τα πεζοδρόμια και οι ποδηλατόδρομοι είναι περιορισμένοι, αυτό το ζήτημα αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Παράλληλα, η σταδιακή αύξηση των ηλεκτρικών SUV επιβαρύνει τις υποδομές, όπως το απαρχαιωμένο οδικό μας δίκτυο, καθώς και επαρχιακές διαδρομές με ασυντήρητους δρόμους.

Πάντως, η ελληνική αγορά εξακολουθεί να δείχνει προτίμηση στα SUV, που το 2024 αποτέλεσαν περίπου το 35% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Παρά τις επικρίσεις για την ασφάλεια, οι καταναλωτές φαίνεται να προτιμούν την άνεση, το κύρος και την ψυχολογία της ψηλής θέσης οδήγησης.

Advertisement

Ωστόσο, ειδικοί προτείνουν ότι η τάση μπορεί να αντιστραφεί με σταδιακή ενημέρωση των οδηγών και προσαρμογή των κατασκευαστών σε μικρότερα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον μοντέλα, χωρίς να θυσιάζεται η ασφάλεια.

Και αυτό να μη γίνει, πρέπει κάποια στιγμή οι ελληνικές υποδομές να ανανεωθούν και να ακολουθήσουν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και κυρίως τις τάσεις της εποχής, πρώτα από όλα για λόγους ασφάλειας και έπειτα για να… χωρούν τα αυτοκίνητα.

Αλλά δεν είναι μόνο η ασφάλεια. Στην Ελλάδα, η συζήτηση για το μέγεθος των αυτοκινήτων γίνεται, επειδή υπάρχει ξεκάθαρο θέμα πρακτικότητας: στενοί δρόμοι και περιορισμένες θέσεις στάθμευσης συχνά συγκρούονται με τον όγκο των νέων SUV και των αυτοκινήτων γενικότερα που μεγαλώνουν συνεχώς και δεν δείχνουν σημάδια κάμψης.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Η Tesla τα γυρίζει: Θέλει ξανά να προσφέρει μικρά και προσιτά EV

Το Omoda 3 αναβαθμίστηκε σε… 4 και έρχεται στην Ευρώπη

Επίσημο: Αυτό είναι το Toyota Land Cruiser FJ


Advertisement